KISS: Keep It Simple, Stupid

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Sound On Sound konkluderer:

    «Cons: If you have the budget, none».

    Mange har innsett at kompetent elektronikk har nådd et nivå som vanskelig kan forbedres. Høyttalerne kommer etter. Men hva er akustisk perfeksjon på 2020-tallet? Kanskje nøkkelen ligger her?

     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Hva koster denne i Norge.
    Ca. 50k pr. høyttaler, inkl. 1kW intern forsterkning (700W+150W+150W for hver driver) i hver høyttaler, DAC og DSP-system.

    Byggkvalitet er uslåelig.

    Importør Benum har holdt på i snart 50 år og samarbeidet med Genelec over fire tiår.
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Sound on Sound om Genelec 8351B + W371A

    «… heard countless elements that I’d simply never previously noticed: everything from new perspectives on how, say, reverbs integrate with the stereo image, to hearing significant instrumental or vocal performance details that I’d simply never been aware of before. It was seriously addictive».
    Kilde: https://www.soundonsound.com/reviews/genelec-8351b-w371a



    802A242D-131D-48B6-B762-5B3CCB4FF240.jpeg
     

    Nex

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2007
    Innlegg
    357
    Antall liker
    84
    Jeg fant tråden din etter selv å ha kjøpt et par 8341a og en 7360a sub.

    De erstattet "et helt liv" med HiFi nerding. Og jeg angrer ikke et sekund. Sammen med både glm og dirac. Kall meg gæærn 😘, jeg kjører begge systemene samtidig. Låter det bedre enn det jeg hadde, og min bedre halvdel er mer fornøyd med hvordan det ser ut i stua.

    Det startet med at jeg tenkte at de som lager høytalere vet vel best hva som funker av forsterkere. Det ledet meg inn på aktive høyttalere, men det er det jo ikke flust av i HiFi verdenen. Så jeg måtte kikke til proff markedet. Ikke nødvendigvis galt, tenkte jeg. For der betaler man vel for det man får. Og Ikke lovnader om gull og grønne skoger.
    Det har så langt vist seg å stemme. Det eneste jeg gruer meg til, er når det starter å rykke i oppgraderingsfoten, for det er jo ikke noen komponenter å bytte ut 😅
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Jeg fant tråden din etter selv å ha kjøpt et par 8341a og en 7360a sub.

    De erstattet "et helt liv" med HiFi nerding. Og jeg angrer ikke et sekund. Sammen med både glm og dirac. Kall meg gæærn 😘, jeg kjører begge systemene samtidig. Låter det bedre enn det jeg hadde, og min bedre halvdel er mer fornøyd med hvordan det ser ut i stua.

    Det startet med at jeg tenkte at de som lager høytalere vet vel best hva som funker av forsterkere. Det ledet meg inn på aktive høyttalere, men det er det jo ikke flust av i HiFi verdenen. Så jeg måtte kikke til proff markedet. Ikke nødvendigvis galt, tenkte jeg. For der betaler man vel for det man får. Og Ikke lovnader om gull og grønne skoger.
    Det har så langt vist seg å stemme. Det eneste jeg gruer meg til, er når det starter å rykke i oppgraderingsfoten, for det er jo ikke noen komponenter å bytte ut 😅
    Genelec er for dem som ønsker den beste lyden gitt ens behov for lydstyrke, bass og lydspredning (direktivitet). Alle høyttalerne fra Genelec springer ut fra samme filosofi, dvs. en jevn og flat anekoisk frekvensrespons med minst mulig hørbare artefakter innenfor oppgitte SPL-kapasitet. Sånn sett er det samme tankegang som har skapt 8010 på 1,5 kg som 1236 på nesten 200 kg. 1236 er på sett og vis ikke en bedre høyttaler enn 8010; de to høyttalerne er skapt for vidt forskjellige behov.

    Derfor er det viktig å definere ens behov. Når man har definert ens behov, fyller Genelec i alle fall den lydmessige delen av ethvert behov.

    Generelt anbefaler jeg folk å kjøpe så stor høyttaler som mulig. Da slipper man å bytte hvis man ønsker mer kapasitet senere. Som regel går det mest én vei mht. lyd, og det er det følte behovet for mer kapasitet…

    Dine 8341 med subben 7360 gir en fullfrekvent lydopplevelse opp til et ganske høyt lydvolum. Skal du oppgradere, er det vel 8361 og 7380 som er det naturlige valget. Det er en betydelig større høyttaler og høres også annerledes ut pga. kapasiteten og lydens spredning fra en stor baffel.
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    GRADE: RAPPORT FOR EVALUERING AV ROMMETS AKUSTIKK

    Gode opptak er kanskje det viktigste for god lyd i hjemmet. Så kommer nok høyttalerne. Men gode høyttalere spilles av i et rom med visse akustiske egenskaper. Derfor er det interessant å undersøke rommets påvirkning på lyden slik den er avspillingsrommet. Høyttalere og rom er to sider av samme sak.

    Genelec lanserte på selveste 17. mai i år en tjeneste som leverer en rapport for rommets påvirkning på lyden. Rapporten fikk navnet GRADE, Genelec Room Acoustic Data Evaluation. Det er ingen hemmelighet at finnene - i likhet med bl.a. Forsvaret - liker forkortelser...

    GRADE: https://www.genelec.com/glm-grade

    Jeg legger ved hele rapporten fra mitt rom nedenfor, et TV-rom med 2xS360A og 1X7382A subwoofer. Kom gjerne med kommentarer. Kanskje noen av målingene eller fremstillingene er noe andre også kan bruke som en idé når de bruker REW, Trinnov eller andre verktøy?

    LENKE TIL GRADE-RAPPORT

    Skjermbilde 2022-08-03 kl. 18.09.31.png
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Fantastisk dette GRADE greiene. Du fikk mye konkret å jobbe med, synes jeg. Skal se nærmere på det når jeg ikke ligger på stranden i Syden :D
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Fantastisk dette GRADE greiene. Du fikk mye konkret å jobbe med, synes jeg. Skal se nærmere på det når jeg ikke ligger på stranden i Syden :D
    Det mest opplagte i rapporten er refleksjoner fra høyre vegg. Den er det ikke så mye å gjøre med? Et typisk problem i hjem hvor arkitekten ikke var akustiker…

    Early-late-balanse viser at rommet er livlig, men bedre enn normalt for et vanlig hjem, etter det jeg forstår.

    Det fine med rapporten er at den hever blikket over kabler og elektronikk. En del mener det er kjedelig med aktive høyttalere, men rapporten viser kanskje at den virkelig dedikerte bare får andre ting å jobbe med enn matching av elektronikk. Selv har jeg ikke gjort stort i rommet bortsett fra å legge inn en stor og tjukk Gabbeh på gulvet. Rommet er en trekonstruksjon, som utvilsomt letter trykket på bassen.

    Det er mye å lese i rapporten. For den som vil ha et raskt blikk på den figuren som kanskje er mest kjent, her er den generelle tonale balansen i systemet. Hovedhøyttalerne i øverste figur og subwoofer i nederste:

    B380F5A5-8AF0-4E56-BDC3-53391F60336F.jpeg


    BD55CAA8-0BED-4CCC-A2D2-FCE7DC16D788.jpeg
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det fine med rapporten er at den hever blikket over kabler og elektronikk. En del mener det er kjedelig med aktive høyttalere, men rapporten viser kanskje at den virkelig dedikerte bare får andre ting å jobbe med enn matching av elektronikk.
    Rapporten viser vel litt krise både med førsterefleksjoner og mix mellom direktelyd og refleksjoner, men at EQ gjør at frekvensresponsen blir rett.
    Så selv om man har gode høyttalere med bra spredning - så blir det ikke så bra om ikke rommet også er bra. Her hadde du fått bedre resultat med mer penger i akustikk og mindre i høyttalere.

    Holografi og å kunne lytte langt inn i et opptak lider i et såpass livlig rom. At dette skal være bedre enn "vanlige" stuer vet jeg ikke helt hvor du tar fra. Du kan jo ganske enkelt se deg rundt i lytterommet ditt - er det mer møbler og demping enn det du er vant til fra andre steder?


    Screenshot (39).png
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Rapporten viser vel litt krise både med førsterefleksjoner og mix mellom direktelyd og refleksjoner, men at EQ gjør at frekvensresponsen blir rett.
    Så selv om man har gode høyttalere med bra spredning - så blir det ikke så bra om ikke rommet også er bra. Her hadde du fått bedre resultat med mer penger i akustikk og mindre i høyttalere.

    Holografi og å kunne lytte langt inn i et opptak lider i et såpass livlig rom. At dette skal være bedre enn "vanlige" stuer vet jeg ikke helt hvor du tar fra. Du kan jo ganske enkelt se deg rundt i lytterommet ditt - er det mer møbler og demping enn det du er vant til fra andre steder?


    Vis vedlegget 838424
    Ja, et livlig rom gjør at miksen mellom tidlig og sen lyd lider.

    Mange rom sliter med klang relatert til virkelig harde flater som betong. Det problemet er heldigvis mindre hos meg.

    Om du har tanker knyttet til de betydelige refleksjonene fra høyre vegg, tar jeg gjerne mot innspill om hva man kan gjøre med det.

    EQ er for øvrig minimal/ikke eksisterende over Schroeder, 500-700 Hz, se figur 3.1 og 3.3.
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Flytt den der hvite boksen vekk slik at du kan plassere høyttaleren der, lag en falsk vegg kombinert med noen utskjæringer for hylle/bilder og plasser så mye absorbenter du får plass til skjult bak hvitt stoff med feks hvite lister, slik Kvålsvoll har gjort hos seg. Done deal.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, et livlig rom gjør at miksen mellom tidlig og sen lyd lider.

    Mange rom sliter med klang relatert til virkelig harde flater som betong. Det problemet er heldigvis mindre hos meg.

    Om du har tanker knyttet til de betydelige refleksjonene fra høyre vegg, tar jeg gjerne mot innspill om hva man kan gjøre med det.

    EQ er for øvrig minimal over Schroeder, 500-700 Hz, se figur 3.1 og 3.3.
    I lytteposisjon så er refleksjonene fra høyre vegg kun 1,8 db lavere enn direktelyden. Det er mildt sagt krise og må jo dra lydbildet veldig til høyre.
    De som jobber med akustikken har vel nærmere 20dB her - selv om 10dB hadde gitt "grønt" i Genelec rapporten. Du kjenner jo DB skalaen - så her er forbedringspotensialet enormt.

    Du har jo også et såpass livlig rom at for venstre høyttaler så er summen av refleksjoner kraftigere enn direktelyden. Det er også krise i min verden.

    Hvordan du kan si at du har et mindre problem med harde flater er for meg en gåte.

    Folk liker selvsagt forskjellig lyd - og liker man klangrik lyd og ikke er opptatt av stereobilde eller holografi - så kan dette sikkert funke, men for meg så ser dette dessverre helt krise ut.

    Det er veldig mange gode tråder her på sentralen om akustikk - jeg vil anbefale deg å lese deg opp.

    Vet vi har diskutert litt før, men i beste mening - her har du enormt store lavthengende frukter.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jepp, enig med OMF. Selv om jeg er nesten like sløv i tilsvarende setting. 😁

    Eneste jeg har gjort er absorbenter bak hue og akustisk tak i form av 10 cm isolasjon dekket med ecophon Fokus plater. Mye bedre, men fortsatt en akustisk katastrofe.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    I lytteposisjon så er refleksjonene fra høyre vegg kun 1,8 db lavere enn direktelyden. Det er mildt sagt krise og må jo dra lydbildet veldig til høyre.
    De som jobber med akustikken har vel nærmere 20dB her - selv om 10dB hadde gitt "grønt" i Genelec rapporten. Du kjenner jo DB skalaen - så her er forbedringspotensialet enormt.

    Du har jo også et såpass livlig rom at for venstre høyttaler så er summen av refleksjoner kraftigere enn direktelyden. Det er også krise i min verden.

    Hvordan du kan si at du har et mindre problem med harde flater er for meg en gåte.

    Folk liker selvsagt forskjellig lyd - og liker man klangrik lyd og ikke er opptatt av stereobilde eller holografi - så kan dette sikkert funke, men for meg så ser dette dessverre helt krise ut.

    Det er veldig mange gode tråder her på sentralen om akustikk - jeg vil anbefale deg å lese deg opp.

    Vet vi har diskutert litt før, men i beste mening - her har du enormt store lavthengende frukter.
    Dreiningen av lydbildet mot høyre er en åpenbar konsekvens av det asymmetriske rommet, hvilket var et problem for den oppfattede lyden tidligere, men dette problemet er ikke like påfallende nå (det skyldes ikke tilvenning).

    Det er klart, den enkleste løsningen på akustikken er gjerne å sitte nærmere høyttalerne. Med mye akustiske tiltak som krymper et allerede lite rom blir en slik løsning nesten som å sette seg nærmere høyttalerne…

    Jeg har forsøkt det som kan kalles ultra nærfelt (UNF), dvs. å sitte i en likesidet trekant på ca. 65 cm. Ikke med disse høyttalerne, men med Genelec 8341, se bildet. 8341 har akustiske egenskaper som gjør at man kan sitte 30 cm fra høyttalerne og likevel oppleve en god summering av driverne, som har identisk vertikal og horisontal direktivitet. Det er klart at oppfattelsen av det som ligger på opptaket dermed blir klar; både detaljer og akustiske effekter på opptaket - enten naturlige eller konstruert i studio. UNF er sånn sett en rimelig måte å få innsikt i lyden uten de vanlige rombidragene. Å sitte i UNF gjør at man også kan eksperimentere med avstander og geometri, som påvirker miksen av tidlig og sen lyd, å sitte på eller utenfor aksen osv.

    Min konklusjon er at UNF har øyeåpnende kvaliteter. Er forskjellen stor fra UNF med 8341 til S360+7382? Tja, den er jo det, men til film - som dette oppsettet brukes mest til - er ikke savnet av UNF stort. Også til musikk har S360+7382 kvaliteter som man kjenner igjen fra UNF-opplevelsen.

    481E1F24-082B-46BB-A3AA-45A160C92132.jpeg
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.597
    Antall liker
    14.511
    Sted
    Langesund
    OMF er inne på mye sandheter her. Helt umulig og rette opp slikt med DSP selv om det er høyttalere med spredningskontroll.

    Hva må sendes inn for analyse av rommets påvirkning?
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg svarer kort:

    1) Nei, dreiningen mot høyre skyldes refleksjon - ikke det asymmetriske rommet. Om det har vært verre før er ikke så relevant, rapporten du postet nå viser at det er krise mtp refleksjon fra høyre vegg.

    2) Nei, den enkleste løsningen på akustikken er å gjøre noe med akustikken. Det gjør du ikke ved å sitte nærmere høyttalerne - da reduserer du betydningen av akustikk.

    3) Ellers ser jeg du har fått et lite innblikk i hva man oppnå når lyden ikke blir "ødelagt" av refleksjoner => med god akustisk behandling av lytterom - så får du veldig mye mer av dette + at du får en mye mer realistisk soundstage mtp avstand og størrelse. I klartekst - selv om du har plassert deg litt nærmere dine høyttalere i ditt lytterom - så gjør ikke det gull av gråstein mtp miks mellom direkte og reflektert lyd - noen få dB bedring ja, men du spiller fortsatt på grusbane sammenlignet med feks 8x12 eller Syncrolux.

    Det positive - her er det veldig lett å få mye bedre lyd.
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    OMF er inne på mye sandheter her. Helt umulig og rette opp slikt med DSP selv om det er høyttalere med spredningskontroll.

    Hva må sendes inn for analyse av rommet påvirkning?
    Det er klart @OMF har rett. Han bruker jo rapporten som påpeker det hele.

    Og det er klart man ikke kan fjerne vegger og reflekterende flater med DSP. Kanskje i Metaverse? 😂

    Analysen er en evaluering av romakustikken, derav navnet «GRADE».
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Jeg svarer kort:

    1) Nei, dreiningen mot høyre skyldes refleksjon - ikke det asymmetriske rommet. Om det har vært verre før er ikke så relevant, rapporten du postet nå viser at det er krise mtp refleksjon fra høyre vegg.

    2) Nei, den enkleste løsningen på akustikken er å gjøre noe med akustikken. Det gjør du ikke ved å sitte nærmere høyttalerne - da reduserer du betydningen av akustikk.

    3) Ellers ser jeg du har fått et lite innblikk i hva man oppnå når lyden ikke blir "ødelagt" av refleksjoner => med god akustisk behandling av lytterom - så får du veldig mye mer av dette + at du får en mye mer realistisk soundstage mtp avstand og størrelse. I kalrtekst - selv om du har plassert deg litt nærmere dine høyttalere i ditt lytterom - så gjør ikke det gull av gråstein mtp miks mellom direkte og reflektert lyd - noen få dB bedring ja, men du spiller fortsatt på grusbane sammenlignen med feks 8x12 eller Syncrolux.

    Det positive - her er det veldig lett å få mye bedre lyd.
    (1) Med asymmetri mente jeg at høyttalerplasseringen ikke er midt i rommet, men at høyre høyttaler står klint inntil en vegg, noe venstre ikke gjør. Beklager dårlig presisjon.

    (3) Jeg anbefaler deg å prøve å sitte i ultranærfelt (UNF), ca. 65 cm. UNF er virkelig en øyeåpner med 8341 eller større. 8351 eller 8361 strekker seg lengre ned i bassen. Kanskje det blir mulighet i Horten?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    (1) Med asymmetri mente jeg at høyttalerplasseringen ikke er midt i rommet, men at høyre høyttaler står klint inntil en vegg, noe venstre ikke gjør. Beklager dårlig presisjon.

    (3) Jeg anbefaler deg å prøve å sitte i ultranærfelt (UNF), ca. 65 cm. UNF er virkelig en øyeåpner med 8341 eller større. 8351 eller 8361 strekker seg lengre ned i bassen. Kanskje det blir mulighet i Horten?
    1) Nei det er refleksjonen som er problemet. Om veggen hadde vært en stor absorbent så hadde du ikke hatt dette problemet.

    3) Fant ikke måling i farten, men jeg har nok langt bedre forhold direktelyd/reflektert lyd i lytteposisjon enn det du oppnår med 65cm lytteavstand. Det er mulig dette er nytt for deg, men jeg har vært opptatt av dette i en evighet. Det du anbefaler som en "øyeåpner" er en tam versjon av det mange av oss har holdt på med i tiår.

    Her er et bilde som er drøyt 15 år gammelt, med bra toe-in og absorbenter i førsterefleksjonen.

    DSCN9994.JPG
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    1) Nei det er refleksjonen som er problemet. Om veggen hadde vært en stor absorbent så hadde du ikke hatt dette problemet.

    3) Fant ikke måling i farten, men jeg har nok langt bedre forhold direktelyd/reflektert lyd i lytteposisjon enn det du oppnår med 65cm lytteavstand. Det er mulig dette er nytt for deg, men jeg har vært opptatt av dette i en evighet. Det du anbefaler som en "øyeåpner" er en tam versjon av det mange av oss har holdt på med i tiår.

    Her er et bilde som er drøyt 15 år gammelt, med bra toe-in og absorbenter i førsterefleksjonen.

    Vis vedlegget 838471
    Jeg vet godt hva du snakker om. Har hørt og opplevd gode oppsett med lang lytteavstand. Men det du viser på bildet blir aldri det samme som ultranærfelt (UNF). Det er derfor jeg anbefaler deg en sesjon med UNF. Du kommenterer noe du ikke har prøvd.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    TV sklei rett inn i oppsettet.
    En grei illustrasjon over at dette ikke var nettopp.

    Til poenget.
    SH har -1,7 dB reduksjon av første refleksjon. Her har jeg lånt vannfallet til Syncro - det er vel -18dB
    Jul22 decay.png
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg vet godt hva du snakker om. Har hørt og opplevd gode oppsett med lang lytteavstand. Men det du viser på bildet blir aldri det samme som ultranærfelt (UNF). Det er derfor jeg anbefaler deg en sesjon med UNF. Du kommenterer noe du ikke har prøvd.
    Grunnen til at jeg involverer meg litt i denne tråden er at du til stadighet opptrer som verdensmester i noe du strengt tatt ikke har lyktes så godt med.

    Jeg vil anta at poenget ditt med UNF er at jeg skal oppleve en skikkelig bra direktelyd/refleksjonsforhold. Det har jeg prøvd (dette var en liten hype på sentralen for 15 år siden) - men jeg liker ikke å sitte så tett på selv om jeg har prøvd det selv med Avanti 3, Overkill, og Linkwitz, Syncorlux sitt gamle oppsett og Valentino sitt oppsett (som er uendret på 20 år så vidt jeg kan skjønne)

    Men som jeg skrev til deg i forrige post - den klarheten, detaljrikdommen og innsikten i opptaket du har fått et lite innsyn i med UNF - den er det mange som har fått i langt større grad enn deg i lang tid. Og hvis man gjør det riktig - altså jobber med akustikken og et større lytterom enn det du har (Mitt er ca 3 ganger så stort) - så kan man få i pose og sekk - både detaljene fra opptaket, og riktige soundstage.

    Velkommen etter - selv om du er langt fra i mål ennå.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Selvsagt - hvordan hadde lyden vært med minus 1,8dB?
    Har vært hos ham. Var ikke helt forferdelig synes jeg. Er jo tross alt et anlegg han bruker til familiehygge og film. Han har jo andre monitorer i stuen som han sitter med hodet oppi.

    Kan du lage en UNF-rapport også @svart-hvitt ?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Har vært hos ham. Var ikke helt forferdelig synes jeg. Er jo tross alt et anlegg han bruker til familiehygge og film. Han har jo andre monitorer i stuen som han sitter med hodet oppi.

    Kan du lage en UNF-rapport også @svart-hvitt ?
    UNF-rapport! Godt innspill!

    PS: Merk at det meg bekjent ikke finnes andre høyttalere enn 8331, 8341, 8351 og 8361 som virkelig egner seg til UNF. @OMF har sittet klin inntil store høyttalere med konvensjonell driverplassering, og var ikke imponert, og det er dermed ikke så rart.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Pass, og lykke til videre.
    Takk. Innspillene dine var de samme som i rapporten, så sånn sett er du enig med rapporten som er den kilden du brukte for å gjøre deg opp en mening om akustikken i rommet mitt…
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    PS: Merk at det meg bekjent ikke finnes andre høyttalere enn 8331, 8341, 8351 og 8361 som virkelig egner seg til UNF. @OMF har sittet klin inntil store høyttalere med konvensjonell driverplassering, og var ikke imponert, og det er dermed ikke så rart.
    S/H, du får ta deg en tur til Veitvet og høre hva STORE høyttalere med navn som ikke ender på ..enelec kan gjøre i nærfelt i ikke så hakkande gale, til tross for små omgivelser. Tipper du ville bli overrasket.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    UNF-rapport! Godt innspill!

    PS: Merk at det meg bekjent ikke finnes andre høyttalere enn 8331, 8341, 8351 og 8361 som virkelig egner seg til UNF. @OMF har sittet klin inntil store høyttalere med konvensjonell driverplassering, og var ikke imponert, og det er dermed ikke så rart.
    Finnes da andre småtasser med coax som kan gjøre samme nytte? KEF har jo noen. Men åssen er frekvensresponsen på 65 cm? Hvis høyttaleren er laget for en halvmeter avstand vil de nok høres dølle ut på 1,5 meter?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Takk. Innspillene dine var de samme som i rapporten, så sånn sett er du enig med rapporten som er den kilden du brukte for å gjøre deg opp en mening om akustikken i rommet mitt…
    Greide ikke å gi helt slipp på dette.

    Jeg regner med at du skjønner at poenget med UNF er å høre mye direktelyd ift reflektert lyd.

    I ditt lytterom - så vil du ikke være i nærheten av å havne i "grønt" på den relativt snille Genelec skalaen selv med 65 cm lytteavstand. Du vil så vidt vippe over fra nåværende rødt til orange. Og til og med når du sitter midt i rommet med høyttalerne dine på en armlengdes avstand - så er du ikke i nærheten av det mange av oss oppnår i lytteposisjon - så ille er det, og du er ikke i stand til å høre noe unikt med UNF.

    Du har sikkert gode høyttalere, men rommet ditt er helt krise, og når din "innledende kommentar" er at dette er bedre enn vanlig stue og viser en glattet frekvensrespons med 1 oktavs glatting - så virker det på meg som du igjen er interessert i å skryte av Genelec.

    Gidder ikke diskutere dette mer, men igjen - du kan få vanvittig mye bedre lyd med veldig liten innsats.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Greide ikke å gi helt slipp på dette.

    Jeg regner med at du skjønner at poenget med UNF er å høre mye direktelyd ift reflektert lyd.

    I ditt lytterom - så vil du ikke være i nærheten av å havne i "grønt" på den relativt snille Genelec skalaen selv med 65 cm lytteavstand. Du vil så vidt vippe over fra nåværende rødt til orange. Og til og med når du sitter midt i rommet med høyttalerne dine på en armlengdes avstand - så er du ikke i nærheten av det mange av oss oppnår i lytteposisjon - så ille er det, og du er ikke i stand til å høre noe unikt med UNF.

    Du har sikkert gode høyttalere, men rommet ditt er helt krise, og når din "innledende kommentar" er at dette er bedre enn vanlig stue og viser en glattet frekvensrespons med 1 oktavs glatting - så virker det på meg som du igjen er interessert i å skryte av Genelec.

    Gidder ikke diskutere dette mer, men igjen - du kan få vanvittig mye bedre lyd med veldig liten innsats.
    BAKGRUNN FOR KRITISK AVSTAND:
    «The critical distance is the distance where the direct sound from the monitor and the reverberant sound in the room have equal level in midrange frequencies (approximately between 200 Hz and 4 kHz). The critical distance is affected by the room volume,
    the room reverberation time (referred to ITU-R BS.1116-1 Recommendation), and the directivity of the monitor».

    I tabellen nedenfor er det beregnet kritisk avstand. Vi ser at rommets størrelse (volum) er viktigste driver av kritisk avstand. Kritisk avstand overstiger sjelden 3 meter. For 5 meters kritisk avstand trengs et rom på 400 kubikkmeter.

    Ditt rom på ca. 50 kvadratmeter har et volum på ca. 120 kubikkmeter? Hvis man har en gjenklang som er av studiostandard, blir kritisk avstand med relativt direktive høyttalere da ca. 3 meter.

    Poenget mitt er at man med en lytteavstand på 65 cm er godt innenfor det grønne området selv i små rom, mens en lytteavstand på 3 meter strekker strikken for kritisk avstand. På bildet du sendte, får man inntrykk av en lytteavstand hos deg på ca. 3 meter.


    8C235EA6-0F62-47F6-AAB2-6ED61A24EEDD.jpeg
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Finnes da andre småtasser med coax som kan gjøre samme nytte? KEF har jo noen. Men åssen er frekvensresponsen på 65 cm? Hvis høyttaleren er laget for en halvmeter avstand vil de nok høres dølle ut på 1,5 meter?
    KEFs egenskaper, er de dokumentert?

    Høyttaler som summerer korrekt på 30 cm og spiller flatt på denne avstanden, spiller også flatt på 1,5 meter (snakker om målinger i åpent rom/anekoisk).. Hvorfor skulle de ikke det? 🤔
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    BAKGRUNN FOR KRITISK AVSTAND:
    «The critical distance is the distance where the direct sound from the monitor and the reverberant sound in the room have equal level in midrange frequencies (approximately between 200 Hz and 4 kHz). The critical distance is affected by the room volume,
    the room reverberation time (referred to ITU-R BS.1116-1 Recommendation), and the directivity of the monitor».

    I tabellen nedenfor er det beregnet kritisk avstand. Vi ser at rommets størrelse (volum) er viktigste driver av kritisk avstand. Kritisk avstand overstiger sjelden 3 meter. For 5 meters kritisk avstand trengs et rom på 400 kubikkmeter.

    Ditt rom på ca. 50 kvadratmeter har et volum på ca. 120 kubikkmeter? Hvis man har en gjenklang som er av studiostandard, blir kritisk avstand med relativt direktive høyttalere da ca. 3 meter.

    Poenget mitt er at man med en lytteavstand på 65 cm er godt innenfor det grønne området selv i små rom, mens en lytteavstand på 3 meter strekker strikken for kritisk avstand. På bildet du sendte, får man inntrykk av en lytteavstand hos deg på ca. 3 meter.


    Vis vedlegget 838512
    Whatever, det låter sikkert optimalt hos deg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn