Kjeller'n- superkort byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Blir bare værre og værre detta.
    Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å bare skru den fast i veggen for jeg har lagt et spikerslag bak, kun med dette for øye. Men skiten blir så tung, ca 50kg inkludert spilleren , at jeg tenkte at det var greit å kjøre med gjennogående. Gikk egentlig ut i fra at en 200 mm bolt ville holde, men den gang ei. Jeg har jo et rør til luftarmen gående gjennom veggen, og det var såpass romslig at jeg fikk stukket meterstokken inn der. 260mm målte det. Og plata på diamanten er 20 mm, så da er jeg oppe i 280mm. Og i tillegg må jeg ha 20mm til skiver og muttere, så da er jeg oppe i 300mm 😐.
    Kankje jeg må ta kontakt med roadrune allikevel?
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skulle prøve å skrive PM med telefonen min, men det lar seg ikke gjøre? Må jeg inn på en pc for å gjøre dette? Når jeg trykker på nicket til personen, kommer jeg inn på siden med all info, men ingen link til PM som når jeg bruker pc. Hmm, merkelig.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.734
    Antall liker
    103.708
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har katalogen fra Tingstad. Gjengestag er definitivt løsningen.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Det er veldig lite smidig fra mobilen, men gå nederst og velg "normal side" så får du opp samme som på pc.
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har katalogen fra Tingstad. Gjengestag er definitivt løsningen.
    Det eneste jeg er bekymret for er å la det være gjenger der hullene er i akrylen. Det blir en del spenninger akkurat der, og hvis det sprekker kan jeg bare kaste hele skiten.
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Som opplysning, nå er MiniDSP bestillt, så nå er jeg enda et skritt nærmere å få bassene ferdig. Nå er Rampa i bestilling, for å få festet elementene, og Anaview'ene levert for lodding og ferdigstillelse, så jeg gleder meg som et barn på julaften til å få dette opp å gå ☺☺
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.734
    Antall liker
    103.708
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har katalogen fra Tingstad. Gjengestag er definitivt løsningen.
    Det eneste jeg er bekymret for er å la det være gjenger der hullene er i akrylen. Det blir en del spenninger akkurat der, og hvis det sprekker kan jeg bare kaste hele skiten.
    Få laget et passtykke akkurat gjennom akrylen, fres hullet med tilsvarende overdim. Hvor vanskelig kan dette være da... jeeez :rolleyes: :D:D:D


    gjengestag med foring.jpg
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    9CC88977-8BE9-4309-918A-EFB837C7A7B7.jpeg


    Trur nå ikke du klarer å rive denne typen ut av treverket hvis du har 48mm spikerslag bak :)
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har katalogen fra Tingstad. Gjengestag er definitivt løsningen.
    Det eneste jeg er bekymret for er å la det være gjenger der hullene er i akrylen. Det blir en del spenninger akkurat der, og hvis det sprekker kan jeg bare kaste hele skiten.
    Få laget et passtykke akkurat gjennom akrylen, fres hullet med tilsvarende overdim. Hvor vanskelig kan dette være da... jeeez :rolleyes: :D:D:D


    Vis vedlegget 477701
    Ikke bare bare å bore i akryl serru Jan. Stor fare for sprekkdannelse desverre.
    Jeg burde selvfølgelig tenkt på dette når jeg freste bakplaten. Lett å være etterpåklok ☺
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 477703

    Trur nå ikke du klarer å rive denne typen ut av treverket hvis du har 48mm spikerslag bak :)
    Det var slike franske treskruer jeg opprinnelig hadde tenkte å bruke, men 50kg på veggen er jo litt da. Bare for hylla går det nok greit, men når 25 kg platespiller skal stå oppå, blir jeg litt skeptisk.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.998
    Antall liker
    39.138
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Vis vedlegget 477703

    Trur nå ikke du klarer å rive denne typen ut av treverket hvis du har 48mm spikerslag bak :)
    Det var slike franske treskruer jeg opprinnelig hadde tenkte å bruke, men 50kg på veggen er jo litt da. Bare for hylla går det nok greit, men når 25 kg platespiller skal stå oppå, blir jeg litt skeptisk.

    Du klare aldri å rive ut denne type skruer fra veggen,50kg er ingen ting å snakke om :)

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.641
    Antall liker
    28.062
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 477703

    Trur nå ikke du klarer å rive denne typen ut av treverket hvis du har 48mm spikerslag bak :)
    Det var slike franske treskruer jeg opprinnelig hadde tenkte å bruke, men 50kg på veggen er jo litt da. Bare for hylla går det nok greit, men når 25 kg platespiller skal stå oppå, blir jeg litt skeptisk.
    Jeg har 70 kg. platespiller oppå hylla mi, som er skrudd fast i veggen med skralere skruer enn de du viser her. Tror ikke at det er noen risiko for at det detter ned.

    Mvh

    Edit: Jeg har tømmervegg bak, da.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    Vis vedlegget 477703

    Trur nå ikke du klarer å rive denne typen ut av treverket hvis du har 48mm spikerslag bak :)
    Det var slike franske treskruer jeg opprinnelig hadde tenkte å bruke, men 50kg på veggen er jo litt da. Bare for hylla går det nok greit, men når 25 kg platespiller skal stå oppå, blir jeg litt skeptisk.
    Fransk treskrue er mye brukt på beslag på store bærende konstruksjoner. Så er ikke redd for å belaste de med 50kg. Du skal sikkert bruke 4stk skruer på hylla. Og du har en 48*98 eller en 48*148 som spikerslag bak plata på veggen. Den detter ikke ned for alt i verden :) Skrudde opp hev/senkbar badeinnredning på institusjon med slike. Den veier 175kg og blir festet med 6stk franske treskruer :) Har ikke hørt noen klager ennå. Og det er 2 år siden :)
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 477703

    Trur nå ikke du klarer å rive denne typen ut av treverket hvis du har 48mm spikerslag bak :)
    Det var slike franske treskruer jeg opprinnelig hadde tenkte å bruke, men 50kg på veggen er jo litt da. Bare for hylla går det nok greit, men når 25 kg platespiller skal stå oppå, blir jeg litt skeptisk.
    Fransk treskrue er mye brukt på beslag på store bærende konstruksjoner. Så er ikke redd for å belaste de med 50kg. Du skal sikkert bruke 4stk skruer på hylla. Og du har en 48*98 eller en 48*148 som spikerslag bak plata på veggen. Den detter ikke ned for alt i verden :) Skrudde opp hev/senkbar badeinnredning på institusjon med slike. Den veier 175kg og blir festet med 6stk franske treskruer :) Har ikke hørt noen klager ennå. Og det er 2 år siden :)
    Vel, da tar jeg sjansen. Får se om jeg ikke lakkerer de svarte først også.
    Er vel en fordel å forbore først også tenker jeg.
    Må ut å få tak i sånne på mandag. Er det noe forskjell i kvalitet på dem tror du? Eller kan de kjøpes hvor som helst? Biltema og sånt?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.734
    Antall liker
    103.708
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har ikke sagt at du skal bore - du skal FRESE! Med rødsprit.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    Vis vedlegget 477703

    Trur nå ikke du klarer å rive denne typen ut av treverket hvis du har 48mm spikerslag bak :)
    Det var slike franske treskruer jeg opprinnelig hadde tenkte å bruke, men 50kg på veggen er jo litt da. Bare for hylla går det nok greit, men når 25 kg platespiller skal stå oppå, blir jeg litt skeptisk.
    Fransk treskrue er mye brukt på beslag på store bærende konstruksjoner. Så er ikke redd for å belaste de med 50kg. Du skal sikkert bruke 4stk skruer på hylla. Og du har en 48*98 eller en 48*148 som spikerslag bak plata på veggen. Den detter ikke ned for alt i verden :) Skrudde opp hev/senkbar badeinnredning på institusjon med slike. Den veier 175kg og blir festet med 6stk franske treskruer :) Har ikke hørt noen klager ennå. Og det er 2 år siden :)
    Vel, da tar jeg sjansen. Får se om jeg ikke lakkerer de svarte først også.
    Er vel en fordel å forbore først også tenker jeg.
    Må ut å få tak i sånne på mandag. Er det noe forskjell i kvalitet på dem tror du? Eller kan de kjøpes hvor som helst? Biltema og sånt?
    Jeg aner ikke hvordan de på Biltema etc er. Jeg bestiller de jeg bruker på Motek. Men hvis de følger Din 571 standaren skal de være godkjent og følger denne tabellen for uttrekk :)
    fransk treskrue.jpg
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tar sjansen på å bruke franske treskruer. Kjøpte 4 stk i går, og lakkerte dem og skivene i dag tidlig.
    Er litt skeptisk til å dra til disse skruene rett på akrylen, så jeg bestemte meg for å lage noen foringer i 10mm PEHD (Polyetylen). Det tror jeg gjør susen :)
    Så da blir det vel å få montert opp "beistet" i kveld.


    20180130_071235_zpscqfighaj.jpg



    20180130_071855_zpsp5ztdh8l.jpg
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.532
    Antall liker
    6.948
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Tror du skal kjøpe bra kvalitet på de treskruene. Jeg har vridd hodet av noen slike fra Biltema...

    Johan-Kr
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Det er vel noe som heter forboring ? Vet ikke hvor solid akrylplasten er, men selv biltema med litt Ø tåler nok en del !
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.389
    Antall liker
    8.516
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Når en mann kan sitte på en hylle festet med 2 stk moly plugger i gips tror jeg ikke dette er noe problem.
    Er ikke en bil mannen skal henge på veggen:)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.958
    Antall liker
    14.201
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Kom deg hjem og sett i gang! 8)
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.698
    Antall liker
    1.804
    Torget vurderinger
    1
    Dette var griselekkert, må si det er gjort en utrolig jobb.
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Takk for skryt!
    Ble veldig fornøyd selv. Den er finere i virkeligheten enn på bilder :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.389
    Antall liker
    8.516
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Pakk opp da for fanden, finner oss ikke i å bli plaget av dette:)
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    MegaRått:):):)

    Har brukt siste par timene på å sikle meg gjennom tråden din
    Fantastisk håndtverk blandet med innovasjon

    Kjapt og grundig, ja det fins faktisk.

    Her skal det følges med.

    P.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.389
    Antall liker
    8.516
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Er ikke gøy med isolasjon, hva ligger i esken. Joda smeller artig de der:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn