Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Opus Clavicembalisticum er en samling stykker. Dette er et uavbrutt variasjonsverk (selv om jeg innbiller meg at Powell tørker svetten iblant).
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Medici TV sender livestream med DGs beste pianister.

    Man trenger ikke ha abonnement, bare tegn et gjestemedlemskap.

    https://www.medici.tv/en/

    Livestream Piano Festival.

    In honor of World Piano Day 2020 and in collaboration with Deutsche Grammophon, a star-studded roster of master pianists is headed live to a screen near you! This exceptional virtual festival features a jaw-dropping list of the biggest and most exciting names in classical piano: Maria João Pires, Rudolf Buchbinder, Evgeny Kissin, Víkingur Ólafsson, Jan Lisiecki, Joep Beving, Simon Ghraichy, Kit Armstrong and Daniil Trifonov will each perform pieces of their choosing on their own pianos, streaming mini-concerts of the highest artistry from their homes to yours.

    Skjermbilde 2020-03-28 kl. 16.52.20.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.762
    Antall liker
    21.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Gåen. Brünnhilde har sendt ravnene hjem, Rhindøtrene har hentet det lille som var igjen av gull fra Siegfrieds likbål, og The Mets ringmaskin kan gå på lager.

    MetNorn.jpg


    Åpningsscenen med Nornene var beintøff.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Noe av det beste Bruckner jeg har hørt - kombinasjon av meget god lyd og musikalsk innhold (spilling og tolkning);
    bruckner 7 young.jpg


    Bruckner Sym 7 Young OEHMS CLASSICS OC688 SACD [DBi][JQ] Classical Music Reviews: April 2015 - MusicWeb-International
    "...I also liked the sound on this SACD which has presence and definition. There’s a good front-to-back perspective and all sections of the orchestra have been well served by the engineers. In particular the brass, so important in Bruckner’s sound-world, register very satisfyingly yet never excessively…"

    Enig i det.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    870
    Antall liker
    2.164
    Torget vurderinger
    1
    Han har ikke blitt noe dårligere siden siste plate den unge islendingen, har ikke rukket å høre den siste platen hans før i kveld, strømmet i første omgang til jeg får bestilt den på vinyl.

     
    M

    Medlem 1792

    Gjest
    Jeg velger å kalle dette klassisk musikk, noen klipp fra Vangelis sin Mythoda oppsettingen fra 2001. Rørende bra (har både DVD’n og CD’n);



     
    M

    Medlem 1792

    Gjest
    Da må jeg linke til nok en låt til men Vangelis. Nå med Montserrat Caballé. Nok en storslagen fremføring:

     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Dette var vakkert. Hørte det på radioen i bilen på NRK klassisk. Måtte prøve den hjemme.

    8C34720D-0F08-4D58-A56E-BBC1928BBC96.jpeg
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.594
    Antall liker
    14.002
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Eg har fleire utførelsar av dei fire årstidene.
    Desse to er er veldig gode, men den fjerde symfonien til Tjakovski er jo bare så...
    Kan det vere forskjellen på CD og og LP?

    klassisk09042020.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.762
    Antall liker
    21.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hva mener du?
    Det har vært en rivende utvikling i lydestetikken på plateproduksjoner de siste gode 60 årene. Jeg vil hevde at formatet produktet leveres på har lite å si.

    Her:

     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.762
    Antall liker
    21.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    51mofVoCSpL._SX466_.jpg


    Long time no hear. Det var gøy. Norrington og LCP's Beethoven gir fremdeles utmerkede kilevinker.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Gråværet og regn er tilbake etter en fin dag i går. Her er noe musikk som kan passe til været og stemningen i dag;

    shosta 5 7 og 9.jpg


    Nr 5, 7 og 9.
    Utmerket spilt, topp lyd.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mandelring på Audite klinger jo alltid i toppklasse. Har ikke denne syklusen, men deres Mendelssohn er jo toppklasse. Og om jeg ikke husker feil, er vel nr 5 den beste av de tidlige (dvs før nr 8 i mitt univers) Shostakovich kvartettene? Etter nr 8 åpner jo noen ny visjoner seg gradvis......
     
    • Liker
    Reaksjoner: ch

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Mandelring på Audite klinger jo alltid i toppklasse. Har ikke denne syklusen, men deres Mendelssohn er jo toppklasse. Og om jeg ikke husker feil, er vel nr 5 den beste av de tidlige (dvs før nr 8 i mitt univers) Shostakovich kvartettene? Etter nr 8 åpner jo noen ny visjoner seg gradvis......
    Enig re Mendelssohn og Mandelring - har vol 1,2 og 4. Får skaffe meg 3.
    Re. Shostakovitch; jeg har ikke hørt disse nok til å ha noen spesiell mening om best og hvilken jeg foretrekker.
    5, 7 og 9 er bra. Nå har jeg gått videre til 6 og 8 (vol 2) som begge også er bra også. Må ta en revisit på 10+ for å høre hvordan disse er.
    Etter min mening (ører + musikalske smak) er Shostakovitch sine kvartetter blant det beste som er komponert i forrige århundre.
    De treffer i hvert fall meg (en rent følelsesmessig opplevelse, ingenting intellektuelt i denne vurderingen)

    Et søk på nettet ledet til dette stedet hvor disse kvartettene diskuteres; Shostakovich's String Quartets: An Introduction
    Dette stedet, "www.quartets.de", blir også referert til i denne diskusjonen om hvilken kvartett er best;
    https://www.talkclassical.com/46264-shostakovich-best-string-quartets.html
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.346
    Sted
    Trondheim
    Det blir mye musikk denne påsken. Så langt i dag:

    Monteverdi, Franck og Janáček. Akkurat nå spiller Frikušny Janáček og det gjør han helt fantastisk. Fra denne boksen som jeg "jobber" meg gjennom (ikke spesielt vanskelig jobb):

     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er mye bra i den boksen der, og det mest verdifulle med den er at den inneholder en del tsjekkisk musikk som ikke akkurat er overinnspilt.

    Selv har jeg funnet frem alle platene mine med Jean Cras' musikk på Timpani og spiller gjennom de.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.346
    Sted
    Trondheim
    Han kan sin Janáček. Jeg har fått et annet syn på Janáčeks klavermusikk etter å ha hørt det her. Kanskje det bare er fordi man må høre det flere ganger for å få det under huden, men dette er utrolig flott spilt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.346
    Sted
    Trondheim
    Det er mye bra i den boksen der, og det mest verdifulle med den er at den inneholder en del tsjekkisk musikk som ikke akkurat er overinnspilt.
    Noe annen tsjekkisk klavermusikk som spilles alt for sjelden er Dvořák. Hans klavermusikk er utgitt på 4 CDer spilt av Radoslav Kvapil. Veldig fin, om kanskje noe tannløs, musikk.
    Og Smetana. Jitka Čechová har spilt den inn (jeg tror det er komplett). Absolutt hørbart.

    Selv har jeg funnet frem alle platene mine med Jean Cras' musikk på Timpani og spiller gjennom de.
    Jeg burde gjøre det samme. Det er ikke så mye musikk som "sitter" med en gang. Det krever ofte flere gjennomspillinger. Jeg har en del Cras, men husker at jeg var litt skuffet etter første gjennomhøring. Kanskje den vil vokse? En annen jeg likte bedre ved første gangs gjennomspilling var Gabriel Pierné. Har en del plater med musikk av ham. Kanskje jeg skulle hente dem fram?
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.111
    Antall liker
    1.351
    https://open.spotify.com/album/6BOanRxku6tpFhAVHLzUom?si=0-Wi-RYgSxeq3z_qFDjNEw

    Har alltid likt Satie og hans enkle pianostykker, men har aldri latt musikken få en dypere mening, men bare hatt det som litt bakgrunnsfylde mens man foretok seg andre ting. Anne Queffélec nyter stor annerkjennelse i hjemlandet for hendes tolkninger av denne franske komponisten, og jeg må bare si meg enig her. Hans gymnopedier og gnossienner får en helt ny betydning her. For første gang kan man (jeg) sette seg inn i stemninger og ekteskapelige meningsutvekslinger som ligger i musikken. I noen av gnosiennene kan man faktisk se for seg hvordan to personer "krangler" og debatterer. Fascinerende. Anbefales.
    Steen

    Anne Queffélec.jpg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.346
    Sted
    Trondheim
    Her spilles Tchaikovsky fra denne boksen:



    Jeg har som prinsipp at jeg skal alltid høre det jeg kjøper minst en gang, så når jeg har kjøp en boks spiller jeg platene forfra til jeg har hørt alle (det kan ta litt tid - gjerne flere måneder). På CD 18 har vi Tchaikovskys 1. og 2. symfoni med Concertgebouw. Og det lyder strålende. De tidlige Tchaikovskysymfoniene kan godt spilles oftere!
    Bare 2 CDer igjen i denne boksen, så i morgen blir det Wagner, Brahms, Andriessen, Stravinsky, Takemitsu og Messiaen.
    Etter det skal jeg avslutte denne boksen:

    2 CDer igjen i den også - Dvořák, Janáček og Martinů.
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Nrk2 Beethoven Eroica. Mariss Janson. Nydelig, krevende, magisk.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.080
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Screenshot 2020-04-23 at 21.21.25.jpg


    Jeg skulle snart reist til Amsterdam. Vi har billetter til den avlyste Mahler Festival, både Berliner Philharmoniker og Concertgebouworkest, med litt flaks New York Phil og Wienerne også. Jaja, det blir kanskje bare utsatt til neste år.
    Som plaster på såret skummer vi gjennom diverse opptak.
    Her video fra orkesterets hjemmeside.
    Ivan Fischer dirigerer Beethovens 8.
    Kjekt med Chromecast.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.080
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    I samme slengen, Concertgebouw og Jansons fra 2009
    Screenshot 2020-04-23 at 21.57.34.jpg

    Dette var greier.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.346
    Sted
    Trondheim
    Jeg skulle reise til Praha for Prašké járo den 9/5. Hadde billetter til 8 konserter og booking på 2 Michelin-restauranter. Andsnes, Schiff, Takács kvartetten, Gidon Kremer, Ensemble 1704/Václav Luks, Herr Brouceks utflukter i operaen ++. Andre gang jeg prøver med på Broucek. Begge gangene har det blitt avlyst. Jaja - jeg skal jo nedover neste år igjen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn