Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • P

    parafinoksen

    Gjest
    «I løpet av 1700-talet blei det skrive over 13 000 symfoniar i Europa.» (Store norske leksikon)

    Jøyes.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    @Voff; jeg har noen få LSO live utgivelser og er ikke spesielt imponert av lyden (ok men ikke mer) Anmeldere jeg leser bemerker heller ikke at LSO live lyd er noe spesielt - slik de ofte gjør for for eksempel BIS.
    Re. Eroica; prøv Piittsburg/Honeck på Reference Recordings - om du ikke allerede har. Der er det i det minste svært god lyd. Utførelsen er jo alltid en smakssak.
    Ellers har jeg (og andre så vidt jeg oppfatter) sans for Karajan fra tidlig '60 tall ('62-63?). Jeg har den på vinyl (boks med alle symfoniene).

    Nå går det i denne (symfoni nr 2)
    gilbert.jpeg
    Hørte denne for første gang live hos SSO her lokalt. Ble helt satt ut av hvor god musikk dette er - og at jeg ikke hadde oppdaget dette lenge før.
    Utmerket versjon dette med lyd i høy klasse (2 kanal SACD).
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.749
    Antall liker
    21.618
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Symfoni kommer fra sinfonia, eller overtyre om du vil. Det er bittelitt forskjell på en symfoni fra 1770 og f. eks. Mahler 3.

    En annen Eroica som er kul er Gardiners innspilling brukt her, og ja, det er Gardiners egen konsertmester som spiller konsertmesteren i filmen (- Never says a word!):

    Og om du bare vil høre musikken med bilder til:

    God idé. Bam! Bam!
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.071
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Etter konsert igår med SSO og dirigent Dirigent Kristiina Poska, med en mektig framførelse av Bruckners 7.symfoni, kjører jeg videre i samme sporet.
    1663929622270.png

    Dette låter bra, men krever litt fordypning da Young her bruker en versjon av symfoni nr.4 jeg ikke er vant med, visstnok en tidlig der Bruckner senere gjorde betydelige forandringer på flere satser. Men dyktig håndverk og flott lyd.
     
    Sist redigert:

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Ja, det er høytidsstund når man får Bruckner i konsertsalen slik som i går. Den «feite» messinglyden og alt. Stereoen strekker ikke helt til sammenlignet.
    Hjemme er Young et svært godt alternativ. Jeg har nr 3, 6 & 7, og utførelse og lyd er av høy klasse. Enig i det.
    Interessant med de alternative versjonene.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    3.852
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har brukt litt tid på denne boksen et par kvelder. Den har ikke blitt spilt på noen år; jeg har unngått den siden min salige gamle far var uheldig og ripet en side av Johannes-pasjonen for åh så mange år siden. Hvorvidt den har kommet seg, eller om det er Puffin Magic'en som fikset biffen vet jeg ikke, men ripa var nesten ikke hørbar i det hele tatt. Blir ikke lenge til neste gang, trur eg. Richter dirigerer Münchner-styrkene, med en hel hop av datidens fremste Bachsangere; Haefliger, FiDi, Töpper, Seefried osv. Bilæt stjælt fra Discogs.
    image_2022-09-24_003209722.png
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.342
    Sted
    Trondheim
    Alt det pratet om Elgar tidligere i tråden fikk meg til å sette på Sea Pictures med Janet Baker, og ingen skal få overbevist meg om at dette ikke er stor musikk!
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.749
    Antall liker
    21.618
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ikke meg heller. Det er en av de flotteste platesidene jeg har (to andre framifrå side 2 er Led Zeppelin III og Exile on Main St, hehe).
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.342
    Sted
    Trondheim
    Derfra gikk jeg til strykeserenaden og nå havnet jeg på "The Dream of Gerontius". Det er flott det også. Gerontius er veldig engelsk, men det er jo ikke noe galt i det.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Barokk og klassisk sang er ikke blant favorittene mine, men her sitter jeg altså verken i sweetspot eller med ideell høyttalerplassering. Har til og med ikke satt opp flutterekkodemperemediene mine. Men jeg nyter dette her, altså:

    1664032168008.png
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Suzukis kantateinnspillinger er veldig fine slik. Myk klang, veldig annerledes enn Gardiners på det viset. Forøvrig:
    Jeg prøver å få til en i uken. :)
    Det er noe klassisk vokal jeg har spilt (har en Naxos CD med Bach-motets (moteter? terminologi ...), som har hatt veldig mye sibilans. Håpløst med tysk også, da, med pst, tschk, schtk osv. Men variererer det med innspillinger/utgivelser?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.749
    Antall liker
    21.618
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Å ja. Vokalmusikk er krevende å spille inn, og «huslyd» er ikke uvanlig heller. Stikk på en strømmetjeneste og sammenlikn Suzukis BWV21 med Gardiners f. eks.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Å ja. Vokalmusikk er krevende å spille inn, og «huslyd» er ikke uvanlig heller. Stikk på en strømmetjeneste og sammenlikn Suzukis BWV21 med Gardiners f. eks.
    Jeg registrerer det jo på den Suzuki-innspillingen over her. Sibilantene er veldig dempede her, og fungerer veldig fint. På noen opptak blir det fryktelig forstyrrende, og jeg har ikke spesielt hissig diskanter eller elektronikk.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.230
    Torget vurderinger
    1
    @Voff; jeg har noen få LSO live utgivelser og er ikke spesielt imponert av lyden (ok men ikke mer) Anmeldere jeg leser bemerker heller ikke at LSO live lyd er noe spesielt - slik de ofte gjør for for eksempel BIS.
    Re. Eroica; prøv Piittsburg/Honeck på Reference Recordings - om du ikke allerede har. Der er det i det minste svært god lyd. Utførelsen er jo alltid en smakssak.
    Ellers har jeg (og andre så vidt jeg oppfatter) sans for Karajan fra tidlig '60 tall ('62-63?). Jeg har den på vinyl (boks med alle symfoniene).
    Har også den der 1963 Karajan Beethoven LP-boksen reutgitt av Speakers Corner. Har bare spillt den en gang men det er flere år siden. Skal ta den fram igjen.

    Når det gjelder LSO Live Beethoven boksen med Haitink er det primært fra Amazon at jeg har sett de panegyriske anmeldelsene. Grunnen til at jeg ble skuffet - forventningene var skrudd opp:


    'simply masterful Beethoven ... Even if you already have umpteen other recordings of these works, you really owe it to yourself to hear this new set. It's a deeply satisfying musical experience' -- Chicago Tribune (US), 13 October 2006

    'without being quirky Haitink presents it in a way that feels utterly fresh - the results are exhilarating'
    Performance***** Sound ***** -- BBC Music Magazine(UK), November 2006

    'Here are top-notch players palpably excited to be re-exploring these touchstone scores with a towering conductor.'
    Records of the Year. -- New York Times (US), 8 December 2006.

    'a complete confidence exists between the LSO, in magnificent form, and it's conductor. This disc is the triumphant climax to the series'
    Performance ***** Sound *****
    Disc of the Month. -- BBC Music Magazine (UK), January 2007.

    Grammy Award nominated -
    Best Classical Album -- 49th Annual Grammy Awards


    + en rekke kundeanbefalinger.
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Barokk og klassisk sang er ikke blant favorittene mine, men her sitter jeg altså verken i sweetspot eller med ideell høyttalerplassering. Har til og med ikke satt opp flutterekkodemperemediene mine. Men jeg nyter dette her, altså:

    Vis vedlegget 851748
    Å høre kantatene til JS Bach er helt vidunderlig. Man kan bare vandre rundt i stuen og slappe av. Ok noen er krevende lytting, men mye er bare sublimt vakkert. Suzuki og Herreweghe er de flotteste. Dette er musikk som alle bør få oppleve. Min kone og jeg spiller dette veldig mye. Terapi på høyt nivå…
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Ja, det fine med dem (og mye av Bachs musikk – den jeg har hørt i alle fall) er at de ikke er spesielt dynamiske og konsentrasjonskrevende og fungerer veldig bra som bakgrunnsmusikk – eller – stemningsskapende musikk. Av og til er det just what the doctor ordered.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    869
    Antall liker
    2.159
    Torget vurderinger
    1
    Tchaikovsky i aften, innspilling fra 1951 gir ikke den aller beste lyden, men jeg må si det er fint og engasjerende spilt av Uninsky på piano.
    Den blå, runde etiketten på coveret anbefaler ikke nåletrykk over 10 gram, det finnes vel neppe moderne pickuper med et slikt trykk i dag?

    _DSF2992.png
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.749
    Antall liker
    21.618
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ortofon SPU skal ha 4 g nominelt. Jeg vet ikke om noen høyere i dag.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.282
    Antall liker
    9.130
    En flott tråd dette med flust av tips og vurderinger. En stor liker herfra.

    Litt mer Schubert. Er glad i trioer og kvartetter, her nå en nydelig utgivelse fra Speakers Corner. Synes dette er flott musikk på en Søndag. Nydelig lyd og en pressing uten et eneste knepp el.l. på 4 platesider.


    IMG_1105.jpeg
     

    iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    222
    Antall liker
    1.591
    Sted
    Makrokosmos
    Evgeny Kissin har jag följt sedan mina tonår, och har alltid varit imponerad över hans förmåga att alltid hålla hög kvalitet såväl live som i studion.
    På denna dubbel-CD är det endast live-inspelningar över ett spann på 10 år. Ljudkvaliteten och publikens hostande är varierande, men pianospelet är på topp och elegant rakt igenom. Kissin klarar att mejsla ut alla viktiga stämmor och nyanser utan att mista varken kraft eller momentum. Beethovens 32 Variationer i C-moll WoO. 80 var en trevlig överraskning utöver de mer välkända sonaterna.
    20220925_173235.jpg
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.111
    Antall liker
    1.351
    Shostkovich no.14
    Mark Reshetin, som synger basspartiet i denne symfoni, er ny for meg. For en stemme. Og for en fantastisk innspilling dette er. Rostropovich og frue er gamle travere og kan sitt fag, men når man setter på denne, bør man ikke være depressiv i utgangspunktet. Dette er tunge saker.
    Steen
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Back to Bach:

    IMG_20220926_121725862~2.jpg


    Helt fantastisk hvor mange «lag» det er i disse komposisjonene. Og basslinjene! Andreinstrumentet mitt er bass, og basslinjene til Bach er bare helt geniale. Beklager at jeg fremstår som en «noob» i denne tråden, men det er ren og skjær musikkglede her. Jeg har eid den CD-en i flere år, men det er først nå med større kunnskap om høyttaleroppsett og dugelig anlegg at jeg får skikkelig vindu inn i denne musikken.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.749
    Antall liker
    21.618
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Barokke basslinjer, ja. Barock’n’roll. Jeg har bare vurdert stereoanlegg i dag.
    Gardiner på Philips (sikkert Decca nå), innspillinger som kan låte hoggorm:
    Brahms: Liebesliederwaltzer
    Bach: Magnificat
    Godkjent.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    3.852
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kveldens opera: Cav (ingen Pag i kveld), Tebaldi, Björling osv:
    folder.jpg
    Edit: Flotte greier! Og side 4 er en operarecital av Jussi i storform!
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Shostakovich 14 er kanskje min favoritt. Nr 4 og nr 15 troner også der oppe.

    Og det tok noen år med Nielsen 3 til 6 før jeg oppdaget hvilken feiende flott symfoni nr 2 (de 4 temperamenter) er.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ch
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Barokke basslinjer, ja. Barock’n’roll. Jeg har bare vurdert stereoanlegg i dag.
    Tredje sats av tredje Brandenburg-konsert – der er det en del takter der det går fra tonika til subdominant og det brukes tydelig septim. Legg til moderne slagverk og el-gitar, så har du rock n roll så det holder. Ev. spill det i 2/4-takt med kassegitar, fele og banjo, så har du bluegrass :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn