Kjelleren til Rudi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.522
    Antall liker
    7.596
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Disse Wharfedale høytalerne er skikelig sjelden kost hjemme i Norge, men er slettes ikke det værste jeg har hørt, de spiller med bra pondus i bassen og har fint perspektiv og er ganske oppløste....... jeg ble positivt overrasket over disse.
    Jeg hørte på de via et McIntosch anlegg mned en MC275MKIV som effekt og selvfølgelig er det et vellydende anlegg, så resultatet ble godt sammen.


    1689885634540.png
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.522
    Antall liker
    7.596
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Hjemme igjen og har litt tid til og pusle i kjelleren mens kona ordner i huset.
    Interaudio 1000 er skrudd sammen med sine renoverte elementer og de spiller slik jeg husker de i mine ungdomsdager.........og sammen med Pioneer M22 forsterkeren blir det en meget behagelig mellomtone og smtassene har bra attack i mellombassen, topp og bunn er selvfølgelig noe mer avmålt, men alt i alt er de et veldig hyggelig bekjentskap.


    20230805_131642.jpg
     
    Sist redigert:

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    7.843
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Hjemme igjen og har litt tid til og pusle i kjelleren mens kona ordner i huset.
    Interaudio 1000 er skrudd sammen med sine renoverte elementer og de spiller slik jeg husker de i mone ungdomsdager.........og sammen med Pioneer M22 forsterkeren blir det en meget behagelig mellomtone og smtassene har bra attack i mellombassen, topp og bunn er selvfølgelig noe mer avmålt, men alt i alt er de et veldig hyggelig bekjentskap.


    Vis vedlegget 940742
    Pent oppsett 👍🏻
    Er det Marantz PM-15s1 og SA-15s1 du har i benken der?
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.676
    Antall liker
    1.777
    Torget vurderinger
    1
    Han holder vel til i Ungarn vis ikke tar feil. Trådeier får korrigere.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.522
    Antall liker
    7.596
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Fikk akkurat en mail fra kusina mi hvor hun fortalte at tidligere i dag var det en stor nærmest tropisk storm som feide og mange byer i Ungarn og det er oversvømmelser i gatene mange steder...... også i byen hvor vi har sommerhuset våres ligger......... vet ikke hvordan det har gått med det, men får sikkert beskjed etter vært om noe har skjedd......... men kusina sa at mange fly ble omdirigert til Wien fordi flyplassen i Budapest var helt stengt i flere timer med etterfølgende kaos....... så det later til at vi akkurat slapp unna kaoset.......... det siste man ønsker er vel og måtte sette seg på en buss og kjøre til Wien og kanskje måtte vente der i sju lange og breie......... men for en gangs skyld hadde vi flaks.

    Joda, han som fikser høyttaler elementer befinner seg i byen Szolnok ca 10 mil øst for Budapest.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.522
    Antall liker
    7.596
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    August er tiden for slike voldsomme stormer i Ungarn, det har skjedd flere ganger tidligere......... også i tiden hvor jeg har besøkt Ungarn. Det er vel en 10-15 år siden hvor en storm traff Budapest på nasjonaldagen ? ...... eller i allfall en festdag hvor det samles store folkemengder langs Donau for et spektakulært fyrværker hvorpå en slik stor storm traff dirkete med voldsomme lyn nedlasg og trær som ble blåst over ende og mange ble drept og skadet, husker jeg så bilder hvor området rundt parlamentet så mere ut som en en krigs skueplass. Et annet år så traff en lignende storm litt øst for Budapest mellom Monor og Albertirsa hvor det tidligere var frodig skog og dagen etter stormen kunne man se en ca 2 km bred stormgate gjennom landskapet hvor det ikke var så mye som en kvist igjen av skogen, ALT hadde blåst vekk........ det var skikkelig uvirkelig og se....... og først nå ca 20 år senere begynner skogen og hente seg inn på dette stedet. På tog strekkningen mellom Cegled og Szolnok (ca 30 km) var det over 17000 lyn nedslag i skinner/elektrisk utsty på under 24 timer......... av en eller annen grunn gikk det ikke tog på flere dager etterpå.
    For 6 år siden var minsta og jeg på vei sydover med bil og vi kjørte inn over grensa inn i Ungarn ved Hegyashalom rett syd for Bratislava hvor vi så at det bygde seg opp til et voldsomt vær foran oss og vi bestemt oss for og ta en liten pause ikke langt unna byen Gyør på en besninstasjon hvorpå ikke en, men to digre skypumper passerte over veien foran oss bare et par kilomter unna og tok med seg 2 trailere og 4 campingbiler og som ble etterfulgt av en voldsom haglstorm hvor det regnet golfballer, vi var heldige som bare det fordi vi stod under taket på bensinstasjonen, men senere så vi i avisen at mange tusen biler hadde fått hagl skader......... så det kan bli voldsomt vær i tidligere øst europa også.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.522
    Antall liker
    7.596
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Ser på vær radaren at ekstrem været de hadde i Ungarn i går er det samme som er varslet her i Norge i morgen og i overimorgen........ det kommer opp gjennom Polen nå.......... noe og glede oss til :LOL:
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Hvor holder du til i Ungarn. Selv har jeg vært en del i Agard hos en kompis. Blant annet besøkt eieren bak Etalon Acoustics en del år tilbake siden. Fikk hjelp av kompisen min i forbindelse med H6 klonen jeg lagde og som jeg også startet en tråd på her. Liker Ungarn, bare ikke når det er 40c 😊
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.522
    Antall liker
    7.596
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Hvor holder du til i Ungarn. Selv har jeg vært en del i Agard hos en kompis. Blant annet besøkt eieren bak Etalon Acoustics en del år tilbake siden. Fikk hjelp av kompisen min i forbindelse med H6 klonen jeg lagde og som jeg også startet en tråd på her. Liker Ungarn, bare ikke når det er 40c 😊

    Cegled......Ligger ca 7 mil sydøst for Budapest, litt ala Moss i forhold til Oslo...... der hvor lang-lokal togene har endestasjon........ motorvei rett fra flyplassen og helt frem, tar en drøy halvtime med bil.

    Liker meg ikkenoe sted når det er 40 grader....... har opplevd 47 i Ungarn en gang og i fjor var vi dere nede 4 uker og ikke en dag under 35... ...... i år har det ligget på 28-37......... 37 er litt varmt, men da er det greit og dra på badelandet og kose seg.
    Innstallerte varmepumpe for noen år siden........ har ikke angret på det, for og si det sånn.
    Sommerhuset våres der nede egner seg egentlig bedre til kalde vintere enn det huset vi har i Norge....... jeg sier det sånn fordi huset der nede har vannbåren gulvvarme i hele huset og gassbrenner, så minus 25 er ikke noe problem i det hele tatt, ikke minus 40 heller tror jeg...... ikke at jeg har prøvd det....... men nå er vi svært sjelden der nede på det kaldeste........ men har vært der i minus 18 og det var ikke noe problem for og si det sånn.
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.522
    Antall liker
    7.596
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Kona var ikke enig i et innkjøp av en spiller jeg mente jeg bare må ha..........så nå har jeg tatt tilhold i furterommet i kjelleren for og slippe unna negative tanker fra øvrigheta.........og ikke minst pønsker ut en plan....... snart så blir det litt Egon Olsen ......"Jeg har en plan" :):)
    Men da ble det tid til litt ombytting av komponenter for dobbelt sjekking. Så fra vintage Pioneer til enda et par år eldre GAS effektforsterker men fremdeles med Interaudio høyttalerne. Begge disse antikke forsterkerne spiller veldig bra og det hele er riktg så gøy og teste ut.

    20230806_203943.jpg
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.041
    Antall liker
    20.227
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Ser på vær radaren at ekstrem været de hadde i Ungarn i går er det samme som er varslet her i Norge i morgen og i overimorgen........ det kommer opp gjennom Polen nå.......... noe og glede oss til :LOL:
    Samme her..... Ser ut som at Bornholm kommer å drukne, samtidig som vi andre får orkan 😖
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.522
    Antall liker
    7.596
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Samme her..... Ser ut som at Bornholm kommer å drukne, samtidig som vi andre får orkan 😖

    Ja de neste 24-36 timene er det bare og skalke alle luker......... for min del så ser det ut til at vi slipper litt unna da været går opp gjennom Sverige og inn i Norge nord for oss....... men man skal aldri si aldri....... det har begynt og regne allerede utenfor ser jeg.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    Ja de neste 24-36 timene er det bare og skalke alle luker......... for min del så ser det ut til at vi slipper litt unna da været går opp gjennom Sverige og inn i Norge nord for oss....... men man skal aldri si aldri....... det har begynt og regne allerede utenfor ser jeg.
    Forstår du har diverse og noe nesten uerstattelig plassert i kjelleren.
    Be alert!
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.522
    Antall liker
    7.596
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Ser ut som om vi på sydøst landet slipper billig unna været, det later til og treffe lenger øst og nordover......... her regner det hva jeg kaller moderat.

    På tide og ta en tur ned i kjelleren......... skal tro om min gamle Haffler preamp kan være en match med Pioneer M22'en ?........ noen som har prøvd den comboen ?
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.522
    Antall liker
    7.596
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Hafler DH 101 og Kenwood M1 fungerer som bare det i samen, så det virker nok godt hos deg og.

    Joda, at det vil fungere sammen gjør det nok, men tenkte mest på om de er en god lydmessig match ........ GAS forsterkeren og Haffler passer f.eks ikke sammen, med GAS'en så er en NAD C162 en langt bedre match........ men det må testes ut.
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.606
    Antall liker
    14.019
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Ser ut som om vi på sydøst landet slipper billig unna været, det later til og treffe lenger øst og nordover......... her regner det hva jeg kaller moderat.

    På tide og ta en tur ned i kjelleren......... skal tro om min gamle Haffler preamp kan være en match med Pioneer M22'en ?........ noen som har prøvd den comboen ?
    Joda, at det vil fungere sammen gjør det nok, men tenkte mest på om de er en god lydmessig match ........ GAS forsterkeren og Haffler passer f.eks ikke sammen, med GAS'en så er en NAD C162 en langt bedre match........ men det må testes ut.
    Eldre amerikansk pre med ein eldre japansk effektforsterker - funger som bare det.
    (I hovedanlegget er det nå ARC pre og eit gammal EC effekttrinn som regjerer. Kos å prøve ut ulike kombinasjonar.)
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.522
    Antall liker
    7.596
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Da er det blitt lørdag og jeg hat tatt tilflukt i kjelleren.
    Har satt sammen et partly vintage anlegg hvor platespiller preamp og effekt alle er fra 1976-77, Høyttalere for anledningen er Doxa Signature som vel er i fra tidlig 90 tall. Pickup og arm er dog nyere. Jelco SA750 og Soundsmith Carmen sørger for og hente opp godlyden fra rillene.

    20230812_142826.jpg
    20230812_142844.jpg
     

    Lazarus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2018
    Innlegg
    394
    Antall liker
    1.207
    Sted
    Trondheim
    Interessant spørsmål Arve. Det som helt sikkert er at hørselen vår (oss middelaldringer på +/- 50) var bedre før (på 80- og 90-tallet). Spørs om utviklingen på hardware fronten greier å kompensere for det.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.522
    Antall liker
    7.596
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Ja, nå har Cerrone og Supernature funnet vei opp på platetallerkenen og med gamle 70 talls innspillinger er lyden bare riktig.
    Må få komme tilbake til deg litt senere Arve fordi spørsmålet ditt krever et ordentlig svar......
    I mellomtiden må M22'en jobbe for full guffe her
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.522
    Antall liker
    7.596
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Det er søndag og det regner ute så da får hagen være i fred = masse tid i kjelleren. Har blåst støv av min gamle reserve forsterker som ikke har vært rørt på et års tid........kanskje på tide og selge den men koblet opp sammen med JBL 'ene så spiller den som ei kule og vondt i vilja følelsen mot salg melder seg raskt. For de som ikke ser hvilken forsterker jeg snakker om så er det en Krell Kav300iL U.S produsert. Den holder skikkelig tak i høyttalere med 12" basser og har plenty med krefter.........nå ligger Love over Gold i cd skuffen........deilig.



    20230820_130614.jpg
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.522
    Antall liker
    7.596
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Ofte når jeg et våken på nettene og sitter og funderer på løsninger og teorier må jeg ha noe og pusle med og spille Online Tetris og ha på hodetelefoner hjelper bra på til og få i gang hjernecellene..... og som regel utpå morrakvisten begynner jeg og skrive ned hva jeg har tenkt ut......det er viktig og tømme hodet........og ikke minst få skrevet det hele ned før det går i glemmeboka.

    FB_IMG_1692531076646.jpg
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.720
    Antall liker
    1.205
    Sted
    Siggerud
    De modellene av Krell og JBL kan jeg tenke meg låter fett sammen, ja. Skikkelig moro-kombo!
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.522
    Antall liker
    7.596
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    I går hadde jeg gulvet fullt av Micromega ting, like utenpå, men en del forskjeller inne i. Jeg solgte og innstallerte oppgraderingskort til Stage spillerne en gang i sin tid........ og stage 6 spiller riktig så fint den dag i dag........og de har en habil hodetelefonforsterker innebygd også.

    20230910_152610.jpg
    20230910_152619.jpg
    20230910_152632.jpg
    20230910_195233.jpg
    20230910_195246.jpg
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.522
    Antall liker
    7.596
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    I går hadde jeg gulvet fullt av Micromega ting, like utenpå, men en del forskjeller inne i. Jeg solgte og innstallerte oppgraderingskort til Stage spillerne en gang i sin tid........ og stage 6 spiller riktig så fint den dag i dag........og de har en habil hodetelefonforsterker innebygd også.

    Vis vedlegget 950938 Vis vedlegget 950937 Vis vedlegget 950936 Vis vedlegget 950934 Vis vedlegget 950933


    Bare så det ikke blir noen misforståelser...... de to nederste bildene er av en Micromega tuner......like sjelden som hønsetenner..........og den lyder veldig bra, faktisk bedre i mine ører enn mine gamle referncer Accuphase T101 og T103 samt Dynalab.. De andre bildene er av forskjellige utgaver av Micromega Stage 6.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn