Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.711
    Antall liker
    3.849
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Som om jeg ikke har hørt dem før...
    Grieg - Chasing the Butterfly.jpg

    Men. Jeg har ikke hørt denne innspillingen før. Jeg tror jeg skipper pianorullopptakene med Grieg selv, men Slåttebrekks lyriske stykker, og sannsynligvis klaverkonserten også. Foreløpig lover det (svært) godt.
    EDIT: Det der var pokker ikke pianoruller; det der var voksrull. Leste jeg virkelig så feil? Oh well.
    EDIT2: Klaverkonserten var strålende!
     
    Sist redigert:
    M

    medlem215396

    Gjest
    Leser ikke denne tråden så ofte lenger, men det betyr ikke at det ikke lyttes til musikk :)
    Frisk og fin
    B03D8F15-046E-41A3-BD80-399500B657FE_1_102_o.jpeg
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hagen kvartetten kom, vant og forsvant. En samlet reutgivelse av det lille de spilte inn er høyt på ønskelisten.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.283
    Antall liker
    11.063
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hagen kvartetten kom, vant og forsvant. En samlet reutgivelse av det lille de spilte inn er høyt på ønskelisten.
    De var aktive, og hadde stor suksess på DGG i over 30 år, gav ut masse CDer, jeg har ganske mange av dem. Jeg tror de spilte konserter fremdeles rett før pandemien.
    Men de har ikke gitt ut album de siste årene, siste var vel noen få på Myrios Classics etter bruddet med Deutche Gramophon.
    Mannen bak Myrios, Stephan Cahen, har en beskrivelse som kan dekke Hagen:
    ..."Some of these artists ‘survived’ somehow the years of the music crisis under the cover of a major company that became extremely cautious regarding repertoire and production costs. As a result, recording sessions were planned without an appropriate time for preparation, but a rather tight schedule. Recording demanding pieces in a timeslot of only two days in the middle of a world tour? No problem! Meanwhile, key persons the musicians trusted in and with whom they built a close relationship throughout the years, were fired. Literally with every phone call, another representative came into the game. Some artists fell below a given line in an Excel sheet and were simply kicked by their company, no matter what their part of our musical heritage represents today. Maybe because they didn't meet the sales expectations or because they just became "too old" to represent the image of a label that is always desperately seeking for new, fresh and innocent faces."
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Jeg har hørt en del på Benjamin Britten som utøver i det siste. I går ble det en del Schubert- og Schumannsanger med Peter Pears. Jeg har aldri helt fått sansen for Pears - jeg synes ikke stemmen hans kommer skikkelig "ut" (hvis dere forstår hva jeg mener), men det fungerte veldig bra i Winterreise og Die schöne Müllerin.
    I dag har jeg hørt Britten dirigere Schumanns "Scener fra Goethes Faust" og det slo meg hvor mye det til tider minner om Wagner.
    Alt fra denne boksen:

    1634907004976.png


    Nå: Elgars "Dream of Gerontius" og nå er Pears tilbake der jeg kjenner ham - det høres ut som om han konsekvent ligger litt under tonen (synger litt "flat"), og det irriterer meg litt.
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Mye "rart" utgis på ECM NEW SERIES men dette er litt mer tradisjonelt.

    dansk.png
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.276
    Antall liker
    9.122
    Terje Tønnesen blir satt pris på i programmet Hovedscenen på NRK2 i kveld, fant frem denne utgivelsen fra 1994 med flotte medmusikanter. Spilt inn i Rainbow.
    La den først ut i jazztråden men passer nok best her likevel.


    IMG_0392.jpeg
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.283
    Antall liker
    11.063
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Her spilles cellosonater av Chopin og Mendelssohn
    Janos Starker på vinyl fra Speakers Corner
    1635086092867.png

    Passelig å lytte til på Quad elektrostater mens jeg klargjør Gradient SW63 (subber for ESL63) for salg og transport.
    Med store ESL2912 trenger jeg dem ihvertfall ikke.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.604
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hører Det norske kammerorkester spille Schubert fra Aulaen nå. Slår meg hvordan de alltid høres ut som seg selv. Tønnesen har rendyrket en helt bestemt klang i det bandet.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Bononcinis Polifemo:

    1635416097668.png


    Skrevet for det preussiske hoffet i 1702. En enakter som blander sammen historiene om Acis og Galatea og Glaucus og Scylla. Innspillingen er gjort etter en framføring i Potsdam i 2019:


    Jeg er blitt skikkelig imponert av det jeg har hørt av Bononcini i det siste. Jeg håper man fortsetter å spille inn musikk av ham.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den måtte jeg selvsagt bestille, har litt Bononcini, men Bononcini operaer på CD er en sjeldenhet. En ekstra bonus er at jeg har besøkt Potsdam et par ganger, senest i august i år, og har litt sans for Fredrik den store (selv om dette var noen år før hans tid).

    Etter å ha spilt meg gjennom cpo boksen av Brahms sanger (11 CDer) i løpet av en måneds tid og avsluttet Beaux Arts boksen på 60 CDer (et års prosjekt), spiller jeg nå nedenstående.

    Utmerket lyd selv på innspillingene fra tidlig 50 tallet, og makeløst innsiktsfullt og sobert spilt. 1954 versjonen av Debussys kvartett (det er to versjoner i boksen) er kanskje den beste jeg har hørt. Har problemer med å legge boksen til side.

    Italiano.jpg
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.711
    Antall liker
    3.849
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    En god whisky og en umåtelig flott Berlioz og Ravel:
    Folder.jpg

    Jeg har en mistanke om at jeg har nevnt den tidligere i denne tråden, men pytt.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mitt favoritt Berlioz verk og en legendarisk innspilling som jeg ikke kjenner.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Det er sikkert samme innspilling på denne boksen:
    1635459806974.png


    349 kr på Platekompaniet. Samme orkester og dirigent i hvert fall.
    Innspillingen finnes også på den store Ansermetboksen med fransk musikk. Den har jeg.
    Og Shéhérazade av Ravel finnes i tillegg på Ravel - The complete edition på Decca
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Har alltid hatt sansen for denne gjengens bruk av klassisk musikk. Genre? Mange - men vi tåler nok dette her på klassiskasylet. Jeg gjør det i alle fall - i aller høyeste grad.
    Music for a while er altså endelig ute med "Essays" i dag.
    Alltid moro og spennende å følge musikere en har kjent fra de var små rakkerunger 😁

    Music for a while Essays.jpeg


    I samme slengen vil jeg nevne den alltid spennende Christina Pluhar og hennes band L`Arpeggiata som også har sluppet ny utgivelse, "Alla Napoletana"

    Pluhar Alla Napoletana.jpeg



    For meg er det alltid en høytidsstund med nyutgivelser fra disse herlige musikerne, i disse to bandene i dette innlegget. De har mye til felles i måten de bla. tilnærmer seg musikken på.
    Digger å "skråblikke" inn i den klassiske musikken :)
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Jeg har skiftet litt beite:

    1635501313556.png


    Martinů kan være litt variabel, men dette holder i mine ører jevnt over høy kvalitet.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Passet fint med horn i horna :)

    Forøvrig ikke noe poeng i seg selv. Er umettelig på Mozarts konserter uansett instrument.

    8D26DAFA-6B45-4D83-9C9B-E0A8003599B7.jpeg

    30D92E11-42E7-41A1-A834-887E66981072.jpeg
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.470
    Antall liker
    3.593
    Sted
    Sunnmøre
    Høyrer mykje på tidlegmusikk no, mykje Spotify for å finna ut kva eg liker. Nett no, andre madrigalbok med La Venexiana. Elles, mange messer eg ikkje heilt greier å skilja frå einannan.

    Men, sidan eit kort søk syner at det er mange her inne som kan litt av kvart: Har eg litt rett i at Tallis Scholars framfører ting litt som om det skulle vore ei NOU?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hva mener du med NOU?

    Men jeg foretrekker denne type musikk i et litt mindre rom med færre stemmer og en mer intim akustikk. De eteriske sopranene til Tallis er jo vakre, men ikke helt min smak. Men dette er en høyst personlig vurdering.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.711
    Antall liker
    3.849
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Norges Offentlige Utredninger? Altså tørt og kjedelig (og fryyktelig nøye og petimeteraktig)? Hehe. Du kan jo prøve Naxos' ganske så utmerkede serie med Oxford Camerata/ Jeremy Summerly. Greit og billig som innføring.
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.470
    Antall liker
    3.593
    Sted
    Sunnmøre
    Norges Offentlige Utredninger? Altså tørt og kjedelig (og fryyktelig nøye og petimeteraktig)?
    Ja, det er liksom slik det kjenst ut (men dette er kritikk på veldig tynt grunlag, altså). Har høyrt ein del frå Palestrina-serien til The Sixteen i ettermiddag, og liker det betre. Takk for tipset om Oxford Camerata. Skal undersøkja.

    Men jeg foretrekker denne type musikk i et litt mindre rom med færre stemmer og en mer intim akustikk.
    Kanskje det er noko der? Eg har iallfall Rifkin som ein klar favoritt i Bach-kantatar.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Skal gi deg noen konkrete anbefalinger i løpet av helgen. Capella Pratensis, Beauty Farm, Capella Flamenca, Blue Heron, cinquecento, Huelgas Ensemble osv er mer min greie, og veldig forskjellig fra den anglikanske koraltradisjonen.

    Min all time favoritt er kanskje denne:



    Finnes på Spotify, og som et mindre utdrag på YouTube.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Hvis du ender opp med å like Beauty Farm finnes i tillegg til den nevnte følgende på Apple Music i lossless:
    1635581748261.png
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Cinquecento på Hyperion er en av de store favorittene med mye originalt materiale. Jeg kjøper alt de gir ut. Men så vidt jeg vet er ikke Hyperion tilgjengelig på strømmetjenester (?)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Jeg har begynt på en gjennomspilling av Glazunovs symfonier med Serebrier. Flott musikk.
    1635590713660.png


    Utrolig hva man rekker når man er pensjonist :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    De klaverkonsertene blir jo bare finere og finere etter hvert. Den første av de "gode" er vel nr. 14, og fra nr. 17 er det vel gull hele veien.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn