Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.534
    Antall liker
    9.693
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Klassiker fra Naïves Vivaldi-serie nå:

    Vis vedlegget 568320

    Antonio Vivaldi, Sandrine Piau, Ottavio Dantone, Accademia Bizantina. For en gjeng.
    Dette er en av perlene i serien.

    Jeg sikret meg også full pakke. Bestilte fra mobilen kl 00.30 i natt. :) Kunne kanskje ønsket meg noe stoff på programmet som satte Beethoven i kontekst (Haydn, Spohr, Schubert, Hummel el). Det lyktes de veldig godt med i fjor.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.782
    Antall liker
    21.686
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Søndag morgen. Kantater i følge kalenderen, hva ellers? Suzuki i BWV 72 og Herreweghe i BWV 73.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.114
    Antall liker
    1.363
    bach marriner.jpg


    Nytt bekjentskap for meg, og Marriner/ASMiF har alltid IMHO vært et tveegget sverd, men her er både musisering og lyd førsteklasses. I 1970 var disse seks symfoniene ikke innspilt tidligere. Seks symfonier på en LP?? Mahler får plass til en halv symfoni på tilsvarende riller.
    Steen
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.782
    Antall liker
    21.686
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    For innom biblioteket på Hamar etter å ha levert guttungen på nok en øvelse på lørdag. Der fant jeg noe, gitt. Rippet i går kveld mens jeg var moralsk støtte til selvsamme guttunges innlevering i komposisjon (melodi til et dikt av André Bjerke). Gjemmekontor i formiddag. Nu kjör vi!

    Naïve Vivaldi Edition vol. 58. Il Giustino, opera i tre akter.

    OP30571-K-Vivaldi-Il-Giustino-Dantone-700x700.jpg
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.094
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Blir aldri lei av de coverne, Valentino. Jeg samler på den serien på CD, og har begynt på operaene.
    Igår rippet og hørte jeg den forrige operaen Naïve gav ut, Dorilla In Tempe.
    Der kommer årstidene plutselig dettende over meg, og brettes ut i en herlig korsats.
    Ja til gjenbruk!

    Her er det felleskontor som gjelder , og jeg gjemmer meg bak lukkete AKG hodetelefoner og spiller Mozart K563 med Trio Taus på 2L
    Trio taus mozart.jpg

    Litt til ære for Morten Lindberg, som endelig vant en Grammy. Ingen pris for cover-design for denne (siden vi var på Vivaldi Edition fra Naïve) men det låter bra.
    Gratulerer, Morten!
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.782
    Antall liker
    21.686
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    De coverne ja. Alltid en vederkvegelse å besøke denne siden: The Vivaldi Edition – Discover the complete collection here. Apropos Årstidene: Godeste Antonio har klippet litt fra første sats av Våren og brukt den som en liten sinfonia mellom et par scener i 1. akt av Il Giustino. Han var ute før Max Richter...

    Kikket på making of-videoen (ligger hos Naïve). I kontrollrommet var det hodetelefoner som gjaldt. Så ikke ut som at det fantes hverken plass eller akustikk til tradisjonelle monitorer.
    Apropos: Hvilke AKG er det du bruker på kontoret, ottone? Fruen trenger noe lukket som låter så noenlunde. Jeg ser at K92 får skryt.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.094
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ...............
    Apropos: Hvilke AKG er det du bruker på kontoret, ottone? Fruen trenger noe lukket som låter så noenlunde. Jeg ser at K92 får skryt.
    Her er det et par slitte AKG K550. Drevet av en Nuforce HDP.
    De er velbrukte, men holder stand mot dyrere ting så langt.
    Bra lyd til å være lukket, store klokker dekker godt mine svære ører, og nok støydemping til kontorbruk. Godt å slippe aktiv støydemping.
    Desverre ute av AKG sitt sortiment. Det maskuline designet som jeg liker var visst ingen suksess. Ingenting varer evig, jeg ser etter erstatning men nøler.

    Til kontorbruk tror jeg ellers at K92 er et godt kjøp, de koster jo heller ikke mye.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.782
    Antall liker
    21.686
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mer Vivaldiopera...
    Bondis innspilling av Bajazet.

    61yjsayFo6L.jpg


    Han er ikke mye snill med sangerne sine, godeste Antonio. Man må kunne synge fort.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.782
    Antall liker
    21.686
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Første gjennomlytting. Tror vi har en klassiker her. Bør høres, det er sikkert.

    4835022.jpg


    Vikingur Olafsson spiller Bach så det ryker etter. Og så det coveret da. Oh yeah.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.534
    Antall liker
    9.693
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kommer til festspillene, og festivalen i Rosendal. Jeg har hele pakka i Rosendal, men har ikke gjort noe med festspillbilletter enda.

    Spiller Beethoven op 111 + Grosse Fuge for firhendig klaver med Leif Ove.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.782
    Antall liker
    21.686
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vivaldi fra Naïve igjen, og her gis det så hatten passer. Sikkerhetskopi av Hamar Biblioteks utvalg:

    2000802168.jpg


    Viola d'amore er et kult instrument. Liebesgeige. En smaksvideo:

     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.725
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Jeg hører på klavermusikk av tsjekkiske komponisterf. Dvořák, Novák, Smetana, Fibich, Martinů...
    Fantastisk mye fint (og totalt ukjent her i "vesten"). Akkurat nå er de Vitěslav Nováks Pan spilt av František Rauch som spilles på hjemmekontoret.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.725
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Etter å ha hørt Nuria Rial synge himmelsk i Frimurerlosjen i Trondheim i går, måtte det bli mer Rial i dag. Nå denne fra Apple Music:



    Barokkfest i Trondheim slo til med Händels Orlando, med følgende stjernelag:
    Max Emmanuel Cencic: Orlando
    Sophie Karthäuser: Angelica
    Delphine Galou: Medoro
    Nuria Rial: Dorinda
    Håvard Stensvold: Zoroastro
    Orkester Nord
    Martin Wåhlberg, dirigent

    I mine ører var det Nuria Rial og Delphine Galou som skilte seg ut. Karthäuser klarte ikke å justere stemmen sin i forhold til det relativt intime lokalet, og Cencic virket å være litt over toppen. Men å få et slikt stjernelag til Trondheim er litt av en bragd!
     
    Sist redigert:

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    872
    Antall liker
    2.168
    Torget vurderinger
    1
    Obligatorisk gjennom året.
    Leonores kamp utspilles i rillene, freden gjenopprettes via glasset, det er en sansenes og nytelsens aften.

     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.534
    Antall liker
    9.693
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan er Rufinatscha? Den platen har jeg vært litt nysgjerrig på, men på den andre siden er det mange romantiske komponister i 2. og 3. divisjon som har skuffet meg en del.....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.725
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Jeg likte det godt. Veldig Brahmsaktig (Rufinatschka var visst en god venn av Brahms).

    De to platene som imponerte meg mest var Malipiero og d'Albert (ved siden av Rufinatscha). Malipiero-platen var helt nydelig.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.725
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Schmidt-Isserstedts Beethoveninnspillinger er jo kjent for å være svært gode. Det er jo litt av et solistlag han har med seg der også.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.725
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Mer litt ukjente komponister:


    Man kan da ikke bare høre på det samme igjen og igjen.
    Marx' Herbstsymphonie er elegant og behagelig, men ikke noe som sitter igjen etterpå. Snilt og ufarlig. Marx har snakket ferdig etter 10 minutter, men han fortsetter i ca 1 time til :(
    Toch og Raphael er mer moderne i tonespråket (skulle egentlig bare mangle) og var spennende å høre på.
     
    Sist redigert:

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    arianna.jpg


    Litt mer kjente komponister enn de over; Scarlatti, Handel og Haydn.
    Vakkert.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Hvis man nu nyder at lytte til Orgel er denne indspilning værd at overveje :)
    Utrolig god lydkvalitet / God musik med Dyyyyb bas. Man advare faktisk om ikke at skrue for højt op
    R-7090475-1433501286-7890.jpeg.jpg
    R-7090475-1433501286-3840.jpeg.jpg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.725
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Bør vel skrive litt om musikken i forrige innlegg?

    Ginastera-platen inneholder musikk fra flere perioder. Concierto Argentino er en klaverkonsert fra 1935, Variasjonene (for kammerorkester) fra 1953 og Klaverkonserten fra 1961. Variasjonene var de som umiddelbart falt mest i smak hos meg, men ikke noe av musikken var ekstrem på noen måte.

    Simon Mayr levde fra 1763 til 1845 og hans Requiem er mer Mozart enn Beethoven. Vakkert og bedre enn jeg trodde det skulle være. Vel verdt en lytt.

    Braunfels er senromantiker med noen modernistiske innslag. Det minner om Richard Strauss, og det er kanskje ikke rart - Braunfels levde fra 1882 til 1954. Don Juan-variasjonene var flotte (men det betyr ikke at det andre ikke var fint. Hans Grosse Messe dro litt i langdrag, den kunne godt vært noe kortere, men absolutt hørbart. Hadde ikke hatt noe imot å høre det på en konsert).

    Alma Mahlers sanger var flotte og ikke helt ulike Zemlinsky-sangene på den samme platen. Zemlinsky var jo Alma Schindlers komponistlærer og visstnok temmelig forelsket. Hun giftet seg med Mahler, og Zemlinsky dro til Praha og ble leder av den tyske operaen der.
     
    Sist redigert:

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    872
    Antall liker
    2.168
    Torget vurderinger
    1
    Veldig fint at du deler noen ord og tanker om musikken otare, denne tråden er en de jeg følger tett.
    Alltid gode tips og informasjon om musikken gjør navigasjonen i den klassiske verden både spennende og retningsgivende.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.725
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Da ble det denne på kontoret:



    Spiller orkestersuiten nå. Dette ligner på Shostakovich (men ikke like oppfinnsomt). Anbefales.
     
    Sist redigert:

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    bruckner 9.jpg

    Hørte på denne i går. Toppklasse dette her, lyd, fremføring, det hele..
    Synes også å være enighet om det blant kommentarene på Amazon;

    https://www.amazon.com/Bruckner-Symphony-Minor-Pittsburgh-Orchestra/dp/B07TPYX1S5/ref=sr_1_1?crid=2N0DOFAZO82GK&keywords=bruckner+honeck&qid=1582393741&s=music&sprefix=bruckner+honeck%2Cmusic-intl-ship%2C265&sr=1-1

    "As to the engineering? In a word: sensational! This isn't an SACD 'demonstration' disc to show off your audio equipment, and the sound isn't 'glammed' and phonied up. You just hear what the musicians produced, with pinpointy clarity and tremendous dynamic range, the way the lucky audience in Heinz Hall did."

    Slik oppfatter jeg også lyden på denne og andre Honeck/Pittsburgh/RR innspillinger jeg har (2-kanal SACD)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.094
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det ser godt ut, ch. Jeg liker både Bruckner, SACD, og Reference Recordings, så takk for tips.
    Rett rundt hjørnet er en fra Bergen F.O. med Bruckner 6, antar at det blir en SACD.
    Og litt lengre fram kan det tenkes å komme noe fra Stavanger også, det ryktes at det pågikk Bruckner-innspilling her nylig.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    872
    Antall liker
    2.168
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kom akkurat over Aase Nordmo Løvberg på en strømmetjenesten, en norsk operasanger jeg kanskje burde ha kjent til.
    Dette er en plate med forskjellige komponister, det er spesielt siste sporet av Strauss "Vier letzte Lieder" som treffer godt hos meg.



     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.158
    Antall liker
    2.113
    Flagstad.jpg


    Denne må dere ha; Deccas nyoppussede utgave av Kringkastingsorkesterets Gøtterdammerung fra 1956. Helt akseptabel mono tatt opp av NRK og videre bearbeidet og tillagt enkelte opptak av Decca i etterkant. Her er det ikke lyden eller musikkdramaet som er det essensielle, det er Kirsten Flagstad og den svenske tenoren Set Svanholm som får Wagner-samlere verden rundt til å hanke inn. Den 58-årige Flagstad trådde ut av pensjonistenes rekker for å arrangere og synge Wagners gigantiske avslutning av Ringen-syklusen i Norge, med norsk orkester, norsk dirigent (Øyvin Fjelstad) og norske sangere (Bjoner, Flagstads søster Karen-Marie m. fl.). Alle gir virkelig jernet, men perfeksjonisme ala John Culsaws Solti-ringen får man jo ikke...
    Fire CD´er for skarve 142 kroner pluss frakt fra Prestoclassical i England. Det er billig, det!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn