Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    3.704
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Tar enda en Tsjaik 5-er, jeg. Abbado-en var fin, men jeg lurer på om den en gang har vært kjørt med grovt landbruksredskap; strykertuttiene syntes overstyrt/ forvrengt. Jansons/ OPO vet jeg ikke er mishandlet. Flott innspilling, forresten; satte OPO på kartet dengang da, selvom resten av Tsjaikserien kanskje ikke nådde helt opp. Forresten, i 6-erns finale er celloer og kontrabasser mesterlig håndtert i de aller siste taktene; jeg tror ikke jeg har hørt bedre..
    folder.jpg
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Blå Supraphon til aftens, dobbeltalbum fra 1977. Har spilt gjennom den første siden på første plate, det går i Mozarts fiolinkonsert nr 3, K216. Ganske annerledes enn det jeg har hørt tidligere, både selve innspillingen, og stemningen i det hele. Lyden er så som så, eller kanskje tidsriktig, dog gleder jeg meg til de tre siste sidene.

    _DSF2715.png
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Blå Supraphon til aftens, dobbeltalbum fra 1977. Har spilt gjennom den første siden på første plate, det går i Mozarts fiolinkonsert nr 3, K216. Ganske annerledes enn det jeg har hørt tidligere, både selve innspillingen, og stemningen i det hele. Lyden er så som så, eller kanskje tidsriktig, dog gleder jeg meg til de tre siste sidene.

    Vis vedlegget 830809
    Liveopptak fra Pražské járo?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.790
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Versjon 2, rett fra pressa.

    F25A7D2B-D4E9-482B-A8E6-1D33836D6897.jpeg


    Tenkte som så at jeg like gjerne kunne fleske til med Limitertes Auflage på splattersol-orange vinyl når jeg først skulle kjøpe disse greiene.
    Har omtrent spilt versjon 1 (2012?) fordervet på Spotify etter at jeg hørte Mari Silje Samuelsen og New Ideas Chamber Orchestra gjøre Winter 1-3 i Furnes kirke i desember 19.
     
    Sist redigert:

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Liveopptak fra Pražské járo?
    Jeg tror ikke det, hvis jeg leser omslaget riktig, er det ulike opptak gjort mellom 1947 og 1954, opprinnelig spilt inn på 78 plate og senere gjort om til 33. Veldig fascinerende (og begrenset) historie i all hovedsak om Oistrakh i særdeleshet, men også om Shostakovich som slo seg vrang i 1947 og bare spilte hvert stykke en gang, det fikk holde til opptakene. Litt som Björling om jeg ikke husker feil. Jeg skal spille gjennom begge platene i helgen igjen, det er mye å ta innover seg og mye som treffer, både av historikk og musikalske prestasjoner. Klassisk musikk er og blir en uuttømmelig kilde til glede, undring og refleksjoner.

    Jeg så (for n´te gang) filmen Shine om pianisten David Helfgott, og nyter filmmusikken via strømming til kvelds. Har lurt inn et lite glass whisky også, det gjør ikke opplevelsen noe dårligere.
    Skjermbilde 2022-07-07 kl. 22.39.01.png
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Hjemme etter en måned i Praha. Starter med dette:

    1657269039980.png


    Til tider veldig britisk, spesielt den første symfonien, men så blir det litt mer kontinentalt etter hvert. Vet ikke helt hva jeg hadde forventet, men det låter veldig bra.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.790
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Noe annet: Du hyrer vel inn fotograf til å dokumentere den forestående øvelsen i rygghøgg?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Ja, det blir spennende. Det er jo ferie og de fleste som kan hjelpe meg er bortreist... :(
    Skal vel få dem inn. Blir spennende. I helgen må jeg nøye meg med å bruke mine Guarneri, men det er jo ingen dårlig "mellombels løysing". :)
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.644
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Leser litt for tiden…men han til høyre har mye spennende musikk. Skal sammenligne hans tolkning med Petrenko og Oslo Philharmonikerne.. ikke umulig at de gamle er eldst…
    9F23A296-6D3F-4AFD-A2B5-45457CFA6902.jpeg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.790
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Foto av en platespiller som spiller Beethoven I
    DE4B126E-C772-418F-B5FA-9CC442DABAC0.jpeg

    LvB 2 fra 1977-boksen til Hebbe.
    Tviler på at den låter som den låter bare fordi den er tatt opp i Cirkus Karajani. Fyren var diktator av Berlin på den tiden.

    Foto av en platespiller som spiller Beethoven II
    A8E341DD-878D-45C8-BA93-B86AD8776AAA.png
     
    Sist redigert:

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.193
    Antall liker
    10.357
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    «Før jeg forteller hvordan hun spilte, vil jeg av mine egne grunner legge inn en liten digresjon der jeg forklarer mitt syn på klassisk musikk. Dersom det er noe som kan tjene som symbol på Europas sjel, da må det være samtidens praksis når det gjelder fremføring av klassisk musikk, som fokuserer fullt og helt på mest mulig trofaste gjenoppføringer av mesterverker fra fortiden. Dessuten dreier det seg om en svært kort periode av fortiden, fra Mozart til Brahms, med litt Bach i ny og ne som forløper og en liten håndfull tidlige nittenhundretallskomponister som etterfølgere, som Mahler og Rachmaninov, som alt i sin egen tid var gammeldagse og benyttet seg av et reaksjonært romantisk tonespråk. Det som kalles klassisk musikk, er den musikkulturen som bare hadde livets rett i halvannet århundre, fra 1750 til 1900, det er ikke tilfeldig at perioden sammenfaller med borgerskapets frigjøring, den industrielle revolusjonen og den europeiske ekspansjonen, og som blomstret i et område på størrelse med et brodert lommetørkle, mellom Salzburg og Wien.»

    Fra Grand Hotel Europa av Ilja Leonard Pfeijffer, oversatt av Hedda Vormeland.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.790
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Poster først, leser @BurntIsland etterpå. Vaskedag i dag. Sort vinyl med gul etikett til tørk over hele stuen sier fruen.
    E3C74476-C725-43BC-99FE-CE14C0275785.jpeg

    Fricsay dirigerer en muskuløs Vltava. Fint program på denne platen, kunne ikke la en DGG med bord stå igjen på bruktsjappa. Litt peis etter vask. Den skal nok få gå en gang til.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.790
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    8BAC4F2D-8B45-46D1-B031-11203FECB399.jpeg

    Solistkoret dirigert av Nystedt, (P)1968. Side 1 er kjente ting, 2 helt blank. Så da er 26,67 kroner greit. Litt plogskader på Hva est du dog skjøn, ellers stille.

    Erdinger forøvrig.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Med bakgrunn fra Odessa er det all grunn til å se bøst på livet slik det utspiller seg på de kanter nå. Skal lese om Oistrakh, mens jeg spiller noe fra litt mer hjemlige trakter, også funnet på gårdagens runde. Den ble en gang solgt for 5 kroner mens jeg betalte 20 kroner for den, verd hver en krone.

    Vis vedlegget 829993
    Egge er sørgelig underinnspilt og mye av det som finnes er gammelt.

    Og PS Nathan Milstein var også fra Odessa om jeg husker rett.
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    20220711_053857.jpg

    Hei & hopp
    Starter med denne i cd spilleren i dag.
    CPE var lite imponert over sin far som han mente lagde mest gammeldags musikk hehe.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Men det hadde han jo helt rett i? JS døde i 1750 mens barokkperioden startet med Monteverdi og Schütz tidlig på 1600-tallet. Begge døde før JS ble født. JS skrev flott musikk, men spesielt moderne var han vel ikke?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Ja, nettopp. Han var slutten på en lang tradisjon og skrev mesterverk i det som egentlig var en epoke som var over. Musikken blir ikke noe dårligere av det - Rachmaninov skrev jo høyromantisk musikk så sent som i 1940 - men det var jo ikke akkurat moderne.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn