Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.710
    Antall liker
    9.326
    Sted
    Trondheim
    Programmet for Pražskě járo 2022 er nå klart:


    For de som kunne tenke seg en tur til Praha i mai 2022 er det kanskje noe å tenke på?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.280
    Antall liker
    11.035
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hehe. Vakkert eufoniumspill på den låta, for det er vel eufonium det er?
    Skjønner at man kan tro det, men det er tuba. Tubaisten heter Geir Løvold.

    Den innspillingen av KV452 er vel et vedheng på Brain-CDen med hornkonsertene til Mozart. Kjekt med kammerblås.
    Ja kammerblås er kjekt.
    Litt synd at det ikke oppmuntres mer til denslags blant unge, så mange dyktige og ivrige blåsere vi har.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.695
    Antall liker
    21.543
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Såpass. Nydelig spill av Løvold, herlig kontrast til PV-tøyset.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.708
    Antall liker
    3.831
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg plukket fram denne, delvis inspirert av Eratos tidligmusikktråd. Fjernt fra renessansens polyfoni og endel eldre både i form og framføring. Jeg vet at vi har snakket om den tidligere i tråden, men det er fryktelig lenge siden. Den er dessverre kun tilgjengelig som nedlasting nutildags. Anbefales sterkt til dere som vurderer "rar" musikk og fremføringspraksis, her i grenselandet mellom det gamle Byzantium og den muslimske verden.
    Folder.jpg
    Dessuten er det strålende!
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    3.566
    Sted
    Sunnmøre

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    869
    Antall liker
    2.158
    Torget vurderinger
    1
    Apple Music byr også på flere plater av henne. Om dette er rar musikk, er jeg kjemperar, har spilt gjennom de to første platene i aften og liker det veldig godt. Denne tråden og den siste med tidligmusikk er verd hele HFS i seg selv, utrolig mye god musikk som har blitt presentert de siste ukene, i alle fall i mine ører.

    Skjermbilde 2021-11-10 kl. 21.48.08.png
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.710
    Antall liker
    9.326
    Sted
    Trondheim
    For de som er ute etter mer spesielt har jo Jordi Savall of Hesperion XX (og XXI) gitt ut en del spennende på AliaVox:

    1636579614048.png
    1636579640924.png

    1636579694617.png
    1636579750771.png

    1636579816719.png
    1636579938282.png


    Nå er det lenge siden jeg har hørt dette, og mye av det er veldig tidlig musikk, men spennende er det utvilsomt.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    869
    Antall liker
    2.158
    Torget vurderinger
    1
    I tillegg til å like det Savall gjør, tenker jeg at dagens artister har mye å lære av klassisk musikk hva gjelder gode platecover.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.710
    Antall liker
    9.326
    Sted
    Trondheim
    Dessuten er jo dette ting som følges av en bok på flere hundre sider. DobbeltCDer pakket som en bok. Det tar flere dager bare å lese dokumentasjonen i settene.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.708
    Antall liker
    3.831
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det var vel emotikon som nevnte Pluhar, og se hva jeg fant på HDD-en - Her med det kanskje tidligste/ første oratoriet, de' Cavalieris Rappresentatione di anima et di corpo i et strålende opptak, med nettopp Pluhar og hennes gjeng: Eller... er det den eldste bevarte operaen? 3 akter, fullt iscenesatt, februar 1600, noen måneder før Peris Eurydice.
    folder.jpg
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.527
    Antall liker
    9.683
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dette er en CD som jeg kjøpte for særdeles mange år siden og som gjorde sterkt inntrykk. Må være en av hennes første innspillinger. Jeg husker jeg diskuterte den med Erling Moe Sandvik på epost den gangen han enda var anmelder i NRK. Tidenes beste musikkformidler. RIP.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.710
    Antall liker
    9.326
    Sted
    Trondheim
    Guillaume Lekeu. Fra denne boksen:
    1636888542481.png


    Det finnes flere belgiske komponister fra romantikken enn César Franck!
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    869
    Antall liker
    2.158
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ryddet i noen esker i dag, og ble med ett påminnet hva det var som startet interessen for klassisk musikk for min del. I studietiden lusket jeg litt rundt på noen gratiskonserter i Olavshallen, studentbudsjettet tillot ikke de større konsertene som ble holdt. Ett eller annet sted i Olavshallen, mulig det var en musikkforretning, kom jeg over et gratis magasin som også inneholdt en CD plate. Jeg nynnet "gratis sangen" inni meg mens jeg ruslet over Bakke bro i retning av Møllenberg hvor studenthybelen var. Platen inn spilleren (Marantz og B&W fra Hifi-klubben), og jeg var vel egentlig solgt før første stykke var over, Bach satte uutslettelige spor i hodet og kroppen.

    Platen er en egen utgave som etter det jeg forstår på baksiden av coveret fulgte med BIS katalogen i 1998, Bach Collegium Japan står for alle de 28 sporene. Det skal sies at de tre siste sporene er med Händel (Messiah), Johann Rudolf Ahle (Missa à 10: Kyrie) Heinrich Schütz (Geistliche Chormusik). I dag måtte jeg altså finne frem DVD spilleren og koble den til anlegget for å høre på platen, det ble et nostalgisk og gledelig gjenhør må jeg si. BCJ har jeg hørt veldig mye på når jeg først startet å kjøpe cd plater, og kjenner nå at jeg angrer litt på at jeg ga bort alle disse platene til Fretex for en del år tilbake. Jeg går forbi alle cd plater på slike steder, dog vurderer jeg å stoppe opp neste gang og se hva som finnes, ofte for en symbolsk sum. Jeg har allerede sjekket finn.no for Marantz cd spillere...

    _DSF1678.png
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.710
    Antall liker
    9.326
    Sted
    Trondheim
    Det var en platebutikk i Olavshallen ja. Han flyttet senere til Byhaven og til slutt var han i Fjordgata. Noen år siden nå.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    869
    Antall liker
    2.158
    Torget vurderinger
    1
    Takk for at dere bekrefter min hukommelse, jeg husker de ulike butikkene nå. Utfordrer hukommelsen et ekstra hakk; het butikken noe med Opus - eller er jeg på synkende grunn?
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.708
    Antall liker
    3.831
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Opus Musikk er korrekt. De begynte vel som en slags avlegger av Sonor Records, eller var det omvendt? Jeg mener at otare kjenner/ kjente dem godt; jeg var langt mer perifer.
    Men nå begynner vi vel å bli farlig OT her :)
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    869
    Antall liker
    2.158
    Torget vurderinger
    1
    Vi skal holde oss sånn nogenlunde på stien i denne fine tråden ja :)
    Jeg får bidra med litt Strauss i den sammenheng (og samtidig takke for informasjonen rundt min nostalgiske refleksjon på en søndag ettermiddag), vakkert levert av Jessye Norman

    jessye norman.jpeg
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.708
    Antall liker
    3.831
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kim Borg synger Sibelius i mono; det gjør egentlig ikkeno' når det er så flott:
    folder.jpg
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.527
    Antall liker
    9.683
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er en fantastisk plate som jeg tror jeg anbefalte i en tråd på hfs for en milliard år siden eller noe sånt-
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.667
    Antall liker
    1.250
    Lieutenant Kijé nå sammen med morgen kaffen (symfonien ble lyttet til i går).
    1636959866521.png

    Jeg forstår godt denne omtalen av lyden, den er svært god;
    " There is no need to spend long on technical comments. This is the best recorded sound this symphony has received to date. .." Musicweb review
    Re. Lieutenant Kijé; "The recording is unusual in retaining the baritone solos in the Romance and Troika instead of the saxophone usually heard."
    En fin variant.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.708
    Antall liker
    3.831
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ja, Erato, jeg har også en formening om at vi har hatt den Borg/ Sibeliusplata oppe før...
    Vel, i går kveld/ natt hørte jeg på denne; Le Chansonnier Cordiforme, fra 1470-tallet, med Rooley og gjengen. Tidligmusikk, javel, men nok ikke polyfonal kirkemusikk, så jeg nevner den her. 3 cd-er, innspilt på 70-tallet (?), og den var visst litt av en åpenbaring da den kom ut, ettersom det er en meget tidlig samling sanger av Dufay, Ockeghem, Binchois og andre. For den som er lei av den ørtende overdrevne Matona mia cara? (Lassus' mest kjente komiske villanelle.) Det skulle forresten ikke forundre meg om vi har nevnt også denne tidligere; den er gammel, og tråden er lang. Tilgjengelig som cd fra Presto, jeg finner den i farta ikke som nedlastbar.
    Folder.jpg
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.527
    Antall liker
    9.683
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er av de jeg har plukket frem for å si noe mer om i tidligmusikktråden. En i sin tid banebrytende innspilling.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.710
    Antall liker
    9.326
    Sted
    Trondheim
    Jeg har endelig klart å komme i gang med alle disse franske 1800-talls operaene på Bru Zane. Her er det mye jeg aldri har hørt før.
    Litt operettestil på dagens første med talt dialog. Minner litt om Webers Der Freischütz:

    1637223279119.png


    Hérolds siste opera fra 1832. Stor suksess i Paris på 1800-tallet med 1000 framføringer fram til 1871. Nådde sin oppføring nr 1600 i 1949. Sjelden oppført nå. Lett og elegant. Passet nok bra for Operá Comique i Paris på 1830-tallet.

     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.695
    Antall liker
    21.543
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^BCJ er mitt foretrukne til Bachs kantater.

    Nå Griegs salmer op. 74, CD-laget herfra:

    1637223887859.png
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.527
    Antall liker
    9.683
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 764580

    Hérolds siste opera fra 1832. Stor suksess i Paris på 1800-tallet med 1000 framføringer fram til 1871. Nådde sin oppføring nr 1600 i 1949. Sjelden oppført nå. Lett og elegant. Passet nok bra for Operá Comique i Paris på 1830-tallet.
    Den har jeg faktisk og jeg har til og med hørt den!

    Ellers var jeg på konsert i Bergen kammermusikkforening i går. Lite besøkt dessverre, det hjalp vel heller ikke at det kolliderte med en oppføring av Schumanns storslåtte "Scener fra Goethes Faust" i Grieghallen i regi av Bergen opera med 8 solister, kor og orkester. Jeg var litt i tvil selv, men lojaliteten til kammermusikken og et spennende program der Oslo Strykekvartett spilte de to siste Stenhammar kvartettene avgjorde. Virkelig en beklagelig kollisjon, Schumann er sjeldent oppført og jeg skulle gjerne ha fått også det med meg. Er vel første og siste anledning noensinne til å høre noen av disse verkene i live fremføringer.

    Og Stenhammars 6. og siste kvartett skrevet i 1916 er virkelig et originalt storverk som har unnsluppet meg til tross for at jeg har eid den komplette kvartettserien på Caprice siden 90-tallet (og hørt den - men det er lenge siden). Gunnar Danbolt som innledet gjorde oppmerksom på at sistesatsen i denne krigskvartetten inneholdt et originalt grep; at hovedtemaet er temaet fra scherzosatsen i Beethovens niende symfoni (som jo handler om frihet og fred) spilt baklengs, og når man vet det og kjenner temaet var det virkelig hørbart.

    Hører Freskkvartetten på Caprice nå i nr 5 (som også ble spilt på konserten) og Københavnkvartetten i nr 6 og grubler på om den nye serien på BIS er et nødvendig supplement......
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.710
    Antall liker
    9.326
    Sted
    Trondheim
    Fortsetter min gjennomspilling av Lekeus musikk, og det skuffer ikke. Spesielt kammermusikken. Ufortjent at det ikke spilles, men kanskje det gjør det i Belgia og Frankrike?
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.695
    Antall liker
    21.543
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Prøver å høre på Beethovens Christus am Ölberge, Baude og Lyon på HM. Gir opp snart.

    To minutter senere: Ga opp. Nå Haydns Jesu sju siste.. i orkesterversjon med Harnoncourt på Teldec. Snart påske her også ja.
     
    Sist redigert:

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.667
    Antall liker
    1.250
    Re Stenhammar kvartettene; jeg ble kjent med dem først for litt siden og har skaffet meg både Stenhammar Quartett i 1-6 på Bis og 3-6 med Oslo Strykekvartett på CPO. Kvartettene er såpass gode og ulikt spilt at dette var vel verdt det. Og god, men litt forskjellig lyd/lydbilde på de to utgavene. Det kommenteres også om en leter opp synspunkter på nettet.

    Ellers ser jeg fram til å høre Oslo Filharmoniske spille Stenhammar dirigert av H.Blomstedt. Jeg trodde de skulle spille symfoni nr 2, men nå ser det ut til at vi er blitt lurt og det blir serenaden op 31. ja,ja, det kan kanskje bli ok det også :rolleyes:

    Nå går det i Prokofiev 2 i denne innspillingen. Like bra lyd som nr 6, altså helt der oppe mot toppen. Og ingenting å si på utførelsen visstnok...
    Musicweb review

    1637254527610.png
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.106
    Antall liker
    1.341
    Jeg har endelig klart å komme i gang med alle disse franske 1800-talls operaene på Bru Zane. Her er det mye jeg aldri har hørt før.
    Litt operettestil på dagens første med talt dialog. Minner litt om Webers Der Freischütz:

    Vis vedlegget 764580

    Hérolds siste opera fra 1832. Stor suksess i Paris på 1800-tallet med 1000 framføringer fram til 1871. Nådde sin oppføring nr 1600 i 1949. Sjelden oppført nå. Lett og elegant. Passet nok bra for Operá Comique i Paris på 1830-tallet.

    Både operaen og komponisten er (dessverre) helt ukjent for meg. Nettopp det som er så fint med denne tråden. Vi (Ringsakeroperaen) kommer nok ikke opp i 1600 oppsettninger av Jegerbruden, ikke 1000 heller, men Lørdag og søndag går de to siste framføringer av stabelen, og de som er i nærheten av Brumunddal bør kjenne sin besøkelsestid. Det er ikke verismo a la Puccini, men Weber kunne det han drev med han også.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.710
    Antall liker
    9.326
    Sted
    Trondheim
    De 2 første klassiske platene (eller boksene) jeg kjøpte var Brahms' 4 symfonier med Kertesz og Der Freischütz dirigert av Carlos Kleiber.

    Jeg har etter hvert hørt så mye musikk at jeg må lete utenfor "den slagne landevei" for å finne ting jeg ikke har hørt før. For det kan jo finnes noen perler der. Når man har 27 forskjellige innspillinger av Beethovens fiolinkonsert oppdager man at man må lete etter andre ting. (BTW: Jeg liker Fritz Kreislers innspilling fra 1928 veldig godt). Da er selskap som Bru Zane, Etcetera, AliaVox, Alpha etc. gode og ha. Og MDG og CPO.

    Det er jo imidlertid en grunn til at enkelte komponister huskes og andre glemmes, men det betyr ikke at de glemte ikke har skrevet noen perler. Som jeg har nevnt tidligere i denne tråden har jeg oppdaget kammermusikken til Guillaume Lekeu. Det er vel ikke mange som kjenner musikken hans her, men det er faktisk veldig bra og fortjener å bli mer spilt.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.695
    Antall liker
    21.543
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    En dag for tidlig ute. Man følger som kjent kirkeåret når man lytter til Bachkantater.

    1637396063340.png
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.708
    Antall liker
    3.831
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Tok fram en gammel JSB jeg også, denne gang BWV 30 (Freue dich erlöste Schar) og BWV31 (Der Himmel lacht...), i en hul innspilling med Leonhardt/ Harnoncourt fra denne:
    Edit: Harnoncourt for denne.
    Folder.jpg
    hmm. jeg syntes da dette var framifrå en gang i tiden; kanskje jeg skulle kjøre Gardiners egotripp istedet, men den er jo så idiotisk organisert; etter kirkeåret, og man må jo lete...
    Nok en edit: Joa, det tok seg opp etterhvert, og L&H er fortsatt flott :) . Det var korene som var hult innspilt, solistene var fine som jeg husket.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.695
    Antall liker
    21.543
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Startet dagen med Koopmans BWV116. Prøvde meg på Kreuzstab med FiDi men det blir for seigt for meg de gamle Archiv-greiene.

    Fant imidlertid denne i DG111/2-boksen. Har sansen. Tidlig nok til å være tidlig?
    DAFCEB62-BE8A-4580-9175-8FC197D484F2.jpeg
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.527
    Antall liker
    9.683
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Oh yes. Har LP settet. Historisk sett ufattelig viktig, men litt langdrygt....?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn