Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.876
    Torget vurderinger
    23
    Flott musikk på NRK2 nå, Hovedscenen, fra utekonserten i Berlin. Rachmaninov, Mussorgsky etc.
     

    Makrellen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    179
    Antall liker
    293
    Er glad i denne versjonen av Pergolesis Stabat Mater (presumtivt skrevet med castrati i tankene), med sopran Emöke Barath og kontratenor Philippe Jaroussky. Så vidt jeg vet finnes den kun i fransk tv opptak, passer godt i tv-stuen nå når høsten nærmer seg! Lydkvaliteten er desverre mindre å skryte av på youtube.

     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    krenek.jpeg
    Her spilles det slik at den ganske lange symfonien (nesten 1 time) ikke virker lang i det hele tatt.
    Har et par versjoner på vinyl (Boult, LPO og Guilini, Chicago) som jeg alltid syntes tok "forever" å bli ferdig.
    Og denne i utmerket 2 kanal SACD lyd :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.781
    Antall liker
    21.680
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Var i Hamar Domkirke i kveld. Et foto før solister og dirigent kom på.

    7EADA6B6-FBFC-480D-A9D2-6063166959F3.jpeg

    Mjøsensemblet og Hamar Domkor gjorde Mozarts tidlige lille Missa Brevis og Ola Gjeilos Sunrise Mass. Den første er kjent og enkel, og den andre hører jeg gjerne igjen. Jenta til venstre er ex-Defroster. Det var hun som sa til guttungen at han MÅTTE på audition i Defrost første skoledag i første klasse på musikklinja på Stange VGS.

    E2DDEFDD-85C4-4E11-93FE-3CFD20B99E00.jpeg


    Det monteres nytt orgel i Hamar Domkirke.

    26CE8C21-A1EF-40DE-B51B-976FCD1F6B37.jpeg


    Måtte fotografere hagen på Kirsten Flagstad-museet på vei tilbake til bilen.
     
    Sist redigert:

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    872
    Antall liker
    2.168
    Torget vurderinger
    1
    ^Digger den blingfrie kassen du har 401-en din i, @Lancaster .
    Takk, er veldig fornøyd med den selv. Foretrekker det blingfritt og enkelt, så får heller musikken stå for det komplekse og spektakulære.
    Forøvrig et fint hus og hage fru Flagstad hadde.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    3.861
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Denne har stått i hylla noen år, og jeg husker slett ikke hvorledes den høres, såh nu er det tiden for det. 1973. Jeg har litt bange anelser; Karajan i Bach har en tendens til å være træææg og kanskje litt "overblown" orkestralt. Utøverne skulle jo love godt, så here goes:
    image_2022-09-18_233120138.png
    Edit: Tja, det var bedre enn kanskje forventet. Solistene er jo selvsagt glimrende, men tempoet er lavt/moderat. Vakkert spilt, men det hele mangler "bitt", og det finner jeg uunnværlig i dette. Jeg foretrekker fortsatt Schreier på Philips, selv om han også synger Evangelisten her. Philips-en er mye råere og følelsesmessig uttrykkende.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.534
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den har jeg faktisk og jeg har til og med hørt den!

    Ellers var jeg på konsert i Bergen kammermusikkforening i går. Lite besøkt dessverre, det hjalp vel heller ikke at det kolliderte med en oppføring av Schumanns storslåtte "Scener fra Goethes Faust" i Grieghallen i regi av Bergen opera med 8 solister, kor og orkester. Jeg var litt i tvil selv, men lojaliteten til kammermusikken og et spennende program der Oslo Strykekvartett spilte de to siste Stenhammar kvartettene avgjorde. Virkelig en beklagelig kollisjon, Schumann er sjeldent oppført og jeg skulle gjerne ha fått også det med meg. Er vel første og siste anledning noensinne til å høre noen av disse verkene i live fremføringer.

    Og Stenhammars 6. og siste kvartett skrevet i 1916 er virkelig et originalt storverk som har unnsluppet meg til tross for at jeg har eid den komplette kvartettserien på Caprice siden 90-tallet (og hørt den - men det er lenge siden). Gunnar Danbolt som innledet gjorde oppmerksom på at sistesatsen i denne krigskvartetten inneholdt et originalt grep; at hovedtemaet er temaet fra scherzosatsen i Beethovens niende symfoni (som jo handler om frihet og fred) spilt baklengs, og når man vet det og kjenner temaet var det virkelig hørbart.

    Hører Freskkvartetten på Caprice nå i nr 5 (som også ble spilt på konserten) og Københavnkvartetten i nr 6 og grubler på om den nye serien på BIS er et nødvendig supplement......
    Fristende minne om denne. Og BIS er anskaffet og er strålende.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ch

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.781
    Antall liker
    21.680
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Da ligger Stenhammar SK 5&6 i handlekurven min hos eClassical. I Studio Quality får man surrerundt-PCM også og slipper SACD-fjaset. Eg held meg til to kanalar, men eg har en god ven å tenkje på óg.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Kom halvveis gjennom den nesten tre timer lange Stravinsky-dokumentaren på Netflix i går. Det gjorde at jeg måtte høre på musikken hans i dag. Begynner med Firebird – prøvde noen forskjellige versjoner på Tidal, men flere av dem har veldig mye susing. Denne er fin:

    1663570713082.png


    Spennende musikk! Hører veldig mye jazz her, uten at jeg vet om det er høna eller egget som kom først.

    PS. Førsteprio på hifi-anskaffelsesfronten er streamer med gapless avspilling. Chromecasten irriterer meg grenseløst nå.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.725
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Vis vedlegget 850226
    Her spilles det slik at den ganske lange symfonien (nesten 1 time) ikke virker lang i det hele tatt.
    Har et par versjoner på vinyl (Boult, LPO og Guilini, Chicago) som jeg alltid syntes tok "forever" å bli ferdig.
    Og denne i utmerket 2 kanal SACD lyd :)
    Jeg hørte tilfeldigvis Haitinks innspilling på Philips i går. Det låt utmerket.

    PS: Hva synes du om Křenek?
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Kom halvveis gjennom den nesten tre timer lange Stravinsky-dokumentaren på Netflix i går. Det gjorde at jeg måtte høre på musikken hans i dag. Begynner med Firebird – prøvde noen forskjellige versjoner på Tidal, men flere av dem har veldig mye susing. Denne er fin:

    Vis vedlegget 850285

    Spennende musikk! Hører veldig mye jazz her, uten at jeg vet om det er høna eller egget som kom først.

    PS. Førsteprio på hifi-anskaffelsesfronten er streamer med gapless avspilling. Chromecasten irriterer meg grenseløst nå.
    Nei, de pausene mellom sporene er ikke til å leve med, så da ble det bestilt CD, dog en annen innpilling.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.781
    Antall liker
    21.680
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Apropos Stenhammar: Dere tåler et kutt med et av hans mest kjente stykker fra et av Norges mest spesielle konsertlokaler? Live, no overdubs, recorded with my Apple iPhone 12 Mini:

     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.089
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg nyter historisk sus med blåsere og kor fra Westminster Abbey, mens jeg venter på at Peter Holder skal spille BWV 562.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.725
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Fyrte opp Kenwooden, og spiller nå denne:

    1663586515555.png


    Kanskje jeg tar denne etterpå:

    1663586562200.png


    Ingen knitring, men så er de bare spilt 3-4 ganger etter at jeg kjøpte dem, og de har vært lagret tørt, stående i originalcoveret i 40+ år, så det bør man jo kunne forvente.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.288
    Antall liker
    9.138
    Da jeg fant frem den 45 rpm one sided plata av Daphnis&Chloe her om dagen så dukket det opp flere av sorten, bl.a. denne. På spilleren nå og dette er aldeles nydelig! Det blir jo litt avbrudd i musikken med all denne platebyttinga men i dag var det verdt det.


    IMG_1093.jpeg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.781
    Antall liker
    21.680
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Applaus!
    Jeg har tenkt at om jeg skulle kjøpe flere av de LP-ene skulle det være med komponister som ABG. Har ærlig talt ikke snøring på hva som finnes av obskura (regner ikke ABG inn der) i den serien.

    EDIT/Jeg elsker internett: https://www.discogs.com/label/179211-Norsk-Kulturråds-Klassikerserie
    ABG er så vidt jeg kan skumlese den eneste kvinnelige komponisten.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.725
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Jeg var sikker på at det skulle være en LP med Johan Selmer der.
    Jeg har følgende i serien:
    1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 14 15 16
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.089
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Den lista på discogs har jeg brukt mye, og fylt opp så jeg har alle LPene i serien , med unntak av to, NKF30061 og NKF30062.
    Jeg gav opp å prøve å komplettere, men ser nå at det er en nr61 for salg i junaiten, og NKF30062 vet jeg ikke engang hva plata inneholder.
    For en tid siden tenkte jeg å starte en egen tråd om disse, unnskyldning for å spille gjennom alle sammen. Vi får se utover høsten.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oal

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Jeg hørte tilfeldigvis Haitinks innspilling på Philips i går. Det låt utmerket.

    PS: Hva synes du om Křenek?
    Joda, hva skal jeg si.... interessant, absolutt til å høre på - ikke alt moderne er like lytte vennlig, men denne er ok.
    Og lydmessig i kategorien (nesten i hvert fall) "superlyd"

    Nå går det i denne;
    scriabin.jpeg
    Liker Scriabin jeg...
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    3.861
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tar enda en JSB:
    folder.jpg
    Og Kodaly; JSB suite nr 3, Kodaly sonate op. 8. Som salige MWA skrev i danske High Fidelity da den kom ut: "Et godt tag i buen, og så' i gang". Han likte det, og det gjør jeg også.
     

    iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    232
    Antall liker
    1.656
    Sted
    Makrokosmos
    För en billig peng kom jag över denna boxen med Nibelungens Ring med Karl Böhm.
    Premiärlyssning för mig idag på Das Rheingold. Wow vilken upplevelse! Jag kunde inte slita mig och lyssnade igenom hela operan utan pause. Vilken fantastisk musik, och insats från sångare och orkester. Ser verkligen fram emot att höra resten av boxen och djupdyka ner i detta storverk. Som Tolkien fantast så var detta kronan på verket.
    20220919_221927.jpg
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    1.359
    Den lista på discogs har jeg brukt mye, og fylt opp så jeg har alle LPene i serien , med unntak av to, NKF30061 og NKF30062.
    Jeg gav opp å prøve å komplettere, men ser nå at det er en nr61 for salg i junaiten, og NKF30062 vet jeg ikke engang hva plata inneholder.
    For en tid siden tenkte jeg å starte en egen tråd om disse, unnskyldning for å spille gjennom alle sammen. Vi får se utover høsten.
    Tror ikke det finnes en "NKF 30062". Selv er jeg foreløpig på 51 stk. av serien, som jeg ikke vet hvor lang er. Otare, artig å se en Grace 707 på din Kenwood. Hvilken "avtaster" sitter det på den?
    Steen
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.089
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Tror ikke det finnes en "NKF 30062". Selv er jeg foreløpig på 51 stk. av serien, som jeg ikke vet hvor lang er. ..
    Steen
    Jeg har vanskelig for å tro at akkurat det nummeret ikke skulle brukes, mener også at jeg har lest om den på en webside som er avviklet. LPene i serien har nummer opp til NKF30066, jeg har 63 av dem.
    Jeg må ta en tur innom Norsk Lydinstitutt og sjekke, de hevder å ha alle.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.781
    Antall liker
    21.680
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har vært sammen med Defrost Youth Choir på masterclass med Kyiv Kammerkor. Gud brutle for en klang! Morsomme er de også.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Dette er morsom musikk. Korte stykker med futt, krutt og spenning. Selv folk som ikke er fan av klassisk musikk, bør finne dette svært lyttbart.

    IMG_20220921_081653981.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.781
    Antall liker
    21.680
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Inspirert! Jeg har den CD-en selv, men snurrer Hebbe og Philharmonia i det samme repertoaret.
    2BE02C5A-B1BE-48AB-956C-537B5FE5913D.jpeg

    1961. Skrudd av Walter Legge låter det deretter. Far kjøpte plata 10/10-79.

    Tillegg: Kayser får spille Sæverud etterpå tenker jeg.
     
    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Kjenner interessen for klassisk musikk er voksende, og det hjelper veldig – eller sågar kanskje skyldes det? – at utstyret henger med. Jeg spiller på et lydnivå som er realistisk for ca. 15 rad, og Rega-forsterkeren og høyttalerne mine fikser dynamikken veldig bra (både makro og mikro 👹 :ROFLMAO:). Fin instrumentseparasjon er det også, selv under «tette» partier. Det låter rett og slett troverdig.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.089
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har vært sammen med Defrost Youth Choir på masterclass med Kyiv Kammerkor. Gud brutle for en klang! Morsomme er de også.
    De hadde konsert her forrige uke. Kolliderte med vår korprøve, men jeg fikk sendt kona.
    Vår dirigent er også fra Ukraina, og har mange venner i det koret.
    Selv de mest kresne var imponerte.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn