Kjøpe eldre lydplanke

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei,

Jeg lurer på å kjøpe en brukt Klipsch RSB-8. Den er fra 2017. Jeg skal ikke bruke bluetooth. Jeg har ikke så god greie på disse produktene, men det ser ut for meg som man tar lyden ut optisk fra TV og eventuelt HDMI passthrough fra en AppleTV.

Er det en dårlig ide å kjøpe en soundbar som er noen år gammel hvis jeg ute etter god lyd og at den fungerer i daglig bruk uten hassle?
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.575
Antall liker
2.771
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Vil heller anbefale lydsokkel, type Canton DM75 eller DM100, evt andre tilsvarende produkter fra andre produsenter.
Vil tro at du får langt bedre lyd enn med en lydplanke......

mvh
Proffen
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Vil heller anbefale lydsokkel, type Canton DM75 eller DM100, evt andre tilsvarende produkter fra andre produsenter.
Vil tro at du får langt bedre lyd enn med en lydplanke......

mvh
Proffen
Takk for svar. Jeg visste ikke om disse produktene. Tenker du det skulle være greit hvis de har noen år på baken?
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.444
Antall liker
35.260
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Kan du utdype litt?
Se svaret over... Lydplanke kan ikke måle seg mot vanlige høyttalere. Du spurte om det var en dårlig ide å kjøpe lydplanke hvis en er ute etter god lyd. Jeg svarte "ja', det er en dårlig ide.
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Se svaret over... Lydplanke kan ikke måle seg mot vanlige høyttalere. Du spurte om det var en dårlig ide å kjøpe lydplanke hvis en er ute etter god lyd. Jeg svarte "ja', det er en dårlig ide.
OK takk for det. Jeg lurte egentlig mest på det med alder. Hva tenker du om det?
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.575
Antall liker
2.771
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Takk for svar. Jeg visste ikke om disse produktene. Tenker du det skulle være greit hvis de har noen år på baken?
Jeg har to stk DM75 selv, en i stuen og en til tvn i mancaven. Det er STOR forskjell fra tv-lyden, og de lydplankene jeg har hørt, har vært plastic fantastic i sammenlikning. Ser at der ligger DM75 både i svart og hvit finish på Finn til 1500,-
Da er det kanskje ikke så farlig å sjekke ut nærmere.....i alle fall hvis målet er å få noget bedre lyd enn det tvn (og en lydplanke vil gi). Dog mulig at der finnes ok lydplanker, men da må du nok betale atskillig mer.....
Spiller med relativt god punch, og du får med deg en del nedover i frekvensene. Det gjør du vel neppe med en lydplanke.
MEN; som HoJ er inne på - det vil være en helt annen verden med "ekte" stereokomponenter......

mvh
Proffen
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei Proffen,

Skal se etter de på finn.

Kobler du de til TV med optisk? Er det noen snags som lyd ute av synk etc?
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.794
Antall liker
5.350
Sted
oslo
Se svaret over... Lydplanke kan ikke måle seg mot vanlige høyttalere. Du spurte om det var en dårlig ide å kjøpe lydplanke hvis en er ute etter god lyd. Jeg svarte "ja', det er en dårlig ide.
det var da fælt så vanskelig man skal være da?
jeg har en jbl bar 9.1 lydplanke og synes den gjør en utmerket jobb til film og spill - at den ikke er like bra til musikk som noen digre HT sier jo seg selv, men det har man jo musikkanlegg til!

bakdelen med gamle lydplanker i forhold til nye er nok at det er blitt hardere konkurranse med årene, noe som jeg ser for meg har hevet nivået generelt, men uten å ha hørt en RSB-8 er det umulig å si noe om lyden på akkurat den.

ser for meg at største forskjellen på ny og gammel går på hvilke formater de støtter, type atmos.

men om prisen er bra er det bare å kjøpe og teste, og så heller legge den ut på finn igjen om du ikke liker den.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.575
Antall liker
2.771
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Minus med Canton: ingen hdmi......
Ligger en DM100 til 2k i Oslo.....

mvh
Proffen
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.794
Antall liker
5.350
Sted
oslo
HDMI ARC og eARC har bedre båndbredde enn optisk (som igjen gjør at det støtter flere formater), så om du har en tv som støtter dette er det vel best å finne en planke som gjør det samme?
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
HDMI ARC og eARC har bedre båndbredde enn optisk (som igjen gjør at det støtter flere formater), så om du har en tv som støtter dette er det vel best å finne en planke som gjør det samme?
Du har et poeng.
Det er til familieTV, så det er ikke så kritisk. Mest for å få god tale og for at Marvel filmene jeg ser med sønnen min får et godt løft.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Hvis det følger med en sub til lydplanken kan det låte ganske bra sammenlignet med lyd fra tven. Kanskje ikke noe særlig til musikk men.
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Men er det noe problem med å la alle HDMI gå inn i TV og ta lyden optisk ut derfra? Det blir sikkert ikke helt på nivå med et topp oppsett, men akkurat til dette her er ikke det kravet.
Da hadde jeg gått for en skikkelig 3.0 pakke med en god receiver.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
HDMI arc til lydplanken burde vel funke på noe fra 2017 - hvis tven har det?
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
HDMI ARC og eARC har bedre båndbredde enn optisk (som igjen gjør at det støtter flere formater), så om du har en tv som støtter dette er det vel best å finne en planke som gjør det samme?
HDMI ARC har dårligere båndbredde en optisk, klarer ikke 44/16 i stereo eller DD+ engang (kun ca 1mb). eArc er mye bedre og har båndbredde på 36,8mb som dekker det meste i dag.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Jeg trodde HDMI arc fikset det meste unntatt Atmos og ukomprimert surround.

Men jeg har ingen erfaring med det :ROFLMAO:
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Jeg trodde HDMI arc fikset det meste unntatt Atmos og ukomprimert surround.

Men jeg har ingen erfaring med det :ROFLMAO:
Trodde jeg også når jeg kjøpte lydplanke, men ARC var jo utdatert mange år før den ble lansert. Støtter kun DD og lav rez DTS av surround format. Mitt LG OLED TV støtte kun ARC så er støkk til jeg kjøper ny TV.

Båndbredde på optisk vel feil i denne tabellen.

1673474221536.png
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.444
Antall liker
35.260
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Jeg har sonos beam + to one gen 2 og får atmos via arc. Dog ikke true-atmos (da må jeg ha e-arc)
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
HDMI fra Apple TV til lydplanke og så videre til tv er kanskje en bedre løsning da. Særlig hvis man vil ha best mulig lyd på Marvel filmene på Klipsch planken. Hvis det er mulig, har aldri hatt en lydplanke.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Den nye Sonos Beam har eArc, jeg har den første med Arc og får kun DD og DTS .
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
HDMI fra Apple TV til lydplanke og så videre til tv er kanskje en bedre løsning da. Særlig hvis man vil ha best mulig lyd på Marvel filmene på Klipsch planken. Hvis det er mulig, har aldri hatt en lydplanke.
Det fungerer ikke på f.esk Sonos med en hdmi port.
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.444
Antall liker
35.260
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Hdmi fra dekoder til tv, videre arc eller e-arc til sonos - det fungerer.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Har den nye beam'n, men har en gammel tv med bare arc, men atmos-lyden er der likevel.
Atmos sier jo ikke noe om kvalitet (båndbredde) så du kan ha lossy Atmos med båndbredde på 1mb som du har ut fra TVen din.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Ser ut som Klipsch RSB-8 har en inn hdmi og en ut hdmi.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.444
Antall liker
35.260
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Atmos sier jo ikke noe om kvalitet (båndbredde) så du kan ha Atmos med båndbredde på 1mb som du har ut fra TVen din.
Greit nok, men det funger til å være så lite system. Har skikkelig Atmos i kjelleren, men jeg klarer å se på film oppe i stua også - musikk derimot, det står jeg glatt over med sonos-systemet.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.050
Antall liker
2.512
Jeg hadde også lydplankeforbi. Inntil jeg fikk demonstrert Q950 hos familiemedlem og fant den meget underholdene. Såpass at jeg fanget etterfølgeren da systmet er enkelt å lure inn uten for mye klaging fra fruen. Ikke slik med det påbegynte høytalersystemet :(

Denne modellen er nå avløst av Q965 og jeg har sett både 950 og 960 dukker opp på brukten helt ned i 5 lapper. Bare pass på at man finner riktig versjon. Samsung har andre billigmodeller med nesten samme typebetegnelser.

Lyd og bilde konkluderte med.
Samsung HW-Q960A imponerer med en hardtslående og helomsluttende surroundlyd, som låter tøffere enn det meste vi har hørt i prisklassen.
Tøft er omtrent samme som jeg vil beskrive systemt. Det spiller sjokkerende høyt og Dolby Atmos "effekten" overrasker stadig hvor effektivt de har fått til. Jeg finner dog systemet kun egnet til film og tale. Spottify connectoren er derfor best egnet til podcast.

Men for å svare trådstarter på opprinnelig spørsmål. Samsung er et merke som dropper produktstøtte samme sekund advokatenene deres gir klarsignal. Så når Spotify gjør endring på connectoren ikke regn med at Samsung gir deg ny firmware til lydplanken når det nærmer seg 5 år.
SumSum ser også ut til bytte modellnavn hvert år sammen med TV'ne. Slikt er destruktivt for bruktpriser som kan være bra for bruktkjøpere.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Handlet en lydplanke til datteren til jul, Samsung Q810B, hun synes den er fantastisk.

Prøvde først med et stereo-oppsett til tven, men det fikk vi aldri til å funke - via optisk. Noe annet med lydplanken.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Greit nok, men det funger til å være så lite system. Har skikkelig Atmos i kjelleren, men jeg klarer å se på film oppe i stua også - musikk derimot, det står jeg glatt over med sonos-systemet.
Enig, selv om jeg faktisk synes at musikk er bedre i DD (med two 1) en PCM stereo på Beam.
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Handlet en lydplanke til datteren til jul, Samsung Q810B, hun synes den er fantastisk.

Prøvde først med et stereo-oppsett til tven, men det fikk vi aldri til å funke - via optisk. Noe annet med lydplanken.
Er jo mye bedre en lyd direkte fra TV, men de fleste av oss her inne er jo ikke helt "normale" når det kommer til lyd :)
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.599
Antall liker
3.137
Torget vurderinger
0
Er det en dårlig ide å kjøpe en soundbar som er noen år gammel hvis jeg ute etter god lyd og at den fungerer i daglig bruk uten hassle?
Nei....kjøp en Sonos lydplanke + Sonos Sub(trådløs) så kan du kose deg med god lyd (y)
 
  • Wow
Reaksjoner: HoJ

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.599
Antall liker
3.137
Torget vurderinger
0
Han ønsker å kjøpe "noen år gammelt"... Anbefaler ikke Sonos-system som er gammel.
Akkurat......mitt er fra da HiFi-klubben startet salget av Sonos........og her brukes det hver dag (y)
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.444
Antall liker
35.260
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Akkurat......mitt er fra da HiFi-klubben startet salget av Sonos........og her brukes det hver dag (y)
Ok jeg har bare hørt gammel Sonos hos folk jeg har besøkt, gav meg meget lite av go'følelse.
 
Topp Bunn