Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.262
    Antall liker
    10.990
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Andsnes spiller pianosonate av Leoš Janáček.
    2F4C58DD-DC2B-4F5D-AF49-0E6209923755.jpeg

    Fin tolkning av en ung pianist innspilt i 1990. Virgin Classics digital innspilt, metal mastered. Bildet er Leif Ove slik jeg husker ham. Og fint med vidvinkel på ny telefon.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.645
    Antall liker
    21.428
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har den på CD. Et annet av resultatene av Tilværelsens uutholdelige letthet på kino. Er vel helst en sats fra På den gjengrodde sti I som festet seg.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.702
    Antall liker
    3.802
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Du vet at noe er -skrudd- når dirigenten står mer i fokus enn komponisten. La oss bare si: Dette er ikke Cafe Zimmermann... Dog, helt perverst er det ikke.
    folder.jpg
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    863
    Antall liker
    2.142
    Torget vurderinger
    1
    Siger symfonisk inn i ettermiddagen i selskap med Karajan, innspillingen begått i 1967.
    _DSF2928.png
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Sånn - med ny opera i hus, er kvelden berget - kun avbrutt av et par timer med styremøte midt i.......

    Smetana; Dalibor.

    Har de siste ti årene blitt veldig glad i operaer fra "øst-europa"



    Smetana Dalibor.jpg
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.262
    Antall liker
    10.990
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Dagens hjertesukk: jeg må bruke kopi-lim-inn fra en nettside for å skrive Leoš Janáček riktig på Mac. Tror jeg.
    Mens jeg hører på Daphnis et Chloê av Ravel. Det klarer jeg ihvertfall å skrive.
    1660668977301.png
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.364
    Antall liker
    102.294
    Torget vurderinger
    23
    (y) (y) (y) Daphnis er flott musikk, i det hele tatt mesteparten av Ravel's stykker er herlige. Tror jeg har akkurat den innspillingen på CD.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    863
    Antall liker
    2.142
    Torget vurderinger
    1
    Otare er vel den som behersker disse bokstavene og krummelurene på strak arm etter det jeg har sett over en god del sider her, har samme utfordringer selv på mac, dog skal ikke la det stå som årsak til at jeg ikke lytter/viser til enda mer øst-europeisk musikk i denne tråden.

    Vi får utfordre Otare til å gi et miniseminar om tegnsetting på mac :)
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.414
    Antall liker
    3.534
    Sted
    Sunnmøre
    ^ Eg har, i eit anfall av petimetri, brukt klipp-og-lim for å tagga alle vestslavarane riktig. Veldig lurt, heilt til eg skjøna at musikkbiblioteket berre har gamaldags søkjefunksjon. Motsett Google, som finn Janáček når du søkjer på Janacek, Janaczek (han kunne jo vore polsk), osb.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.665
    Antall liker
    1.245
    Anskaffet etter anbefaling her;
    pettersson.jpeg
    Nå nr 7. I går nr 5.
    Ganske tunge saker dette her, men slett ikke dårlig.
    Må nok høres på noen ganger for å få dem litt mer under huden. Ikke ulikt noen av Mahler sine for eksempel.
    Hadde vært spennende å høre live...
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.514
    Antall liker
    9.662
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hørte Pettersson 7 live i Oslo for utrolig mange år siden. Har nettopp spilt nr 15 i samme serien, blodfersk!
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.665
    Antall liker
    1.245
    Hørte Pettersson 7 live i Oslo for utrolig mange år siden. Har nettopp spilt nr 15 i samme serien, blodfersk!
    Har du noen anbefaling om hvor en bør gå videre med Pettersson etter 5&7? Fiolin konserten er bra ifølge nettet?

    Nå går det i op 77 nr. 1 her;
    op77.jpeg
    Har lenge likt Leipziger Streichquartett og MDG lyden. Også her.

    Så og hørte nettopp Quatuor Mosaïque spille nr 2 live i St.Petri i SVG (kammermusikk festivalen).
    Pent men litt kjedelig - jeg har ikke noe problem med tarm strenger og ellers teknikken - det var bare den avdempede stilen jeg ikke synes var så spennende (Ørret kvintetten etter pause belyste godt forskjellen til en mer entusiastisk spillestil, se link over).
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.514
    Antall liker
    9.662
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har elsket nr 7 helt siden jeg kom over Doratis innspilling en gang sent på 1970 tallet. Den er definitivt en av Petterssons mer tilgjengelige verker, men fanger opp essensen av Pettersson, konfliktene og spenningene som gradvis, nesten umerkelig, løses opp i en fredfull (og lang) katarsis etter en lang kamp .I hvert fall finner man denne strukturen i varierende grad i de fleste verkene. Noen av de er ekstremt lange, ofte ensatsige, 9-eren er vel nærmere 70 minutter i en sats om jeg husker rett. Du skal ikke være veldig opptatt av andre ting når du lytter på dette.

    Av og til blir det i overkant kaotisk, som i nr 13 som jeg enda ikke er på talefot med, men som i alle komponister man er opptatt av kan det være interessant å følge reisen. På symfonisiden er nr 8 (det eneste verket av Pettersson jeg kjenner til spilt inn av DG, under Commissiona, og tildelt Polarprisen finansiert av Abbapenger og Stickan Andersson) og nr 6 (første gang under Kamu på CBS) jeg finner mest tilgjengelig sammen med nr 7. Ingen av disse finnes i digital form på CD (Commissiona finnes vel som en Caprice download) og i praksis står det vel mellom BIS (Stort sett Lindberg) og cpo på fysisk format. Jeg har begge syklusene men kan ikke helt si hva som er "best" på stående fot, generelt er jeg veldig begeistret for Lindberg.

    Fiolinkonsert nr 2 er en av de virkelig store konsertene mener jeg og har mye av det samme som nr 7. En sats, ca 60 minutter og krever en umenneskelig innsats av fiolinisten. Intens musikk, konflikt og konfrontasjon men bundet sammen av fiolinen før det bunner ut i en ekstremt lang og stillferdig coda basert på en av hans tidlige barfotasånger (Gud går i engen) som danner mye av materialet som hele konserten bygger på, og som gjennom fiolinstemmen binder sammen hele verket. Kjenner man sangen hører man fragmenter av den hele tiden. Er vel innspilt 3 ganger, cpo, BIS og den første, med Ida Haendel under Blomstedt på caprice, som jo er referansen. Igjen, jeg har alle, men er ute av stand til å sammenligne de. Har du muligheter til å høre Haendel, start med den, den er legendarisk og i kortversjon; den beste og mest intense. Lindberg mer transparent og innadvendt IIRC.

    Den eneste fiolinkonserten som kan matche denne i intensitet for meg er Shostakovich nr 1. Tror jeg spilte Haendels versjon 3 ganger på en uke sist vinter.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Nesten all klassisk her er dessverre nondescript, så jeg har gitt hele seksjonen ei svær CD-mappe. I så måte har jeg tross alt spilt endel og. Sist ut er en Warner Redline av The 4 Seasons/Mutter..Merkelig nok min første CD av dette stykket komplett. Tre av Chopins pianosonater, spilt av Leif Ove , er heller ikke feil. Også den Redline. I det hele tatt lønner det seg nå stort for klassiskfolket å sjekke Platekompaniet. Hundrevis av gode utgaver under femtilappen❤
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    1.328
    Anskaffet etter anbefaling her;
    Vis vedlegget 842042
    Nå nr 7. I går nr 5.
    Ganske tunge saker dette her, men slett ikke dårlig.
    Må nok høres på noen ganger for å få dem litt mer under huden. Ikke ulikt noen av Mahler sine for eksempel.
    Hadde vært spennende å høre live...
    Enig med mye av det Erato sier i posten over. Det er hans midtre symfonier som er lettest å få under huden, og de som har fått mest oppmerksomhet. Ellers er hans "Barfotsanger" heller ikke å kimse av. En som har vært advokat for Pettersson i mange år er Leif Segerstam. Ikke sikker på hva som finnes å streame med Segerstam, men innimellom dukker det opp både CD'er og LP'er på ymse bruktmarkeder.
    Når det gjelder den syvende symfonien, må du gi den noen gjennomlyttinger, og da skal jeg love deg at du vil oppdage, at dette er intet mindre enn et fantastisk verk. Dorati/Stockholm er min preferanse.
    Steen
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.702
    Antall liker
    3.802
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Fyrst Igor. Fin framføring, litt typisk russisk lyd, og helt typisk Ace of Diamonds pressing.
    folder.jpg

    For en gangs skyld stjælt bildet fra nett...
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.665
    Antall liker
    1.245
    En av de fineste symfoniene jeg vet om - en erkjennelse jeg kom litt sent til - men bedre sent enn aldri.
    Symfoni nr 3 herfra nå nettopp;
    sibelius.jpeg
    Lahti Symphony Orchestra, Osmo Vänskä
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.702
    Antall liker
    3.802
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Sist natt hørte jeg på disse 4 platene, i gloriøs mono, selv om de ble utgitt i 62:
    folder.jpg

    Nå disse:
    back cover.jpg
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.665
    Antall liker
    1.245
    En av mine mest spilte vinyl plater er JL sin "Play Bach aux Champs-Elysees", stereo med svært så god lyd, men jeg har den klassifisert som jazz....
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.645
    Antall liker
    21.428
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Her i Blodkilen gikk det i Richter-Vivaldi til morgenkaffen, ut av en liten JBL-pølse. De musikkinteresserte fattet interresse.
    Jekker straks dagens første øl.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Skal godt gjøres at jeg skal se serien, men brukte 2 1/2 time på den nye musikken fra serien nå i formiddag.
    Serien slippes 2. sept.
    Mye flott - og masser av klisjeer..... :)
    Er nok en gang glad for å ha et oppsett som også tar med det meste nedover.

    The Rings of Power; Bear McCreary

    LotR The rings of power.jpeg
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4

    Hadde Hans Zimmer levd på 1800 tallet hadde han...
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.702
    Antall liker
    3.802
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Utvalgte ting herfra... Heh, det var en gang for lenge siden at M Andrè var selveste profeten i trompetblåsing for oss som ikke selv var i "bransjen". Jeg vet ikke helt hva som skjedde, men han har ikke helt det samme navnet i dag. Det er klart; det har dukket opp nye og friske stjerner på trompethimmelen, men Andrés innspillinger synes jo å ha tålt tidens tann rimelig greit, for en lekmann synes teknikken å være framifrå, og repertoaret var jo upåklagelig... Vil noen gå grundigere inn på det? Vel.
    folder.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.841
    Antall liker
    10.657
    Torget vurderinger
    10
    Har prøvd å høre på litt forskjellige utøvere av Rach 3.

    Liker Andnses sin versjon. Den spilles mye. Gamle innspillinger har for mye sus og støy dessverre.

    Så har jeg kikker litt på YouTube og duverden hvordan han unge mannen her har hastigheten som trengs, og god variasjon i styrke og tempo. Ikke spillern feil heller (selv om det er tillatt med Rach3, bare hør Vladimir Horowitz som forøvrig egentlig har stålkontroll med de enorme henda)


     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Goldberg-variasjonene blir bare vakrere og rikere jo mer man hører, og jo flere man hører. Både unge rock’n roll og modne avmålte Gould er jo selvsagte, Ito Ema er atmosfærisk, harpsicord som de egentlig ble skrevet for er lyttemessig noe «utfordrende», mange innspillinger er rent forglemmelige. Murray Perahia spiller nesten romantisk vakkert med en klangmessig dybde så man kan forledes til å se måneskinn den mest regntunge natt, men samtidig får han elegant strukturene i og variasjonen mellom nettopp variasjonene til å fremtre glassklart.

    MOV skal ha skryt for å plukke frem denne, men pressingen er nok skjemmet av enkelte ticks i noen partier. Innspillingskvaliteten er dog helt nydelig!
    D0CEA944-C8A2-4186-8E95-DE6273724A42.jpeg
     
    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Siste Fretex-ervervelse:

    IMG_20220822_132739509.jpg


    Spiller Benjamin Britten-delen nå. Spennende musikk! Dynamikk så det holder!
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.645
    Antall liker
    21.428
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Ble ekstremt sober den store grammofonen din nå, @ottone. Det ser ut som at du har en til?
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.262
    Antall liker
    10.990
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ^Ble ekstremt sober den store grammofonen din nå, @ottone. Det ser ut som at du har en til?
    Joda det står en Kenwood KD700D der, fin til å legge plater og omslag på. Hatt den siden 1985. Den har litt slark i armlager, men er tiltenkt min datter (du vet hvordan det er) som ikke har hatt plass/forhold for denslags så langt. Men pen, og 100% original stand, så jeg er litt for glad i den.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn