Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.698
    Antall liker
    21.552
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Prøvde å finne eneren på biblå i dag. No dice. Da blir det Spotify. Takk til d'herrer for tips.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.669
    Antall liker
    1.252
    Enig med @berxter at det er Bonynge som gjelder for Rigolette pga Pavarotti - om en skal ha den på CD.
    Pavarotti eier rollen, men det er enda bedre å se ham på film.
    rigoletto.jpeg

    Jeg har den som Blu-ray, og den anbefales.
    På stereo'en går nå denne;
    mahler.jpeg
    Nydelig dette her.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.045
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Verdi sine operaer må jeg innrømme jeg kjenner for dårlig, selv om jeg liker dem veldig godt. Har en del både på vinyl og CD, men de spilles sjelden/aldri. Jeg tar Verdi som en selvfølge, og blir lite spilt. I tillegg har jeg venner og kjente som har vært Verdi-fans, som har reist og hørt på oppsetninger verden rundt. Jeg hadde en kollega som var i "Kvitt eller dobbelt" med Verdi som tema, aktiv i operakor, og Verdi fikk mye omtale i miljøet på den tiden.
    Mahler 3 derimot, er noe av det som har surret mest på hifi her, også opplevd mange ganger på konsert. Jeg har ingen favoritt-innspilling lengre, syns at mange har mye å gi i dette store vakre verket, og preges mest av minner fra konserter. Første var Aldo Ceccato i Grieghallen, da rant det tårer både fra musikere og publikum.
    Denne tråden har så mange gode innspill at det holder meg lengre våken om kveldene, og nå trekker jeg til lytterommet for å høre Tsjaikovskij 1 igjen. Kanskje det blir Jansons og Oslo, eller Turnovskij i Wien? Nostalgisk motivert i alle fall, og da blir det vinyl.
     
    Sist redigert:

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.669
    Antall liker
    1.252
    Tchaikovsky 1 hadde jeg jammen ikke i samlingen, så da måtte den bestilles.
    Det ble Pletnev, SACD fra Pentatone.
    Hørte på nr 3 med Järvi (BIS SACD) tidligere i kveld. Fin den. Enig at nr 2 ikke er så bra...
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.108
    Antall liker
    1.344
    For undertegnede er det Gavazzeni og Bastianini

    Rigoletto.jpg


    Og så får man Kraus i tillegg, og han er aldri feil i noe som helst. Lyden og produksjonen er dessverre mildt sagt så som så.
    Discogs sier jeg har 9 Rigoletto'er, men jeg tror tre av de er med Kubelik :giggle:
    Steen
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.045
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Philips-boksen med Tsjaikovskij kan anbefales. @Steen
    Jeg liker Markevitch tolkninger, og lyden av LSO fra den tiden, jeg tror det er innspilt på 60-tallet. Tsjaikovskij har et særegent fingeravtrykk i orkestreringen, men høres best når det er gjort riktig. Her er det vel balansert klang, varme og lidenskap når det trengs, men aldri over toppen inn i det patetiske.
    God lyd som vanlig fra Philips, og en lekker innpakning.
    Det er ikke bare jeg som liker denne " ...one of the finest Tchaikovsky cycles in the catalogue "
    Er du glad i Tsjaikovskij er dette innspillinger du bør ha.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.713
    Antall liker
    9.330
    Sted
    Trondheim
    Da ble det denne:

    1665472515399.png


    Jeg "jobber" meg gjennom den store Liszt-boksen til Leslie Howard, og nå er det Liszts transkripsjoner av Beethovensymfoniene som er neste CD. Jeg er svak for Liszt. Det finnes sikkert bedre innspillinger, men så langt lyder det fint. For en jobb det må ha vært å spille inn 99 CDer med Liszts klavermusikk komplett.

    1665472830852.png

    Jeg er kommet litt over halvveis.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.685
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fransk barokk i kveld, når høstmørket har senket seg. Marc-Antoine Charpentier. En samling "sakrale historier", oratorier med bibelske tema, fremført av Ensemble Correspondances.
    Vis vedlegget 855653

    Likte du dette så har det samme ensemblet en helt fersk innspilling av kirkemusikk av de Lalande som er helt strålende.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.685
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan den er kan jeg ikke huske da det er veldig lenge siden jeg hørte den, men Bjørling er aldri feil.

    Minnes en historie fra Los Angeles (om jeg husker rett) der Pavarotti hadde fått noen primadonnanykker, og en stemme fra orkesteret ropte: "Who do you think you are? Bjørling?"
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    For undertegnede er det Gavazzeni og Bastianini

    Vis vedlegget 856924

    Og så får man Kraus i tillegg, og han er aldri feil i noe som helst. Lyden og produksjonen er dessverre mildt sagt så som så.
    Discogs sier jeg har 9 Rigoletto'er, men jeg tror tre av de er med Kubelik :giggle:
    Steen
    Takk for anbefaling! Flott tolkning - "Bella figlia..." er jo strålende! Fine tempi. Jeg lytter på Tidal, og der er lydkvaliteten ganske bra, faktisk. Til og med ok stereoperspektiv.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.713
    Antall liker
    9.330
    Sted
    Trondheim
    Jeg har hørt litt på orgelmusikk av Buxtehude i kveld:

    1665518958494.png


    Dette er storslagen barokkmusikk. I mine ører står det ikke tilbake for Bachs orgelmusikk. Kanskje ikke så rart - Buxtehude var jo en av Bachs store forbilder.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    869
    Antall liker
    2.159
    Torget vurderinger
    1
    Jeg må supplere med noe mer i bunn før jeg får glede av orgelverk for tiden, skal heller lytte til Buxtehude med hodetelefoner. Brahms strykekvartett nummer 3 derimot, den er toneangivende og flott inn mot natten. Slitt cover, men meget fin plate med tilsvarende god lyd fra innspillingen i oktober 1964.
    _DSF3014.png
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.669
    Antall liker
    1.252
    På tide med et gjenhør av Lutosławski sine symfonier.
    Først nr 1 herfra;
    luto1.jpeg

    Deretter nr 2;
    luto2.jpeg
    3 & 4 i morgen tenker jeg.
    Musikk for de som vil høre noe annet enn "de vanlige mistenkte".
    Suveren lyd. Og anmelderne mener dette er innspillingene å ha/høre.
    Anbefales uansett.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.108
    Antall liker
    1.344
    Det blir kanskje å slå litt på stortromme, men kvelden ble delt med fru Norman og hr. Davis i det som nok må få tittelen "min favoritt utgivelse".

    wesendonck.jpg


    Man hører jo at hun har lyttet mye på Flagstad, men det er IMHO ingen andre som synger Wagner som Jessye. Akkurat det blir fryktelig tydelig hvis man setter på andre utøvere i dette repertoaret rett etter. Så det har jeg sluttet med:giggle: . Denne har jeg dessverre ikke på vinyl, men en CD i ny og ne funker også.

    Steen
     
    • Liker
    Reaksjoner: oal

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.713
    Antall liker
    9.330
    Sted
    Trondheim
    Jeg må supplere med noe mer i bunn før jeg får glede av orgelverk for tiden, skal heller lytte til Buxtehude med hodetelefoner.
    Ja, jeg må innrømme at jeg ikke har hatt den store sansen for orgelmusikk før, men etter at Ktêma kom i huset har det endret seg. De går riktignok bare ned til 26 Hz, men det holder for meg...
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    869
    Antall liker
    2.159
    Torget vurderinger
    1
    ^ 26Hz er 49Hz lavere enn mine Harbeth, så jeg skjønner godt at det holder for deg :) Det er en grunn til at det spilles mye trioer og tilsvarende for tiden, dog skal der komme tider...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.713
    Antall liker
    9.330
    Sted
    Trondheim
    Det er jo bare en oktav da...

    Edit: Leste feil - trodde dine Harbeth gikk ned til 49 Hz og ikke 75 Hz som jo er det du skriver. My bad. Så 1,5 oktav dypere, ikke 1 oktav.

    Og det er jo også avhengig av plassering og rommet de står i. Mine har god kontroll på bassen, men jeg aner jo egentlig ikke hvor dypt de går slik de er plassert hos meg.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.698
    Antall liker
    21.552
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det stopper på 24 Hz hos meg. 2 12" på hver side, men trehus og romdimensjoner struper det under. Lavt nok da.
    ...

    Gøyal konsert i Universitetets aula i går. Stinn brakke for Galskap med Det norske Kammerorkester, Tora Augestad (mezzo), Stian Carstensen (verdens raskeste trekkspiller? Farmers Market etc.) og Pål Hausken (trommer og perkusjon). Programmet var et bevis på Ellingtons ord om at det kun finnes to typer musikk og som ekstranummer dro de Chandelier av Sia (Ja, vi så ikke den komme heller).
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.713
    Antall liker
    9.330
    Sted
    Trondheim
    Ktêma har 2 stk 10" på hver side. Jeg har ikke målt så jeg aner ikke hvor mye dypbass som når fram til lytteposisjon, men det føles greit. :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.045
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har alltid satt pris på orgelmusikk, uansett hvilket system jeg har hatt stående. Når jeg er ute og reiser ser jeg alltid etter en kirke å stikke innom, for å få med meg litt orgellyd. I siviliserte byer er kirkene åpne, og det er ofte lyd i orgelet midt på dagen. Kjølig og fredelig også.
    Ellers liker jeg orgellyd på elektrostater. Helt lineært er det ikke, men med romnoder rundt 20Hz blir det nok bass. Det skal jobbes videre med linearitet og da kan det bli enda mer orgel.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.713
    Antall liker
    9.330
    Sted
    Trondheim
    Ja, orgelmusikk live i en kirke er noe eget. Jeg husker fremdeles en konsert jeg var på i Nidarosdomen for en del år siden der det ble spilt Liszt på det store Steinmeyer-orgelet. Ikke noe stereoanlegg vil kunne gjenskape det.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    869
    Antall liker
    2.159
    Torget vurderinger
    1
    Jeg henter ut litt ekstra utover de oppgitte 75Hz gjennom plassering og utnytting av rommet, dog gjelder fysikken også her.
    Nå spilles det litt skrivemusikk på jobb gjennom bittesmå Logitech høyttalere, de tåler greit Akiko Suwanai og hennes fiolinkonsert.
    aikiko suwanai js bach.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: oal

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.685
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, orgelmusikk live i en kirke er noe eget. Jeg husker fremdeles en konsert jeg var på i Nidarosdomen for en del år siden der det ble spilt Liszt på det store Steinmeyer-orgelet. Ikke noe stereoanlegg vil kunne gjenskape det.
    Husker vi droppet ganske tilfeldig inn i katedralen i Chambery for noen år siden der det ble spilt Widor på fullt trøkk fra et klassisk, senromantisk fransk orgel. En opplevelse som huskes. Som sagt tidligere, orgelet var svunne tiders heavy metal.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.713
    Antall liker
    9.330
    Sted
    Trondheim
    Jeg har hørt et par operaer i det siste.
    Denne:
    1665571301862.png


    og denne:

    1665571440655.png


    Jeg skal innrømme at jeg ikke fulgte så godt med i historien i Haydn-operaen, men musikken var flott. Regner med at historien ikke er av de mest spennende.
    I Rimsky-Korsakovs opera leste jeg synopsis (det er ikke så greit å følge med i en russisk libretto) først. Historien er muligens litt søkt, men hva vet jeg om gamle russiske tsarers kjærlighetsliv utenfor hoffet. "The maid of Pskov", Olga (selvfølgelig), viser seg å være Ivan den grusommes datter og det ender ikke bra. Musikken er strålende. God lyd.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.713
    Antall liker
    9.330
    Sted
    Trondheim
    Enda en tur til Trondheim uten å stikke innom?
    PS: Ringve museum er et flott sted!
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.713
    Antall liker
    9.330
    Sted
    Trondheim
    Med en student i Trondheim vil det vell by seg flere sjanser vil jeg tro. Regner med at poden finner seg til rette her oppe?
    jeg var forøvrig i Oslo på fredag og besøkte Nasjonalmuseet. Søstrene Agathe Backer Grøndahl og Harriet Backer var rimelige dyktige må jeg si.
    Forøvrig er også det opprinnelige "The two channel amplifier"-settet til Børja og Abrahamsen utstilt der.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.698
    Antall liker
    21.552
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det vil by seg flere sjanser ja. Blir nok solotur, det er bare halve kjernefamilien som virkelig bryr seg om musikk. På solotur går det an å få til hifisport. :)
    Poden har funnet seg godt til rette. Studier, kollokvier, TSS, venner og ny dame. Vollgas!
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    869
    Antall liker
    2.159
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hørte gjennom 13 på søndag med samme orkester og dirigent (1965) mens jeg leste meg opp på Babi Yar, ble på et tidspunkt desillusjonert og kvalm, ikke bare med tanke på hva som skjedde den gang, men også fordi historien repeterer seg selv i samme område. Musikken er flott, historien grusom.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.669
    Antall liker
    1.252
    Tidligere i dag, en symfoni jeg ikke har hørt før. Myaskovsky nr 27 på denne:
    mysakovsky.jpeg
    Godt første inntrykk.
    Må spilles igjen et par ganger til for å få bedre grunnlag for kvalitets vurdering, men det blir ikke vanskelig å gjøre det.
    Nå er en gammel kjenning i en ny innspilling akkurat klar;
    mahler4.jpeg
    Ahh.. dette var nydelig, så klar og fin lyd (Pentatone) og fint spilt og alt... :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: oal
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn