Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Makrellen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    179
    Antall liker
    293
    Fransk barokk i kveld, når høstmørket har senket seg. Marc-Antoine Charpentier. En samling "sakrale historier", oratorier med bibelske tema, fremført av Ensemble Correspondances.
    cover.jpg


     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.655
    Antall liker
    21.456
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Prøver å starte en forhåpentligvis lang tråd i klassiskdelen, i direkte konkurranse med likelydende tråd i Musikk generelt, så får vi se om det er liv laga, eller ikke.
    Denne står på akkurat nå; jeg har etterhvert fått mye sans for historiske opptak i lunsjen.

    Bernt K
    Godt påfunn, @berxter! Begynner å bli en stund siden også.

    Må reklamere på VW-dobbel-LP-en. Detn tyske pressa har puttet deler av en Wartburg inn i slutten av 4. sats av symfoni 6. Reneste Melodyaen.
     
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.703
    Antall liker
    3.807
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Godt påfunn, @berxter! Begynner å bli en stund siden også.

    må reklamere på VW-dobbel-LP-en. Detn tyske pressahar puttet deler av en Wartburg inn i slutten av 4. sats av symfoni 6. Reneste Melodyaen.
    Steike ta, hvor tida går. Helt tilbake i feb 2008! Det ble da en brukbar tråd utav det. :D
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.343
    Torget vurderinger
    23
    2008? Da har du bra fartstid, Otto! 15 års jubileum snart! :)
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.666
    Antall liker
    1.245
    15 år her (2007). Får vel øke antall innlegg med 1.
    Til morgen kaffen i dag, trio nr 2 (av 1 og 2) på denne;
    litolff.jpeg
    Musikk fra ca 1850 og ca slik høres det ut.
    God musikk og godt spilt og som vanlig fra Hyperion, god lyd.
    Helt ukjent for meg, sikkert kjøpt pga god omtale.... og forstår den...
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.251
    Antall liker
    9.068
    Fersk kaffe, fyr i ovnen, kikker utover vannet som nærmer seg der det skal være, Nikura på øret. Fin start på dagen.



    4562264350322-cover-zoom.jpg
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.655
    Antall liker
    21.456
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Alltid kjekt å se at folk tar fram andre innspillinger enn Du Pré/Barbirolli i den der.
    Kjolen på coveret minner mye om de nye såkalte knytekjolene fra Floyd som vi kjøpte til Defrost i vår, som også kan brukes av de som ikke har vestalinne-fasong.

    220622_211006_ChoralSpace-Philharmonie©PeterAdamik_ADA7321.jpg

    PC Peter Adamik
    Hørte på en veldig gammel LP i går kveld, der Fricsay dirigerte Berlinerne i Mozarts Eine kleine Nachtmusik (jeg kom ikke lenger, ble trøtt). Veldig gøy å sammenlikne den med Hagenkvartettens innspilling.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.361
    Antall liker
    35.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Nytt for meg dette albumet, spennende (synes jeg) med lyd som overgår det meste annet både i kvalitet og lydbildet.
    RoonShareImage-638007524897274373.png
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.343
    Torget vurderinger
    23

    Jazz for klassisksnobber :) :)
    Og klassiske musikkstiler forklart for hardbarka jazzæljer...

    Som oftest hører man det motsatte... klassiske stykker som jazzifiseres - og ikke alltid til det bedre...

     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.666
    Antall liker
    1.245
    Det fine med "mine 10 topp symfonier" type innlegg er at de - for meg i hvert fall - fungerer som en liten utfordring.
    Javel, du har Shosta 14 på listen?..., hva synes nå jeg om denne... så finner en fram den ene av de 2 en har og lytter igjen;
    shosta 14.jpeg
    Joda, dette er svært god musikk... på min topp 10.. tja kanskje ikke - der så mange gode symfonier å velge mellom, men denne bør høres..
    Og så har vi det audiofile aspektet; hør fra ca 3 min ut i spor 7 ... det er slikt som gjør et greit anlegg ok å ha brukt penger på ...

    PS. når jeg får tenkt meg om et par minutter til, hele innspillingen er av audiofil kvalitet, ikke bare spor 7...
     
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.703
    Antall liker
    3.807
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Fikk denne fra Italia i dag, da eksemplaret mitt var slitent og fælt; må selvsagt høres gjennom for å sjekke. Dessuten har jeg ikke hørt'n med denne pickupen (Shure M97 Era IV med NOS stift). Dårlig bilde: LvB sene/ Pollini, En av de definitive klaverinnspillingene IMO.
    folder.jpg
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.666
    Antall liker
    1.245
    LbB sene sonater med Pollini, ja… dette er en av de definitive innspillingene. Ingen tvil.
    Mitt eksemplar fra dengang da spiller enda helt fint 👀😊
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.703
    Antall liker
    3.807
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Helt ærlig så er det selve eska som ser ut som ei lefse; den har vært igjennom et par flyttinger, og den første flyttinga foregikk med svarte plastsekker... Det var også et par malplaserte klikk i "Hammerklavier", så da så.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    863
    Antall liker
    2.142
    Torget vurderinger
    1
    Det siste albumet til Vikingur ble sluppet i går, From Afar. Jeg liker mye av det han har spilt inn, egne tolkninger av Bach samt at han har introdusert meg til feks Rameau sin musikk. I tillegg til de store komponistene som er godt kjent fra før, introduseres hans egne tolkninger av islandske og ungarske komponister, forfriskende og fint i mine ører. Vinylutgave er bestilt, den kan forøvrig strømmes på de fleste strømmetjenester.

    from afar.jpeg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.655
    Antall liker
    21.456
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Orgelmeditasjon i Nidarosdomen i dag. Tre stykker. Husker ikke komponistene på flankene eller hvilken Bach som ble spilt i midten. Artig effekt i siste stykket da kantoren brukte piper oppover i skipet. Himmelsk stereo.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.666
    Antall liker
    1.245
    Litt tidligere i dag. Ble pirket litt i noe jeg har tenkt på lenge - har et nr 2 anlegg som er surround, ikke dårlig, men ikke helt på nivå med hoved anlegget som er stereo kun.
    brahms1.jpeg
    Disse MDG SACD'ene er såkalte 2+2+2 utgaver, hvor en får 5.1 surround på et slikt anlegg, så i dag ble en av disse "endelig" forsøkt.
    Joda, ok, kanskje litt bedre på sin måte, men...
    Så nå tilbake til stereo'en. og siden Brahms 1 var så bra, hvorfor ikke Brahms 2?
    brahms2.jpeg
    Nr 1 over er bra, men dette er mye, mye bedre, faktisk omtrent så bra som det blir (lyd og utførelse).
    Ikke lenge siden leste jeg at Lars Vogt nå er død. som også Dina over er.
    Livet er kort -> mer Brahms, mindre?- tja skal jeg litt kort oppsummere som "Dire Straits" ? (ikke noe spesielt galt med akkurat DS men sammenlignet med Brahms blir de noe enkle i lengden...) :cool:
    Tja, hver sin smak selvsagt, men her blir det mer og mer klassisk og mindre av alt det andre. Og innenfor klassisk er det også store forskjeller, disse Brahms konsertene går utenpå det meste IMHO :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Den så jeg i operaen i Praha i fjor. Skulle også se Hr. Brouceks utflukter, men den var kansellert grunnet sykdom :(
    På neste tur nedover spiller de Katja Kabanova (fredag), Flammen (lørdag) og Rosenkavaleren (søndag). Heftig helg.

    PS: Hjemme igjen etter 3 uker på reise. Deilig å slå på anlegget igjen og høre litt musikk. Ikke mer spennende enn klaversonater av Beethoven med Kempff, men det er jo flott det.
     
    Sist redigert:

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Vivaldi på orginalinstrumenter. Den gamle boksen er litt lurvete, men platene er perfekte.

    Én av ti bokser jeg kjøpte denne uken av et eldre ektepar. Hun fiolinist i barokkanerne og har studert under Jaap Schröder. Han tidligere administrativ leder i det samme orkesteret, tidligere styreleder for Nasjonalteateret og hobbyoboist. Jeg som umusikalsk og kunnskapsløs, men desto mer nysgjerrig lytter til klassisk fikk på kjøpet en hyggelig times innføring i tidligmusikk, orginalinstrumenter og de enkelte boksene. Den aldrende herren var godt på nordsiden av åtti, men et oppkomme av historier og anekdoter om arkitektur, litteratur, musikk generelt og barokk spesielt.

    11993094-B749-46A6-AF97-2D2BE7480D00.jpeg
     
    Sist redigert:

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.666
    Antall liker
    1.245
    Litt senere enn vanlig til morgen kaffen - Mendelssohn fiolin konsert.
    mullova.jpeg
    En av mine foretrukne versjoner av en av mine favoritt musikk stykker....
    klarer ikke helt å finne ut hvilken versjon er best...
    men på den annen side, hvorfor skal en finne den, det er vel letingen som er poenget?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Jeg hørte Tchaikovskys 1. symfoni i går og forundres over at den ikke spilles oftere. Jeg hørte også nr. 2 med Haitink og Concertgebouw, men den framsto som et svakere verk.

    1665384381703.png
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.655
    Antall liker
    21.456
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    F87A7E72-4208-4295-95BB-8B93E1E3F690.jpeg

    Tok en sjanse på Liszts oratorium Christus på brukten i dag. Hungaroton SLPX 11506-08 fra 1971 eller så. Solister, store korkrefter og ungarsk statsorkester dirigert av Miklós Forrai.
    -
    Oj. Dette var flott! Del 4, den orkestrale pastoralen, kommer til å gå på tung rotasjon her.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    De har tydeligvis flere innspillinger på Hungaroton. Jeg har denne:

    1665428876882.png


    Du har denne?

    1665428924949.png
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.655
    Antall liker
    21.456
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Stemmer, otare. Nydelige greier dette. Min antas i følge tekstheftet å være ur-innspillingen.

    DE8A39D9-8647-4214-B418-86D8CEDD0574.jpeg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    I mine ører er det denne som gjelder:

    1665431073188.png


    Callas er ikke helt riktig som Gilda - det er ingen ungpikestemme, men Gobbi tolker rollen som en gud. Og for en stemme han hadde.
    Jeg har forøvrig også denne rarieteten - Live fra Stockholmoperaen i 1957:

    1665431168391.png


    Hvordan den er kan jeg ikke huske da det er veldig lenge siden jeg hørte den, men Bjørling er aldri feil.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.703
    Antall liker
    3.807
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    For meg er det Bonynge, folder1.jpg Ikke at Sutherland høres mer ut som en 16 år gammel dum jente, jeg velger den pga Pavarotti. Milnes og Talvela gjør også glimrende R og Sparafucile. Milnes er jo ingen Gobbi i "Pari siamo", men en absolutt flott jobb er det.
    Edit: Drømmen ville jo ha vært noe sånt som Reri Grist eller kanskje Freni som Gilda, Pavarotti, Gobbi og Ghiaurov?
    Edit 2: Den Björlingen har jeg også, men jeg synes å huske at det var etellerannet "forferdelighet" der. Om det var Jussi i stupfylla, Prytz eller selve opptaket husker jeg ikke.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn