Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.578
    Antall liker
    3.714
    Sted
    Sunnmøre
    Det er til gjengjeld en boks med ikke mindre enn 17 cd'er hvor Don Quixote også finnes.
    Eg kjøpte denne på den tida då eg kjøpte alt for mange CD-boksar.
    R-3239285-1322039102.jpg


    Trur ikkje eg har høyrt gjennom alt.

    I dag høyrer eg på klassisk-kanalen til Bayersk Radio, og akkurat no Brahms' klarinettkvintett. Ålreit å variera litt frå NRK Klassisk, og så kjem det tyske Nachrichten innimellom.

     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.307
    Antall liker
    11.149
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Linn strømmer 320 kbps, og spiller bare musikk som låter bra.
    Som nå isted, Mozart sin Misericordias Domini K222 med Dunedin Consort. Nydelig verk, som jeg ikke har kjent til før.
    Jeg lærer ved å høre på radio.
    Og ved å gå på konsert, som på en god vanlig torsdagskveld.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.959
    Antall liker
    22.087
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    I morgen går jeg glipp av Kork i Hamar kulturhus. De skal spille Schubert symfoni 4 og Brahms pianokonsert 2, og jeg husker hverken dirigent eller solist.
    Ja ja. Tror fire plater DG Original Source ankommer i morgen. Det er en trøst.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.959
    Antall liker
    22.087
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Slutt.
    Trøsten her jeg sitter og observerer er noe for meg ukjent:

    IMG_4637.png
    Mark Ward hos Tracking Angle skal ha ros for de lærerike artiklene han skriver om DG TOS (eller er det OSS)-utgivelsene. Jeg kan absolutt ikke min Hindemith, og siden disse sju Kammermusiken ikke er på Steinberg-LPen strømmer jeg, og lar når tiden kommer nålen treffe PVC-en med andakt og nyfikenhet.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.307
    Antall liker
    11.149
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mahlers 7. i Olavshallen kl 1930 i dag
    Den er fantastisk. Kanskje den mest krevende av Mahler sine.
    Hørte den i Concertgebouw for en stund siden. Tenorhorn-soloen i åpningen er unik, og en helligdom for oss som spiller på denslags. Jeg har noten, og spiller play-along av og til.
    1705597173041.png

    Horribelt vanskelig, men gøy.
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    Kan jeg bare legge til at denne tråden er en åpen skattekiste - av kunnskap, erfaring og inspirasjon.

    Det er så mye jeg ønsker å lytte til, kjøpe og nyte etter deres mange gode anbefalinger. Takk til dere alle som bidrar!
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.677
    Antall liker
    1.279
    Til morgen kaffen i dag en nyankommet.
    luto.jpg
    Ikke så mange av de lenger, men jeg er svak for Ondine innspillinger og Lutoslawski liker jeg godt.
    Svært hørbart til å være musikk av den mer "moderne" typen (begynner å bli noen år men sammenlignet med det meste her...)
    Ondine innfrir igjen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.783
    Antall liker
    9.429
    Sted
    Trondheim
    Nå har jeg sendt ønsker til TSO om de kan spille noe Charles Ives på en konsert i fremtiden. Og utfordret TSO kammermusikk til å spille en av Peter Sculthorpes strykekvartetter med obligat didjeridoo. Vi får se hva som skjer :p

    PS: Spilte den Hilary Hahn-plata for en stund siden. Hun er flink til å plukke repertoar. De serenadene til Rautavaara (det siste han skrev?) er riktig fine.
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.560
    Antall liker
    4.447
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Nå har jeg sendt ønsker til TSO om de kan spille noe Charles Ives på en konsert i fremtiden. Og utfordret TSO kammermusikk til å spille en av Peter Sculthorpes strykekvartetter med obligat didjeridoo. Vi får se hva som skjer :p

    PS: Spilte den Hilary Hahn-plata for en stund siden. Hun er flink til å plukke repertoar. De serenadene til Rautavaara (det siste han skrev?) er riktig fine.
    Hilary Hahn er ikke bare flink til å plukke reportoar, men hun har en meget god tone i sin fiolin som gir litt ekstra til musikken synes jeg.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.581
    Antall liker
    9.768
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    De Sculthorpe kvartettene har jeg. :.-) De er ikke mine favoritter blant australske strykekvartetter, Carl Vine sine er strålende, og hakket bedre.

    Eller har jeg startet nok et prosjekt, å høre gjennom Glossa serien med Handels italienske kantater. Fantastisk fine.

    Og ellers blir det konsert i Grieghallen med Storgårds på podiet i Nielsens klarinettkonsert og Sibelius 6/7 i neste uke. Billetter til Mahler 9 med Elder på podiet (om jeg husker rett) den 15.2 er også innkjøpt.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.581
    Antall liker
    9.768
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Undervurdert dirigent. Han har gjort mange fine ting på Naxos, Shostakovich, Lutoslawski osv.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.783
    Antall liker
    9.429
    Sted
    Trondheim
    De Sculthorpe kvartettene har jeg. :.-) De er ikke mine favoritter blant australske strykekvartetter, Carl Vine sine er strålende, og hakket bedre.
    Det var nå mest for å være litt sær :)
    Jeg synes de er fine om enn ikke så veldig spennende til tross for didjeridooen.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.581
    Antall liker
    9.768
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det var nå mest for å være litt sær :)
    Jeg synes de er fine om enn ikke så veldig spennende til tross for didjeridooen.
    Skjønte det. Og svarte for å dokumentere at jeg også er litt sær. Synes du oppsummerer de bra.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.783
    Antall liker
    9.429
    Sted
    Trondheim
    Det hadde jo vært litt morsomt om de klarer å oppspore en didjeridoospiller i Trondheim. :)
     

    -KP-

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2016
    Innlegg
    238
    Antall liker
    485
    Sted
    Danmark
    Fik denne hjem fra Discogs i går.
    Sibelius er absulut en af mine favoritter.

    ''Citat''
    ''He is a composer who cannot really be compared to anyone else ... and you never come to an end whit him''
    Herbert von Karajan.

    IMG_0311.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.959
    Antall liker
    22.087
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Å du heilage jul.
    IMG_4641.jpeg

    Lyden, spillet, en Boulez-liknende nøktern direksjon. En pressing så tyst som en tyst pressing kan bli.
    Dere som har bestilt Steinberg-boksen og ikke fått/hørt på enda kan glede dere og dere andre bør bestille.
    Hva, solgte du platespilleren din i 1991? :ROFLMAO::eek:
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.677
    Antall liker
    1.279
    b9jpg.jpg
    Honeck + RR har generelt vært så bra at jeg måtte ha denne også til tross for at denne innspillingen har fått litt blandet kritikk på nettet.
    Ok, etter å ha hørt den nå kan jeg si at lyden innfrir som vanlig med RR (hørt som 2-kanal SACD).
    Noe av det beste jeg vet om.
    Utførelsen musikalsk er litt annerledes enn det jeg er vant med - ikke dårlig eller på noen måte "feil", heller bra/svært bra - men såpass annerledes fra andre innspillinger jeg har at jeg nesten må høre denne minst en gang til samt sjekke en eller 2 andre for å konkludere hvor bra.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.959
    Antall liker
    22.087
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hindemith
    Konzertmusik für Streichorchester und Bleichbläser
    Boston SO / Steinberg (fra den nye LP-boksen)
    Kul og for meg ny orkestermusikk med messingtrøkk. Entartete Musik er det visst også. :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.959
    Antall liker
    22.087
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror ikke at jeg har hørt ES sin. Folk krangler om hvilken som er best av de to og David Bowie ville ha med GJ på den øde øya.
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    Jeg hørte denne en del på Qobuz før jeg kjøpte vinyl. Lydmessig bra, men opplever at dynamikken er litt presset når orkesteret klinker til? Uansett vakkert.
    DSC_4087.JPG
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.959
    Antall liker
    22.087
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hørte denne en del på Qobuz før jeg kjøpte vinyl. Lydmessig bra, men opplever at dynamikken er litt presset når orkesteret klinker til?
    Det er jo vinylmediets problem at det har 60 dB dynamikkområde, kanskje 20 dB for lite til orkestermusikk.
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    Det er jo vinylmediets problem at det har 60 dB dynamikkområde, kanskje 20 dB for lite til orkestermusikk.
    Siden jeg ikke er en ekspert, tillater jeg å tro det finnes flere måter å gjøre det på ved cutting/mastring. Høres litt som en limiter på en dårlig nærradio. Neida. Her jeg overdriver sikkert en raus smule.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.959
    Antall liker
    22.087
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Absolutt! Det er bare å snope seg en plate eller tre fra DG The Original Source-serien for å høre SOTA mastering for LP.

    Her spilles det klavér:
    1705835321637.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn