Kjærlighetsvise fra nord

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Innlegg
844
Antall liker
1
Hørte den på radio nylig, kjente ikke igjen teksten men den var ikke er så emmen lenger...
Muligens kunne endel julesanger også vært på rens ?
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.578
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hvem synger?
Er det Halvdan sin, eller er det noe nytt som har kommet?

mvh
Proffen
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.670
Antall liker
3.367
Likevell....man skal ikke tulle med han Halvdan. Han er en knakende fin fyr.

Vinden ifra høyre snudde da også etter orginalen kom :)
 
F

fjellvåk

Gjest
Var det ikke noen greier her om dagen om at høyre (?) hadde lånt melodien og satt ny tekst til, de skulle visstnok bruke den i valgkampen, Halvdan likte det ikke og skulle kanskje snakke med noen advokater...tror jeg..
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
GAA skrev:
http://www.vg.no/musikk/artikkel.php?artid=10021310

Egon Holstad omtaler saken her:
http://egon.origo.no/-/bulletin/show/623735_synge-hjort-vs-furte-halvdan
hvor han bl.a. omtaler Halvdan Sivertsens tekster til melodier fra Jesus Christ Superstar og Pogues.
Tunga litt rett i munnen nå, selv om korsfesting av folk med SV-sympatier er noe som er nødvendig for å overleve på sentralen; Sivertsen blir ikke noen steder beskyldt for å ha laget ny tekst til JCS. En Pogues-greia er en annen sak, den husker jeg ikke. Men det som er garantert er at han ikke har laget den for å propagandere for McGowans politiske motstandere. En bitteliten forskjell der, altså. Den ene tingen har han ikke gjort (skrive ny tekst til JCS), og det andre står ikke helt i forhold til dagens sak. Men det er klart, ethvert menneske som har sittet i et kommunestyre for SV bør jo helst resirkuleres som hundemat. ::)
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.946
Antall liker
19.799
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
baluba skrev:
GAA skrev:
http://www.vg.no/musikk/artikkel.php?artid=10021310

Egon Holstad omtaler saken her:
http://egon.origo.no/-/bulletin/show/623735_synge-hjort-vs-furte-halvdan
hvor han bl.a. omtaler Halvdan Sivertsens tekster til melodier fra Jesus Christ Superstar og Pogues.
Tunga litt rett i munnen nå, selv om korsfesting av folk med SV-sympatier er noe som er nødvendig for å overleve på sentralen; Sivertsen blir ikke noen steder beskyldt for å ha laget ny tekst til JCS. En Pogues-greia er en annen sak, den husker jeg ikke. Men det som er garantert er at han ikke har laget den for å propagandere for McGowans politiske motstandere. En bitteliten forskjell der, altså. Den ene tingen har han ikke gjort (skrive ny tekst til JCS), og det andre står ikke helt i forhold til dagens sak. Men det er klart, ethvert menneske som har sittet i et kommunestyre for SV bør jo helst resirkuleres som hundemat. ::)
Hvilket merke står det på boksen du havna i? ;)
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
lars_erik skrev:
baluba skrev:
GAA skrev:
http://www.vg.no/musikk/artikkel.php?artid=10021310

Egon Holstad omtaler saken her:
http://egon.origo.no/-/bulletin/show/623735_synge-hjort-vs-furte-halvdan
hvor han bl.a. omtaler Halvdan Sivertsens tekster til melodier fra Jesus Christ Superstar og Pogues.
Tunga litt rett i munnen nå, selv om korsfesting av folk med SV-sympatier er noe som er nødvendig for å overleve på sentralen; Sivertsen blir ikke noen steder beskyldt for å ha laget ny tekst til JCS. En Pogues-greia er en annen sak, den husker jeg ikke. Men det som er garantert er at han ikke har laget den for å propagandere for McGowans politiske motstandere. En bitteliten forskjell der, altså. Den ene tingen har han ikke gjort (skrive ny tekst til JCS), og det andre står ikke helt i forhold til dagens sak. Men det er klart, ethvert menneske som har sittet i et kommunestyre for SV bør jo helst resirkuleres som hundemat. ::)
Hvilket merke står det på boksen du havna i? ;)
Jeg har bare stappa slike bokser, men er etter hvert blitt voksen nok til å ikke finne glede i det å ha noen å misslike lenger. Om en person har fortid/nåtid i FrP eller SV så er de erklært fritt vilt for å tillegges alle mulige synder. Det er klart at en artist kan reagere på at en låt han har skrevet blir brukt til å agitere for et politisk budskap som står i kontrast til det opprinnelige. Å kunstnerisk radbrekke en annens åndsverk stiller i en litt annen liga, og hvorfor møter fyren seg selv i døren når supporterne til Glimt synger sin kampsang? Av en eller annen grunn vil jeg på det sterkeste nekte for å ha noe ansvar for kampsangene til Brann og HFK-supporterne. Kanskje fordi jeg ikke har det. Det blir veldig billig, men offeret er jo legitimt.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.946
Antall liker
19.799
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Er helt enig, baluba. Teksten til HS har et politisk innhold som gjør det helt uspiselig at en ordførerkandidat for Høyre forandrer den til en hyllest for sitt parti.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
lars_erik skrev:
Er helt enig, baluba. Teksten til HS har et politisk innhold som gjør det helt uspiselig at en ordførerkandidat for Høyre forandrer den til en hyllest for sitt parti.
Jeg kan ikke se at noen møter seg selv i døren her, men men men... ;)
 

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Innlegg
835
Antall liker
25
Sted
Tromsø
baluba skrev:
Tunga litt rett i munnen nå, selv om korsfesting av folk med SV-sympatier er noe som er nødvendig for å overleve på sentralen; Sivertsen blir ikke noen steder beskyldt for å ha laget ny tekst til JCS. En Pogues-greia er en annen sak, den husker jeg ikke. Men det som er garantert er at han ikke har laget den for å propagandere for McGowans politiske motstandere. En bitteliten forskjell der, altså. Den ene tingen har han ikke gjort (skrive ny tekst til JCS), og det andre står ikke helt i forhold til dagens sak. Men det er klart, ethvert menneske som har sittet i et kommunestyre for SV bør jo helst resirkuleres som hundemat. ::)
Du har kanskje ikke hørt Bodø-Glimts kampsang?

Dette blir frisk bris i et vannglass, men Sivertsens reaksjon er vel først og fremt bare trist; jeg har satt stor pris på mannen. Det finnes for øvrig utallige eksempler på at folk har lånt musikk og satt egen tekst til, en nærliggende sammenligning er skolerevyer, bortsett fra at de synger bedre (uten at jeg har hørt denne mannens versjon, det er andrehånds kunnskap).

Hvordan du (og lars_erik) overhodet klarer å lese alt dette ut av et innlegg med to lenker, og hvor jeg refererer litt fra Egon Holstads spissformuleringer, som han hver onsdag får en helside i Nordlys til å formidle, er ikke lett å skjønne. Men det er vel forholdsvis vanlig på HFS at man i stedet for å se hva som står heller velger å lese mellom linjene.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
GAA skrev:
baluba skrev:
Tunga litt rett i munnen nå, selv om korsfesting av folk med SV-sympatier er noe som er nødvendig for å overleve på sentralen; Sivertsen blir ikke noen steder beskyldt for å ha laget ny tekst til JCS. En Pogues-greia er en annen sak, den husker jeg ikke. Men det som er garantert er at han ikke har laget den for å propagandere for McGowans politiske motstandere. En bitteliten forskjell der, altså. Den ene tingen har han ikke gjort (skrive ny tekst til JCS), og det andre står ikke helt i forhold til dagens sak. Men det er klart, ethvert menneske som har sittet i et kommunestyre for SV bør jo helst resirkuleres som hundemat. ::)
Du har kanskje ikke hørt Bodø-Glimts kampsang?

Dette blir frisk bris i et vannglass, men Sivertsens reaksjon er vel først og fremt bare trist; jeg har satt stor pris på mannen. Det finnes for øvrig utallige eksempler på at folk har lånt musikk og satt egen tekst til, en nærliggende sammenligning er skolerevyer, bortsett fra at de synger bedre (uten at jeg har hørt denne mannens versjon, det er andrehånds kunnskap).

Hvordan du (og lars_erik) overhodet klarer å lese alt dette ut av et innlegg med to lenker, og hvor jeg refererer litt fra Egon Holstads spissformuleringer, som han hver onsdag får en helside i Nordlys til å formidle, er ikke lett å skjønne. Men det er vel forholdsvis vanlig på HFS at man i stedet for å se hva som står heller velger å lese mellom linjene.
Selvfølgelig har jeg hørt Glimts sang. Det er jo nettopp det som er problemet. Hvorfor i helvetet skal ikke Sivertsen få lov til å forsvare sitt eget åndsverk på grunn av noen fotballsupportere? Hvorfor skal han stå ansvarlig for det de gjør? Skjønner du ikke urimeligheten i at en artist skal oppgi sitt åndsverk fordi du og en åndsforlatt skribent i nord mener Sivertsen skal betale for Glimt-supporternes bruk av JCS. Skal du oppgi all inntekt resten av livet for å bøte på Toskas synder? Du er jo norsk som han, antar jeg.

Og jeg tror ikke jeg har missforstått motivet ditt, for du forstår fremdeles ikke forskjellen på ens eget åndsverk og noe naboen har gjort. Du mener jo åpenbart at Sivertsen er ansvarlig for Glimts kampsang. Gjelder det alle nordlendinger? At de er ansvarlig for det fotballsupporterne fra fylket sitt gjør?

Newsflash: Du hevder at han har skrevet teksten til Glimt. Forsøk å ta på brillene når du leser i dag, for det står ingenting om det i avisen. Det står det at han kanskje har sunget sangen sammen med andre supportere. En verdensdel i forskjell der, du.
 

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Innlegg
844
Antall liker
1
Sivertsen står fritt til å kicke (!) på hvilken versjon han ikke liker, men det gjør ham ikke videre troverdig. Kjærlighetsvisa blir ofte brukt til allsang (akkurat som kristne julesanger). Da holder enkelte av oss kjeft - i enkelte vers.
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.670
Antall liker
3.367
Sivertsen reagerte med bainnskap! Dere må huske at slikt ikke stikker like djupt førr en nordlænning. Men ut, må det!
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Er ikke hele Kjærlighetsvisa en emmen drittlåt uansett? ??? Verselinjen "men natta den e din og min og nu" er et ytterst hederlig unntak, men resten er begredelig.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
wilbur-x skrev:
Sivertsen står fritt til å kicke (!) på hvilken versjon han ikke liker, men det gjør ham ikke videre troverdig. Kjærlighetsvisa blir ofte brukt til allsang (akkurat som kristne julesanger). Da holder enkelte av oss kjeft - i enkelte vers.
Kjære deg: Jeg er hedning, men synger da med på Ja vi elsker av den grunn "Norske mand i hus og hytte, tak din store Gud!"

Poenget her er: Det er forskjell på privat bruk (og Sivertsen var tydelig i et radiointervju på at Høyre gjerne kunne bruke sangen i private festlig lag eller på interne møter) og på offentlig fremføring for å fremme et budskap eller tjene penger (kommersiell utnyttelse). Sivertsen er i sin soleklare rett til å kontrollere bruken av sitt verk i det offentlige rom. Og som forsvarer av privat eiendomsrett vs offentlig ekspropriering burde Høyre vite, og respektere, dette mer enn noe annet parti.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
totte skrev:
Er ikke hele Kjærlighetsvisa en emmen drittlåt uansett? ??? Verselinjen "men natta den e din og min og nu" er et ytterst hederlig unntak, men resten er begredelig.
Den er i det minste fri for trekkspill.
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.734
Antall liker
4.578
Sted
Nøtterøy
totte skrev:
Er ikke hele Kjærlighetsvisa en emmen drittlåt uansett? ??? Verselinjen "men natta den e din og min og nu" er et ytterst hederlig unntak, men resten er begredelig.
Enig! Sivertsen har bare blitt en gretten gammal gubbe. Han også. :p
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Andy skrev:
totte skrev:
Er ikke hele Kjærlighetsvisa en emmen drittlåt uansett? ??? Verselinjen "men natta den e din og min og nu" er et ytterst hederlig unntak, men resten er begredelig.
Enig! Sivertsen har bare blitt en gretten gammal gubbe. Han også. :p
Han burde begynne å poste på sentralen. Han ville finne seg godt til rette med mange likemenn her. Fin låt synes jeg, selv om dette hverken er noe jeg kjøper eller lytter til.
 

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Innlegg
835
Antall liker
25
Sted
Tromsø
baluba skrev:
Selvfølgelig har jeg hørt Glimts sang. Det er jo nettopp det som er problemet. Hvorfor i helvetet skal ikke Sivertsen få lov til å forsvare sitt eget åndsverk på grunn av noen fotballsupportere? Hvorfor skal han stå ansvarlig for det de gjør? Skjønner du ikke urimeligheten i at en artist skal oppgi sitt åndsverk fordi du og en åndsforlatt skribent i nord mener Sivertsen skal betale for Glimt-supporternes bruk av JCS. Skal du oppgi all inntekt resten av livet for å bøte på Toskas synder? Du er jo norsk som han, antar jeg.

Og jeg tror ikke jeg har missforstått motivet ditt, for du forstår fremdeles ikke forskjellen på ens eget åndsverk og noe naboen har gjort. Du mener jo åpenbart at Sivertsen er ansvarlig for Glimts kampsang. Gjelder det alle nordlendinger? At de er ansvarlig for det fotballsupporterne fra fylket sitt gjør?

Newsflash: Du hevder at han har skrevet teksten til Glimt. Forsøk å ta på brillene når du leser i dag, for det står ingenting om det i avisen. Det står det at han kanskje har sunget sangen sammen med andre supportere. En verdensdel i forskjell der, du.
Beklager, jeg hadde ikke fått nok kaffe da jeg skrev det første innlegget; Sivertsen har etter hva jeg vet ikke skrevet den nevnte Bodø-Glimt-sangen. Pogues må han dog påta seg.

Hvorfor du fortsatt påstår jeg har et motiv i denne saken skjønner jeg ikke, men det er jo dessverre en svært vanlig debattteknikk, ikke bare på HFS, å tillegge folk motiver de ikke har. For øvrig tror jeg ikke nordlendinger bryter Åndsverkloven oftere enn befolkningen i de øvrige landsdelene. Hva tror du?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Kjærlighetsvise er ein flott song, og eg såg Halvdan i eit tv-intervju der han fortalde om korleis denne vart til. Så ikkje berre skjønar eg at han vil halde på åndsverket ut frå dei tinga som tidlegare er nemnt, men også fordi han no eingong har laga songen slik, i ei slik setting.

Ein annan sak er det om han sjølv vil "herje" med eigen tekst, slik t.d. Elton John har gjort med samanblandinga av Diana og Norma.
Det er forståeleg, og han er i sin fulle rett, men du verda så mykje tullball det vert etterpå for oss som driv musikkundervisning innimellom.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
GAA skrev:
baluba skrev:
Selvfølgelig har jeg hørt Glimts sang. Det er jo nettopp det som er problemet. Hvorfor i helvetet skal ikke Sivertsen få lov til å forsvare sitt eget åndsverk på grunn av noen fotballsupportere? Hvorfor skal han stå ansvarlig for det de gjør? Skjønner du ikke urimeligheten i at en artist skal oppgi sitt åndsverk fordi du og en åndsforlatt skribent i nord mener Sivertsen skal betale for Glimt-supporternes bruk av JCS. Skal du oppgi all inntekt resten av livet for å bøte på Toskas synder? Du er jo norsk som han, antar jeg.

Og jeg tror ikke jeg har missforstått motivet ditt, for du forstår fremdeles ikke forskjellen på ens eget åndsverk og noe naboen har gjort. Du mener jo åpenbart at Sivertsen er ansvarlig for Glimts kampsang. Gjelder det alle nordlendinger? At de er ansvarlig for det fotballsupporterne fra fylket sitt gjør?

Newsflash: Du hevder at han har skrevet teksten til Glimt. Forsøk å ta på brillene når du leser i dag, for det står ingenting om det i avisen. Det står det at han kanskje har sunget sangen sammen med andre supportere. En verdensdel i forskjell der, du.
Beklager, jeg hadde ikke fått nok kaffe da jeg skrev det første innlegget; Sivertsen har etter hva jeg vet ikke skrevet den nevnte Bodø-Glimt-sangen. Pogues må han dog påta seg.

Hvorfor du fortsatt påstår jeg har et motiv i denne saken skjønner jeg ikke, men det er jo dessverre en svært vanlig debattteknikk, ikke bare på HFS, å tillegge folk motiver de ikke har. For øvrig tror jeg ikke nordlendinger bryter Åndsverkloven oftere enn befolkningen i de øvrige landsdelene. Hva tror du?
Har du ingen motiver? Isåfall er du en datamaskin som autogenerer innlegg på fora, noe som er en teknologisk bragd. I alle fall når du responderer med en form for presisjon på andres innlegg. Selvfølgelig har du et motiv, det har vi alle. Ellers hadde vi ikke skrevet noe som helst på debattfora. Jeg synes det er en merkelig uttalelse. Motiv = en naturlig begrunnelse for å utføre en handling.

Saken med Pogues er helt grei, for plateselskapet til Sivertsen rapporterte det 100% sikkert til Poques publisher. Da fikk de enten avslag eller tillatelse til å gjøre det. Partiet Høyre i nord kjenner åpenbart ikke åndsverksloven, og har derfor plumpet skikkelig uti på dypt vann her. Sivertsen og plateselskapet hans kjenner åndsverkloven. Alle plateselskaper foretar slike forespørsler før de bruker hundretusener på et produkt.

Et godt eksempel er Gatas Parlament som for noen år siden fikk nei da de brukte en Steely Dan-sample. Riktignok var de frekke nok til å sende ute promosingler først, slik at den ble spilt på P3 mange ganger før den dynamiske duoen satt foten ned. Men hadde det ikke blitt rapportert av plateselskapet hadde de nok aldri hørt om låten.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
erato skrev:
totte skrev:
Er ikke hele Kjærlighetsvisa en emmen drittlåt uansett? ??? Verselinjen "men natta den e din og min og nu" er et ytterst hederlig unntak, men resten er begredelig.
Den er i det minste fri for trekkspill.
Dette må da være både herskerteknikk, latterliggjøring og sjikane? Innlegget vurderes rapportert til moderator.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
totte skrev:
erato skrev:
totte skrev:
Er ikke hele Kjærlighetsvisa en emmen drittlåt uansett? ??? Verselinjen "men natta den e din og min og nu" er et ytterst hederlig unntak, men resten er begredelig.
Den er i det minste fri for trekkspill.
Dette må da være både herskerteknikk, latterliggjøring og sjikane? Innlegget vurderes rapportert til moderator.
Hi hi hi ;)
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
totte skrev:
erato skrev:
totte skrev:
Er ikke hele Kjærlighetsvisa en emmen drittlåt uansett? ??? Verselinjen "men natta den e din og min og nu" er et ytterst hederlig unntak, men resten er begredelig.
Den er i det minste fri for trekkspill.
Dette må da være både herskerteknikk, latterliggjøring og sjikane? Innlegget vurderes rapportert til moderator.
Du står fritt til å bevise at det er trekkspill i den. :D
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
erato skrev:
Du står fritt til å bevise at det er trekkspill i den. :D
Selv om du har rett i at det ikke er trekkspill i den så kan jeg fornærmes av måten du skrev det på. Øm- og sårheten til en ekte HFSers tær og hårfeste er grenseløs, og det må respekteres.
 

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Innlegg
835
Antall liker
25
Sted
Tromsø
baluba skrev:
Har du ingen motiver? Isåfall er du en datamaskin som autogenerer innlegg på fora, noe som er en teknologisk bragd. I alle fall når du responderer med en form for presisjon på andres innlegg. Selvfølgelig har du et motiv, det har vi alle. Ellers hadde vi ikke skrevet noe som helst på debattfora. Jeg synes det er en merkelig uttalelse. Motiv = en naturlig begrunnelse for å utføre en handling.
Innlegget mitt var en respons på spørsmålene først i denne tråden, fordi jeg mente å vite svaret. Derav mine to linker. Det kan vel kanskje regnes som et slags motiv, jeg innrømmer det.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
GAA skrev:
baluba skrev:
Har du ingen motiver? Isåfall er du en datamaskin som autogenerer innlegg på fora, noe som er en teknologisk bragd. I alle fall når du responderer med en form for presisjon på andres innlegg. Selvfølgelig har du et motiv, det har vi alle. Ellers hadde vi ikke skrevet noe som helst på debattfora. Jeg synes det er en merkelig uttalelse. Motiv = en naturlig begrunnelse for å utføre en handling.
Innlegget mitt var en respons på spørsmålene først i denne tråden, fordi jeg mente å vite svaret. Derav mine to linker. Det kan vel kanskje regnes som et slags motiv, jeg innrømmer det.
Jeg har mine motiver, du har dine. :)
 
Topp Bunn