Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Synd at slikt sjelden (aldri?) spilles.
    PS: Veldig god lyd på Glazunov-opptakene.

    PPS: Jeg stikker stadig ned i kjelleren og finner fram ting det er lenge siden jeg har hørt. Det minner meg om at jeg burde ha en Hummel-runde snart.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat nå spiller jeg Wishbone Ash og gamle innspillinger mmed Quartetto Italiano. :cool:
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.714
    Antall liker
    3.854
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Strykersekstetten i a-dur er et flott verk. Fra denne:
    Folder.jpg

    Eneste innspillingen jeg har (klaverkvintetten har jeg med Richter/Borodinqt), men jeg har slett intet å utsette på den. Resten av dem blir vel også kjørt, tenker jeg.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Morgenkonserten der de spiller Ethel Smyths strykekvartett.

    PS: Hører det tidsforskøvet på nettet da jeg måtte få av gårde løsningen på dagens rebus først
     
    Sist redigert:

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    870
    Antall liker
    2.163
    Torget vurderinger
    1
    Mye spennende og ny musikk for min del som er postet de siste dager, noteres sirlig ned for senere lytting.

    Søndag er som alltid Bach dag, med dagen skrudd en time tilbake, startet jeg platespilleren rett før klokken syv i morges. Fortsatt mørkt nok til levende lys til morgenkaffen, og kjente toner fra messe i h-moll. Jeg så et intervju med Gardiner på youtube, hvor han ble spurt om sitt favoritt stykke, svaret kom kjapt.
    Foreløpig har jeg ikke hans innspilling på vinyl, så jeg får nøye meg med Eugen Jochun, strøken boks og plater for 50 kroner.

    _DSF1662.png
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Jeg må innrømme at jeg har gitt opp vinyl. Det tar alt for mye plass og jeg orker ikke snu plater hver 25 minutt. :(
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.753
    Antall liker
    21.628
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Plugging (fullstendig skamløs sådan)
    Dette går live klokka 1330, med Defrost Youth Choirs sju sanger fra klassene Sakral A og Åpen A under NM i Trondheim 8. oktober:
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    I dagens Eureka på NRK ble komponisten Julius Röntgen nevnt. Venn med Grieg, gift med en svenske og sommerhus i Danmark. En ganske sentral person i nederlandsk musikkliv tidlig på 1900-tallet. En meget kompetent komponist som mange kunne ha glede av. For de som ikke vil kjøpe platene finnes det masse for streaming. På Apple Music finnes det 110 CDer der det inngår musikk av ham. Bare prøv, det er ikke farlig ;)
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.753
    Antall liker
    21.628
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    I mangel på ordentlig stereoanlegg har LMS strømmet Bachs Cellosuiter med János Starker til epleFonen som har blåtannet dem til Phonakene. Det går det og på sitt vis.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.111
    Antall liker
    1.351
    Jeg må innrømme at jeg har gitt opp vinyl. Det tar alt for mye plass og jeg orker ikke snu plater hver 25 minutt. :(
    :( :eek::cry: What the f...
    Bare tanken på å ikke gå innom ymse bruktbutikker og garasjesalg for å finne ting man (forhåpentligvis) ikke har fra før, finner jeg helt absurd.
    Steen
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Med over 10 000 CDer, 4TB musikk på harddisk og streaming tilgjengelig over alt er det veldig langt mellom ting man kan finne på bruktbutikker jeg ikke har tilgjengelig på et eller annet vis.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.111
    Antall liker
    1.351
    Men lukten da mann. En LP der har stått hos en piperykende gubbe i årtier, eller i en kjeller uten utlufting! Visse ting kan hverken CD'er eller streaming tilby :giggle:
    Steen
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    870
    Antall liker
    2.163
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ser både fordelene og ulempene med vinyl, enn så lenge vipper fordelene i min favør, du oppsummerer flere av dem her Steen.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.480
    Antall liker
    3.600
    Sted
    Sunnmøre
    Hvis du ender opp med å like Beauty Farm finnes i tillegg til den nevnte følgende på Apple Music i lossless:
    Vis vedlegget 759368
    Mest Spotify-streaming her no, men ... takk! Dette var noko heilt anna, og vanvittig bra. Har høyrt Bauldeweyn med Beauty Farm og Dufay ("O gemma lux") med Huelga Ensemble i helga, og skal utforska vidare. Eg er lamslått.

    (Som ein sidekommentar: Du skal faktisk ha særleg takk for Beauty Farm. Eg veit ikkje om eg liker dei betre enn andre, men dei har liksom valt eit idiotisk namn (Tolkien skreiv ein gong at "beautiful" var det minst vakre ordet i det engelske språket) og ein estetikk som passar betre til 1990-tals eurodisco. Eg hadde garantert gått rett forbi utan tipset ditt).
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Jeg tror erato glemte å nevne gruppen "The sound and the fury".
    Her fra Apple Music:

    1635713311371.png
    1635713339378.png
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Problemet med den gruppen er at de er ujevne, også på opptakskvaltet, så jeg var litt ubekvem med en generell anbefaling. Har man de på streaming er det bare å fyre løs, men innkjøp bør sonderes. De har også gitt ut innspillinger på ulike labels, bla på østerriksk radio eget merke der jeg sikret meg et par sett da de hadde salg. 🙄

    Dog er Pipelare platen deres ekstremt bra og oppe med Beauty Farm sin Bauldewejn blant favorittene og burde klart vært nevnt. La meg også komme med en varm anbefaling av Capella Flamenca sin Agricola plate på Ricercar. Disse er spesielt verdt å nevne da de er obskure i et felt der Isaac, Obrecht, Ockechem og Josquin er å anse som mainstream....

    Capella Pratensis sin Obrecht plate er forøvrig sterkt å anbefale, Obrecht var en særing:


    På challenge classics, må muligens søkes etter på strømmetjenester. (Missa Sancto Donatiano, finnes på Spotify så vidt jeg kan se) )

    Cinquecento er en annen gruppe som beveger seg stødig og med ekstrem kvalitet utenfor opptråkkede stier på 1400 og 1500 tallet. Ikke på streaming men svært gunstig priset på presto akkurat nå. Og takket være at de er registrert hos tollmyndighetene slipper man vrøvl et med innfortolling og gebyrer. På Hyperion og produksjonskvalitetene deres er skyhøye. Jeg "abonnerer" på alt de utgir selv om mine musikkinnkjøp et betydelig redusert den senere tid. Kan vel også kjøpes som FLAC downloads.

    Hyperion har for øvrig en fin innspilling av Lassus botssalmer med Henrys Eighth, en av høyrenessansens absolutte mesterverker der periodens store mester skulle vise alt han kunne og gjøre bot for sine ungdomssynder før han gikk i graven. Palestina er vakkert men dette er something else. Må kjøpes som FLAC download, men 90 kr for 140 minutter..... Også på salg nå.

    Cantica Symfonia har noen ekstremt flotte produksjoner på Glossa, Busnois, Josquin og spesielt en uvurderlig Dufay serie. Kan du finne Huelgas sin innspilling av Brumels Terra Motus messe på streaming bør du lytte på den. OOP på fysiske media. Huelgas har også gjort en fin Pipelare som er OOP. Vel den eneste dedikerte Pipelare platen ved siden av Beauty Farm sin jeg kjenner til som noensinne er gjort.

    Otare har nevnt Blue Heron sin fine serie av Britisk musikk i Peterborough Partbooks. Etcetera har en tilsvarende flott serie med Leidse Kooerboeks - korbøkene fra Peterskirken i Leyden - basert på Egidius kvartetten og andre utøvere over 12 CDer. Masse stoff her man skal grave dypt i spesisllitteraturen for å finne ut mer om, ingen nevnt, ingen glemt.


    Da har du litt å jobbe med fra en som har fulgt dette feltet i noen tiår... 😊

    Når jeg snakker om slike komponister føler jeg meg som en person i en Monty Python sketsj om obskure fugler....

    Og så var det spansk renessanse som jeg helt har glemt til fordel for de ovenstående som stort sett alle var flamlendere på reisefot i Europa. Og noen briter i regi av Blue Heron som også har en superb plate med verdslig Ockeghem nevnt av otare. Vel, vel. Men spansk høyrenessanse er noe helt annet ennflamlendere og burgundere fra noen generasjoner tidligere. Renessansen gikk tross alt over ett par hundreår.

    Det finnes noen gode tidligmusikktråder på goodmusicguide.com sitt forum.


    Folk som Que og Mandryka er verdt å lytte på, også når de dukker opp i andre tråder, feks lyttetråden og tråden med nyutgivelser.

    Og for de som er interessert i piano, Todd har greie på pianoinnspillinger selv om han på noen andre områder er en dust. Skriver tidvis omfattende om de. Tror han har 130 komplette innspillinger av Beethovens sonatesyklus.

    Og som alltid, ta det meste som skrives, inkl mitt, med en klype salt. Det er bare du selv som vet hva du liker. Men én hjelpende hånd er tidvis nyttig.
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.480
    Antall liker
    3.600
    Sted
    Sunnmøre
    Da har du litt å jobbe med fra en som har fulgt dette feltet i noen tiår... 😊
    Takk. Eg har teke vare på pensumlista, og får arbeida meg vidare i roleg tempo. Berre det å flytta meg i retning færre utøvarar var til god hjelp. Elles er det jo eit utal komponistar å få oversyn over.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.714
    Antall liker
    3.854
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nok en halvglemt utmerket komponist:
    Kalliwoda - String Quartets Nos. 1-3.jpg

    Såvidt jeg kan høre, tillike en flott innspilling.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Gikk en tur i byen i går og stakk innom Bontonland, fast bestemt på å ikke kjøpe noen CDer, men hva skjer? Dette:

    1635925531391.png
    1635925573928.png
    1635925625791.png

    1635925701789.png
    1635925743978.png
    1635925786710.png

    1635925830229.png
    1635925868588.png
    1635925936511.png


    Jeg lurer veldig på de 2 Dessay-platene. Dette er spilt inn etter at hun sluttet å synge opera (hun har delvis mistet stemmen - overbelastning og et par operasjoner) og satset mer på cabaretsanger. Det blir spennende.

    Morro å handle i fysisk butikk. Jeg kunne helt sikkert fått platene billigere på nettet, men man får støtte fysiske butikker mens man kan.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Det er nok ikke i Trondheim. Jeg er i Praha nå. Min andre hjemby. Jeg er her gjerne 6 ganger i året, i tid totalt kanskje 3-4 måneder. For de som skulle være i Praha ligger den på Jungmannovo namestí, ganske nært Můstek. Det er en liten butikk, men de har et OK utvalg klassisk. I etasjen over ligger Guitar park for de som liker gitarer (jeg har kjøpt mine gitarer der - Les Paul, Strat og Martin), og over det er det en butikk som selger Petrof klaverer
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.480
    Antall liker
    3.600
    Sted
    Sunnmøre
    ogemmalux.jpg

    Ikkje noko nytt. Takk vera gode råd (som ikkje ikkje eg gløymde, men det har jo ingenting føre seg å høyra gjennom så mykje som mogleg på kortast mogleg tid) snubla eg over denne. Eg har ikkje klart å leggja ho frå meg. I mine øyro verkar dette vera meir avansert, på sett og vis, enn ein del av renessanse-polyfonien som kjem seinare. Eller kanskje det berre er trekkbasunane som lurer meg.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den er på sett og vis mer avansert. Eller fremmedartet. Grunnen skriver jeg litt om i tidligmusikktråden.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har hørt på John Wilsons Copland plater med BBC Philharmonic på Chandos. Nye musikk på disse som er alt for lite spilt, og i strålende opptak, anbefales. Akkurat nå lytter jeg på den flotte og imponerende Orgelsymfonien.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Bach kan være så mye. Og så mange. Spesielt Johann Christoph Bach, som det var minst fire av.
    Her en kantate, etter tips fra en kunnskapsrik medkorist.
    "Es erhub sich ein Streit". Ja, Johann Sebastian har også en kantate med den tittlelen, men her altså gamle J.C. Bach 1, visstnok fetter til Johann Sebastian sin far.
    1636455737061.png

    Flott innspilling, som jeg desverre mangler i hylla. Må ty til nettet for å høre.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Juilliardkvartetten spiller Schuberts "Rosamunde" kvartett. Rett og slett vakkert - hva den mannen greide å skrive på sine 31 år (hvorav ca 17 av dem vel var produktive komposisjonsår).
    Jeg hørte på den andre klavertrioen med Beaux Arts tidligere, og den er jo like fantastisk flott.

    PS: Tok med meg hele CD-samlingen på tur på en liten bærbar harddisk (5 TB), så nå har jeg hele samlingen når jeg er ute og reiser. Jeg har ikke satt opp noe skikkelig anlegg her nede, men hører på fra harddisk gjennom en homepod. Det lyder forbausende bra, størrelsen tatt i betraktning.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bach kan være så mye. Og så mange. Spesielt Johann Christoph Bach, som det var minst fire av.
    Her en kantate, etter tips fra en kunnskapsrik medkorist.
    "Es erhub sich ein Streit". Ja, Johann Sebastian har også en kantate med den tittlelen, men her altså gamle J.C. Bach 1, visstnok fetter til Johann Sebastian sin far.
    Vis vedlegget 762020
    Flott innspilling, som jeg desverre mangler i hylla. Må ty til nettet for å høre.
    Visstnok hans hovedverk. Og en særdeles flott kantate. Kan også anbefale kantaten "Meine Freundin, du bist schøn", som jeg tror er av den samme Johann Cristoph.
    Finnes som presto CD (CDR) Classical recordings - Search: alt-bachisches (page 1 of 1) | Presto Music
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Det er jo en DAB-radio, og da kan vel et eller annet forsvinne (har jeg forstått fra ymse hold). ;)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Visstnok hans hovedverk. Og en særdeles flott kantate. Kan også anbefale kantaten "Meine Freundin, du bist schøn", som jeg tror er av den samme Johann Cristoph.
    Finnes som presto CD (CDR) Classical recordings - Search: alt-bachisches (page 1 of 1) | Presto Music
    Takk for tips. Jeg trodde et øyeblikk at den skulle finnes barokk-boksen fra Archiv, men nei det er nok litt for sjelden musikk. Den kjøpes som nedlasting denne gangen.
    Jeg leser at JC 1 var en av de største i sin generasjon, og at mesteparten av hans produksjon er gått tapt.

    @Valentino takk for at du sparte meg for kommentar, jeg hadde en vulgær assosiasjon klar. Den LPen har jeg, men hadde ikke sett for meg at den skulle dukke opp her :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.753
    Antall liker
    21.628
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. Vakkert eufoniumspill på den låta, for det er vel eufonium det er?

    Den innspillingen av KV452 er vel et vedheng på Brain-CDen med hornkonsertene til Mozart. Kjekt med kammerblås.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn