Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.761
    Antall liker
    3.993
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg var, og er, litt i tvil om dette hører hjemme her i klassiskavdelinga, eller hvor enn det passer. De bruker renessanseinstrumenter, tradisjonelle melodier, fremføringspraksis, og ja - det er faktisk fint...
    folder.jpg
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    882
    Antall liker
    2.194
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skal heller ikke kategorisere Potter og hans kompanjonger, har veldig sans for prosjektet hvor de leker seg litt med det etablerte og skaper krysningspunkter mellom ulike retninger og kategorier. Med noen unntak synes jeg å høre den klassiske musikken i bunn på det meste, ikke minst instrumentene. Er helt enig i at det er fint, tidvis veldig fint og spennende, ikke minst dyktige musikere.

    Musikken til formiddagskaffen fremføres av Musica Amphion, de vet også hva de holder på med når de fremfører Arcangelos vakre barokktoner.

    corelli concerti grossi op. 6 musica amphion.jpeg
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    882
    Antall liker
    2.194
    Torget vurderinger
    1
    Det er nok datidens ungdommelige overmot som fremføres, de bibelske ord har nok ikke truffet hans ører enda.
    Men fatt mot! Scarlatti følger nok opp med musikk og et plateomslag som billedliggjøring hva som skjer med slike oppvekstringer...
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.120
    Antall liker
    22.400
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den har jeg ikke hørt på en stund! Her Haydn fra kirkemusikk-boksen med grev Harnoncourt:

    1704558296120.png
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.331
    Antall liker
    11.238
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Stille kveldsstund med Frans Helmerson og den intrikate Bach cellosuite nr3
    IMG_1355.jpeg

    Heldigvis er innspillingen og pressingen mye bedre enn omslagsfotoet.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.854
    Antall liker
    9.547
    Sted
    Trondheim
    Har nettopp hørt gjennom denne:

    1704662806568.png

    Blir aldri lei disse strykekvartettene, og Budapestkvartetten spiller de like bra som noen. Opptak 1960/1.

    Så på kvelden ble det denne:

    1704662933867.jpeg

    og Offenbach skuffer ikke. Flotte melodier og strålende orkestersats. Jeg må innrømme at jeg ikke fulgte så veldig mye med på handlingen, men regner med at den er litt tullete som handlingene i Offenbachs operaer gjerne er, og som pariserpublikummet ville ha - det er tross alt en Opéra Comique, og man gikk for å more seg.

     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.120
    Antall liker
    22.400
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    @otare Tar gjerne et par konkrete Offenbach-anbefalinger. Hoffmann er jeg ok med tror jeg, men et par andre som du virkelig liker. Nevermind librettoen ja.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.854
    Antall liker
    9.547
    Sted
    Trondheim
    Jeg har:
    Christopher Columbus (Opera Rara)
    Fantasio (Opera Rara)
    La belle Hélène
    La Grande-Duchesse de Gerolstein
    La Périchole (Bru Zane)
    La Princesse de Trébizone (Opera Rara)
    Le voyage dans la lune (Bru Zane)
    Les Brigands (EMI)
    Les contes d'Hoffmann
    Les Fées de Rhin (Opera Rara)
    Maître Péronilla (Bru Zane)
    Orphée aux Enfers

    Du kan jo prøve å finne noen av dem på en strømmetjeneste. Jeg ser at de er tilgjengelige på Apple Music, så da finnes de vel på de andre også. Det virker som om alle Bru Zane innspillingene ligger på Apple Music. Opera Rara innspillingene også.

    Ved siden av de mest kjente (som La belle Hélène og Orphée aux Enfers) er det vel Fantasio jeg har likt best (kanskje fordi det er den jeg hørte sist - rett før Trébizone). Den likte jeg i hvert fall bedre enn Trébizone. Og La Périchole er vel også et bra sted å starte.
    Og hvis man har vært i Tyskland og drukket Farrisvarianten Gerolsteiner kan man jo også prøve "La Grande-Duchesse de Gerolstein"

    Oversikt over handlingene finner du jo på nettet, så det er ikke så viktig å få med seg all teksten.

    PS: Hvis du ikke kjenner "La belle Hélène" (med den kjente arien "Au Mont Ida, Trois Déesses") og Orphée aux Enfers (med den ville Can-Canen "Galop infernal") er nok det gode steder å starte
     
    Sist redigert:

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.120
    Antall liker
    22.400
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nydelig, takk!
    Min mor driver og synger på en hit fra Den skjønne Helene. Jeg tror hun lærte den av sin mor. Noe med Jeg er den skjønne Helenes mann. Melodi fra det første temaet i overturen.
    IMG_4600.png
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.854
    Antall liker
    9.547
    Sted
    Trondheim
    Hele "La belle Hélène" med Felicity Lott og Marc Minkowski i opptak fra Le Châtelet i Paris i 2000 ligger ute på youtube:


    Felicity Lott, Yann Beuron, Michel Sénéchal, Laurent Naouri, François Le Roux, Marie-Ange Todorovitch, Eric Huchet, Magali Léger
    Les Musicien du Louvre - Grenoble
    Choeur des Musiciens du Louvre
    Marc Minkowski

    Det er den som er gitt ut på plate på Warner (EMI)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.854
    Antall liker
    9.547
    Sted
    Trondheim
    Ja, det er en god del dialog i disse Offenbach-operaene. Det er vel kanskje derfor de gjerne omtales som operetter her, men det er opéra-comique skrevet for å forlyste folket. Det var slik det skulle være - lett og forlystende - og det forklarer sikkert også hvorfor Bizets Carmen ble en dundrende fiasko og skandale da den ble satt opp i Paris for første gang. Vi snakker vel omtrent tilsvarende skandalen da Stravinskys Vårofferet ble første oppført i Paris. Stakkars Bizet kom vel egentlig aldri over den fiaskoen.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.120
    Antall liker
    22.400
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Når Defrost Youth Choir går på pleier dirigent Thomas Caplin å be publikum huske å skru på mobilen igjen etter konserten.
    IMG_4602.png
    Denne hadde jeg glemt! Kjekt med funn i lokalt bibliotek, men jeg tror det blir med første akt i dag.
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.741
    Antall liker
    3.867
    Sted
    Sunnmøre
    Plukket opp fra @TrompeteN sin tråd: Op. 74.
    Dette er en audiofil lekkerbisken også fra Spotify, og det musiseres på ordentlig. Me like!
    Eg lurer verkeleg på kva det er med denne innspelinga eg ikkje likte (op. 74, op. 130 var bra). Ikkje at min smak er så viktig, altså, men eg liker jo stykket, eg liker bandet og har elles ikkje så veldig spesiell smak.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.120
    Antall liker
    22.400
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Her faller verden fra hverandre akkurat nå. Mahler 5, 2. sats. Karajan på DG TOS LP.

    Skal prøve op. 130 også, @Tweedjakke. Jeg ble nok litt opphengt i den kule produksjonen.
     

    krrm

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.12.2013
    Innlegg
    91
    Antall liker
    124
    Nettopp hjemme etter nyttårskonserten til Det Norske Kammerorkester og noen påfølgende øl for å gjøre opp "spille"gjelden. Har sett dem noen ganger i de siste årene og programmene deres er rett og slett fantastiske med svært interessente sammensetninger av nyere og gammel musikk. I dag startet og avsluttet de med folkemusikk inspirerte stykker, hovedstykket var Serenade for strykere, Tsjajkovskij og et fantastisk miks av småbiter fra Britten og Caroline Shaw etter det 🙌 🙇‍♂️
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.679
    Antall liker
    1.281
    Eg lurer verkeleg på kva det er med denne innspelinga eg ikkje likte (op. 74, op. 130 var bra). Ikkje at min smak er så viktig, altså, men eg liker jo stykket, eg liker bandet og har elles ikkje så veldig spesiell smak.
    Jeg fikk etter litt lang bestillingstid denne ( Chiaroscuro ) i hus for et par uker siden. Selv om jeg via Presto har hørt på denne via streaming på hodetelefon og sekundær anlegg, så er det klart best å ha hørt dette på hovedanlegget.
    Inntrykket mitt er i grunnen motsatt, op 74 meget bra, op130 litt mer meh, ok men ikke mer. Ebene derimot i 130...

    Grunnen til ventetiden var denne som var på samme bestilling;
    honeck.jpg
    Dette er slikt en kjøper store stereoanlegg for (eller i hvert fall jeg).
    Dette må være noe av det aller beste en kan få tak i lydmessig, og utførelse er også i stil med lyden (svært bra).

    Akkurat nå til morgenkaffen går det i en annen nyutgivelse som har fått gode kritikker;
    rach.jpg
    Igjen god lyd og utførelse - noe som er relativt standard med Alpha utgivelser.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.133
    Antall liker
    1.393
    Hørte en særs ung Manfred Honeck et par ganger på Youngstorget, da han var dirigent for den norske opera (eller var det philharmonien ?). Det jeg husker best var hans utrolig velstelte frisyre, men det betyr jo samtidig at han ikke gjorde noe gæli😄.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.120
    Antall liker
    22.400
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kodály strykekvartett nr. 2. Opptak fra 1987, da bandetHagenkvartetten fremdeles hadde 50/50 kjønnsfordeling.
    1704958009658.png

    We were so much older then, we're younger than that now.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.741
    Antall liker
    3.867
    Sted
    Sunnmøre
    Inntrykket mitt er i grunnen motsatt, op 74 meget bra, op130 litt mer meh, ok men ikke mer. Ebene derimot i 130...
    op130 er meir ordinær, utan tvil, ikkje ei innspeling ein treng.

    Eg skal gje harpekvartetten til Chiaruscuro eit par forsøk til. Det er mogleg at fyrsteinntrykket mitt var prega av eit tiltakande migreneanfall.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.741
    Antall liker
    3.867
    Sted
    Sunnmøre
    Jeg er kanskje såpass opp i åra, at Beethovens sene verker aldri kan få betegnelsen ordinære. I særdeleshet hans strykekvartetter, kan man vel aldri få nok anbefalinger av.
    Hehe. Tenkte spesifikt denne innspelinga (Chiaroscuro, BIS 2023), altså. Beethoven-kvartettar samlar det seg veldig fort opp boksar av (eller tilsvarande metafysiske måleiningar).
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.120
    Antall liker
    22.400
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes de sene er krevende, i det de krever en langt mer intellektuell tilnærming enn de tidlige og midtre. Da med unntak av op. 135 som er enklere på overflaten og selvfølgelig Op. 95 for den er jo en serriøs strykekvartett den også, altså sen.

    Her repareres det, @Steen:
    1704990302046.png
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.133
    Antall liker
    1.393
    Hahahaha, .........tør nesten ikke si hva jeg hadde tenkt å si litt lenger opp i tråden. Tilårskomne audiofile har uansett ingen intensjoner om å la seg bli diktert av naboen, men jeg sliter faktisk ofte med Bernstein også.😅. Litt som med Rattle, så blir det mindre komponist og mere dirigent, men Bernstein har da sine øyeblikk. Apropos audiofile, så har jeg rykket stolen en snau meter lenger fram, og Kirsten Bråthen Berg står faktisk spill levende foran meg. Livet er herlig.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.120
    Antall liker
    22.400
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Av grunner man kan undres over kan det se ut som det er 1987-transferen av denne klassiske trippelen som ligger hos Spotify.

    1704996539384.png


    Tror ikke jeg har hørt nr. 4 før. Da er det på tide.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn