Har aldri kjøpt brukt utstyr med post fra Danmark heller, så er litt dum og uvitende her :-[K.H. skrev:Skulle vel gjelde de samme regler om du frakter selv, eller varen kommer med posten, tror jeg.
Husker ikke reglene, men tror at hvis du er borte 24 timer kan du ta med deg varer for kr 3000 uten å betale moms. Tar du med deg en kompis kan f. eks du ta 1 stk høyttaler til 3000, og han 1 stk... det skulle bli 1 par!Hagto skrev:Har aldri kjøpt brukt utstyr med post fra Danmark heller, så er litt dum og uvitende her :-[K.H. skrev:Skulle vel gjelde de samme regler om du frakter selv, eller varen kommer med posten, tror jeg.
Takker. Du må nok plusse på minst en 0 på beløpene. Skal se om jeg finner noe. Men tror vel at det blir norsk moms på beløpet? Lurt å få skrevet så lav en kvittering som mulig?Peter skrev:Husker ikke reglene, men tror at hvis du er borte 24 timer kan du ta med deg varer for kr 3000 uten å betale moms. Tar du med deg en kompis kan f. eks du ta 1 stk høyttaler til 3000, og han 1 stk... det skulle bli 1 par!Hagto skrev:Har aldri kjøpt brukt utstyr med post fra Danmark heller, så er litt dum og uvitende her :-[K.H. skrev:Skulle vel gjelde de samme regler om du frakter selv, eller varen kommer med posten, tror jeg.
Tollvesenet har sikkert noen hjemmesider du kan sjekke![]()
§ 4. Opphold i utlandet i minst 24 timer
Reisende som har oppholdt seg i utlandet, Svalbard og Jan Mayen i minst 24 timer kan toll- og avgiftsfritt innføre varer til en verdi av inntil kr 6000,-. Innenfor denne verdigrensen kan det for følgende varer likevel kun innføres:
a) 1 liter drikk med alkoholstyrke over 22 til og med 60 volumprosent og 1,5 liter drikk med alkoholstyrke over 2,5 til og med 22 volumprosent, eller 3 liter drikk med alkoholstyrke over 2,5 til og med 22 volumprosent.
b) 2 liter øl med alkoholstyrke over 2,5 volumprosent, eller annen drikk med alkoholstyrke over 2,5 til og med 4,7 volumprosent,
c) 200 sigaretter eller 250 gram andre tobakksvarer,
d) 200 blad sigarettpapir og
e) 10 kg til sammen av kjøtt og kjøttvarer, ost og fôrvarer med unntak av hunde- og kattemat.
Dersom en vare som utgjør et sammenhengende hele overskrider kvoten i bokstav a - e, kan denne innføres toll- og avgiftsfritt av flere personer sammen dersom hver persons andel av varen ikke overskrider kvoten.
For å kunne innføre varer etter a - d toll- og avgiftsfritt må den reisende være 18 år. For innførsel av drikk med alkoholstyrke over 22 volumprosent må den reisende være over 20 år. Ellers gjelder § 2 fjerde ledd.
Drivstoff som er i transportmiddelets normale drivstofftanker kan med inntil 600 liter innføres avgiftsfritt uavhengig av verdigrensen etter første ledd. Med normale drivstofftanker menes tanker som produsenten har bygd inn i alle transportmidler av samme type, og hvor drivstoffet brukes direkte til fremdrift eller drift av kjølesystem e.l. i transportmidlet. Det kan i tillegg medbringes inntil 10 liter drivstoff på godkjent reservekanne pr. transportmiddel.
Motorvogn som omfattes av vedtak om engangsavgift på motorvogner m.m. kan ikke innføres avgiftsfritt etter denne forskrift.
Personer som er i tjeneste om bord i transportmiddel i internasjonal trafikk, herunder bl.a. norske marinefartøy, kan ikke innføre reisegods etter første ledd dersom vedkommende arbeidet eller var i tjeneste i løpet av reisen til Norge. Vedkommende kan likevel én gang innenfor en periode på 24 timer innføre inntil 40 sigaretter eller 100 g andre tobakksvarer, 100 blad sigarettpapir, samt andre ikke alkoholholdige varer til en verdi av inntil kr 500,-. Det samme gjelder for ansatte om bord på oljeplattformer og andre flyttbare plattformer til bruk i petroleumsvirksomhet.
0 Endret ved forskrifter 20 juni 2005 nr. 664 (i kraft 1 juli 2005), 13 des 2005 nr. 1456 (i kraft 1 jan 2006), 29 juni 2006 nr. 726 (i kraft 1 juli 2006).
Lykke til.Dersom en vare som utgjør et sammenhengende hele overskrider kvoten i bokstav a - e, kan denne innføres toll- og avgiftsfritt av flere personer sammen dersom hver persons andel av varen ikke overskrider kvoten.
Det fungerer ikke slik. Varen/enheten har 1-eier og avgifter kan ikke deles på medpassasjer er eller venner.Peter skrev:Verdien var altså ikke 3000, men 6000Og skal du kjøpe noe til 60 000, kan du ta med deg 9 kompiser, slik at dere er sammen bringer enheten hjem
Lykke til.
Men det forundrer meg ikke at Satan unnskyld Staten tolker dette på sin måte....kan denne innføres toll- og avgiftsfritt av flere personer sammen dersom hver persons andel av varen ikke overskrider kvoten.
Jeg har handlet mye fra utlandet og som regel har jeg måttet betale et mindre beløp i fortolling og 25% MVA av varens pris + frakt. Skulle forundre meg mye om ikke det samme vil være tilfellet om du har en vare med fra Danmark. Spørsmålet er vel snarere hvordan brukt utstyr verdsettes, om det holder med en kvittering eller bekreftelse fra selger på at du har betalt en svært lav pris, fått varen gratis e.l.. Jeg ville kanskje undersøkt med tollmyndighetene hvilken praksis som gjelder i slik situasjoner.Hagto skrev:Har aldri kjøpt brukt utstyr med post fra Danmark heller, så er litt dum og uvitende her :-[K.H. skrev:Skulle vel gjelde de samme regler om du frakter selv, eller varen kommer med posten, tror jeg.
Ja, vis du prøver at køre på grønt og de stopper dig ,bliver varen konfiskeret og du vil modtage en større bod efter div skriflig konspondanse m stats avokaten. Det ender som regel i en retskendelse, vis det er store nok værdier der er tale om.Hagto skrev:Hvis jeg reiser ned til Danmark og kjøper et brukt hifiprodukt. Må jeg da betale moms/toll el.l av bruktpris når jeg kommer inn i Norge igjen?
Jeg bor sånn ca 60/40 i hhv DK og Norge, og har aldrig opplevd noe annet enn spørsmål om sprit etc. når jeg har blitt stanset, og jeg har fraktet mye dyr hifi frem og tilbake. Så tror absolutt ikke det vil være noe problem å kjøre på grønt. Tviler også sterkt på at de vil bruke ressurser på å spore opp en korrekt bruktpris på et produkt. Evt. så kan du vippe ut sikringen, skru av lokket, et eller annet, og si at det du har kjøpt er defekt og derfor ikke verdt noe spesielt.Hagto skrev:Hvis man da kjøper en vare fra en privatperson, og får varen billig. Tror dere da at de vil sjekke opp normal bruktpris på produktet og beregne pris ut fra det, selv om jeg har fått det ekstra billig, og det er 5-6 år gammelt?
Jeg har forstått det slik at du kan ha med varer for inntil 3000,- inn i landet hvis du reiser og handler det selv. Det fikk jeg opplyst av tollerne når jeg betalte fortolling av noen plater som hadde overskredet 200,-Hagto skrev:Hvis jeg reiser ned til Danmark og kjøper et brukt hifiprodukt. Må jeg da betale moms/toll el.l av bruktpris når jeg kommer inn i Norge igjen?
Takk for svar!ceroxol skrev:Jeg bor sånn ca 60/40 i hhv DK og Norge, og har aldrig opplevd noe annet enn spørsmål om sprit etc. når jeg har blitt stanset, og jeg har fraktet mye dyr hifi frem og tilbake. Så tror absolutt ikke det vil være noe problem å kjøre på grønt. Tviler også sterkt på at de vil bruke ressurser på å spore opp en korrekt bruktpris på et produkt. Evt. så kan du vippe ut sikringen, skru av lokket, et eller annet, og si at det du har kjøpt er defekt og derfor ikke verdt noe spesielt.Hagto skrev:Hvis man da kjøper en vare fra en privatperson, og får varen billig. Tror dere da at de vil sjekke opp normal bruktpris på produktet og beregne pris ut fra det, selv om jeg har fått det ekstra billig, og det er 5-6 år gammelt?
Det gjør Cerwin-vega CLS-215 og, men de koster ikke mer enn 9000,- nye. Tror ikke du vil få problemer.Hagto skrev:Takk for svar!ceroxol skrev:Jeg bor sånn ca 60/40 i hhv DK og Norge, og har aldrig opplevd noe annet enn spørsmål om sprit etc. når jeg har blitt stanset, og jeg har fraktet mye dyr hifi frem og tilbake. Så tror absolutt ikke det vil være noe problem å kjøre på grønt. Tviler også sterkt på at de vil bruke ressurser på å spore opp en korrekt bruktpris på et produkt. Evt. så kan du vippe ut sikringen, skru av lokket, et eller annet, og si at det du har kjøpt er defekt og derfor ikke verdt noe spesielt.Hagto skrev:Hvis man da kjøper en vare fra en privatperson, og får varen billig. Tror dere da at de vil sjekke opp normal bruktpris på produktet og beregne pris ut fra det, selv om jeg har fått det ekstra billig, og det er 5-6 år gammelt?
Tror nok også helst at det er andre ting de bryr seg mest om. Men jeg vurderer et par høyttalere, og de vises/ruver ganske godt?!
Og dette sier du utelukkende for å være behjelpelig og det har selvfølgelig ingenting med at du er bransjeaktør og dermed er tjent med å skremme folk fra å reise til Danmark for å kjøpe hifi, ikke sant :JR-AUDIOTONE skrev:Ja, vis du prøver at køre på grønt og de stopper dig ,bliver varen konfiskeret og du vil modtage en større bod efter div skriflig konspondanse m stats avokaten. Det ender som regel i en retskendelse, vis det er store nok værdier der er tale om.Hagto skrev:Hvis jeg reiser ned til Danmark og kjøper et brukt hifiprodukt. Må jeg da betale moms/toll el.l av bruktpris når jeg kommer inn i Norge igjen?
nei, de har hverken tid, kapasitet eller kunnskaper til å sjekke hva et par gamle høyttalere kan være verdt. i utgangspunktet kan de heller ikke regulere hva folk selger tingene sine for, med mindre navnet ditt går igjen i mange tvilsommer bruktimport-saker.Hagto skrev:Takk for alle svar!
Hvis man da kjøper en vare fra en privatperson, og får varen billig. Tror dere da at de vil sjekke opp normal bruktpris på produktet og beregne pris ut fra det, selv om jeg har fått det ekstra billig, og det er 5-6 år gammelt?
Tiltredes! goOOOOOooo Hagto ;Djoaquin skrev:nei, de har hverken tid, kapasitet eller kunnskaper til å sjekke hva et par gamle høyttalere kan være verdt. i utgangspunktet kan de heller ikke regulere hva folk selger tingene sine for, med mindre navnet ditt går igjen i mange tvilsommer bruktimport-saker.Hagto skrev:Takk for alle svar!
Hvis man da kjøper en vare fra en privatperson, og får varen billig. Tror dere da at de vil sjekke opp normal bruktpris på produktet og beregne pris ut fra det, selv om jeg har fått det ekstra billig, og det er 5-6 år gammelt?
de sjekker kvitteringen din, tar 25% av den oppgitte kjøpesummen, og sier god tur videre.
men du bør for all del fortolle varene, og ikke ta sjansen på å kjøre på grønt. blir du ferska, så er det duket for bråk. ikke verdt svettetoktene for å kunne spare noen få tusinger, imho.
Hagto bør krysse fingrene og satse på at han ikke støter på en hi-fi-freak av en toller. "Flotte høyttalere du har der, koster vel minst 50k, de???". Bare for å ha tenkt tanken....joaquin skrev:nei, de har hverken tid, kapasitet eller kunnskaper til å sjekke hva et par gamle høyttalere kan være verdt. i utgangspunktet kan de heller ikke regulere hva folk selger tingene sine for, med mindre navnet ditt går igjen i mange tvilsommer bruktimport-saker.Hagto skrev:Takk for alle svar!
Ha ha, vis det bare var så simpel ville det jo ikke være noget problem, men det kommer desvære a dyre købte erfaringer.Jens skrev:Og dette sier du utelukkende for å være behjelpelig og det har selvfølgelig ingenting med at du er bransjeaktør og dermed er tjent med å skremme folk fra å reise til Danmark for å kjøpe hifi, ikke sant :JR-AUDIOTONE skrev:Ja, vis du prøver at køre på grønt og de stopper dig ,bliver varen konfiskeret og du vil modtage en større bod efter div skriflig konspondanse m stats avokaten. Det ender som regel i en retskendelse, vis det er store nok værdier der er tale om.Hagto skrev:Hvis jeg reiser ned til Danmark og kjøper et brukt hifiprodukt. Må jeg da betale moms/toll el.l av bruktpris når jeg kommer inn i Norge igjen?![]()
Det er korrekt. Men greit å slippe å betale moms på selve produktet i tillegg...Fosse skrev:Skal noe ut av landet for service og reperasjon må du uansett betale moms på reparasjon og frakt, det fikk jeg på min Audionet. Ringte tollvesenet for å kontrollere, og jo det skulle jeg. Ikke minst måtte jeg betale moms på frakutgiftene (2-3000).
Hei Asbjørn!Nightpuma skrev:Hei Hagto
Skal du til DK å handle hifi?
Asbjørn
Ved garantirep så slipper man moms. Også på frakt. Det gjorde i hvert fall jeg.Fosse skrev:Skal noe ut av landet for service og reperasjon må du uansett betale moms på reparasjon og frakt, det fikk jeg på min Audionet. Ringte tollvesenet for å kontrollere, og jo det skulle jeg. Ikke minst måtte jeg betale moms på frakutgiftene (2-3000).
Jeg har sendt mange titalls sendinger til utlandet for reparasjon og retur (både som privatperson og firma) og har til dags dato ALDRI fått spørsmål om noen originalfaktura eller hvor produktet er kjøpt første gang.jb_rasmussen skrev:Det er kansje lurt at kunne dokumenterer hvordan varen er kommet ind i landet i tilfælde produktet går i stykker vis det skal sendes retur til produksenten i udlandet, da det kræver en told dukument for moms fri udførsel og genindførsel a produktet. ( her er det blandt andet mulig for toldV. at sjekke hvordan produktet er kommet til landet første gang og om der er betalt Told og Mons.
Prøvde meg på forhandler i Storbritannia; de påstod at de måtte fakturere med mva for salg innen EEC; EØS er tydelig med der....... Mens Norske tollmynd. likevel legger til 25%!!!!!!!nb skrev:jeg sjekket dette med tollvesenet i forbindelse med at jeg vurderte kjøp av et par Avantgarde Duo i Sverige, tror de kostet 35k svenske eller noe slikt (bruktpris).
Reglene var som følge om jeg ikke husker helt feil
- man kan ha med varer for 6k om man er borte over 24 timer
- man betaler moms av kjøpsprisen som bør kunne sannsynliggjøres på en eller annen måte (minibankkvittering om man har handlet cash, bankustkrift e.l. om man har betalt gjennom banksystemet)
- en vare som "naturlig hører sammen" kan ikke deles på flere reisende. To stk høyttalere er nok i grenseland akkurat der. Men du kan f.eks ikke si at en tar med sofarammen og en annen tar med putene til sofaen eller noe i den retning. Ville sjekket med tollvesenet og fått det skriflig om det er aktuelt.
- jeg husker ikke om man betaler moms av hele summen eller kun av det som overskrider 6k
- det er ikke toll på HiFi-produkter i Norge
Husk også på at om du kjøper noe nytt/brukt av en forhandler, så har han i alle fall muligheten til å slå av dansk moms dersom produktet er til eksport. Det er også noe å med i beregningen på hva varen faktisk koster.
Og som det sies her: Om noe må sendes ut av landet på service eller ved senere salg til utlandet, er det greit at ting er gjort ordentlig når de kom inn i Norge.
God tur og lykke til!
Det er regelrett tull, men hvordan du skal overbevise de om det......yasman skrev:Prøvde meg på forhandler i Storbritannia; de påstod at de måtte fakturere med mva for salg innen EEC; EØS er tydelig med der....... Mens Norske tollmynd. likevel legger til 25%!!!!!!!
Det hjelper nok å si at det gjør alle de andre forhandlerne og du kan gjerne gå til dem.....erato skrev:Det er regelrett tull, men hvordan du skal overbevise de om det......yasman skrev:Prøvde meg på forhandler i Storbritannia; de påstod at de måtte fakturere med mva for salg innen EEC; EØS er tydelig med der....... Mens Norske tollmynd. likevel legger til 25%!!!!!!!
HeiHagto skrev:Hei Asbjørn!Nightpuma skrev:Hei Hagto
Skal du til DK å handle hifi?
Asbjørn
Var et innfall.
Men det ser ut til å bli skjæring.
Kanskje han har fått altfor mange gode tilbud, da de meget sjeldent er å finne på bruktmarkedet i Skandinavia?!
Har selv slitt en del med engelskmenn. Det har ofte vært vanskelig å forklare dem at Norge ligger i Europa, men ikke i EU. På den annen side vil de kunne stikke sine VAT penger rett i lommen ved å eksportere på denne måtenyasman skrev:Prøvde meg på forhandler i Storbritannia; de påstod at de måtte fakturere med mva for salg innen EEC; EØS er tydelig med der....... Mens Norske tollmynd. likevel legger til 25%!!!!!!!nb skrev:jeg sjekket dette med tollvesenet i forbindelse med at jeg vurderte kjøp av et par Avantgarde Duo i Sverige, tror de kostet 35k svenske eller noe slikt (bruktpris).
Reglene var som følge om jeg ikke husker helt feil
- man kan ha med varer for 6k om man er borte over 24 timer
- man betaler moms av kjøpsprisen som bør kunne sannsynliggjøres på en eller annen måte (minibankkvittering om man har handlet cash, bankustkrift e.l. om man har betalt gjennom banksystemet)
- en vare som "naturlig hører sammen" kan ikke deles på flere reisende. To stk høyttalere er nok i grenseland akkurat der. Men du kan f.eks ikke si at en tar med sofarammen og en annen tar med putene til sofaen eller noe i den retning. Ville sjekket med tollvesenet og fått det skriflig om det er aktuelt.
- jeg husker ikke om man betaler moms av hele summen eller kun av det som overskrider 6k
- det er ikke toll på HiFi-produkter i Norge
Husk også på at om du kjøper noe nytt/brukt av en forhandler, så har han i alle fall muligheten til å slå av dansk moms dersom produktet er til eksport. Det er også noe å med i beregningen på hva varen faktisk koster.
Og som det sies her: Om noe må sendes ut av landet på service eller ved senere salg til utlandet, er det greit at ting er gjort ordentlig når de kom inn i Norge.
God tur og lykke til!