Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.737
    Antall liker
    21.603
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Historisk interessant den der. Decca gikk med på den for å få Flagstad med på Soltis Ring. Culshaw mente at det som ble innspilt i Norge ikke holdt kunstnerisk, og det ble da heller ikke gitt ut i samtiden.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.470
    Antall liker
    3.591
    Sted
    Sunnmøre
    Historisk interessant den der. Decca gikk med på den for å få Flagstad med på Soltis Ring. Culshaw mente at det som ble innspilt i Norge ikke holdt kunstnerisk, og det ble da heller ikke gitt ut i samtiden.
    Ei stund sidan eg las gjennom Ring resounding no, men vart ikkje ekserpt frå denne gjeve ut på Decca, og eit av argumenta for at Decca gjekk med på Rheingold? Eller var det ei anna Flagstad/Decca-innspeling?

    Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.737
    Antall liker
    21.603
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Første akt av Walküre med Svanholm og Knappertsbusch tror jeg. Det var vel da de fant ut at de ikke kunne gjøre Ringen i studio med Kna. Leste RR om igjen i høst, men må sjekke at jeg ikke farer med tull.
     
    Sist redigert:

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.111
    Antall liker
    1.350
    Mens dere diskuterer Flagstad på Decca, hører jeg på noe som er helt ukjent for meg. Magne Grov, norsk komponist 1938 - 2018, skriver enkelt, tonalt og hørbart. Det var et tilfelle som gjorde at jeg så det sto Kjell Bekkelund på baksiden av coveret, ellers hadde jeg bare latt den stå. også Brynjar Hoff, Harald Bergersen og Per Øien bidrar.

    20200223_171300~2.jpg

    20200223_171356~2.jpg


    Nå er det min gamle favoritt Herbert Kegel på Eterna, og han skuffer aldri.

    R-9148036-1475607945-5665.jpeg.jpg


    Steen
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.156
    Antall liker
    2.101
    Ingen mva eller gebyrer foreløpig, men snart forsvinner jo dette "under 350 kroners smutthullet".
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.156
    Antall liker
    2.101
    Alle som har Soltis Ringen og boka til Culshaws må jo ha denne omtalte norske innspillingen også. Jeg oppfatter Culshaw som en smule nedlatende her selv om han skrev at Flagstad og Svanholm "riktignok sang godt". Taktisk det, siden begge to var med på hans første Wagner-session med wienerne..
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.470
    Antall liker
    3.591
    Sted
    Sunnmøre
    Alle som har Soltis Ringen og boka til Culshaws må jo ha denne omtalte norske innspillingen også. Jeg oppfatter Culshaw som en smule nedlatende her selv om han skrev at Flagstad og Svanholm "riktignok sang godt". Taktisk det, siden begge to var med på hans første Wagner-session med wienerne..
    Med ungane vel i seng sette eg meg føre å sjekka kva Culshaw skriv, men greidde å distrahera meg sjølv ved å setja på sjølve verket. Og kom på at alle som driv med ymse djupdykk i Ringen (eller snorkling i overflata) bør ha Eva-Marie Lunds fantastiske gjendikting.



    Så, i kveld har det vore Rhingullet med Solti, for å vera vagt on-topic.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.470
    Antall liker
    3.591
    Sted
    Sunnmøre
    Alle som har Soltis Ringen og boka til Culshaws må jo ha denne omtalte norske innspillingen også. Jeg oppfatter Culshaw som en smule nedlatende her selv om han skrev at Flagstad og Svanholm "riktignok sang godt". Taktisk det, siden begge to var med på hans første Wagner-session med wienerne..
    Btw: høyrest ut som om Decca-settet er ei oppussa utgåve av det som kom ut på Naxos historical for nokre år sidan?
    https://open.spotify.com/album/6qCtZqY5qa9py4sxhGjaYe?si=a97sD9UIRCCD7X-bko55vA
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    261
    Torget vurderinger
    1
    Alle som har Soltis Ringen og boka til Culshaws må jo ha denne omtalte norske innspillingen også. Jeg oppfatter Culshaw som en smule nedlatende her selv om han skrev at Flagstad og Svanholm "riktignok sang godt". Taktisk det, siden begge to var med på hans første Wagner-session med wienerne..
    Btw: høyrest ut som om Decca-settet er ei oppussa utgåve av det som kom ut på Naxos historical for nokre år sidan?
    https://open.spotify.com/album/6qCtZqY5qa9py4sxhGjaYe?si=a97sD9UIRCCD7X-bko55vA
    Eg er ikkje musikar, men finn likevel stor hugnad i [1].
    [1] Borgstrøm / Shostakovich, Eldbjørg Hemsing, Wiener Symphoniker, Olari Elts ‎– Violin Concerto Op. 25 / Violin Concerto No. 1, BIS-2366.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.156
    Antall liker
    2.101
    Ja, Vagstol, det må det være. Jeg har ikke stort av Naxos Historical, men det må sies å være et godt initiativ.

    Naxos.jpg


    Denne hører jeg på nå. Fikk ikke tak i original EMI. Den er utsolgt for lengst, men denne Naxos-utgaven er slett ikke verst. 1957 mono. Ingen tendenser til amputert diskant her. Uforlignelige Tito Gobbi er bare en nytelse å høre på. Musikk til å bli opprømt av.
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Så trist at Erling Sandmo er gått bort. Var alltid begeistret for programmet « alltid på sporet». Ingen i nrk som holder hans nivå om klassisk musikk nå lenger. Som Bergenser er det ekstra trist å miste et bysbarn som var så enestående dyktig til å formidle og som var så godt likt.
    Bjørn
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fantastisk fyr. Har vært så heldig og ha hørt ham (og hilst på ham) som foredragsholder noen ganger. Ekstremt kunnskaps- og perspektivrik, og en fantastisk engasjerende formidler. Og særdeles hyggelig. Et stort tap både som person og ressurs.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    I fjor sommer (og i år) leide jeg ut hytta i noen uker. Så viste det seg at en ung dame fra Stavanger hadde brukt lokalene til et aldri så lite gitarkurs. Tilbakemeldingen fra hyttenaboene var unisont positive. Når jeg spiller plata så skjønner jeg hvorfor:
    EE8467B3-4F80-4ED1-84B0-96DE7F4A516F.jpeg
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    filosofo.jpg

    God lyd og musikk, foretrekker lydbildet og stilen til Il Giardino Armonico framfor de "gamle kjente" (kjente dirigenter og orkestre fra '60 til '80 tallet...)

    lutoslawski.jpg

    Denne måtte jeg ha etter nr 1 og 4 fra de samme tidligere.
    Meget god lyd her, men ikke så umiddelbart nærværende som den under siden opptaket er av et symfoniorkester og perspektivet blir lenger fra.

    kurtag scenes.jpg

    Fantastisk plate. Noe av det mest nærværende - "musikere i rommet rett foran meg mellom høyttalerne" - jeg har hørt på en stund.
    Litt uvant og kanskje litt krevende musikk (?), men etter hvert blir dette svært bra. Ikke egentlig så vanskelig å komme innpå.
    Enkel instrumentering, korte stykker - 61 minutter, 57 spor.

    Men lyden er så vidt jeg kan bedømme, helt i aller øverste klasse. Mye mer virkelighetsnært enn det aller meste av audiofil favorittene.
    Lurer på hvor mange i virkelighets diskusjonen som hører på slike innspillinger?
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Med kun vokal og tre musikere går det an å lage riktig bra lyd. Atskillig vanskeligere med et stort orkester. Takk for tipset. 8)
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Med kun vokal og tre musikere går det an å lage riktig bra lyd. Atskillig vanskeligere med et stort orkester. Takk for tipset. 8)
    absolutt enig.
    Forskjellen illustreres godt av de tre platene. Ondine (Lutoslawski) er nok like bra som Audite på opptak, og denne lyder også svært godt, men illusjonen av et stort orkester i lytterommet blir likevel ikke så troverdig som den lille gruppen (kammermusikk for 1 opp til 8-10 utøvere er nok det optimale sånn sett).
    Haydn platen på Alpha er i en litt mellomstilling med det mindre orkesteret. Nå vil jeg si at akkurat denne ikke er helt på øverste Alpha nivå, da er denne under litt bedre, men likevel nokså lik;

    lamentatione.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.737
    Antall liker
    21.603
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Til bunns nok en gang.

    Wagner, Götterdämmerung 2. akt. Solti etc, i remasteren fra 97.

     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Jeg bør vel forberede meg og høre Valkyrien siden jeg skal i Olavshallen om 11 dager og de den live. Men hvilken skal jeg høre - jeg tror jeg har 11 komplette innspillinger av ringen.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    869
    Antall liker
    2.159
    Torget vurderinger
    1
    En rolig aften med en litt tynn innspilling av Carmen, en fyldig italiener hjelper på resultatet og gjør det til en ganske fornøyelig seanse.

     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Claudio Arrau. Debussy: The final sessions Vol 2

    51n-Ib6Ob0L._AC_.jpg


    (mitt ex #3257)

    mvh
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    cremona vi.jpg


    Akkurat nå op 130.
    Et godt eksempel på en moderne innspilling med en lyd kvalitet som går utenpå det meste jeg har hørt av eldre saker.
    Og musikalsk helt på høyde.
    Og "for the record", jeg hørte op 59 nr 2 i går live, så en viss ide om hvordan strykekvartetter høres ut i virkeligheten har jeg... tror jeg da...
    Bare en kommentar til kommentarer ellers på HFS vedrørende klassisk og lyd kvalitet.
    Det synes ikke som en generelt har noe særlig forhold til moderne innspillinger av denne kvalitet - audiofilt merke (Audite i dette tilfellet) og SACD....
    Mest synd for de som ikke har prøvd....
    Til og med DG har moderne innspillinger med lyd i toppklasse (mye bedre enn de hadde på '70 tallet...)
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    sound of light.jpg


    Her er en med god/dramatisk lyd som jeg har litt vanskelig for å si hvor virkelighetsnær er.
    (men så er det Sony da ... )
    Uansett fenomenalt god musikk og fremføring...
     

    Cato G.

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2008
    Innlegg
    87
    Antall liker
    83
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    4
    91V7b+mz03L._AC_SL1200_.jpg


    Denne hører jeg på for tiden. En eldre CD, men fantastisk musikk og gedigen lydkvalitet (særlig på spor 4 på CD2). Anbefales!
     
    Sist redigert:

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Vårofferet til torsdag, neimen ikke sikker på om jeg har hørt det tidligere, så her er det hjemmelekse. Mye lyd, det er jeg forsåvidt svak for.

    petrenko stravinsky.jpeg
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    869
    Antall liker
    2.159
    Torget vurderinger
    1
    En rolig aften med en litt tynn innspilling av Carmen, en fyldig italiener hjelper på resultatet og gjør det til en ganske fornøyelig seanse.
    Du sa fyldig italiener så jeg trodde du spilte noe med Pavarotti?
    Hehe, det ville så absolutt ha vært fløte i vellingen ja, dog foretrekker jeg en fyrrig rødtopp på tungen fremfor en Pavarotti, han spares til ørene :)
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    archduke.jpg

    Helt nydelig.. musikken, spillingen... god lyd også..
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.737
    Antall liker
    21.603
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ting man snubler over på interfnattet. Dette er riktig godt, og Sieglinde her er enda bedre:


    (Kun lyd og stillbilde.)

    Forøvrig skal man BWV, Lancaster, det er ikke noe å lure på, men jeg må også mye WWV.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.283
    Antall liker
    11.061
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Forbereder uker med hjemmekontor.
    Da passer det fint med innkommende post. Norsk favorittband med rykende fersk SACD.
    Screenshot 2020-03-10 at 22.46.47.jpg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Jeg kjøpte denne boksen i Praha før jul:



    og spiller meg gjennom det nå. For en tone han har. Innspillingen hans av Barber og Korngolds konserter er jo godt kjent, men den klangen han får ut av fela i Glazunovs fiolinkonsert med det russiske nasjonalorkesteret under Pletnev er fantastisk. En utrolig flott fiolinist, og egentlig alt for lite kjent blant almuen. Løp og kjøp!
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.283
    Antall liker
    11.061
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Her hadde vi tenkt å se/høre Berliner Philharmoniker spille Berio og Bartok i deres gratis streaming Digital Concert Hall.
    Men det fungerer ikke her, får "Crossdomain access denied" selv om jeg har registrert meg og fulgt alle råd.
    Skjønner godt hvis dette blir overbelastet nå, men syns det var rett tid å prøve.
    Er det noen andre som har forsøkt?
     
    Sist redigert:

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.194
    Da er denne på platespilleren. Jeg hører nok ikke på Beethoven alt for ofte, men jeg liker denne samlingen her.
    Begynte å høre på i går, og nå er 6. symfoni underveis.

    BEETHOVEN 9 SYMPHONIES.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn