Kan du forklare nærmere om det 2 måtene du justerer inn fase på. Får ikke helt taket i hva du mener.
Skal jeg våge å komme med en forklaring (sånn for sikkert å bli sablet ned):
Her har jeg forsøkt å tegne inn når lyd går i luft. Den vertikale streken på venstre side er høyttaler. Den heltrukne linja til høyre er lytter. Denne subben spiller tre frekvenser: lav, middles og høy frekvens. Da ser man at lyden når frem til lytter på ulikt sted i sinusen, altså at fasen er ulik på alle disse. Slik er det alltid når man har tidsforsinkelse igjennom lufttransport.
La oss nå si at jeg ønsker å justere fasen på subben for å kunne integrere den med frontene -- som i praksis her betyr å få kurveformen fra subben til å passe likt overens med frontene sin kurve.
Dersom jeg justerer fasen, så vil dere se at lengden, dvs. tiden for fasejusteringen er avhengig av dens frekvens. Lav frekvens har lengre tid på fasejustering, mens høy frekvens har mye kortere tid. På tegningen har jeg tegnet inn tiden mellom topp og bunn i kurven, altså 180 graders fasejustering. Problemet her er at på de fleste subber er denne fasejusteringen kun gyldig for en bestemt frekvens. Det andre er at de færreste subber justerer fasen likt på alle frekvenser, og dermed får man justert fasen på én frekvens, men så kan det være feil på de andre.
Det andre alternativet er å tidsjustere subben. Dvs. at man flytter lyttepunktet fra heltrukken linje på høyre side, til stiplet linje. Her vil dere se at man endrer tiden likt på alle frekvenser. Da gjør man en variabel fasejustering: Lave frekvenser fasejusteres mindre, enn høye som får en større fasejustering.
Subben har ofte lengre prosesseringstid (igjennom egen amp), og muligens også en prosessor (MiniDSP, antimode) i tillegg. Subben er også ofte plassert lengre vekke fra frontene, og det gjør at i svært mange tilfeller er det tidsjustering som skal til får aligne/integrere sub og fronter.
Vis vedlegget 311317
Her er et eksempel på hva som kan være effekten når man endrer på avstanden (tidsforsinkelsen) i receiver:
Vis vedlegget 311314
Håper dette var forståelig.