Klasse D - D for Don't digital

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.967
    Antall liker
    7.022
    Sted
    Kongsberg
    Det er faktisk ikke en dum ide å bruke en tracking SMPS på en klasse A forsterker. Man kan potensielt beholde fordelene med klasse A uten at den blir så varm. Men jeg er usikker på hvordan det går med arbeidspunktet og lineariteten til transistorene når railspenningen endres såpass kraftig...
    Tenk deg en 300W klasse A i et fint lite kabinett på 10 kilo!
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Trur det ikke går så bra pga lineariteten til transistorene som du nevner, desverre :)
    Helt sikker er jeg dog ikke, det må evt forskes litt på.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.719
    Antall liker
    11.202
    Torget vurderinger
    2
    Siden Snickers opptrer som rene orakelet her, så lurer jeg på om han gan gi meg et svar på hvorfor det er så stor forskjell på Gato DIA 250 og IMG Stageline STA 1000D, enda de benytter samme kort fra Pascal (S-PRO2).

    Gato låter fortreffelig, IMG låter nesten greit.

    Hva er de avgjørende forskjeller?

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Noen orakelstatus vil jeg helst ha meg frabedt, det er andre her som kan mer enn meg, det er det ingen tvil om.

    Men om du spør meg hva jeg tror, så tror jeg at forskjellene på selve forsterkerkretsene er helt minimal, om det over hodet er noen. Bufferkretsene tror jeg derimot det er betydelig forskjell på. Når man kikker på bildet av Monacoren ser det jo ikke akkurat ut som siste skrik. Gato virker på sin side å være ganske seriøse når det kommer til detaljer, så det kan jo være forskjeller der som slår betydelig ut. Det ser jo ut til at du har tatt høyde for impedansforskjeller når du har testet dem, selv om det så klart kan ligge en aldri så liten irsk ulvehund begravet der også.

    Dette er vel bare nok et eksempel på at en forsterker er mer enn bare selve forsterkermodulen, og det gjelder også selv om strømforsyningen er en integrert del. Jeg vet at ikke verken Pascal, ICE, Hypex eller noen annen har tenkt på absolutt alt, det er jaggu opptil den som setter dette sammen å ha hodet med seg også.
    Takker! :)
    Det med orakelstatusen var bare fordi du tross alt kan svare på ganske mye omkring implementering av Klasse-D kort. Ingen onde hensikter! :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.260
    Antall liker
    4.427
    Torget vurderinger
    0
    Hadde en ganske fasinerende opplevelse her forleden. Det har seg sånn at jeg gikk over til klasse D for et par år siden etter å hatt klasse AB med høy bias over lang tid.
    Gikk ikke over til klasse D kun av lydmessige årsaker, egentlig trakk AB forsterkeren min lydmessig det lengste strået med knapp margin. Årsaken var bare at ved å selge AB forsterkeren fikk råd til 4 høyttalere, klasse D amp, sub og 16 kanals lydkort av god kvalitet som i sum løftet lyden mye.

    Når jeg tidligere har gjenkjent klasse D signaturen (som jeg vil beskrive som en slags urealistisk kontroll i bassen som bare graver og graver ut dypbass uten at de store dynamiske skyvene blir med med) har jeg instinktivt plassert dette som annenrangs lyd.

    Her om dagen var jeg med på jumfruturen til en god og stor hjemmekinos bytte av forsterkere på alle kanaler fra kraftige klasse AB til klasse D rund baut.

    Fortsatt synes jeg å kunne identifisere signaturen til klasse D, men nå klassifiserte jeg den instinktivt til luksus lyd. Det var virkelig befriende å høre skikkelig god kontroll og ren lyd uten at noe dekket over alle lagene i lydbildet på kinoen. En skikkelig oppgradering.

    For min del er jeg blitt bevisst på at preferanser er tillært uavhengig av retning og kan forandres med tiden. :)
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.339
    Antall liker
    16.445
    Sted
    Østfold
    Litt interessant det du er inne på TrompeteN. For det første er det jo svært få som gjør noe med plasseringen av høyttalerne når de skifter til en forsterker med en helt annen dempningsfaktor. Bare der risikerer man å feiltolke hele overgangen. Men jeg forstår deg dithen at vi tilpasser oss spillestilen til komponentene i oppsettet, og om de ikke spiller slik vi er vant til risikerer de å få minuspoeng bare på grunn av det. Dessverre er jeg redd du har rett i dette, vi er ikke alltid så gode på å nullstille oss. Derfor pleier jeg alltid å anbefale folk å ikke endre på DSP-settings den første uken eller to etter at man har gjort en betydelig endring. Det samme burde gjelde for mye annet innen hifi.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.910
    Antall liker
    3.231
    Hadde en ganske fasinerende opplevelse her forleden. Det har seg sånn at jeg gikk over til klasse D for et par år siden etter å hatt klasse AB med høy bias over lang tid.
    Gikk ikke over til klasse D kun av lydmessige årsaker, egentlig trakk AB forsterkeren min lydmessig det lengste strået med knapp margin. Årsaken var bare at ved å selge AB forsterkeren fikk råd til 4 høyttalere, klasse D amp, sub og 16 kanals lydkort av god kvalitet som i sum løftet lyden mye.

    Når jeg tidligere har gjenkjent klasse D signaturen (som jeg vil beskrive som en slags urealistisk kontroll i bassen som bare graver og graver ut dypbass uten at de store dynamiske skyvene blir med med) har jeg instinktivt plassert dette som annenrangs lyd.

    Her om dagen var jeg med på jumfruturen til en god og stor hjemmekinos bytte av forsterkere på alle kanaler fra kraftige klasse AB til klasse D rund baut.

    Fortsatt synes jeg å kunne identifisere signaturen til klasse D, men nå klassifiserte jeg den instinktivt til luksus lyd. Det var virkelig befriende å høre skikkelig god kontroll og ren lyd uten at noe dekket over alle lagene i lydbildet på kinoen. En skikkelig oppgradering.

    For min del er jeg blitt bevisst på at preferanser er tillært uavhengig av retning og kan forandres med tiden. :)
    De har sandsynligvis ultra dårligt designede højttalere med alt for højt Qts. Fejl som udligner andre fejl.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.339
    Antall liker
    16.445
    Sted
    Østfold
    Jeg tror Drossel er inne på noe helt sentralt her. Nemlig at når en har en forsterker med dårlig kontroll, så flyr Qts i været. Så om høyttalerne har for lav Qts vil de låte forferdelig tynt med en skikkelig forsterker. Fejl som udligner andre fejl.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Minner meg om at jeg nylig har begynt med progressive kontaktlinser. Optikeren min sa. Du skal gå med dem hver dag i ca. ti dager, så kommer du tilbake for en ny synstest. Hjernen trenger den tiden på å adaptere til ny brytning i øynene. Lo and behold, i løpet av de ti dagene så jeg stadig bedre, kanskje til og med etter det også. Jeg føler meg fortsatt en smule nærsynt på høyre øye, men likevel.


    Det ville nesten være rart om vi ikke fanges litt på samme måten i gammel vane når det gjelder gjengitt lyd.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.910
    Antall liker
    3.231
    Jeg tror Drossel er inne på noe helt sentralt her. Nemlig at når en har en forsterker med dårlig kontroll, så flyr Qts i været. Så om høyttalerne har for lav Qts vil de låte forferdelig tynt med en skikkelig forsterker. Fejl som udligner andre fejl.
    Aha det var absolut ikke det jeg mente tværtimod men det er du jo godt klar over.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.910
    Antall liker
    3.231
    Klasse D har altid bare et sæt transistorer og jeg mener svagheden ligger der.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.339
    Antall liker
    16.445
    Sted
    Østfold
    Selvsagt vet jeg hva du forsøkte deg på. Du har jo gått på repeat i en del år nå kan man si.

    Hvorfor skulle det være et problem med enkle utgangstransistorer?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.910
    Antall liker
    3.231
    Min logik siger bare et sæt Mosfets leverer ikke like mye strøm som en AB med 4- 12 sæt. Med hensyn til gentagelser står vi vist like.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.339
    Antall liker
    16.445
    Sted
    Østfold
    En AB/A-forsterker kan godt være oppgitt til å klare 100A, men straks man kobler på en høyttaler, som jo er kjent for å være en reaktiv last, vil den måtte levere mye strøm samtidig som det er et stort spenningsfall over transistorene. Da er ikke lenger transistorene effektive og strømkapasiteten forsvinner som dugg for solen. En transistor er veldig dårlig på å levere mye strøm og håndtere et stort spenningsfall samtidig.

    I en klasse D har man derfor alltid minimalt spenningsfall over transistorene når de skal levere strøm. Derfor er det nesten likegyldig for en klasse D om lasten er resistiv eller reaktiv. Mens det momentane tapet i transistorene i en klasse AB kan være på flere hundre watt er det stort sett aldri over noen få watt i en klasse D. Det er kjekt med høy virkningsgrad, men det er hva dette gjør for lastkontrollen som gjør klasse D interessant.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.967
    Antall liker
    7.022
    Sted
    Kongsberg
    Minner meg om at jeg nylig har begynt med progressive kontaktlinser. Optikeren min sa. Du skal gå med dem hver dag i ca. ti dager, så kommer du tilbake for en ny synstest. Hjernen trenger den tiden på å adaptere til ny brytning i øynene. Lo and behold, i løpet av de ti dagene så jeg stadig bedre, kanskje til og med etter det også. Jeg føler meg fortsatt en smule nærsynt på høyre øye, men likevel.


    Det ville nesten være rart om vi ikke fanges litt på samme måten i gammel vane når det gjelder gjengitt lyd.
    Den fagutdannede optikeren din tar feil. Det handler ikke om tilvenning. Det handler om at linsene må brennes inn. For å øke innbrenningshastigheten kan du se på denne videoen i to timer. Hvis du gjøre det i totalt mørk rom vil du i tillegg optimalisere kontrastsynet ditt.
    https://www.youtube.com/watch?v=cwY2wuoRT_c
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.260
    Antall liker
    4.427
    Torget vurderinger
    0
    Litt interessant det du er inne på TrompeteN. For det første er det jo svært få som gjør noe med plasseringen av høyttalerne når de skifter til en forsterker med en helt annen dempningsfaktor. Bare der risikerer man å feiltolke hele overgangen. Men jeg forstår deg dithen at vi tilpasser oss spillestilen til komponentene i oppsettet, og om de ikke spiller slik vi er vant til risikerer de å få minuspoeng bare på grunn av det. Dessverre er jeg redd du har rett i dette, vi er ikke alltid så gode på å nullstille oss. Derfor pleier jeg alltid å anbefale folk å ikke endre på DSP-settings den første uken eller to etter at man har gjort en betydelig endring. Det samme burde gjelde for mye annet innen hifi.
    Det er nok mange som ikke kompenserer med høyttalerplassering når de prøver forsterkere ja. Det jeg mente var at vi til en viss grad er lært opp til preferansen på hva som er kvalitet. Men kvalitet står ikke stille og det gjør ikke preferansene heller. :)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.260
    Antall liker
    4.427
    Torget vurderinger
    0

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.649
    Antall liker
    14.652
    Sted
    Langesund
    Skjedd veldig mye i den kinoen siden jeg var der sist - har lyst på en ny runde;)
    Har skjedd mer deg enn da du var 8x12.:D
    Den var litt kryptisk, men det var vel meningen:)
    Bare nok et dårlig eksempel på at å skrive i forbifarten er dumt. Mente bare at det har skjedd nesten like mye som hos deg siden sist du var der.:)
    Tolket vel det dithen, noe som gjør en ny visitt desto mer spennende.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    3.451
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Fikk lust til å fortelle litt om min erfaring med klasse D og andre klasser.

    For noen måneder siden var mit DIY DSP styrte horn setupp drevet av følgende forsterekri.
    Topp fra 6000 Hz og oppover 2a3 SET stereotrinn som er sett over av kyndige til å ikke støye på høy effektive kompressions drivere. Veldig hyggelig forsterker.
    Mid fra 750 -6000Hz 300b SET monoblokker, Heart Beat modifiserte av LMC og bestykket med WE 300b og annet NOS. Disse digger jeg.
    Mid bass opp til 750Hz, Zap Mk iV 50w dual mono klasse A. Vert min i nesten 20år denne liker jeg godt også.
    Bass opp til 80Hz 200w LC audio predator klasse D med linier psu. Denne hadde jeg lenge men solgte til Osten til hans mot fase basser.
    Synes den gjorde en bra jobb og likte den bedre en noen 250w ICE moduler av eldre modell som jeg også har hat i hus, fler stykker. Ble aldrig glad i de.
    Kan legge til her at det ikke er noe problem å høre forskjeller i bytte av likeretter rør i dette oppsettet, det er transparaent nok til det og vel så det.

    Første mann ut var 200w LC audio predator (til Osten) Denne ble erstattet av en Crown DCI 2x600 w En rett moderne serie fra crown ren klassse D.
    Ikke å forveksle med CDI, men må viftemodifiseres, ikke en stor sak å fikse.
    Den utklasset LC av gammel modell totalt på allt. Ingen vits å snakke mer om det.

    Neste mann ut, Zap. Igjen erstattet av Crown DCI, denne gangen 2x300w. Trodde dette skulle bli et jevnere løp, og kanskje det ble det, litt, men uansett, DCI blir.

    Sommeren blir varm med masse trioder på full guffe og derfor hadde jeg for lenge siden skaffet en Crown CT 475 en sak på 4x75 W, også ren klasse D uten vifter denne, som nå skulle prøve seg mot SET av habil kaliber.
    Det begynner å bli litt kalt igjen men ikke sikkert “sommer forsterkeren” blir satt ut i kulla.

    Her ble det hele mer nyansert og via horn blir musikken presentert litt annerledes en med rør.
    Spesielt stemmer for en littt annen posisjon i lydbildet, og kanskje mer riktig posisjon.
    Men som sagt her er ikke tatt noen endelig beslutning. Ikke er heller det hele avstemt i DSP på annet en gain nivå.
    Spør jeg derimot min datter på 16 år er brukervenligheten på et annet nivå med Crown en med SET.
    Ikke helt uviktig i en større sammenheng men ikke helt avgjørende.

    Konklusjon ?
    Vet ikke, er ikke metodisk nok til å kunne trekke konklusjoner av dette som er av verdi for andre.
    Der i mot er jeg nå sikker at klasse D er ikke bare klasse D og ikke sikkert klasse på fosterker krets er det viktigste.

    En litt annen historie er at jeg har også hat en liten 0100, anaview på besøk over tid, i et annet anlegg skal sies, 3 veis gamle IMF CM3.
    Denne måtte også se seg grundig slått av brødrene Crown.

    Nok en historie om klasser. Var med en gang og teste ut Anawiev liten, 0100 en Anaview stor, 1000 og en DIY Pass Aleph på hornet på en JBL M2 clone.
    Brukte en stor Crown CTS på bassen.
    Legger til at Pass saken er bygget av en svært habil kar her på Sentralen.
    Ikke helt uventet tapte lille Anaview, selv var jeg totalt sett mest for stor Anaview til tross for min fasinasjon for store og varme klasse A beist.
    Eieren derimot foretrakk til slutt Pass som ble siden flyttet til en stor 4veis horn rigg.
    Når vedkommende derimot fikk prøvd en Crown CT ble Pass solgt noen dager senere.

    Konklusjon ?
    Vet ikke. Har jeg blitt fan av moderne Crown forsterkre som kan kjøpes billig på Ebay. Helt klart.
    Er jeg fortsatt Anaview fan, ja det er jeg, forbasket mye forsterkere for pengene.
    Klasse A synes jeg fortsatt er fantastiske saker og rør, bevare meg vel elsker de.

    Ble ikke så enkelt dette men tenkte jeg skulle allikevel dele mine erfaringer med klasse D, har tross alt hørt på slikt en del.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.179
    Antall liker
    4.389
    Torget vurderinger
    1
    Det er faktisk ikke en dum ide å bruke en tracking SMPS på en klasse A forsterker. Man kan potensielt beholde fordelene med klasse A uten at den blir så varm. Men jeg er usikker på hvordan det går med arbeidspunktet og lineariteten til transistorene når railspenningen endres såpass kraftig...
    Tenk deg en 300W klasse A i et fint lite kabinett på 10 kilo!
    Er det ikke det Devialet gjør ?

    mvh
    KJ
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.910
    Antall liker
    3.231
    Fikk lust til å fortelle litt om min erfaring med klasse D og andre klasser.

    For noen måneder siden var mit DIY DSP styrte horn setupp drevet av følgende forsterekri.
    Topp fra 6000 Hz og oppover 2a3 SET stereotrinn som er sett over av kyndige til å ikke støye på høy effektive kompressions drivere. Veldig hyggelig forsterker.
    Mid fra 750 -6000Hz 300b SET monoblokker, Heart Beat modifiserte av LMC og bestykket med WE 300b og annet NOS. Disse digger jeg.
    Mid bass opp til 750Hz, Zap Mk iV 50w dual mono klasse A. Vert min i nesten 20år denne liker jeg godt også.
    Bass opp til 80Hz 200w LC audio predator klasse D med linier psu. Denne hadde jeg lenge men solgte til Osten til hans mot fase basser.
    Synes den gjorde en bra jobb og likte den bedre en noen 250w ICE moduler av eldre modell som jeg også har hat i hus, fler stykker. Ble aldrig glad i de.
    Kan legge til her at det ikke er noe problem å høre forskjeller i bytte av likeretter rør i dette oppsettet, det er transparaent nok til det og vel så det.

    Første mann ut var 200w LC audio predator (til Osten) Denne ble erstattet av en Crown DCI 2x600 w En rett moderne serie fra crown ren klassse D.
    Ikke å forveksle med CDI, men må viftemodifiseres, ikke en stor sak å fikse.
    Den utklasset LC av gammel modell totalt på allt. Ingen vits å snakke mer om det.

    Neste mann ut, Zap. Igjen erstattet av Crown DCI, denne gangen 2x300w. Trodde dette skulle bli et jevnere løp, og kanskje det ble det, litt, men uansett, DCI blir.

    Sommeren blir varm med masse trioder på full guffe og derfor hadde jeg for lenge siden skaffet en Crown CT 475 en sak på 4x75 W, også ren klasse D uten vifter denne, som nå skulle prøve seg mot SET av habil kaliber.
    Det begynner å bli litt kalt igjen men ikke sikkert “sommer forsterkeren” blir satt ut i kulla.

    Her ble det hele mer nyansert og via horn blir musikken presentert litt annerledes en med rør.
    Spesielt stemmer for en littt annen posisjon i lydbildet, og kanskje mer riktig posisjon.
    Men som sagt her er ikke tatt noen endelig beslutning. Ikke er heller det hele avstemt i DSP på annet en gain nivå.
    Spør jeg derimot min datter på 16 år er brukervenligheten på et annet nivå med Crown en med SET.
    Ikke helt uviktig i en større sammenheng men ikke helt avgjørende.

    Konklusjon ?
    Vet ikke, er ikke metodisk nok til å kunne trekke konklusjoner av dette som er av verdi for andre.
    Der i mot er jeg nå sikker at klasse D er ikke bare klasse D og ikke sikkert klasse på fosterker krets er det viktigste.

    En litt annen historie er at jeg har også hat en liten 0100, anaview på besøk over tid, i et annet anlegg skal sies, 3 veis gamle IMF CM3.
    Denne måtte også se seg grundig slått av brødrene Crown.

    Nok en historie om klasser. Var med en gang og teste ut Anawiev liten, 0100 en Anaview stor, 1000 og en DIY Pass Aleph på hornet på en JBL M2 clone.
    Brukte en stor Crown CTS på bassen.
    Legger til at Pass saken er bygget av en svært habil kar her på Sentralen.
    Ikke helt uventet tapte lille Anaview, selv var jeg totalt sett mest for stor Anaview til tross for min fasinasjon for store og varme klasse A beist.
    Eieren derimot foretrakk til slutt Pass som ble siden flyttet til en stor 4veis horn rigg.
    Når vedkommende derimot fikk prøvd en Crown CT ble Pass solgt noen dager senere.

    Konklusjon ?
    Vet ikke. Har jeg blitt fan av moderne Crown forsterkre som kan kjøpes billig på Ebay. Helt klart.
    Er jeg fortsatt Anaview fan, ja det er jeg, forbasket mye forsterkere for pengene.
    Klasse A synes jeg fortsatt er fantastiske saker og rør, bevare meg vel elsker de.

    Ble ikke så enkelt dette men tenkte jeg skulle allikevel dele mine erfaringer med klasse D, har tross alt hørt på slikt en del.
    Tager jeg fejl når jeg påstår at du er glad for masser af kræfter/mange watt?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.339
    Antall liker
    16.445
    Sted
    Østfold
    Ble ikke så enkelt dette men tenkte jeg skulle allikevel dele mine erfaringer med klasse D, har tross alt hørt på slikt en del.
    Det er alltid kjekt når folk tør å konkludere med litt nyanse.

    Var det strømstyrt Pass dere byttet ut?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.910
    Antall liker
    3.231
    Jeg har lavet en CFA Pass. F5 V3 Turbo. Meget skuffende forstærker. Kunne godt forestille mig den kunne gøre det godt som basforstærkere på meget følsomme højttalere.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    3.451
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Skal prøve å svare Drossel først. Tror faktisk at du tar feil.
    Det er klart at Crown forsterkernes krefter og høye dempingsfaktor har positiv effekt på kontroll og det jeg velger å kalle kontant het nedover i frekvens.
    Men det er ikke så enkelt, for det første bruker jeg omtrent aldri alle de wattene jeg har tilgjengelige. Bass og midbass har en system virkningsgrad på rundt 98db, men noe blir spist av DSP.
    Jeg spiller sjelden musikk av headbanging typen og sjelden veldig høyt.
    Det er for meg også slik at bass og midbass frekvenser i musikk må fremstå med tonalitet og nyanser på en for meg troverdig måte og der leverer disse forsterkerne i bøtter og spann.
    Det finnes sikkert forsterker der ut med både mindre og mer krefter som kan gjøre minst like bra jobb.
    Men når jeg ser på helhetsbildet av ytelse og pris blir Crown vanskelige å slå. Klart man må gidde å ordne med vifte støyen.

    Oppover i de frekvensene som dekkes av horn i mitt oppsett er dette som sagt ennå mer nyansert og konklusjonen mer uklar.
    Den foreligger rett og slett fortsatt ikke for meg.
    Når jeg uansett skal prøve å se på hva jeg tror at kan gjøre mest for musikk gjengivelse hos meg, igjen basert på tonalitet, instrument klang
    og troverdig plassering og størrelse av utøvere blir det ikke lett.
    Tiltak i lytterommet tar vi ikke her.
    Kule amper er morsomt, tuberolling spennende men innerst inne må jeg innrømme at jeg tror at jeg har nok mest å hente med å lære mer
    om bruken av mitt DSP verktøy. Noe som er en pågående prosess.

    Til Snickers.
    Konklusjon eller ikke, det finnes så mange bra måter å få til god lyd at det faller meg ikke inn å tro på en absolutt sanning.
    Pass ampen var en Aleph, mer vet jeg egentlig ikke, men den hadde helt vanlig høy gain mener jeg, dvs. 26 db eller mer sikkert.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ble ikke så enkelt dette men tenkte jeg skulle allikevel dele mine erfaringer med klasse D, har tross alt hørt på slikt en del.
    Det er alltid kjekt når folk tør å konkludere med litt nyanse.

    Var det strømstyrt Pass dere byttet ut?
    Aleph ampene er nok ikke strømstyrte i den forstand.
    Tror dem må kategoriseres som spennings forsterkere, men dem er Single Ended.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.339
    Antall liker
    16.445
    Sted
    Østfold
    Ok, hvis de er single ended og uten motkobling er de vel langt på vei en mellomting mellom spennings og strømforsterkere i praksis, grunnet den relativt høye utgangsimpedansen.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Mulig kanskje litt mellomting ja :)
    Er en liten feedback sløyfe i Aleph J vistnok, ønsket etter F1 og F2 var vist å lage en forsterker fra FW som mer kunne drive "normale" høyttalere.

    Er vel sånn sett lik på Aleph 3, men Aleph J har JFET på inngangen.

    Begge har manualer hvor Pass forteller litt forskjellig.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    3.451
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Må bare passe på å pressisere at jeg synes Nelson Pass er en av de absolutt kule i bransjen og har veldig stor repekt for hans konstruksjoner.
    Hans engasjemang for DIY markedet må også applauderes.
    At jeg tilfeldig vis har observert en prosess der en av hans konstruksjoner ble valgt bort reduserer ikke min interesse for first watt.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg som habicht, har veldig respekt for mye som er bygget.
    Mye er bra.
    Uavhengig av klasse.
    Interessen er gjerne heller hvorfor ting låter som det gjør, og hvordan samarbeidet er med ulike drivere/høyttalere.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    3.451
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Du er inne på noe der Oks, samspill mellom forsterker og driver / høytaler.
    Ut fra min beskjedne tekniske forståelse kan jeg ikke skjønne annet en at den plir sterkt påvirket av delfilter, passive, og deres forskjellige oppbygging eller aktive digitale eller analoge
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det blir en del forskjell i arbeidsbetingelsene ja om en ser for seg et passivt delt system og et aktivt/DSP system.
    I det aktive har en forsterker direkte mot driver, noe en ikke har med passivt.

    Ser her bort fra en DSP sine mange muligheter til å korrigere.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.642
    Antall liker
    103.282
    Torget vurderinger
    23
    Det er rimelig vesentlig å se på samspillet mellom forsterker (e) og høyttaler/drivere. De to viktigste punktene er samsvar mellom tilgjengelig effekt og driftseffekten på ht, samt forsterkerens evne til å takle vanskelig last dersom dette er tilstede. For lite effekt gir fort åndenød i bassen - men det er ikke sikkert at motsatt situasjon er problemfylt. Har selv benyttet 150W kl.A på drivere/horn med 115 dB følsomhet, fullstendig uten problemer eller rariteter av noe slag. Selvfølgelig ikke nødvendig men hadde den for hånden og alltid noe å lære med å teste ut saker og ting.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    150w faktisk! Da slapp du fyre i peisen! :)

    En ting som kan jo være litt artig sånn sett er jo hvordan man kan få en høyttaler til å være en snill last.
    Har spilt med 2x2w og 2x450w.
    2w var for lite, 450w fikk jeg ikke bruk for slik det er nå.
     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    891
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Devialet spiller fint men mangler dynamik.
    Devialet mangler absolutt ikke dynamikk
    Dette må ha med matching å gjøre, for det mest anemiske jeg har hørt, var på hifi-messen i Göteborg for et par-tre år siden. Der spilte de med Devialet (vet ikke hvilken modell) og Magico S5. Det var virkelig deprimerende å høre på. Men jeg har hørt Devialet spille bra i andre oppsett.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.446
    Antall liker
    2.030
    Torget vurderinger
    8
    Devialet spiller fint men mangler dynamik.
    Devialet mangler absolutt ikke dynamikk
    Dette må ha med matching å gjøre, for det mest anemiske jeg har hørt, var på hifi-messen i Göteborg for et par-tre år siden. Der spilte de med Devialet (vet ikke hvilken modell) og Magico S5. Det var virkelig deprimerende å høre på. Men jeg har hørt Devialet spille bra i andre oppsett.
    Jepp er nok matching. Her så får jeg dynamikk jeg aldrig har hatt før, savner ikke dynamikken jeg er vant med fra horn :p
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.364
    Antall liker
    8.471
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    At kl D ikke har dynamikk begriper jeg ikke, har hatt 3 forskjellige og alle synes jeg har akkurat det i bøtter og spann.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn