Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Delvis ustandard repertoar i dag. Ilja Hurníks konsert for obo, klaver og strykere samt Jiří Pauers Symfoni for strykere fra denne boksen:

    1633339470769.png
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.650
    Antall liker
    1.198
    Denne kom i hus for et par dager siden - det er kanskje litt for nytt til å egentlig være klassisk, men passer vel likevel best her....?
    moonbow.jpg

    Kommer med cd + blu ray. Har bare hørt på blu ray'en i surround så langt.
    Spennende og ørevennlig musikk i super lyd som gjør seg svært godt i surround.
    Kjøpt etter å ha blitt gjort oppmerksom på den her; Musicweb anmeldelse
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.670
    Antall liker
    3.703
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Skal vi kalle det crossover? Jeg måtte ha umiddelbar motgift, etter å ha blitt utsatt for skrikende japansk jenterock som akkompagnerte en YT-video jeg "måtte" se. Å fytti svarte! Først tok jeg den verste snerten med Joni Mitchell Blue og sterk drikke (Laph QC), nå er det
    image_2021-10-04_232830.png

    Ah, deilig. Jeg kaller det klassisk, jeg.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.724
    Torget vurderinger
    4
    Officium er et nydelig album, men dessverre er vinylutgaven sørgelig.

    Ofte når det er snakk om klassisk / jazz crossovere så er det enten klassiskmusikere som prøver å improvisere, eller enda værre at de har "lært seg" noen standardlåter som de gjengir med presisjon, eller så er det jazzmusikere som på et vis skal improvisere over klassiske verk eller temaer. Det er det vel omtrent bre Keith Jarrett som har klart med æren i behold.
    Her er det klassisk skolerte sanger som gjør det de kan best når de synger middelalderlitturgi, mens Garbarek gjør hva han kan best, altså improvisere over temaene de fire sangerne broderer ut. Og det var visst nettopp slik de fant ut hvilket potensiale de hadde sammen. De begynte å synge den gamle litturgien de hadde øvet inn så nitidig, mens Garba lyttet en kort stund før han fyrte av de eteriske snirkleriene sine over, under, mellom og sammen med de fire stemmene. Coltrane var jo en av de store inspirasjonskildene til Garba tidlig på 70-tallet og jeg synes fortsatt det er mye Trane å høre på Officium. Gad vite om han hadde A Love Supreme et sted i bakhodet ?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mitt skip er lastet med -korsang.
    NM for kor i Trondheim pågår nå, og finalen strømmes gratis.
    Veldig mye bra. Nå Defrost Youth Choir.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.650
    Antall liker
    1.198
    brukner 8 karajan.jpg
    I kveld er det tid for noe Bruckner igjen...
    Kan jeg våge meg på et spørsmål? - hva er meningene om innspillinger av Bruckner 8 her?
    Har ellers Thielmeann + Dresden, Haitink og Bayern, Janowski + Suisse på Pentatone, van Zweden og nederlendere samt (selvsagt?) Karajan fra '70 tallet på vinyl.
    mvh
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.670
    Antall liker
    3.703
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan ikke bedre enn å linke til Hurwitz' video om just nettopp Bruckner 8. Selv har jeg bare Jochum, Haitink og Skrowaczewski, og husker i farten ikke hvilken jeg foretrakk (er ikke i humør til Bruckner i kveld :) )
     

    Steinar.Sv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2019
    Innlegg
    1.929
    Antall liker
    4.475
    Torget vurderinger
    1
    Her er det både klassisk og jazz, ikke like enkelt bestandig å se grensene.....

    KJitl.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.384
    Antall liker
    20.787
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mitt skip er lastet med -korsang.
    NM for kor i Trondheim pågår nå, og finalen strømmes gratis.
    Veldig mye bra. Nå Defrost Youth Choir.
    Blows your hair back.

    Dårlig med poeng for groove og sceneframtreden i korkonkurranser, gitt! Men jeg så voksne menn i publikum gråte da Defrost ble stående stille hånd i hånd etter siste «Armen» i Til Ungdommen.
    Kudos til Stavanger Studentersangforening som i tillegg til å synge som guder og gudinner også har skjønt det visuelle.

    Jeg fikk dessverre ikke hørt norgesmestrene. Too busy med å legge til rette for gjengen og Thomas Caplin, og å ha det gøy og lette press. Da Defrost toget inn i Vår Frue kirke for Sakral A-konkurransen sang jeg og 5-6 korister i baktroppen åpningsriffet på AC/DC sin Hells Bells.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det ante meg at du var til stede, Valentino.
    Jeg ble rørt av akkurat det samme, blir varm av å se engasjement og kvalitet blant de unge, det lover godt på alle måter.
    Her har det vært en lang musikkveld, der jeg gikk gjennom hva som finnes i CD-hyllene av Bruckner 8. Det er ganske mye, og for mye å fordøye og formidle på en kveld. Finner ti innspillinger, vet ikke om jeg har spilt alle, men husker at jeg liker Boulez med Wiener Philharmoniker, Tintner på Naxos, og Simone Young i Hamburg på Oehms Classics. Og Maazel med Berlinerne på EMI, den minnes jeg som ganske mektig.
    Endte opp med å ikke spille noen av dem, landet på Bruckner 4 med Jansons og Concertgebouw, på SACD, og nyter den i fulle drag.
    Før natten er over oss blir det Bach med Rachel Podger, på Channel Classics. Roen senker seg.
    1633989754063.png
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.724
    Torget vurderinger
    4
    Her er det også Bach i aften. Jeg har ikke hørt Podger sin innspilling, men vil tro den er ganske annerledes enn Kuijken fra 1983. Det gjøres et stort poeng av tidsorginalt instrument og teknikk (ingen støtte med haken) og effekten det har på bueteknikken, klang, vibrato og dynamikk.

    Jeg kjøpte denne og noen andre bokser av en gammel dame på Majorstuen som viste seg å ha spilt i Barokkanerne i mange år. Hun hadde selvsagt inngående kjennskap til musikken og innspillingen, og jeg fikk en liten innføring i temaet orginalinstrumenter. (Den moderniserte Guarnerien til Kraggerud hadde hun lite sans for😁.) Herlig å kjøpe plater av folk med kunnskap og pasjon for musikken!

    Jeg tror dette må være den kanskje aller beste innspillingen jeg har av klassisk musikk. Så detaljrik og nyansert uten å bli klinisk, så naturlig romklang, men ikke overdreven, så utrolig tilstede. At jeg som i utgangspunktet ikke kan noe som helst om klassisk musikk lytter meg gjennom 6 strake platesider med solo fiolin sier litt.
    5B28AB0B-4284-4645-A191-C7740DCE8768.jpeg
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.670
    Antall liker
    3.703
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kuijken har jeg ikke hørt; jeg har forlibt meg i Milsteins fra 1975; alt annet enn historisk, og Podger på tarmstrenger dersom jeg er i humør... Milstein finnes på en aldeles utmerket DG-pressing...
    Vel, en komponist på B her også - Bloch. Klaverkvintettene ++
    folder.jpg


    EDIT: Og etterpå ble det pur galskap: Kanskje vanskelig å se: Peter Maxwell Davies; titlene er lesbare.
    Folder.jpg
     
    Sist redigert:

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.204
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bergen
    Her er det også Bach i aften. Jeg har ikke hørt Podger sin innspilling, men vil tro den er ganske annerledes enn Kuijken fra 1983. Det gjøres et stort poeng av tidsorginalt instrument og teknikk (ingen støtte med haken) og effekten det har på bueteknikken, klang, vibrato og dynamikk.

    Jeg kjøpte denne og noen andre bokser av en gammel dame på Majorstuen som viste seg å ha spilt i Barokkanerne i mange år. Hun hadde selvsagt inngående kjennskap til musikken og innspillingen, og jeg fikk en liten innføring i temaet orginalinstrumenter. (Den moderniserte Guarnerien til Kraggerud hadde hun lite sans for😁.) Herlig å kjøpe plater av folk med kunnskap og pasjon for musikken!

    Jeg tror dette må være den kanskje aller beste innspillingen jeg har av klassisk musikk. Så detaljrik og nyansert uten å bli klinisk, så naturlig romklang, men ikke overdreven, så utrolig tilstede. At jeg som i utgangspunktet ikke kan noe som helst om klassisk musikk lytter meg gjennom 6 strake platesider med solo fiolin sier litt.
    Vis vedlegget 754788
    Litt ny til klassisk og stadig på utkikk etter gode vinylutgivelser innen de fleste genre. Følger derfor anbefalinger fra andre her på hfs. Min erfaring er stort sett at dersom utgivelsen holder høy så blir musikken også god. Akkurat denne utgivelsen er høyt priset på bruktmarkedet så det tyder jo på at her har du gjort et godt kjøp. Må vel se på alternativer..
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Her er det også Bach i aften. Jeg har ikke hørt Podger sin innspilling, men vil tro den er ganske annerledes enn Kuijken fra 1983. Det gjøres et stort poeng av tidsorginalt instrument og teknikk (ingen støtte med haken) og effekten det har på bueteknikken, klang, vibrato og dynamikk.

    Jeg kjøpte denne og noen andre bokser av en gammel dame på Majorstuen som viste seg å ha spilt i Barokkanerne i mange år. Hun hadde selvsagt inngående kjennskap til musikken og innspillingen, og jeg fikk en liten innføring i temaet orginalinstrumenter. (Den moderniserte Guarnerien til Kraggerud hadde hun lite sans for😁.) Herlig å kjøpe plater av folk med kunnskap og pasjon for musikken!
    ...................................
    .............
    Morsomt å lese, da jeg har et tilsvarende minne om en gammel musikerdame som overlot hele sin platesamling til meg, og jeg måtte insistere på å betale.
    I det lasset fulgte Henryk Szeryng sin Bach sonater/partitaer LP-boks fra 1967, som er en av mine favoritter.
    Det må innrømmes at disse solo-verkene fungerer sånn at jeg finner glede i forskjellige tolkninger og innspillinger, så den siste jeg hørte gjerne blir favoritt en stund. Jeg registrerer også at det ikke fungerer sånn hvis jeg hører på Spotify (gjør det ofte), det må god lydkvalitet til for å gi den rette opplevelsen av disse.

    Jeg har ikke hørt Kuijken sine innspillinger, bortsett fra litt på Spotify, men Podger er også barokkfiolin-spesialist og skulle da trekke i samme retning. Men jeg er ikke i tvil om at det låter forskjellig, da gode tolkninger/innspillinger av denne musikken ofte har et sterkt og personlig uttrykk.
    Personlig får jeg aldri nok versjoner av solofiolin-verkene, akkurat som med cellosuitene.

    Kanskje jeg setter på for eksempel Julia Fischer sin SACD fra Pentatone til en rolig økt ikveld.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.665
    Torget vurderinger
    23
    HJÆLP!!! Rydder i klassisk samlingen her - har over 80 Bach bokser - noen Bach eksperter her som kan si hva som er gromt? Tror ikke jeg orker å høre gjennom alt....
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.665
    Torget vurderinger
    23
    Huff... jobb... er det noen klassikere som er episke? Som definitivt ikke må kastes?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Hvis du har hele Das Alte Werk kantateserien utgjør vel det ca 40-50 bokser bare det? 2 plater med 4-6 kantater i hver pr. boks. Så 80 bokser med Bach sier egentlig ikke så mye.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    PS: Jeg har 2 komplette kantateserier. Das Alte Werk med Harnoncourt og Leonhardt samt John Eliot Gardiner på Archiv/SDG, samt noen slengere fra Karl Richter, Philip Herreweghe, Hogwood, Rilling og Suzuki, men bare på CD.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.665
    Torget vurderinger
    23
    Får grave litt i haugene her og se nærmere på de. Husern'te hva jeg har, ikke spilt på over25 år sikkert.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    @Sluket hvis du har Milstein sin LP-boks på DGG tar jeg den usett(har den bare på CD). Og hva det måtte være av cello-suitene, der har jeg bare Starker fra før på LP.
    Men jøss, skulle gjerne stilt som konsuletassistent der ja. Akkurat som jeg gjorde med den gamle pianolærerinnen, og kom hjem med et billass vinyl.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Jeg har alltid vært svak for Paul Torteliers innspilling av cellosuitene på HMV.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.670
    Antall liker
    3.703
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Rumtidum... Noe slikt?
    milstein.jpg


    Og ja, Cellofanen er noe sliten etter flere flyttinger, men den er uåpnet. Nei, jeg selger den IKKE! Siden med Ciaconnaen er noe sliten på den åpnede boksen (et ørlite hakk...), men jeg sparer denne.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Har kommet i gang med denne;
    1634227434916.png

    Gabriel Pierné (Cydalise et chèvre-pied - suite nr. 1, Concertstück for harpe og orkester, Divertissement sur un thème pastoral)
    Francis Poulenc (Konsert for orgel, strykere og timpani, Concert champêtre - for cembalo og orkester)
    Marcel Landowski (Symfoni nr. 2, Klaverkonsert nr. 2) i dag
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.670
    Antall liker
    3.703
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg satte på Ibert: Feerique, men fant ut at det ikke var tingen i kveld, så nå ble det Josquin og de Rore: Josquin forsyner oss og de Rore med Praeter rerum seriem, og den gode Cipriano lager en messe ut av det. Jeppers!
    Folder.jpg
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Dette har vært en uke med Bach og ulike innspillinger av sonater/partitaer som dere har anbefalt ovenfor, musikken er flott som det meste av Bach. I aften blir det straks mer dystert på spilleren, kom over to ulike innspillinger av Bartók og Ridder Blåskjegg som det blir spennende å høre gjennom.

    _DSF1622.png
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Det ser ut til å bli en høst farvet av russisk musikk i stor grad for min del, skjønt er det bare skjønt. Innimellom Shostakovich og Stravinsky, er det også plass til Tchaikovsky. Kom over hans 2. symfoni innspilt av Oslo filharmoniske orkester ledet av Mariss Jansons i 1985. God lyd, og det er etter merket å bedømme Sverre Skagen sin plate nummer 167. Pent behandlet, dog et par hakk i første siden som jeg får prøve å vaske bort. Ved nærmere ettersyn på bildet, må planten få en etterlengtet dusj i dag også, makan til støv.

    _DSF1636.png
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.384
    Antall liker
    20.787
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den der har jeg faktisk på CD!
    Tror jammen meg at jeg har spilt bonussporet mest. Over the top smektende er moro!
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Ikke så veldig originalt men Beethovens strykekvartetter har blitt spilt mye siste den uken. De mellomste og siste har fått litt spilletid tidligere, men ikke de første har blitt litt oversett. Så jeg startet med nr.1 og har spilt diverse innspillinger og Hagen, Cleveland og Artemis Quartes fått mest spilletid, sammen med denne som var en av de siste jeg fant og har lyttet til (og spilles nå).

    beetoven aroubd 1 and 2.jpg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Da har jeg kjøpt billett til konsert med Angela Hewitt i Praha 6/11. Hun spiller Couperin, Mozart og Bach.
    Av en eller annen grunn fikk jeg ikke kjøpe billetter til Arcadi Volodos selv om det er ledige plasser :(

    Program Hewitt:

    • François Couperin: Dix-huitième ordre (Pièces de clavecin. Troisième livre)
    • Wolfgang Amadeus Mozart: Piano Sonata No. 3 in B major, K. 281
    • Johann Sebastian Bach: Prelude and Fugue in A minor, BWV 894
    • Johann Sebastian Bach: English Suite No.4 in F major, BWV 809
    • Johann Sebastian Bach: Passacaglia in C minor, BWV 582 (arr. Eugen d'Albert)
     
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.670
    Antall liker
    3.703
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Grmpf. Ref otares tur; Rebus har ikke blitt lagt ut på nett ennå, så jeg måtte nøye meg med komponister/ stedsnavn; Pokker ikke lett å ta stykkene på sparket alltid... (Og jeg er søren ikke våken kl 0900 på en søndag, og måtte bytte en takplafond i 18-tida :rolleyes: .)
    Vel, satte på denne som trøst:
    image_2021-10-17_200038.png

    Trioen og kvintetten som en start.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.670
    Antall liker
    3.703
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det kan hende, men jeg var svett og sliten; jeg fant søtten ikke skruhøla i takboksen, og hadde ikke ro til å finlytte :)
    Edit: De 3 siste satt jo...
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Kan ikke huske å ha spilt Artemis før jeg startet på de først Quartetene sist uke, nå på nr.3.

    Beethoven_18.3_18.5_135_Artemis_Quartet.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Forutsatt nr.3 men nå med Quatuor Ébène.

    aroud world 3.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn