Kjelleren til Rudi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.519
    Antall liker
    7.584
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Skal det være en "ny" og ubrukt 25 ? år gammel Micromega Stage 6 ? Føltes nesten litt vemodig og ta den ut av esken og strømsette den........men nå har jeg tatt "dyden" på den.........og den spiller akkurat som de andre jeg har.


    20230911_195218.jpg
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.519
    Antall liker
    7.584
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Driver og justerer platespiller i dag og for og få roen i kroppen så slapper jeg av med øitt digital lyd med en av Micromega Stage 6 spillene mine og DrFeikert Vero preampen og den store Primare ampen, men det basser mye med JBLene så nære inntil bakveggen. Fant en cd med svenske Titiyo med mye artig musikk på.


    20231007_205913.jpg
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.519
    Antall liker
    7.584
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Philips 752 "Skaugum" er oppe og går. Kilde ble en gammel Marantz CD63 K.I Signature, foreløpig kun med hodetelefoner, men det spiller da.
    Jeg synes det er gøy med litt nostalgi og takk til Håkon for at han tok en service på Philipsen, det trengtes.

    20231009_221654.jpg
    20231009_221924.jpg
    20231009_221958.jpg
    20231009_222358.jpg
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.519
    Antall liker
    7.584
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Skal kobles opp i morgen med høyttalere ikke noe poeng nå fordi resten av "innbyggere' i huset har gått til ro, så da er drt hodetelefoner som gjelder frem til Ole Lukkøye kommer på besøk.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.519
    Antall liker
    7.584
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Var en som minnet meg på st jeg har en kjellertråd her og jeg ser at det er et par måneder siden jeg postet noe her...........det skjer faktisk litt......litt sånn mange bekker små, litt testing her og der.........men går og støller litt og pussler med vintage ting.......synes det er gøy og forsøke og få max ut av ting fra 70 tallet og akkurat nå satte jeg inn min gamle Harman Kardon Rabco platespiller med ukjent Pickering pickup sammen med Haffler preampen og Pioneer M22'en og det værste er at det låter helt fint........det har faktisk mange gode kvaliteter som bredt og relativt dybt perspektiv og en meget behagelig mellomtone og med Doxa Signature så er jo bassen alltid til stede og sørger for et godt fundament.........det er gøy, koselig og man får hele tiden lysst til og spille flere plater.

    20231204_150419.jpg
    20231204_150336.jpg
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.830
    Antall liker
    5.474
    Sted
    Holmestrand
    Var en som minnet meg på st jeg har en kjellertråd her og jeg ser at det er et par måneder siden jeg postet noe her...........det skjer faktisk litt......litt sånn mange bekker små, litt testing her og der.........men går og støller litt og pussler med vintage ting.......synes det er gøy og forsøke og få max ut av ting fra 70 tallet og akkurat nå satte jeg inn min gamle Harman Kardon Rabco platespiller med ukjent Pickering pickup sammen med Haffler preampen og Pioneer M22'en og det værste er at det låter helt fint........det har faktisk mange gode kvaliteter som bredt og relativt dybt perspektiv og en meget behagelig mellomtone og med Doxa Signature så er jo bassen alltid til stede og sørger for et godt fundament.........det er gøy, koselig og man får hele tiden lysst til og spille flere plater.

    Vis vedlegget 975414 Vis vedlegget 975415
    Gode minner fra Haffler forforsterker.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.519
    Antall liker
    7.584
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Ja Haffler'en er overraskende god, spesielt hvis man gir den ren filtrert strøm, den trives sammen med Pioneer M22'en, men ikke sammen med GAS Son of Ampzilla fra samme tidsperiode merkelig nok....... der er det ikke noe godt vennskap. Haffler'en står på 24-7 fordi den bruker faktisk minst en time før den begynner og oppføre seg når den er kald, så da står den på hele tiden og er klar for dyst med engang.
    Har lurt på om jeg skal ta den med til Ungarn til sommeren ned til han som bygger rør forsterkere og be han om og gå over alle loddinger med sølv loddetinn og ellers sjekke/servicesere den........ man må jo ta litt vare på tingene...... eller hva ?
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.519
    Antall liker
    7.584
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Pickering'en viste seg og være en Grado pickup.......fremdeles ukjent for meg.........sikkert både billig og gammel.......noen som drar kjensel på den ?

    20231204_182321.jpg
    20231204_182336.jpg
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.519
    Antall liker
    7.584
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Tok på meg brillene........Grado Fc+ fra 1977.....skikkelige greier......ha ha, men fakta er at den spiller enda og jeg har hørt værre pickuper. Ble nesten litt fristet til og få tak på en litt nyere Grado med wood housing......noen som har en og låne bort eller selge meg ?
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.519
    Antall liker
    7.584
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Linjær litt skjevtracking Rabco er ikke helt up to date når drt gjelder tracking , den sleper armen litt etter seg, men er'e så nøye a ?.........men jeg tester nok de dyreste pickupene jeg har på den.

    20231204_182425.jpg
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.519
    Antall liker
    7.584
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Lørdager blir vanligvis tilbrakt i kjelleren........i dag bare avbrutt av at jeg i mildværet var ute og ga bilen en sårt trengt vask........men utover det er det stereoen som gjelder.........driver og romstrerer og lytter meg frem til nye comboer og større fleksibilitet.........en 4,5m xlr kabel ble innkjøpt på brukten slik at jeg kan bruke den så jeg kan koble cd, dac. riaa'er fra de andre anleggene uten og måtte gjøre noe annet enn og koble til kablene........stort fremskritt.
    Ellers har jeg fått til et reelt løft i lyden med JBL 260 høyttalere og det ved og bruke bi-wireing med Supra Ply 3.4 i bassen og 2,0 pppover........har hatt disse kablene liggende i en skuff i mange år og tenkte bare og prøve hvor dårlig det ville være, men faktisk tilførte comboen mer luft og åpenhet i øvre mellomtone og diskant.......og bassen ble i allfall ikke noe dårligere, så denne comboen er kommet for og bli.


    20231216_171606.jpg
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.519
    Antall liker
    7.584
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Elets så er store stereoen oppe og går igjen......dog kun med "billig" platespillere tilkoblet, mem Montenegro spilleren skal opp og gå snart må.........før jul har jeg bestemt meg for. Har måttet flytte om litt på ting fordi strømforsyningen til Musical Innovation 23.5a forstyrrer EAR riaa'en , så nå står de lengst mulig unna hverandre.......og jeg har vel glemt og fortelle at Cary preampen er solgt og byttet ut med den nevnte Musical Innovation preampen og Krell Kav300iL reserve forsterketen forsvant ut samtidig for og finansiere I kjøpet. En Bluesound ble kjøpt inn for noen uker siden etter anbefaling fra Petre, men den esken er ikke åpnet enda.......men må vel får røven i gir snart.........jeg liker ikke og stresse men tusenvis av radiokanaler og enkel tilgang til all musikken jeg har på harddisker lyder forlokkende. Nettbrettet og Bluesounden ligger og venter




    20231216_174018.jpg

    .
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.519
    Antall liker
    7.584
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Jbl 260 høyttalerene og Doxa 8.1 Signature må være noen av de beste kjøpene når det gjelder lyd pr krone, begge kan oppdrives for for under 10k og mer lyd for 10k kan jeg ikke tenke meg finnes....... og åå toppen av det hele vil jeg kalle begge fullrange høyttalere, i kjelleren min drar de begge ned .......ja nettopp....ned i kjelleren :cool:........skikkelig deilig og begge høyttalere tiltross for sine ganske så store konstruksjons messige forskjeller, så er de begge veldig fleksible og nærmest altspisende selv om JBL ene kanskje er noe mer westcoast sound aktige, så skyr de ikke et stort symfoni orkester eller to...... og storband jazz er bare konge. Doxa'ene er bare en veldig veldig god all rounder selv om den fort kan bli litt vel 'bassig' plassert for nære en bakvegg, men begge disse høyttalerne er suverene til prisen.......og jeg er så heldig og ha begge.......det er sku ta meg fanden i meg dejlig do.
     
    Sist redigert:

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.720
    Antall liker
    1.205
    Sted
    Siggerud
    En Bluesound ble kjøpt inn for noen uker siden etter anbefaling fra Petre, men den esken er ikke åpnet enda.......men må vel får røven i gir snart.........jeg liker ikke og stresse men tusenvis av radiokanaler og enkel tilgang til all musikken jeg har på harddisker lyder forlokkende. Nettbrettet og Bluesounden ligger og venter
    Noe må gjøres.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.519
    Antall liker
    7.584
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Noe gjøres stadig vekk her.......er bare snakk om i hvilken rekke det prioriteres. I dag er det mellom anlegget som får litt spilletid, koser meg med musikken og drar meg på sofaen potetgull, Firkløver og Pepsi Max.......livet er deiig akkurat nå.........må passe på og nyte det før himmelen detter ned igjen :LOL:
    .
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.519
    Antall liker
    7.584
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Slo meg akkurat nå at mellom anlegget egentlig er et halvveis vintage anlegg og det eneste som egentlig er noenlunde oppe og går er Marantz preampen og JBL høyttalerene mens resten er litt sånn av de fleste avskrevne ting som f.eks Micromega drive 2 med Musical Fidelity dac type hverken ny eller stor/dyr og 47 år gammel GAS effektforsterker.........er vel kanskje ikke så mange som bruker en så gammel effektforsterker som hovedforsterker i noe anlegg men jeg liker den......litt nostalgi må man ha.......har jo den store Primare effekten stående arbeifsledig men GAS 'en spiller veldig fint i mellomanlegget. Det er ikke alltid stålkontroll i bassen er det mest ønskelige faktisk........det hele er snakk om comboer og slutt resultatet.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.476
    Antall liker
    35.314
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Kan ikke høre at den lange Benchmark kablen utgjør noe særlig negativt med lyden heller.... så happy days.
    Tviler på at den kabelen gjør noe hørbar forskjell nei. Flott oppsett.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.519
    Antall liker
    7.584
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Progress happening........ ;)

    Produktiv kveld........ Qobuz for two innstallert på telefeonen til minsta, på nettbrettet mitt og på telefonen....... og ikke minst har jeg fått JBL hodetelefonene til og virke på nettbrettet via Bluetooth........ alt dette høres såre enkelt ut for de fleste, men for meg er det faktisk en ganske høy terskel og krabbe over......... men i beruselsen over at jeg faktisk klarer og få til noe digitalt skal jeg pakke ut Bluesounden i morgen kveld og se om jeg får liv i den og koblet til den.
    På sikt må jeg få tak på en aktiv høyttaler til og ha oppe i stua slik at vi kan få litt musikk der også........ har jo godkjennelse om og ha elektrostater eller magnestater oppe, men det synes kanskje litt vel overdådig og ha så store greier oppe i 2dre etg også........ familien skal jo ha et sted og være de også...... første juledag blir vi 8-9 stykker og det er jo greit og ha en plass og boltre seg på ved slike evenemang........ men vi får se.......... et par Magnepan 3.6R eller litt større tar jo ikke sååååå mye plass :LOL:
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.519
    Antall liker
    7.584
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Er forøvrig litt spendt på lydkvaliteten ut i anlegget i kjelleren via Bluesound/Qobuz....... Petre sier jeg skal kjøre lyden inn via MF Dac'en fra Bluesounden og hoppe over den innebygde dac'en. Akkurat nå sitter jeg og hører via JBL hodetelefoner...... og lyden er grei den, men det skal nok litt mer til før jeg blir imponert....... bruker vennligheten er jo grei og det er jo bare og trykke på en eller annen ferdiglagd spilleliste....... så går jo det meste av seg selv..... sånn sett er det jo bra........ fra 2dre dag jul blir det litt mer tid, så da blir det forhåpentlighvis tid til og explore.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.519
    Antall liker
    7.584
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Er det heime hos deg dette?


    Nei gitt, men jeg har mellomnavnet mitt derifra og de som bor der i dag er laaaangt ute i familien........ men vi skal flere hundre år tilbake i tid. I den ene siden av familietreet våres er Rudi Gard sentral hvor arbeidere "innvandret" fra Valdres og der kommer min del inn på Rudi gard.
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.519
    Antall liker
    7.584
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Stereo kompisen i Ungarn.... Istvan har jobbet jevnt og trutt med sitt store høyttaler project i høst/vinter og nå begynner det og nærme seg slutten....... han har greid og få flyttet de fra verkstedet sitt og inn i huset selv om det nesten medførte brokk og rygg knekking i følge han selv, vekten på høyttalerne ligger ca 125 kg pr kasse. Det som mangler nå er noen delefilter komponeneter, så noen lytting blir det ikke før i midten av Januar. Som kan se på bildene så er det en anselig størrelse på høyttalerne....... blir spennende og høre hvordan de blir lydende.


    Istvan12.23.2.jpg
    Istvan12.23.3.jpg
    Istvan12.23.jpg
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.519
    Antall liker
    7.584
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Qobuz og Bluesound er koblet opp........ OG virker. Neste nå er og finne ut av hvordan Bluesounden skal kobles til MF Dac'en, jeg sier det slik fordi om jeg ikke tar feil så er cd drivverket og tv boksen koblet til den fra før, så jeg må finne ut av hvilken kabeltype det er ledig for, foreløpig går lyden fra Bluesounden via vanlige rca kabler inn i preampen, fungerer det, men Petre mente det ville bli bedre lyd med og bruke MF dac'en........ så da må selvfølgelig det etterfølges....... jeg er rookie på digital, så da må jeg følge de lærde. Skal legge meg ned bak racketr etterpå og finne ut av mulighetene, det er no Hdmi der også som kanskje tv'n skal/bør ? kobles inn på Bluesounden uten at jeg helt vet hva nytte jeg vil ha av det....... men det blir jeg nok fortalt etterhvert..... kanskje ??
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.519
    Antall liker
    7.584
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    God kveld fra kjelleren gøtt-folk..........en stund siden sist nå, men sofaen slash Qobuz/Bluesound tar mye tid........dvs latskapen har fullstendig tatt over, riktignok er det litt progress der i gården også....... jeg sier så fordi lyden går nå via dac'en og som de fleste vet med strømming i denne prisklassen alt fra strålende til " å herregud og dårlig detta var"........ men sånn er"e....... man må bare leve med det. Gøy er det og finne remixer av gamle slagere og uendelige radiokanaler i Bluesounden. Men i kveld er det vinyl via Project riaa'en, Soha hodetelefon forsterker, mine moddede Denon 5000 hodetelefoner..........og det er bare deilig lyd, luftig og mega oppløst og med fet kontrollert bass........bare deilig.

    20240211_192149.jpg
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.519
    Antall liker
    7.584
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Comboen Fastelaven og god sofa gjør det kke akkurat lettere og komme ut av den sistnevnte etter og fortært en anselig mengde av formiddagens bakerier.....smaker altfor godt, men farlig for en halvfeit gamling.........er heldigvis bare en gang I året.

    20240210_172009.jpg
    20240210_172003.jpg
    20240210_135548.jpg
    20240210_135352.jpg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn