Klasse D - D for Don't digital

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Er ikke dette omtrent det samme som nuforce?

    Spesifikasjonene de oppgir er jo relativt begrensede. De skriver at de har en slags 2. ordens forvrengningsgenerator... Det hører vel helst hjemme blant gitareffekter og slikt.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.715
    Antall liker
    5.908
    NuForce, decided to focus on mobility products and sold its high-end audio line to a company called NuPrime
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.715
    Antall liker
    5.908
    Er ikke dette omtrent det samme som nuforce?

    Spesifikasjonene de oppgir er jo relativt begrensede. De skriver at de har en slags 2. ordens forvrengningsgenerator... Det hører vel helst hjemme blant gitareffekter og slikt.
    Det lille jeg har testet selv, med Min Nuprime ST 10 er i hvert fall krystallklart, som en norsk fjellbekk. Absolutt null forvrengning å spore. Har jeg forstått det rett, så er denne modellen bygd for å være helt nøytral, men de har andre modeller som er tunet for å låte som rørforsterkere. Du skal som kunde altså kunne velge klangkarakter, og velge modell etter din egen lydfilosofi.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Det er det jeg har nå på DP 402 og er egentlig litt for lavt som det er. Morel elementene er ikke så følsomme og auroran har klart høyest nivå ut der.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Hvor nær er du klipping på signalsiden?
    Er ikke sikker, men det vil nok nærme seg med 5.5 db mindre gain. Mulig det går bra også, skal se litt nøyere på det når jeg kommer hjem.
    Ampen jeg har er bra nok men viften er irriterende på lavt volum.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Du er kanskje inne på noe, du har jo bare +6dBV ut av Auroraen. Med 28dB gain er du på 315W@8 ohm, og selvsagt det dobbelte i 4. Ikke sikker på hva slags effekt du har der jeg?
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Har noen her synspunkter på Primare A60? Jeg synes de fungerer utmerket på mine Audio Physic Tempo 25+. Som forforsterker bruker jeg Primare Pre32.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.715
    Antall liker
    5.908
    Har noen her synspunkter på Primare A60? Jeg synes de fungerer utmerket på mine Audio Physic Tempo 25+. Som forforsterker bruker jeg Primare Pre32.
    Ikke spør, det ender bare opp med at Snickers konkluderer med at du har kjøpt deg gitarforsterker;)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Har noen her synspunkter på Primare A60? Jeg synes de fungerer utmerket på mine Audio Physic Tempo 25+. Som forforsterker bruker jeg Primare Pre32.
    Jeg kjenner igjen den der, tror jeg så den i en gitarforsterker en gang!

    Helt seriøst, det er mye jeg ikke vet om den, så jeg holder meg til det jeg vet.

    Det er en klasse D, den har SMPS, den er balansert, og effekten er 250/500WPC med litt margin.

    Men det jeg også vet er at Patrik Bostrøm, som tidligere jobbet for Anaview, som er mannen bak AMS-kretsløpet, og som nå jobber for ICE-Power (om han ikke har flyttet på seg), har laget ting til Primare tidligere. Forsterkeren ble så vidt jeg kan se lansert for ca 4 år siden. Da var Patrik godt i gang med AMS. Jeg husker ikke om han da hadde sluttet i Abletec, men han gikk rundt disse tidene tilbake til Anaview etter en stund i Abletec. Det var imidlertid stort sett de samme tingene han jobbet med.

    Vel, nok om selskapene han jobbet i. Her forlater vi det jeg vet, og går over på noe jeg tror. Jeg tror han kan ha hatt mer enn en liten finger med i spillet, og det kan potensielt også lukte AMS av denne. Han kan sakene sine, og om mine mistanker stemmer er det all grunn til å tro at dette er et reelt råskinn av en forsterker. Men forsterkeren kan også være basert på teknologi som tilsvarer ALC-serien, og den er ikke helt der oppe med AMS-serien. Det er ikke snakk om noen nesten umodifisert versjon av noen av hans tidligere forsterkere. Om man leser forvrengningsdataene Primare oppgir kan det se ut til at ALC-teknologien er mer sannsynlig enn AMS-teknologien. Om jeg har rett i alle mine antakelser følger denne i fotsporene til 7-kanaleren de hadde tidligere, men denne gangen litt heftigere dimensjonert, og med SMPS i stedet for trafo.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Du er kanskje inne på noe, du har jo bare +6dBV ut av Auroraen. Med 28dB gain er du på 315W@8 ohm, og selvsagt det dobbelte i 4. Ikke sikker på hva slags effekt du har der jeg?
    800 watt kontinuerlig i 4 ohm. Dynamisk, over det dobbelte. Det går med når det står på som værst
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Da trenger du jo rundt 6dB ekstra. Vet ikke om det er noe ekstra headroom i DAC-en...

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Har hørt tidligere at SMPS slites fortere enn vanlige PSU'er, siden de jobber med høyere frekvenser o.s.v. Er ikke dette et problem for utstyr med switchmode power, hvis levetiden blir betydelig redusert?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Da trenger du jo rundt 6dB ekstra. Vet ikke om det er noe ekstra headroom i DAC-en...

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
    Er jo på utkikk etter noe som kan ta over, og klasse D er et alternativ. Et annet alternativ er å montere stillegående vifter og leve med PA ampen, med den forvrengningen den har
    Forvrengning. THD 400 watt /8 ohm. 10Hz-20.000Hz mindre enn 0.001%
    IM Forvrengning CCIR 13kHz og 14kHz 250 watt/8ohm - mindre enn 0.0003 %
     
    Sist redigert:

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    tralltrall på avforum har skapet fullt..:)



    Han er meget fornøyd, 500W modulene på frontene og er vel 200Watt på resten av de 8 kanalene. Skal til han neste helg så blir spennende.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Siden Snickers opptrer som rene orakelet her, så lurer jeg på om han gan gi meg et svar på hvorfor det er så stor forskjell på Gato DIA 250 og IMG Stageline STA 1000D, enda de benytter samme kort fra Pascal (S-PRO2).

    Gato låter fortreffelig, IMG låter nesten greit.

    Hva er de avgjørende forskjeller?

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.247
    Antall liker
    4.385
    Torget vurderinger
    0
    tralltrall på avforum har skapet fullt..:)



    Han er meget fornøyd, 500W modulene på frontene og er vel 200Watt på resten av de 8 kanalene. Skal til han neste helg så blir spennende.
    Det var rett og slett en stor oppgradering når de nye ampene kom på plass. :)
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Da trenger du jo rundt 6dB ekstra. Vet ikke om det er noe ekstra headroom i DAC-en...

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
    Er jo på utkikk etter noe som kan ta over, og klasse D er et alternativ. Et annet alternativ er å montere stillegående vifter og leve med PA ampen, med den forvrengningen den har
    Forvrengning. THD 400 watt /8 ohm. 10Hz-20.000Hz mindre enn 0.001%
    IM Forvrengning CCIR 13kHz og 14kHz 250 watt/8ohm - mindre enn 0.0003 %
    Der skal ikke så meget vifte til. Lidt gjør en stor forskel.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    tralltrall på avforum har skapet fullt..:)



    Han er meget fornøyd, 500W modulene på frontene og er vel 200Watt på resten av de 8 kanalene. Skal til han neste helg så blir spennende.
    Det var rett og slett en stor oppgradering når de nye ampene kom på plass. :)
    Ja det kan jeg tro, fikk selv ett solid løft med Ncore 8-kanal ATI`en også :)
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Noen som har testa boksen på bilde og kan anbefale annen klasse-d som er bedre? Hørt hvordan det låter altså, ikke lest seg til det
    nadm22.2si_2.jpg
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    653
    Antall liker
    310
    Torget vurderinger
    11
    @Snickers; Bob Carver konstruerte noen Sunfire forsterkere der spenningen i strømforsyningen hele tiden ligger 6V over det som er nødvendig for å drive høyttalerne ved det aktuelle nivået. spenningen i strømforsyningen bli kontinuerlig justert til nødvendig nivå. Kan man si at disse forsterkerne egentlig oppfører seg som en klasse A forsterker?
    https://hometheaterhifi.com/volume_2_3/v2n3f.html
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Mine herrer. Dere lever i den totale villfarelse. Klasse D er digital. Hvorfor ville det eller være "D" for klassen? Dette har da den kulørte HiFi-presse påpekt gjentatte anledinger. D. Som i D for Digital. Nuff said.

    Hvordan noe faktisk funker er helt underordnet. Det er derfor de låter "digitalt", selv om de ikke egentlig er digitale. Fascinerende hva en D kan gøre for lyden.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Har noen her synspunkter på Primare A60? Jeg synes de fungerer utmerket på mine Audio Physic Tempo 25+. Som forforsterker bruker jeg Primare Pre32.
    Jeg kjenner igjen den der, tror jeg så den i en gitarforsterker en gang!

    Helt seriøst, det er mye jeg ikke vet om den, så jeg holder meg til det jeg vet.

    Det er en klasse D, den har SMPS, den er balansert, og effekten er 250/500WPC med litt margin.

    Men det jeg også vet er at Patrik Bostrøm, som tidligere jobbet for Anaview, som er mannen bak AMS-kretsløpet, og som nå jobber for ICE-Power (om han ikke har flyttet på seg), har laget ting til Primare tidligere. Forsterkeren ble så vidt jeg kan se lansert for ca 4 år siden. Da var Patrik godt i gang med AMS. Jeg husker ikke om han da hadde sluttet i Abletec, men han gikk rundt disse tidene tilbake til Anaview etter en stund i Abletec. Det var imidlertid stort sett de samme tingene han jobbet med.

    Vel, nok om selskapene han jobbet i. Her forlater vi det jeg vet, og går over på noe jeg tror. Jeg tror han kan ha hatt mer enn en liten finger med i spillet, og det kan potensielt også lukte AMS av denne. Han kan sakene sine, og om mine mistanker stemmer er det all grunn til å tro at dette er et reelt råskinn av en forsterker. Men forsterkeren kan også være basert på teknologi som tilsvarer ALC-serien, og den er ikke helt der oppe med AMS-serien. Det er ikke snakk om noen nesten umodifisert versjon av noen av hans tidligere forsterkere. Om man leser forvrengningsdataene Primare oppgir kan det se ut til at ALC-teknologien er mer sannsynlig enn AMS-teknologien. Om jeg har rett i alle mine antakelser følger denne i fotsporene til 7-kanaleren de hadde tidligere, men denne gangen litt heftigere dimensjonert, og med SMPS i stedet for trafo.
    Takk for utfyllende svar. Da høres det ut til at jeg trygt kan fortsette å bruke denne til bassgitaren.:) Jeg har ikke tenkt å skifte med det første. Den erstatter en T+A Powerplant Balanced. Ikke noen enorm forskjell i lyden, men A60 har et noe fastere grep i bassen.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Siden Snickers opptrer som rene orakelet her, så lurer jeg på om han gan gi meg et svar på hvorfor det er så stor forskjell på Gato DIA 250 og IMG Stageline STA 1000D, enda de benytter samme kort fra Pascal (S-PRO2).

    Gato låter fortreffelig, IMG låter nesten greit.

    Hva er de avgjørende forskjeller?

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Noen orakelstatus vil jeg helst ha meg frabedt, det er andre her som kan mer enn meg, det er det ingen tvil om.

    Men om du spør meg hva jeg tror, så tror jeg at forskjellene på selve forsterkerkretsene er helt minimal, om det over hodet er noen. Bufferkretsene tror jeg derimot det er betydelig forskjell på. Når man kikker på bildet av Monacoren ser det jo ikke akkurat ut som siste skrik. Gato virker på sin side å være ganske seriøse når det kommer til detaljer, så det kan jo være forskjeller der som slår betydelig ut. Det ser jo ut til at du har tatt høyde for impedansforskjeller når du har testet dem, selv om det så klart kan ligge en aldri så liten irsk ulvehund begravet der også.

    Dette er vel bare nok et eksempel på at en forsterker er mer enn bare selve forsterkermodulen, og det gjelder også selv om strømforsyningen er en integrert del. Jeg vet at ikke verken Pascal, ICE, Hypex eller noen annen har tenkt på absolutt alt, det er jaggu opptil den som setter dette sammen å ha hodet med seg også.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    @Snickers; Bob Carver konstruerte noen Sunfire forsterkere der spenningen i strømforsyningen hele tiden ligger 6V over det som er nødvendig for å drive høyttalerne ved det aktuelle nivået. spenningen i strømforsyningen bli kontinuerlig justert til nødvendig nivå. Kan man si at disse forsterkerne egentlig oppfører seg som en klasse A forsterker?
    https://hometheaterhifi.com/volume_2_3/v2n3f.html
    Det kan jeg ikke svare på, men jeg vil tro det er mest riktig å kategorisere dem som klasse H eller noe i den duren.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Mine herrer. Dere lever i den totale villfarelse. Klasse D er digital. Hvorfor ville det eller være "D" for klassen? Dette har da den kulørte HiFi-presse påpekt gjentatte anledinger. D. Som i D for Digital. Nuff said.

    Hvordan noe faktisk funker er helt underordnet. Det er derfor de låter "digitalt", selv om de ikke egentlig er digitale. Fascinerende hva en D kan gøre for lyden.
    Haha, det er jo faktisk helt sant. Det er mange som har hatt problemer med å frigjøre seg fra at de liksom skal være digitale, men når det har gått opp for folk at de faktisk ikke er det minste digitale er det en del som har endret syn på dem fullstendig. Til og med her viser det seg altså at vi har med mennesker å gjøre, hvem hadde trodd det?

    Sånn i tilfellet noen ikke vet det, klasse D fikk navnet sitt fordi det var den neste ledige bokstaven i alfabetet etter at klasse A, B og C var brukt opp.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Klasse D er jo "litt" digital da. Utganganstransistorene er jo enten av eller på. :p
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    @Snickers; Bob Carver konstruerte noen Sunfire forsterkere der spenningen i strømforsyningen hele tiden ligger 6V over det som er nødvendig for å drive høyttalerne ved det aktuelle nivået. spenningen i strømforsyningen bli kontinuerlig justert til nødvendig nivå. Kan man si at disse forsterkerne egentlig oppfører seg som en klasse A forsterker?
    https://hometheaterhifi.com/volume_2_3/v2n3f.html
    Labgruppen bruker dette på sine forsterkere. De kaller klassen for TD. (Tracking Digital) Digital står her for at power supply er "digitalt" (switch mode). Skal man klare å endre railspenningene fra power supply fort nok til å følge et musikksignal må dette være et switch mode supply.
    Utgangstrinnet jobber i konvensjonell AB.
    http://www.marketing.labgruppen.com/webservices/dh.ashx?t=qv&v=9311

    Man kan vel i prinspippet bruke prinsippet med å endre railspenningene og samtidig forspenne transistorene opp til klasse A drift, men jeg har til gode å se en klasse A forsterker med switch mode power supply. Hvem vil ha det liksom?
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Amp Camp Amp er forsynt med 19VDC SMPS samme som benyttes til laptop.
    :)

    Jeg er veldig lite redd for benytte SMPS til klasse A. Viktigste er lite rippel.
    Men om den skal stå i samme chassis så må den tåle varmen over tid.
    Altså godt dimensjonert.
    Da kanskje det er like greit med vanlig linjær PSU?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn