Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.654
    Antall liker
    21.455
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    FAC5E9BA-9AB4-4C81-88B6-44D03D245EBB.jpeg

    Jeg spiller disse Haydn-messene alt for sjelden.
    For orden skyld: Skapelsesmessen er et annet verk enn oratoriet Skapelsen (det med Und es war Licht!-bakoversveisen). JH regnet nok med et mer andektig publikum til messe.
    Nico og gjengen kunne dette stoffet.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.342
    Torget vurderinger
    23
    SVT2
    Morsomt samspill klaver/ballett

    Liszt pianosonate i B moll


    1679165439585168176525465014732.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.654
    Antall liker
    21.455
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ble ikke ferdig med Verdis Simon Boccanegra forleden så de to siste platesidene går nå gjennom Beyerdynamicene (fruen ser på tv).
    Fant igjen Penguin-guiden fra 2006. Denne innspillingen med Abbado og La Scala er referanse der. Og jeg fikk den.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.266
    Antall liker
    11.005
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Avkobling etter mye øving og jobb.
    Nisi Dominus av Vivaldi
    1679185895535.png

    Blir aldri lei av å høre Sara Mingardo synge Cum Dederit. "For han bringer hvile"
    Av og til lurer jeg på hva de følte når det opptaket ble gjort. Så de på hverandre etterpå i stillhet og tenkte at denne kommer til å gå inn i historien?
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.102
    Antall liker
    1.328
    Rodrigo og Concierto de Aranjuez her. Miles sa at han ikke klarte å få denne ut av hue, så han måtte bare få gjort sin egen versjon. Gil Evans trådte til, og resultatet ble for historiebøkene. Dette er en såkalt audiofil 45rpm utgave, og joda, det høres bra ut.
     

    Vedlegg

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.666
    Antall liker
    1.245
    Har en annen audiofil versjon av Davis + Concerto de Arajuez, men kun 33 1/3. Likevel svært så bra lyd der og, og musikken trenger vel ingen kommentar..

    @Valentino; siden du spurte i tråden din om XI sporer bra helt innerst har jeg nå satt på samme versjon av Simon Boccanegra (Abbado, DG) som du spilte tidligere uken.
    Håper den er representativ for å svare på spørsmålet...
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.654
    Antall liker
    21.455
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Min Simon Boccanegra har temmelig brede utløpsfelt. Ikke av de vanskeligste.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.102
    Antall liker
    1.328
    Har en annen audiofil versjon av Davis + Concerto de Arajuez, men kun 33 1/3. Likevel svært så bra lyd der og, og musikken trenger vel ingen kommentar..
    Skiven tåler jo et ubegrenset antall gjennomlyttinger, så jeg fant fram en europeisk tidlig sekstitall-utgivelse jeg også har stående, og hørte like godt hele "Sketches of Spain" igjen. Min hørsel er jo selvsagt ikke som en tjueårings lenger, men jeg foretrakk faktisk standard CBS-utgaven. Kanskje en anelse mindre dynamikk, men lydbildet var generelt litt mindre..... "påståelig" i mangel av bedre ord.
    Steen
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    AR demostrasjon plate.jpg

    Denne AR demostrasjons platen er i Stereo/ mono fra 1972. Dvs. at det er satt en enkel mikrofon tett foran instrumentet for å få en tydligere opptak og nyanser fra instrumentet, fingerlyd/pustelyder. Akkurat som på enkelte Live jazz innspillinger :) På et opptak er pianoet i høyre kanal, trompeten i midten, og kontrabassen i venstre kanal. Blir veldig tydelig hær. Orkester opptaket høres som mono i høyre og venstre kanal. Veldig naturlig og tydelig sentrert gjengitt. Ikke så rart at mono pickup og monoinnspillinger er blitt populære.
    Denne platen tror jeg fikk av en AR importør. Jeg har AR MST liggende i kjellern.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.654
    Antall liker
    21.455
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    3FD446A9-A8EB-48A4-86CB-A2A59F24F329.jpeg

    Skulle jammen meg tro at Nilsson, Solti og Culshaw hadde satt seg fore å klinke den i krysset, sette standarden for evig og alltid. Og det gjorde de jo. Åpningen av andre akt. Gud brutle!
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.702
    Antall liker
    3.805
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Fortsetter med "label-browsing" hos Presto, og da blir det jo gjerne utøvere jeg kjenner (Ihvertfall til å begynne med):
    Edit: Den har jeg jo fra før her, men kan jo høre hele....
    folder.jpg
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Jeg spiller gjennom en del bokser som har stått for lenge - har spilt dem før, men det er lenge siden.
    DG Mono - boksen. Arier med Maria Stader, Rita Streich og Wolfgang Windgassen (ikke sammen). Orgelmusikk fra Kölnerdomen
    DG Kampf - boksen. Schubert-sonater
    Rafael Kubelík - boksen: Schumann symfonier og klaverkonserten med Geza Anda. Flott lyd på platene.

    1679349899449.png
    1679349997525.png

    1679350022786.png


    Det blir mest kjente ting når man spiller slike bokser, men det er ofte en grunn til at det er kjent.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Det er et eller annet med Schubert. Det aller meste av det jeg spiller kan jeg ha på i bakgrunnen, men når jeg setter på Schubert blir jeg sittende å lytte fascinert av musikken.
    Akkurat nå spiller Wilhelm Kempff Schuberts Moments musicaux. Lenge siden jeg har hørt det, men du så flott det er!

    Og så fortsetter han med Impromptuene - så elegant og gjennomsiktig. Er det noen gang skrevet mer elegant klavermusikk enn dette?
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.654
    Antall liker
    21.455
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kjente og nevnte ting her og: Mozarts konserter for solo piano med Anda og CAdSM. KV595 er på side 24, så den får vi ta en annen dag.
    D281DE43-003F-492F-8EFD-F170FB356576.jpeg
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.266
    Antall liker
    11.005
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ^6/8 og travel tonal perkusjon? Si det, @emotikon, bare si det.
    Tror det er 3/4. Og den frasen der er kjent. Men klarer ikke plassere den på direkten. Hører den i hodet, har kanskje til og med spilt den selv.
    Screenshot 2023-03-21 at 18.04.23.png

    Tenkte jeg skulle vente med å kommentere til svaret dukket opp fra bakhodet her, men hodet må melde pass. Veldig irriterende.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.654
    Antall liker
    21.455
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Insisterende rytmikk og Bruckner falt meg ikke en gang inn. Ja ja.
    Horntemaet i brilleglasset, ikke sant?
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har hørt noen få ganger disse symfoniene av Shostakovich før men disse med Haitink og Concertgebuow er virkelig det beste så langt.
    70B1F8D8-95A0-4688-A1EE-24741683EF19.jpeg
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.702
    Antall liker
    3.805
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    The deeps have music soft and low
    When winds awake the airy spry,
    It lures me, lures me on to go
    And see the land where corals lie.
    The land, the land, where corals lie.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.654
    Antall liker
    21.455
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    The World Record Club Limited, Parkbridge House, Little Green, Richmond, Surrey, Great Britain (helt sikkert ikke UK!) overbringer:
    5B7CCB26-88F2-45ED-89BB-98DA673B4444.jpeg
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Mozart Pianoconserten Annie Fischer.jpg

    Nydelig Mozart plate med den ungarske pianisten Annie Fischer. Har hørt mye på henne tidligere. En av de aller største. Fin denne EMI innspillingen, og den lyder flott på Hana'n :) De sies også at Annie Fischer ikke var så beigstret for plate opptak, da hun for det meste holdt konserter. Ikke så mange opptak av henne. Det brukes ofte utrykket ''eventyrling'' om de virtuosene som har en helt spesiell måte å uttrykke seg på sitt instrument. Jeg synes hun har en veldig mjuk og fin klang i pianoet . Virker ikke som hun ''hammrer'' løs på tangentene med noe hardhet i klangen. Heller ikke så veldig kjennt disse store kvinnelige pianistene.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn