KISS: Keep It Simple, Stupid

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ikke bry deg om mine liker. Jeg synes bare at prinsippet størrelse, kapasitet og storskala henger mye sammen med lyttevolum og derfor likte jeg det utsagnet. Så er det noen (egentlig ganske mange), «men» der som blir forfektet så ofte at man lett kan glemme utsagnet til sh. 😊
    Det er bare det at jeg innimellom misforstår ting som blir skrevet. Kan være at jeg er litt dum eller at hodet og tankegangen er et annet sted. Prøver å unngå diskusjoner basert på misforståelser, de er så kjedelige. :)
     

    pp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2003
    Innlegg
    366
    Antall liker
    56
    Hvorfor må en spille på så høyt volum? En av de beste anlegg jeg har hørt spilte fullfrekvent på 64 dB. Imponator lyd fordi det kan spille høyt, gjør det ikke nødvendigvis imponerende. Men tidvis er det kun en ting, slitsomt. Selv hører jeg mer og mer på lavt volum. Sikkert fordi en er ferdig med verste puberteten.. :giggle:
    Enig. Selv hører jeg sjelden noe særlig over 50dB. Det er jo selvfølgelig mye pga at jeg bor i blokk 😏... Men også pga at det er behagelig, og det virker som rommets innvirkning avtar kraftig med lydvolumet.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Langesund
    Jeg har uansett planer om å feire Olsok med deg, så vi kan jo diskutere litt da. Kan hende jeg oppfatter ting selv når jeg får et gjenhør med ditt. Anlegget ditt ga jo meg en leksjon i viktigheten av et godt fundament sist gang. :)
    Ja det blir feiring :) 29 juli er midt i en jobbuke for min del, men er ferdig ved tretiden. Og ikke nok med det så har andre del av denne vertikaldelte boligen jeg bor i, fått feriegjestene innlosjert. Anlegget forplanter seg greit i den retningen også, så det må varsles om når galskapen settes i gang.

    Er jo også litt usikker på det var en spøk....den Olsok feiringen?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ja det blir feiring :) 29 juli er midt i en jobbuke for min del, men er ferdig ved tretiden. Og ikke nok med det så har andre del av denne vertikaldelte boligen jeg bor i, fått feriegjestene innlosjert. Anlegget forplanter seg greit i den retningen også, så det må varsles om når galskapen settes i gang.

    Er jo også litt usikker på det var en spøk....den Olsok feiringen?
    Bare jeg som fisket for over en uke siden. Vi finner nok raskt en dato etter Olsok, bare komme meg hjem fra Møre kysten:)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Har tro på denne herrens tilnærming.

    Var på en lenger visitt hos den gode svart-hvitt tirsdagen som var og fikk høre noe nytt, noe "gammelt" og mye musikk.

    Det nye, som kun var innom på lån, var Genelec 8361 ute i stuen. Selv om korreksjonen og rommet krasjet litt fikk jeg høre at de hadde et potensiale. Rommet fra innspillingen formet seg og lydbildet var klart og luftig. Straks korreksjonen ble bypasset kom også bassen frem, om enn noe upresis. Om det skyldes programvaresvakhet eller høyttalers utforming må svart-hvitt selv utdype.

    Av annet nytt teste vi AVAA aktive bassfeller. Ingen effekt på lydbilde som jeg kunne oppfatte, men virket som algoritmen til Genelec oppfattet dem, så skal ikke påstå de ikke virker.

    Vi tilbrakte mesteparten av tiden foran lydplanken, Genelec S360 og 7382, hvor det tonale i langt større grad var på plass enn sist gang jeg var der. Faktisk vil jeg påstå at jeg ikke klarte å finne noe negativt og musikken kunne bare nyttes. Vi diskuterte de uheldige konsekvensene av den usymmetrisk plasseringen av anlegget i rommet, som medførte et mindre omsvøpende lydbilde enn jeg er vant med. Faktisk usikker på om det kan løses, håpe noe eksperter kan komme med noen velfunderte tips med tiden. Men likevel mener jeg at det tonale er det primære og det var som sagt på plass.

    Med tanke på at de fleste som er opptatt av korrekt og kildetro gjengivelse bruker årevis med tilpassing, har mr s-h kommet svært langt med sitt, ennå så unge, anlegg. Jeg er temmelig sikker på at hans nysgjerrighet og engasjement vil løse alle små "problemer" og at han om ikke lenge har temmet det hvite monsteret i det tilsynelatende ugunstige rommet. Blir også spennende å se hva som skjer i stua og om han der setter opp noe state of the art 20-20 taffelanlegg på sikt.

    Jeg må si at finnene nok vet hva de driver med og at Genelec fanboyen ikke er helt på jordet når det gjelder tilnærming og valg av utstyr.

    Takk igjen!
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Takk for betraktninger😀

    Hyggelig med besøk igjen. Og man inspireres av noen bemerkninger, og så blir det kanskje noen ørsmå skritt av det.

    La meg reflektere litt...selv om jeg ser at ordene blir mange...

    Rommet med mine Genelec S360A+7382A er usymmetrisk og sånn sett er det en «medfødt» skjevhet i refleksjonene. Men til tross for dette tror jeg de nevnte høyttalerne er en heldig kombinasjon i dette rommet; mer flaks enn dyktighet. Jeg forsøkte å erstatte S360A (https://www.genelec.com/s360a) med 8361A (https://www.genelec.com/8361a) i TV-rommet, og S360 fremstår som en bedre match med 7382A (https://www.genelec.com/7382a) i dette rommet, under mitt korte forsøk. Hvorfor det er slik, er vanskelig å si. Hvis jeg hadde justerte 8361As posisjon noe mer, hadde kanskje resultatet blitt motsatt. Det viser bare hvor uforutsigbar samhandlingen mellom rom og høyttaler er, samt at når lyden kommer på et visst nivå (fullfrekvent og avstemmet), så blir det mye preferanser og ikke nødvendigvis noen åpenbar fasit. Hva angår 8361A for øvrig, er lydbildet uhyre interessant. Løser man bassproblematikken i ukurante rom, er dette en teknologi som bør interessere alle lydinteresserte fordi lyden er målemessig fremragende både i det horisontale og vertikale planet, og til forskjell fra 8351A - som jeg har - har de nye 8361A og 8351B fått nye drivere med høyere kapasitet for lydvolum og lavere fordreining. De nye driverne er hørbart annerledes enn driverne i mine «gamle» 8351A.

    Jo mer jeg lytter til S360A+7382A, er det for meg åpenbart - en såkalt «no-brainer» - å gå for et fullfrekvent system før man vurderer andre ting f.eks. på elektronikksiden. Det er «lett» å høre at noe mangler hvis høyttalerne ruller av ved 30 eller 40 Hz. Et velfungerende system for bassavspilling fremstår som den smarteste oppgraderingen før en del andre ting. Heldigvis er ikke god bass bare for oligarker, men oppnåelig for de fleste. Dessverre er det en del butikker som ikke promoterer bass fordi subwoofere ikke egner seg i butikk hvor man flytter på ting hele tiden; subber er følsomme for plassering pga. lydbølgelengdene nedover i frekvens.

    Og dette med bass er interessant fordi det muligens er her hvor gode oppsett likevel skiller seg litt fra hverandre? Jeg er ikke i stand til å si hva som er «best» bass når målingene er på stell, så her kommer nok både preferanser og kanskje musikkstil og det man tilfeldigvis spiller av inn i bildet. Husk at de fleste (eldre) innspillinger sannsynligvis er produsert på systemer uten meget god bass. Det gjør det uforutsigbart om ens favorittlåter høres gode ut på fullfrekvente systemer. Kanskje er bassen noe av det mest interessante å lytte etter i ulike fullfrekvente systemer? Heldigvis er bass noe man fortsatt vil kunne høre etter som årene går og ørene blir eldre.

    Ellers vil jeg rette en takk til Alan i @Gjallarhorn Audio for lån av PSI AVAA C20 (https://www.psiaudio.swiss/avaa-c20-active-bass-trap/). AVAA-bassfellene hadde målemessige bidrag i frekvensresponsen i rommet litt, men etter min DSP-baserte romkompensasjon var det ikke mulig å høre forskjell med og uten AVAA. Jeg hadde håpet på hørbar endring i etterklangen, men det var heller ikke mulig. Det forteller meg at jeg har vært litt heldig med bassen i rommet og at huskonstruksjonen er bedre for bass enn det kan se ut til på bilder. Jeg anbefaler alle som er interessert i bass å prøve AVAA-ene. Dette er aktive bassfeller utviklet og produsert i Sveits av dyktige ingeniører der nede. Det er også skrevet en egen AES-artikkel om teknologien, så dette er langt fra noe «snake-oil». AVAAene griper utvilsomt inn i bassen i rommet, og det er ikke sikkert at DSP for bass fungerer like godt overalt som i mitt rom. Alan i @Gjallarhorn Audio er dessuten en hyggelig kar som det er en fornøyelse å slå av en faglig prat med👍🏻. Det bør også nevnes at @Gjallarhorn Audio har Norges kanskje (?) beste rom (mht. størrelse, volum, estetikk, praktisk innrettet osv.) for avspilling av lyd; et rom som er bygd og dedikert til lyd. Her får du utvilsomt primært lyttet til høyttalere slik de er tenkt å låte i stedet for å lytte til rommet.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Gutten har blitt tullerusk og mistet forstanden. Og muligens ekskludert fra målemafiaen for all fremtid :geek:
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Langesund
    Det er jo de som ikke klarer å "la alt vandre sammen" som har "tapt". Hvorfor skal det ene ekskludere det andre?
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Vel, jeg hørte på de filene du sendte meg og skjønte fort at det kan ligge mye godlyd skjult i sorte riller. Jeg vil også ha når jeg blir stor!

    Det blir en stund til nå som jeg er på slanking, men én dag...
    Ingen tvil om at vinyl er hifi, en må bare akseptere svakhetene i mediet. Veldig gøy å holde på med da! 🙂
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    PLATESPILLERI FOR ET DIGITALT OPPSETT MED FOKUS PÅ «NØYTRAL» AVSPILLING

    Det er nesten et halvt år siden forrige innlegg, men det har skjedd litt i mellomtiden. Det har bl.a. kommet tre platespillere - en Technics SL-1500C, en SL-1200G og en SL-1210GAE - i hus. Så de svarte plastdiskene har fått prøvd seg i ulike rom og settinger.

    @coolio skrev at «Gutten har blitt tullerusk og mistet forstanden. Og muligens ekskludert fra målemafiaen for all fremtid :geek: ».

    «Tullerusk og mistet forstanden» stemmer sikkert:LOL: Men «ekskludert fra målemafiaen» er jeg uenig i. For er det på ett område innenfor hifi at målinger og et fokus på intuitive sammenhenger fra fysikken teller, så er det vel på det «anakronistiske» platespilleriet? Det er ingen andre som legger mer vekt på målinger enn de nerdete vinylistene.

    Technics har som alle vet oppgradert sine gamle spillere. Paul Miller i Hifi-News ordla seg slik om SL-1200GAE for noen år siden: «This turntable/arm combination is, in short, a technical triumph». Med andre ord finnes det knapt spillere som måler bedre enn 1200G(AE), heller ikke SP10R/SL10000R måler betydelig bedre.

    Jeg har vært litt redd for at armen på min 1210GAE likevel ville være et åpenbart svakt punkt. Jeg har brukt armen til MM-pickuper som Nagaoka JT-1210, Ortofon 2M Black, AT VM760SLC og en MC som Ortofon Cadenza Black. Alle pickupene har hatt særtrekk, som indikerer at armen er god nok til å la pickupens egenskaper skinne gjennom. Jeg har vært litt redd for at en virkelig god MC-pickup ville være perler for svin, men tok en sjanse før jul. Da bestilte jeg en Ortofon A90 fra USA som er lagd relativt nylig. Ortofon satt på et restlager med A90-hus/-kropper og fylte dem med innmat tidligere i 2020. Det var en av disse siste «Mohikanerne» jeg fikk, og som @MakkinTosken hjalp meg med å kvalitetssikre (man vet jo ikke om man blir lurt når man kjøper på nettet). Heldigvis viste det seg at den nye Technics-armen i magnesium(legering) passer veldig fint til A90. Det sier nok en del om kvaliteten på denne armen - som jeg mistenker er bedre enn mange erfarne vinylister tror - og skodd med en A90 spiller Technicsen helt etter boka.

    At det ble en platespiller, er kanskje ikke så rart? Hvis man har et anlegg som spiller relativt «korrekt» og har et stort headroom over hele frekvensregisterer fra 14 Hz til 20 kHz, er det - i mine øyne, i alle fall - spennende å kople til en platespiller for å høre egenlyden av platespilleren. Sånn sett er nok min iver i platespillerspørsmålet i stor grad drevet av nysgjerrighet på lyden av komponenter som ikke er «nøytrale» i den forstand vi er vant til fra digital avspilling. Pickuper har en egenlyd, og phonoforforsterkere er alltids en utfordring. Vibrasjoner og resonanser er et tema som det ikke blir plass til her, osv. Så hvis man ønsker å prøve seg frem med ulike komponenter for å teste hvordan de låter, er platespilleriet stedet...

    Med MM-pickuper og sågar Cadenza Black er det tydelig at man lytter til en platespiller. Så jeg ble litt overrasket da jeg koplet til A90. Med en A90 høres Technicsen nesten digital ut i mangel av en bedre beskrivelse. (Nesten) borte var de litt irriterende artefaktene og så sitter man igjen med et intrykk av å høre mer av kvaliteten på mastringen, pressingen og originalmaterialet. Lyden av eller med A90 var mer asvlappende enn med andre PUer. Intet mindre enn fascinerende!

    Det finnes noen virkelig gode platespilleroppsett, men enn så lenge er en Technics med A90 noe av det bedre jeg har hørt av platespilleri. Kanskje godlyden fra Technics også skyldes det hvite porselensheadshellet - som kan tenkes er en god match med armen? Headshellet i porselen/keramikk er relativt resonansfritt og kan kanskje tenkes å hjelpe Technics-armen noe (armen har en målt resonans ved 300 Hz). Kanskje matchen keramikk, magnesium og A90 i stål er en heldig kombinasjon?

    Betyr det at en Technics SL-1210G(AE) med en god pickup og et headshell fra en målemafioso er toppen av vinylavspilling? Neida, jeg påstår ikke noe slikt... Jeg kan fortsatt se for meg forbedringer av det eksisterende oppsettet mitt (dyrt, omstendelig...), og det finnes konstruksjoner som er større og bedre - og ikke minst mye dyrere (sjekk prisen på en arm fra SAT).

    Så litt om platespillerkjeden og oppsettet:

    => Plinth/underlag i Ottaskifer, 40x50x7 cm (40 kg), med DMSD 60-føtter (https://www.dmsd.it/buy-now) som er lakkert i hvitt av Brekke Roe Billakering (https://www.facebook.com/brbillakkering/).

    => ECP 2 MKII phonoforforsterker

    => Lake People ADC RS 04 analog-til-digitalkonverter (https://cdn.shopify.com/s/files/1/0...g_Digital_Converter_Brochure.pdf?v=1599594740)

    => Pickuper: Ortofon A90, Ortofon Cadenza Black, Ortofon 2M Black, AT VM760SLC, Nagaoka JT-1210

    => Headshell: Bl.a. Korf HS-A02 (https://korfaudio.com/blog66)

    11F96CC8-8643-4C95-9055-559F2FD01367.jpeg
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Artig med engasjert forsvar av egne valg og løsninger.. :). Tror de ulike grupperingene her inne er mer like, enn ulike. Det er bare usikre individ som må ha en flokk i ryggen for å støtte egne valg.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Artig med engasjert forsvar av egne valg og løsninger.. :). Tror de ulike grupperingene her inne er mer like, enn ulike. Det er bare usikre individ som må ha en flokk i ryggen for å støtte egne valg.
    Det må jo ligge noen bevisste tanker bak ens valg, ellers er det vel ingen hobby? Jeg må imidlertid innrømme at jeg har tenkt mye mer på sider ved oppsettet som ikke fremkommer her og som ikke synes i dette plug-n-play-oppsettet. Og med den nye pickupen, A90, tyder en del på at det jeg har tenkt mye på - den antatt relativt svake armen på 1210G(AE) - har vært mest spekulasjoner, mens det nå viser seg at armen er veldig bra likevel.

    Når det er sagt, krever en skikkelig spiller 2-3 armer...men det får blir en annen diskusjon...senere.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Artig med engasjert forsvar av egne valg og løsninger..
    Oppfatter det ikke som forsvar,. Men nå har jeg innside info og vet hvor mye den gode @svart-hvitt har spurt og gravd rundt seg for å gjøre de beste valgene en novice kan gjøre. Han har jo pokker meg satset friskt også og har vel flere pickuper enn plater. 😁
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Oppfatter det ikke som forsvar,. Men nå har jeg innside info og vet hvor mye den gode @svart-hvitt har spurt og gravd rundt seg for å gjøre de beste valgene en novice kan gjøre. Han har jo pokker meg satset friskt også og har vel flere pickuper enn plater. 😁
    Det må nok innrømmes at jeg synes den tekniske siden ved platespilleriet - sammenhenger jeg ikke har spesielt god fagbakgrunn for å forstå... - er tiltrekkende. Og så merker jeg at den siden trekker den andre - musikken og innspillingene - med seg :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Oppfatter det ikke som forsvar,. Men nå har jeg innside info og vet hvor mye den gode @svart-hvitt har spurt og gravd rundt seg for å gjøre de beste valgene en i novice kan gjøre. Han har jo pokker meg satset friskt også og har vel flere pickuper enn plater. 😁
    Men du MT.. Både du og jeg vet hvilken platespiller som spiller,, NAS, og så lar du han kjøpe en DJ sak for konfirmanter? :)...
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Men du MT.. Både du og jeg vet hvilken platespiller som spiller,, NAS, og så lar du han kjøpe en DJ sak for konfirmanter? :)...
    Det er nok SP10R med en fin plinth som gjelder...

    (Gjerne med en SAT-arm...).
     
    • Love
    Reaksjoner: HCS

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Men når det er sagt @HCS . Kunne vært verre. Han kunne ha begynt med en av de simple strikkfjølene som Rega og EAT/Project osv.

    Synes forsåvidt noe fra dr Feickert eller SME burde være neste på lista for gutten, men får nok ikke overbevist ham om det.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Ja, jeg har skjønt det. "Ga" bort min Technics SP10 MK2 med DV505 til en trengende i Fredrikstad. Hjelper ikke å kjøre Maserati, men det hjelper for min vilje til å bistå.. :)
    De nye spillerne fra Technics er en del bedre enn de gamle. Når det er sagt, lurer jeg på om 1200G faktisk har blitt så mye bedre at gapet mellom SP10 og 1200 er mye mindre enn før. Så spørs det hvor stort gapet fremdeles er, og om det er noe man umiddelbart hører...
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Men når det er sagt @HCS . Kunne vært verre. Han kunne ha begynt med en av de simple strikkfjølene som Rega og EAT/Project osv.

    Synes forsåvidt noe fra dr Feickert eller SME burde være neste på lista for gutten, men får nok ikke overbevist ham om det.
    Jeg får lage noen ripper med A90, så kan vi høre hvor skoen trykker ;)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Men når det er sagt @HCS . Kunne vært verre. Han kunne ha begynt med en av de simple strikkfjølene som Rega og EAT/Project osv.

    Synes forsåvidt noe fra dr Feickert eller SME burde være neste på lista for gutten, men får nok ikke overbevist ham om det.
    Er litt redd for at SME lever stort på gammel heder. Dr. Feickerts er fin. Men SP10 er den eneste som kombinerer MoMA, pro, kringkasting og hifi over mer enn 50 år. En ganske unik arv som lever i beste velgående.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Er litt redd for at SME lever stort på gammel heder. Dr. Feickerts er fin. Men SP10 er den eneste som kombinerer MoMA, pro, kringkasting og hifi over mer enn 50 år. En ganske unik arv som lever i beste velgående.
    SP10 har du jo lystet på i flere år, så det går bare en vei dette. 😁 (y)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Med A90 spilte 1210GAE slik jeg trodde en SP10R ville...
    Var ganske overbevist om at Nottingham med Spacedeck ikke kunne bli stort bedre, så spant jeg i gang Dais for første gang. Da var jeg sikker ihvertfall sikker på at toppen var nådd. Så hørte jeg Apolyt...

     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Var ganske overbevist om at Nottingham med Spacedeck ikke kunne bli stort bedre, så spant jeg i gang Dais for første gang. Da var jeg sikker ihvertfall sikker på at toppen var nådd. Så hørte jeg Apolyt...

    Bare en SAT-arm koster 500k. En CH Precision phono til 300k. Og så er man i gang... :LOL:

    Nja...tenker først å få finlyttet til noen ripper (med bl.a. hodetelefon, selvfølgelig, som mange vinylister hater...), så får vi se.

    Du husker jo at jeg fortalte deg at dine ripper hørtes like gode ut som Fremers? Så hvor langt man egentlig kommer med det helt kompromissløse, er ikke så enkelt å si.

    Jeg tror drivverket til nye Technics og tallerkenene deres er helt sota selv om det verken er Edo-inspirert eller kryo-behandlet. Det 1200 trenger, er en «resonanskorrekt» plinth som gjør det mulig med 1-2 armer ekstra... ;)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    REFLEKSJON OM TECHNICS’ NYE MAGNESIUMARM

    Det er mye snakk om 1200-versjonene fra Technics på forumet. Og selv har jeg vært skeptisk til kvaliteten på armen til den nye 1200GAE/1200G/1210GAE. I den forbindelse bet jeg meg merke i følgende sitat fra Technics selv:

    «Mainly because of our new tonearms high initial-motion sensitivity specification which has been engineered to be as sensitive as the legendary Technics EPA100 which is well known to be one of the best tonearms ever made».
    Kilde: https://forums.stevehoffman.tv/thre...-g-gr-general-questions-thread.766669/page-35

    Uttalelsen støttes av Paul Millers målinger i Hifinews, som ikke viser betydelige forskjeller mellom 1200GAE og 1000R. Sånn sett kan man begynne å lure på om nye 1200G er en 1000R i forkledning hva tekniske kvaliteter angår?

    Det hører med til historien at Ortofons A90 ga min 1210GAE et løft jeg ikke hadde ventet. Jeg var kanskje heldig med kombinasjonen keramisk hesdshell, A90 i stål og en arm i magnesiumlegering, men min mistanke er at de nye 1200-spillerne takler de beste pickuper. Har du kanalbalansekontroll i systemet ditt, kan du også rette opp noe av skjevheten (azimuth) som Technics-armen ikke lar deg gjøre?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Verdens kanskje beste rom for reproduksjon av lyd, i Oslo:


    Vanskelig å få til dette hjemme, om man ikke tar i bruk den gamle låven...
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.323
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Ikkje for prøva å spora deg av den nye interessa for vinylavspeling og dampmaskiner, men for å knyta litt an til det epistemologiske utgangspunktet du hadde for tråden din:

    Kom nyss over denne: Theodore Porter, Trust in numbers (Princeton 1995/2020), ei vitskapssosiologisk framstilling av korleis og kvifor vi set likskapsteikn mellom måling/kvantifisering, objektivitet og autoritet. Kviler tungt på Bruno Latour, sjølvsagt (moderne vitskapssosiologi gjer det, men Latour er langt mindre skræmande enn det naive realfagsentusiastar vil ha deg til å tru).

    Porter oppsummerer sjølv:
    effective quantification is never a matter simply of discovery, but always also of administration, hence of social and technological power. Quantitative objectivity is in a way a form of standardization, the use of rules to confine and tame the personal and subjective. Science did not always idealize this mechanical form of objectivity, but has come to do so (at least in its rhetoric) as an adaptation to modern political and administrative cultures
    Relevansen til hifi (og -sentralen) overlet eg til lesaren.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Ikkje for prøva å spora deg av den nye interessa for vinylavspeling og dampmaskiner, men for å knyta litt an til det epistemologiske utgangspunktet du hadde for tråden din:

    Kom nyss over denne: Theodore Porter, Trust in numbers (Princeton 1995/2020), ei vitskapssosiologisk framstilling av korleis og kvifor vi set likskapsteikn mellom måling/kvantifisering, objektivitet og autoritet. Kviler tungt på Bruno Latour, sjølvsagt (moderne vitskapssosiologi gjer det, men Latour er langt mindre skræmande enn det naive realfagsentusiastar vil ha deg til å tru).

    Porter oppsummerer sjølv:


    Relevansen til hifi (og -sentralen) overlet eg til lesaren.
    Jeg tok opp bl.a. dette temaet (for stor vektlegging av harde metoder i den grad at andre metoder, intuisjon mv. ikke når opp) på Audiosciencereview i sin tid. Det (en større diskusjon om epistemologi) førte til at jeg ble ekskludert fra ASR.

    Jeg synes det ofte er på sin plass å minne dem som bare er opptatt av det «harde» at det også finnes andre veier til erkjennelse. Samtidig synes jeg det er fint å gjøre det samme i leirer hvor bare det «myke» får plass. Polarisering er ikke bra og alle leirer tjener på ydmykhet.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Siden du inviterte til innspill om tillitsvekkende produsenter, vil jeg trekke frem Manley Labs. De tilbyr nok produkter litt på kanten av hva du jakter på, men likevel.


    Forøvrig er jeg veldig klar for noen bilder! :)
    Fant fram denne fra EveAnna:

    Good on you, Hans!
    Hey Manny Q: have Gamma shoot your re-assembly movie at another time when you guys get a chance. No rush now. Hans got it back together!

    --
    Cheers, EveAnna Manley, President
    and Helping the Service Team
    Manley Laboratories, Inc. 13880 Magnolia Ave. Chino, CA. 91710 USA
    TEL: +1(909) 627-4256 x666
    www.manley.com
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn