Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Da har du vel Sheffield Labs direkteskjærte LP fra 70-tallet med Frederick Fennell? Det har jeg :) Den er vel til salgs snart, da jeg skal kvitte meg med vinylen.
    Jeg har den på CD, og jeg må dessverre si at av de fire innspillingene av suite nr 2 jeg har, er det Fennell, som klart dårligst fikser de høye tonene i "Song without words" som jeg driver og gnåler om. Det låter litt surt i mine ører. Og det er litt synd, for det er ellers en god innspilling.

    Tillat meg en liten avsporing: Jeg har to innspillinger av Nibelungen-marsj; En med Berlin-filharmonikernes blæsergruppe under Karajan, og en med Musikkåren Bohus Bataljon under Birger Jarl. Litt overraskende låter førstnevnte direkte surt i innledningen av 2. del, mens sistnevnte fikser det greit.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.108
    Torget vurderinger
    4
    Spiller litt klassisk mens jeg vurderer om jeg skal satse på vinyl også for klassisk musikk.

    Først litt vinyl

    schubert 8.jpg


    og så litt fra cd

    mendelson 3.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.108
    Torget vurderinger
    4
    Har en liten klassisk periode her nå og denne er flott.

    tchaikovsky 4 philips.jpg
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.508
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kjør på!
    Joda, det knitrer litt her og der på en del skiver, men det er noe med vinylen og klassisk. Selv finner jeg rett og slett roen med det formatet på klassisk - og jazz. Mesteparten av vinylen som blir spilt av hos meg, er klassisk og jazz.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.108
    Torget vurderinger
    4
    De to første symfoniene fra denne boksen

    mahler kubelik.jpg


    og nå denne

    bergman tryllefløyten.jpg
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.302
    Antall liker
    11.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Til spørsmålet om Debussy kan denne boksen ha noen svar?
    Skjermbilde 2015-06-24 kl. 13.35.33.png

    Åpnes idag. Begynner med fantasi for piano og orkester. Pianisten heter Jean-Rodolphe Kars, orkesteret LSO.
    Det er det eneste verket for piano og orkester av Debussy, med nummer L73, fra 1890, og jeg har aldri hørt det før. Visstnok et av hans minst spilte verk. Dagens delmål blir å forstå hvorfor.

    Hjemme med feber er litt uvant en solfylt junidag, men Debussy passer.
    Ligger en Ravel-boks her også. Dagene er lange men ikke lange nok.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.302
    Antall liker
    11.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    .......
    Tillat meg en liten avsporing: Jeg har to innspillinger av Nibelungen-marsj; En med Berlin-filharmonikernes blæsergruppe under Karajan, og en med Musikkåren Bohus Bataljon under Birger Jarl. Litt overraskende låter førstnevnte direkte surt i innledningen av 2. del, mens sistnevnte fikser det greit.
    Morsomt. Birger Jarl kjenner jeg faktisk. Eller kjente, han døde jo for noen få år siden. En markant musikkpersonlighet, men fin type.
    Det overrasker ikke meg at svenskene låter bra, de har en meget sterk blåser-tradisjon. Nesten utrolig idag. Jeg har blitt fortalt at på et tidspunkt var det over 50 profesjonelle militærkorps i Sverige, og flere gode instrumentfabrikker. Idag er alle nedlagt, men effekten på resten av musikklivet forsvinner ikke med en gang. Martin Fröst og Håkan Hardenberger er eksempler på det.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Samt Arne Lamberth;)

    Men interessant det du skriver om Birger Jarl. Han døde forøvrig i 1266, altså som du sier, for noen få år siden ;)

    Enda mer seriøst: Jeg har cd'ene Marschklanger 1-5. Vet du om de har gitt ut fler? Trist at det går tilbake med korpsmusikken - Bohus Bataljon er jo et strålende eksempel på hvor flott det kan være.

    Edit: I tillegg til Fröst og Hardenberger har vi jo Christian Lindberg.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.776
    Antall liker
    9.422
    Sted
    Trondheim
    Noe nytt som jeg ikke har hørt før:



    Snilt tonespråk, absolutt hørverdig, selv om det ikke akkurat er grensesprengende musikk.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.740
    Antall liker
    15.906
    Torget vurderinger
    2
    Hva hørte jeg på i går?
    Da var det fint å være på min lille gård. Den fikk besøk av Sonoko Miriam Shimano Welde, Guro Kleven Hagen, m.fl., som fikk innta ene enden av stuen, mens et lykkelig publikum ble mer og mer målløse i den andre. Etter et solo-nummer av Guro Kleven Hagen var vi så betatt at vi ikke klarte å klappe. Hun stusset på hva dette var for noe, til hun registerte at flere publikummere satt med tårer nedover kinnene og store, hengivne smil.

    Bach, Schubert, Händel-Halvorsen (Passacaglia), Bull ... jeg er fortsatt hengivent smilende.

    Og tør påstå at dette er bedre enn Studio Master spolebånd. ;)
    Her spiller Sonoko og Guro en leken improvisasjon over Sæterjentens søndag - på en torsdag som vil bli husket lenge.

    Rommet til venstre for hvor de står og spiller er hvor Olav Moe ble født. Han vant Landskappleiken seks ganger, og ble sendt rundt i Norge av Grieg, som brukte ham til å samle folketoner (praktisk, før båndopptakere og slikt). Moes slått Førnesbrunen inspirerte Halvorsens Fanitullen, og hans versjon av "Rotneims-Knut" fyrte opp under Hanssens Valdresmarsjen.

    (Guro plays on a Bergonzi (Cremona Italia, 1735-40), also known as the Kreisler-Bergonzi, kindly on loan from Dextra Musica. Sonoko Miriam plays a violin by S. Zygmuntowicz, on loan from Dextra Musica.)

    Screen Shot 2015-06-26 at 20.24.26.jpg
     
    Sist redigert:
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    ^^Liker!:)

    Men du skulle jo koblet opp Technicsen og tatt vare på noen av inntrykkene....:cool:
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.302
    Antall liker
    11.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Å heldig du er Hardingfele!

    Nå vet ikke jeg hva slags opplegg det der var, men det minner meg om at vi har lekt oss med tanken om å rett og slett lage kammermusikksamlinger privat her. Når vi blir gamle, har revet noen vegger, og kjøpt et flygel. En syndig vellystig tanke, å leie musikere til å spille klassisk musikk for oss og venner hjemme i egen stue.

    Det er drømmer, realiteten idag er at jeg sitter hjemme og hoster og svetter, og spiller Debussy og Ravel.
    Argerich er igjen for slitsom, og Pogorelich gjør inntrykk i Debussy.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.302
    Antall liker
    11.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg fordyper meg litt i den rike klangverdenen som Debussy sitt preludium La Cathedrale Engloutie byr på. Og bildene som kommer når man tenker på legenden om den sunkne katedralen.
    Skjermbilde 2015-06-27 kl. 09.38.43.png


    Nå spiller Arturo Benedetti Michelangeli, etter at jeg har hørt Zimmermann og Pollini. Store forskjeller og rike opplevelser.
    414XJDRN58L.jpg

    Jeg antar at de alle splller på Steinway flygel, men vet det ikke. Det er kjent at den ekstra oktaven i bassen på Bösendorfer Imperial kan utnyttes spesielt på dette preludiet, men jeg vet ikke om at jeg har innspillinger der det spilles på Bösendorfer. De fleste plateinnspillinger nevner ikke hva slags instrument som brukes.
    Noen som har tips?
     
    Sist redigert:

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Zimmerman spiller vekselvis på Steinway og Yamaha. Hans egen Steinway ble ødelagt av amerikanske myndigheter på JFK flyplass i 2006 under hjemmel av den famøse Patriot Act. Instrumentet måtte slås i stykker, het det, fordi det var mistanke om at limet i klangkassen også kan ha vært brukt i eksplosiver. Ingen unnskyldning, ingen erstatning. Episoden kan ha sammenheng med at Zimmerman har protestert mot utplassering av rakettskjold i Polen. Uansett spiller han ikke mer i USA, forståelig nok.

    Michelangeli spilte bare på Steinway, og favoritten hans var et gammelt instrument fra begynnelsen av 1900-tallet - på grunn av rundere tone, mer kompleks klang, bedre respons på ulike typer anslag og klarere/bedre kontrollerbare dynamiske nivåer. Debussys preludier, begge bøkene, er innspilt med dette instrumentet.

    Pollini spiller også utelukkende på Steinway, og helst sitt eget Hamburg Steinway Fabbrini. Som Michelangeli før ham, reiser han vanligvis med egen pianotekniker, men begge brukte i USA Franz Mohr - en legende blant intonatører.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.740
    Antall liker
    15.906
    Torget vurderinger
    2
    Å heldig du er Hardingfele!

    Nå vet ikke jeg hva slags opplegg det der var, men det minner meg om at vi har lekt oss med tanken om å rett og slett lage kammermusikksamlinger privat her. Når vi blir gamle, har revet noen vegger, og kjøpt et flygel. En syndig vellystig tanke, å leie musikere til å spille klassisk musikk for oss og venner hjemme i egen stue.
    Det var en unik mulighet. Årets Valdres Sommersymfoni har "besøk" som tema, og det ble loddet ut en konsert noen måneder tilbake under en konferanse jeg deltok på. Det lotteriet vant jeg!

    Og selvsagt burde det bli musisert mer i hjemmene rundt omkring. De som var til stede som publikum ble veldig entusiastiske og glade. Kunne sikkert vært en grei bi-inntekt for gode musikere å begå hjemmebesøk hos entusiaster. Som Guro Kleven Hagen sa det da de var ferdige, var jo dette et eksempel på hvordan kammermusikken ble til, og dens formål - og det at den i dag fremføres i store saler er langt fra den opprinnelige hensikten.

    En veldig fin opplevelse, fra begynnelse til slutt.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.302
    Antall liker
    11.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ........
    hvordan kammermusikken ble til, og dens formål - og det at den i dag fremføres i store saler er langt fra den opprinnelige hensikten.
    .....
    Nettopp det er det som har slått meg også. Selv på kammermusikkfestival blir det ikke intimt nok. Det gjelder å selge billetter, selvsagt, og da er det ikke kammermusikk. Jeg kjenner mange musikkstudenter og musikere, og bor i et område der det kryr av dem. Gode framtidsutsikter i tilfelle vi skulle gå lei av hifien :)
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.737
    Antall liker
    3.933
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ansermet dirigerer; nå saker av Borodin, Stravinskij m fl:
    Folder.jpg



    EDIT: Jeg har hørt de polovtsiske dansene nesten til kjedsommelighet, men dette var skikkelig fint fra slagverkerne.
    B
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.302
    Antall liker
    11.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    De er nå fine, da, de polovetsiske dansene. Sitter spikret hos meg siden min far kom hjem fra Oslo-tur på 70-tallet og skrytte av at han hadde kjøpt plater av han glupe i Kontrapunkt. Det var Hilveg hos Norsk Musikkforlag som solgte Bernstein og NYP på LP.

    Her foregår et lite selvstudium på Mahlers 6. symfoni.
    Begynte med Boulez og Wienerne. Det hørtes ikke videre wienersk ut, må jeg si. Men brukbart som studiemateriell. Så Bertini, godkjent varme og engasjement der.
    Så Karajan fra 70-tallsboksen. Begynte litt ordinært, men der kan du si det løsnet skikkelig utover. Det river i seilene.
    Skjermbilde 2015-06-29 kl. 21.27.25.png


    Bernstein og Solti i Mahler-hylla ble forbigått denne gangen, da materialet begynner å sitte. Har tenkt å nynne forsiktig med når Boston SO spiller i RAH.

    Og så fikk jeg beskjed av en kar at jeg måtte ha Abbado i Mahler. Må jo ha det litt pent også.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.302
    Antall liker
    11.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Sommer ja, men vi gir oss ikke
    Skjermbilde 2015-07-07 kl. 19.30.00.png

    Litt av dagens post, Klaus Tennstedt og London Philharmonic med Mahler.
    Siden Mahler har fødeselsdag idag kan jeg se på det som en fødselsdagsgave.
     
    Sist redigert:

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Har du rukket å danne deg noen mening om denne boksen, ottone?
    Jeg har nettopp lest en strålende anmeldelse i Gramophone av Beethovens Pastoralesymfoni og Egmont-ouverture med Tennstedt og det samme orkesteret. Så derfor ble jeg litt interessert.

    Men før jeg dasher ut en mengde kroner for å feire de titusener av kinesere som har bursdag idag, kunne jeg som sagt ha lyst til å høre hva du mener om denne samlingen ;)

    Edit: Sjekket med amazon.uk, MDT og Presto, og det virker som sistnevnte er det gunstigste.
     
    Sist redigert:

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.508
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nå skal jeg ikke svare for ottone, men regner at om Tennstedt er like bra på bla. B6 som på div.M, så KJØRA PÅ!!

    Etter å ha tilbrakt nesten en uke i London, må jeg med stolthet.... erkjenne at ingen platesjapper ble besøkt.
    De neste dagene skal tilbringes i godstolen - har startet ferien og håper på noe så inn i hel...dårlig vær.

    Som ottone, markerer jeg M sin dag med disse nå i kveld;

    Mahler Des Knaben Schwarzkopf FiDi Sznell.jpg


    Mahler 4 Maazel.jpg
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Musikk over landegrensene: Norsk komponist, britisk orkester, finsk dirigent, spansk solist, utgitt på fransk plateselskap!

    perianes.jpg


    Den kom i posten idag, og vil trolig bli avlyttet i helgen. Gleder meg!
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Og jeg glemte jo denne, som også kom i posten i dag:

    dutoit.jpg


    Jeg leste om hans nye utgivelse med Arabella Steinbacher og Orchestre de la Suisse Romande, og der ble denne innspillingen fra tidlig 80-tall omtalt som en klassiker.

    På den tiden, i cd-ens barndom, var Charles Dutoit og hans Montréal S O svært så i vinden, kanskje mye på grunn av lydkvaliteten. De fleste opptakene, som denne,
    ble gjort i St. Eustatius-kirken i Montreal.

    Så det var mest av et slags utslag av nostalgi at jeg skaffet meg dette albumet, ikke fordi jeg mangler innspillinger av disse konsertene i samlingen! Hehe.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.302
    Antall liker
    11.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Litt lett sommerunderhodning.
    SACD med Abbado og BPO i Mahler 6 kom dettende inn idag.
    Skjermbilde 2015-07-09 kl. 21.37.19.png
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.302
    Antall liker
    11.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det ene tar det andre.
    En liten fødselsdagsmarkering idag også: Ottorini Respighi
    Veldig lenge siden jeg har spilt Respighi. Hadde nesten glemt hvor godt jeg likte ham.
    61NwO13Xs5L.jpg

    Oslo Filharmoniske og Mariss Jansons spiller stor romersk musikk.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Har du rukket å danne deg noen mening om denne boksen, ottone?
    Jeg har nettopp lest en strålende anmeldelse i Gramophone av Beethovens Pastoralesymfoni og Egmont-ouverture med Tennstedt og det samme orkesteret. Så derfor ble jeg litt interessert.

    Men før jeg dasher ut en mengde kroner for å feire de titusener av kinesere som har bursdag idag, kunne jeg som sagt ha lyst til å høre hva du mener om denne samlingen ;)

    Edit: Sjekket med amazon.uk, MDT og Presto, og det virker som sistnevnte er det gunstigste.
    Da har Steinar, med sin viljestyrke av kautsjuk, gitt etter for sitt indre press, og bestilt denne boksen. Fra Presto Classical. Han gleder seg!
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.302
    Antall liker
    11.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Har du rukket å danne deg noen mening om denne boksen, ottone?
    Jeg har nettopp lest en strålende anmeldelse i Gramophone av Beethovens Pastoralesymfoni og Egmont-ouverture med Tennstedt og det samme orkesteret. Så derfor ble jeg litt interessert.

    Men før jeg dasher ut en mengde kroner for å feire de titusener av kinesere som har bursdag idag, kunne jeg som sagt ha lyst til å høre hva du mener om denne samlingen ;)

    Edit: Sjekket med amazon.uk, MDT og Presto, og det virker som sistnevnte er det gunstigste.
    Da har Steinar, med sin viljestyrke av kautsjuk, gitt etter for sitt indre press, og bestilt denne boksen. Fra Presto Classical. Han gleder seg!
    Det kan du trygt gjøre.
    Jeg lirer ikke av meg noe som kan minne om en anmeldelse, for det kan jeg ikke gå god for midt i en sommer som er en eneste stor arbeidsøkt.
    Men Tennstedt i Mahler har allerede gjort inntrykk, det kan jeg slå fast, i 1 og 6. Har ikke analysert, men er midt i en Mahler-stim og opplevelsen er god.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.726
    Antall liker
    103.683
    Torget vurderinger
    23
    Disponerer for tiden denne boksen takket være en ubergrei medforumist som har et nick diametralt motsatt til sitt lynne/væremåte :cool:

    Begynner på den nå i natt, regner med å ha vært igjennom alle cd'er i.l.a. sommeren....

    karajan boks.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.726
    Antall liker
    103.683
    Torget vurderinger
    23
    Skal lese litt i den medfølgende store boka før jeg kaster meg ut i det - i mellomtiden går det en nesten-sviske på Tivolien her på kontoret før bunkersen entres med kaffe & tilltugg, swedish style...

    Husker jeg prøvde meg på Flight of the Bumblebee på trombone for en mannsalder ++ siden, brakk nesten armen :D

    Siste kuttet på denne CD'en for øvrig. En god natt ønskes alle klassikerfans out there!




    rimsky.jpg
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Har du rukket å danne deg noen mening om denne boksen, ottone?
    Jeg har nettopp lest en strålende anmeldelse i Gramophone av Beethovens Pastoralesymfoni og Egmont-ouverture med Tennstedt og det samme orkesteret. Så derfor ble jeg litt interessert.

    Men før jeg dasher ut en mengde kroner for å feire de titusener av kinesere som har bursdag idag, kunne jeg som sagt ha lyst til å høre hva du mener om denne samlingen ;)

    Edit: Sjekket med amazon.uk, MDT og Presto, og det virker som sistnevnte er det gunstigste.
    Da har Steinar, med sin viljestyrke av kautsjuk, gitt etter for sitt indre press, og bestilt denne boksen. Fra Presto Classical. Han gleder seg!
    Det kan du trygt gjøre.
    Jeg lirer ikke av meg noe som kan minne om en anmeldelse, for det kan jeg ikke gå god for midt i en sommer som er en eneste stor arbeidsøkt.
    Men Tennstedt i Mahler har allerede gjort inntrykk, det kan jeg slå fast, i 1 og 6. Har ikke analysert, men er midt i en Mahler-stim og opplevelsen er god.
    Det holder lenge for meg. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn