svart-hvitt
Hi-Fi freak
MÅLING AV HØYTTALER I ÅPENT ROM VS I ROM
Selv om det er mye diskusjon om såkalt romkorreksjon, er det lite fokus på hva man korrigerer. Bruker man DSP til å korrigere rom eller høyttaler for å få fine kurver? Hvis høyttalerens anekoiske egenskaper er ukjent, er det da mulig å vite om man korrigerer høyttaler eller rom?
Nedenfor er vist målt frekvensrespons fra samme høyttaler. De to målingene kommer fra henholdsvis Stereophile (svart linje) og ASR (farget linje). Forskjellen mellom de to målingene er at ASRs måling er "anekoisk", dvs. gjort med en Klippel, som gir en god tilnærming til anekoiske målinger. Den andre målingen er gjort av John Atkinson, en erfaren ingeniør og redaktør som har målt over 1000 høyttalere. Atkinson har ikke tilgang til anekoisk rom, ei heller en Klippel, så han benytter andre metoder for å avdekke en høyttalers sanne respons. Det er grunn til å tro at Atkinsons målinger av frekvensrespons er minst like nøyaktig som de målingene medlemmer på HFS får til i eget rom i fravær av anekoiske målinger.
Gitt Atkinsons erfaring med målinger er man fristet til å tro at målingene hans ville ligget tett opp til sannheten, men figuren nedenfor viser et helt annet bilde. Vi ser at det er store avvik mellom Klippel og Atkinson, spesielt i bassen hvor avvikene ligger på 10-15 dB. Fra 300 Hz til 2 kHz er avvikene små, men fra 500 til 800 Hz ligger avvikene mellom de to linjene likevel på 3-5 dB. Fra 2 kHz til 5kHz ligger avvikene høyere; på 5-10 dB. Fra 8 kHz og oppover i frekvens øker avvikene igjen og de ligger på mer enn 10 dB.
Hva er poenget med figuren? Den viser at forsøk på å måle en høyttalers sanne respons i rommet er en unøyaktig øvelse. De tallene man får, representerer ikke sannheten, og avvikene fra sann respons kan være på mer enn 10 dB. Det betyr at forsøk på å oppnå en flat og jevn romkurve - uten å kjenne til høyttalers sanne frekvensrespons - står i fare for å endre høyttalers direktelyd (dvs. sanne frekvensrespons, som avdekkes i Klippet-målingen nedenfor) betydelig.
Da jeg tidligere viste at min egen høyttaler var korrigert med ca. 3-4 dB, ble det omtalt som "brute force"-korreksjon. Det reiser spørsmålet om "brute force"-korreksjon er normalen i de tilfellene man ser en jevn og flat romkurve basert på en høyttaler hvis anekoiske respons er ukjent.
Selv om det er mye diskusjon om såkalt romkorreksjon, er det lite fokus på hva man korrigerer. Bruker man DSP til å korrigere rom eller høyttaler for å få fine kurver? Hvis høyttalerens anekoiske egenskaper er ukjent, er det da mulig å vite om man korrigerer høyttaler eller rom?
Nedenfor er vist målt frekvensrespons fra samme høyttaler. De to målingene kommer fra henholdsvis Stereophile (svart linje) og ASR (farget linje). Forskjellen mellom de to målingene er at ASRs måling er "anekoisk", dvs. gjort med en Klippel, som gir en god tilnærming til anekoiske målinger. Den andre målingen er gjort av John Atkinson, en erfaren ingeniør og redaktør som har målt over 1000 høyttalere. Atkinson har ikke tilgang til anekoisk rom, ei heller en Klippel, så han benytter andre metoder for å avdekke en høyttalers sanne respons. Det er grunn til å tro at Atkinsons målinger av frekvensrespons er minst like nøyaktig som de målingene medlemmer på HFS får til i eget rom i fravær av anekoiske målinger.
Gitt Atkinsons erfaring med målinger er man fristet til å tro at målingene hans ville ligget tett opp til sannheten, men figuren nedenfor viser et helt annet bilde. Vi ser at det er store avvik mellom Klippel og Atkinson, spesielt i bassen hvor avvikene ligger på 10-15 dB. Fra 300 Hz til 2 kHz er avvikene små, men fra 500 til 800 Hz ligger avvikene mellom de to linjene likevel på 3-5 dB. Fra 2 kHz til 5kHz ligger avvikene høyere; på 5-10 dB. Fra 8 kHz og oppover i frekvens øker avvikene igjen og de ligger på mer enn 10 dB.
Hva er poenget med figuren? Den viser at forsøk på å måle en høyttalers sanne respons i rommet er en unøyaktig øvelse. De tallene man får, representerer ikke sannheten, og avvikene fra sann respons kan være på mer enn 10 dB. Det betyr at forsøk på å oppnå en flat og jevn romkurve - uten å kjenne til høyttalers sanne frekvensrespons - står i fare for å endre høyttalers direktelyd (dvs. sanne frekvensrespons, som avdekkes i Klippet-målingen nedenfor) betydelig.
Da jeg tidligere viste at min egen høyttaler var korrigert med ca. 3-4 dB, ble det omtalt som "brute force"-korreksjon. Det reiser spørsmålet om "brute force"-korreksjon er normalen i de tilfellene man ser en jevn og flat romkurve basert på en høyttaler hvis anekoiske respons er ukjent.