KINKI STUDIO

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Ja får litt mer på High gain men det spiller krystallklart og høyttalerne virker ikke stresset, føler de er lettdrevne på det jeg har testet av forsterkere
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.798
    Antall liker
    3.152
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Ja får litt mer på High gain men det spiller krystallklart og høyttalerne virker ikke stresset, føler de er lettdrevne på det jeg har testet av forsterkere
    Jeg er redd du har sluttrinn som må minst ha 2volt. Kinki Studio’s sluttrinn treng ca 1,45V for full utstyring.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    747
    Da må du ha noen helt overnaturlig tungdrevne høyttalere! Jeg var aldri over 50.
    Jeg er sjelden over 10 på min pre/power. Over 50 ville jeg fått varig hørselskade. På 250 ville naboene mine fått varige hørselsskader!
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Jeg er sjelden over 10 på min pre/power. Over 50 ville jeg fått varig hørselskade. På 250 ville naboene mine fått varige hørselsskader!
    Ja vet ikke hvorfor det er slik, ikke testet med gain på high ennå men synes det er litt merkelig på lettdrevne høyttalere som dette er
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Man risikerer å gå på en liten smell med dårlig gain-struktur.
    Fant vel ut at jeg ikke kan få brukt mer enn 15 watt av de oppgitte 200 pga lav gain i forsterkerne og maks 2,59 volt ut av pre.

     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Testet nå på high gain og da er det grisehøyt på 80 så det er da krefter nok 🤪 morsomt at den også takler innspillinger med acdc, metallica etc uten at det låter piggtråd. Super kontroll på bassene og trodde ikke det var så mye info i toppen på disse høyttalerne
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.798
    Antall liker
    3.152
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle Kinki Studio venner

    Da har Geir Fredriksen oppdatert mini Kinki Studio monoblokker
    med et powersupply som er minst 7X større enn originalt.
    Det sitter nå nesten 100 000uf 100Volt i hver blokk.😄
    Når det gjelder den tilhørende preampen, er planen følgende:
    Sette ned forsterkningen med mer enn 10db.
    Øke hovedpowersupplyet drastisk.
    Skrev litt om den lydmessige oppgradringen i min egen tråd.
    Legger ut bilder av oppgraderingen på monoblokkene her:
    75C0C3A8-89F6-42D2-BF66-E86A1727FB4B.jpeg
    FCA64F0E-CCF8-4376-8868-1E4DA7A5F32B.jpeg
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Enda en knalltest av Kinki sin integrerte:


    “Den integrerte Kinki Studio EX-M1 + forsterkeren er en komponent som kan beskrives som en referansestandard for ekte lyd uten ekstreme priser (der high-end har beveget seg masse de siste 15 årene). Men ikke bare lyd - kanskje bare mangelen på digital tilkobling (selv om det fremdeles er uvanlig i puristisk lydfil) og et litt begrenset antall innganger er et sted å klage, men resten er perfekt i sammenheng med prisklasse og kan sammenlignes med dobbelt dyre forsterkere uten problemer, her og der til og med de nesten tre ganger dyre. Selv de ofte ikke "henter" når det gjelder kvaliteten på utførelsen og materialene som brukes, i denne forbindelse er EX-M1 + ganske enkelt en "tank". Betydelig overflødig kraft, muligheten til å "mate" og flytte til og med komplekse og lite følsomme høyttalere ved lave og høye volumer,så vel som absolutt minimal fargelegging og generell eksemplarisk nøytralitet er sanne høyverdigheter i den mest autentiske forstand. Praktisk talt ubegrenset energi, mer rovdyr, mer enkel reproduksjon og en magisk evne til å betjene enhver musikkopplevelse - jo bedre signalkilden, jo bedre opplevelse, EX-M1 + er virkelig et eksepsjonelt autentisk instrument som finner knapt konkurranse“

    -BB-
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Er det noen Kinki EX-P7 eiere her som kan si litt om hvordan volumkontrollen fungerer i praksis?
    Jeg tenker på hvilken innstilling dere bruker på lyttenivå og hvordan dere opplever styrken på lyden etterhvert som dere skrur opp?
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    747
    Jeg har EX-P7 med monoblokkene, og jeg er veldig fornøyd med lyden på settet, i alle fall etterhvert (jeg kjøpte settet brukt i sommer, og i starten syntes jeg lyden var litt "kjedelig", men jeg liker den bedre og bedre).
    Men akkurat volumkontrollen er ingen favoritt hos meg. Gir jo ingen mening å ha "256 steps" når jeg i 95% av tiden kun har volumet satt til mellom 1 og 4, med 2 som det jeg bruker mest. Jeg har ingen tekniske tall, men i mitt oppsett er forskjellen mellom hvert steps ganske mye, det burde jo bare vært knapt merkbart. 1 er heldigvis veldig lavt, men allerede på 4 er det mye høyere enn 2. "Kneppene" mellom hvert steg er også noen ganger bokstavelig talt hørtbare - ikke så "smooth" som jeg kunne ønske. Jeg tror nok alt hadde blitt litt bedre om jeg i alle fall kom meg over 10 på skalaen.
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.798
    Antall liker
    3.152
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har EX-P7 med monoblokkene, og jeg er veldig fornøyd med lyden på settet, i alle fall etterhvert (jeg kjøpte settet brukt i sommer, og i starten syntes jeg lyden var litt "kjedelig", men jeg liker den bedre og bedre).
    Men akkurat volumkontrollen er ingen favoritt hos meg. Gir jo ingen mening å ha "256 steps" når jeg i 95% av tiden kun har volumet satt til mellom 1 og 4, med 2 som det jeg bruker mest. Jeg har ingen tekniske tall, men i mitt oppsett er forskjellen mellom hvert steps ganske mye, det burde jo bare vært knapt merkbart. 1 er heldigvis veldig lavt, men allerede på 4 er det mye høyere enn 2. "Kneppene" mellom hvert steg er også noen ganger bokstavelig talt hørtbare - ikke så "smooth" som jeg kunne ønske. Jeg tror nok alt hadde blitt litt bedre om jeg i alle fall kom meg over 10 på skalaen.
    Hei torem

    Armand har nå gått igjennom den tilhørende preampen. Det viser seg at den faktisk ikke har noen forsterkning. Dvs. at på volum 255 sendes signalet videre som om det hadde blitt sendt direkte fra signalkilde. 2V inn fullt volum
    (255) 2V ut.
    Problemet er R2R volum styringen.
    På de første stegene er det veldig store forskjeller. De siste 100 av 255, endres bare
    0,17db pr. step. Amatørmessig.🙄
    De må endre motstandsverdien og programeringen for at denne i utgangspunktet
    flotte R2R styringen skal virke som tiltenkt.😀
    Ellers overraskende var forvrengningen lavere på high gain.
    Mitt eksemplar av denne flotte preampen i sølv
    er tilsalgs. Riktignok noen riper på toppdekslet.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    747
    Hei Hifipuristen og godt nyttår!

    Ja, jeg har egentlig hørt det du beskriver her (tyder på at ørene mine ikke er helt ødelagt enda :). Forskjellene på stegene kan umulig være like store oppover som de er på de laveste. Og jeg tror også at high gain er hakket bedre, selv om det i prakisk ikke er mulig for meg å bruke annet enn low gain for øyeblikket. Det høres vel ut som jeg kan prøve å spørre kineserne om de kan omprogrammere min preamp.

    Monoblokkene fungerer for øvrig utmerket. Ser at de har kommet i en ny utgave nå med et eget display og en del andre oppgraderinger, så nå er de jo et ende bedre kjøp nye.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Jeg har EX-P7 med monoblokkene, og jeg er veldig fornøyd med lyden på settet, i alle fall etterhvert (jeg kjøpte settet brukt i sommer, og i starten syntes jeg lyden var litt "kjedelig", men jeg liker den bedre og bedre).
    Men akkurat volumkontrollen er ingen favoritt hos meg. Gir jo ingen mening å ha "256 steps" når jeg i 95% av tiden kun har volumet satt til mellom 1 og 4, med 2 som det jeg bruker mest. Jeg har ingen tekniske tall, men i mitt oppsett er forskjellen mellom hvert steps ganske mye, det burde jo bare vært knapt merkbart. 1 er heldigvis veldig lavt, men allerede på 4 er det mye høyere enn 2. "Kneppene" mellom hvert steg er også noen ganger bokstavelig talt hørtbare - ikke så "smooth" som jeg kunne ønske. Jeg tror nok alt hadde blitt litt bedre om jeg i alle fall kom meg over 10 på skalaen.
    Takk for tilbakemeldingen. Det bekrefter det jeg så på preampen til hifipuristen. Jeg synes det var så rart, jeg leste også i testen til 6moons der de skrev at hvert step var på 0,25dB. Det er jo bare tullprat fra den kanten som vanlig :D
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Jeg mener Kinki, Denafrips, Winstenton, S.M.S.L, Topping, Matrix og SoundArtist er noe av det mest spennende som har skjedd i bransjen på svært lenge. Eksepsjonelt mye for pengene og glimrende kvalitet og flott finish. Kinki EX-1M og Kinki Dac 1 spiller opp hjemme i kombinasjon med Harbeth C7 ES3 mens jeg på hytta smører litt tykkere på med rør og Denafrips. Til nå har jeg ikke opplevd noe som får meg til å rynke på nesen med mine produkter.

    Proudly made in China står det på Kinki - og stolte har dem grunn til å være.

    IMG_5857.jpeg


    -BB-
     
    Sist redigert:

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Har nå spilt noen dager med EX-B7 monoblokkene. Har latt de stå påslått kontinuerlig, og det tok noen dager før lyden falt helt på plass, og det gjorde den da også eksemplarisk. Det er et deilig gjenhør med kinki. Jeg hadde EX-M1 for noen år siden ,og var fornøyd med lyden, men implenmenteringen av volumstyringen var ikke til å leve med for meg. selve volumhjulet var "flimsy" og gain var for høy. Lydmessig ble det litt for "på" og mellomtoneområdet var noe tynt etter min smak og daværende høyttalermatch. Solgte den integrerte og drømte om monoblokker fra Kinki og MI23.5. Nå er jeg der og lydmessig ga det meg det jeg ønsket! EX-B7 er dobbelt så kraftige som den integrerte og har en bassgjengivelse som er mer rund og fyldig, hvilket jeg liker.
    Det er fortsatt en "rask" forsterker, men større ro og aldri masete. Det er en saftig og organisk klang med stor åpenhet, det er som å vandre inn i lydbildet. lineær båndbredde, de graver dypt og med en melodiøs bassgjengivelse jeg sjeldent har opplevd. luftigheten og detaljnivået oppover i frekvens er vanedannende. Ingen skarphet å spore, det er stramt uten å bli overdampet eller for tørt ,og det er oppløst og snorrett uten å bli analytisk.En naturlig klang! Det samme kan sies om MI23.5, skal jeg gi den en egenklang så er det naturlig og organisk som faller meg inn-Det lave støygulvet og den gode oppløsningen sammen med en perfekt volumkontroll gjør at musikken strømmer ut på en naturlig måte, akkurat riktig fylde og utklingning.
    IMG_20210213_122048.jpg
     
    Sist redigert:
    U

    utgatt304361

    Gjest
    Har nå spilt noen dager med EX-B7 monoblokkene. Har latt de stå påslått kontinuerlig, og det tok noen dager før lyden falt helt på plass, og det gjorde den da også eksemplarisk. Det er et deilig gjenhør med kinki. Jeg hadde EX-M1 for noen år siden ,og var fornøyd med lyden, men implenmenteringen av volumstyringen var ikke til å leve med for meg. selve volumhjulet var "flimsy" og gain var for høy. Lydmessig ble det litt for "på" og mellomtoneområdet var noe tynt etter min smak og daværende høyttalermatch. Solgte den integrerte og drømte om monoblokker fra Kinki og MI23.5. Nå er jeg der og lydmessig ga det meg det jeg ønsket! EX-B7 er dobbelt så kraftige som den integrerte og har en bassgjengivelse som er mer rund og fyldig, hvilket jeg liker.
    Det er fortsatt en "rask" forsterker, men større ro og aldri masete. Det er en saftig og organisk klang med stor åpenhet, det er som å vandre inn i lydbildet. lineær båndbredde, de graver dypt og med en melodiøs bassgjengivelse jeg sjeldent har opplevd. luftigheten og detaljnivået oppover i frekvens er vanedannende. Ingen skarphet å spore, det er stramt uten å bli overdampet eller for tørt ,og det er oppløst og snorrett uten å bli analytisk.En naturlig klang! Det samme kan sies om MI23.5, skal jeg gi den en egenklang så er det naturlig og organisk som faller meg inn-Det lave støygulvet og den gode oppløsningen sammen med en perfekt volumkontroll gjør at musikken strømmer ut på en naturlig måte, akkurat riktig fylde og utklingning.
    Vis vedlegget 697542
    Høres jo helt topp ut!

    Jeg leker litt med tanken om å supplere anlegget med slike monoblokker til sommerbruk og for å få et litt annet trøkk til tider. Blir litt svett på loftsstua med rørforsterkere når våren og sommeren kommer.

    Hvor er det man egentlig kjøper disse fra?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Melder meg inn igjen, denne gangen med BX-7.Preamp er Mi23. 5. Gode saker 🙂
    Kan jeg (av guttaktig nysgjerrighet) spørre om ikke ampene til MI holder følge med sin pre-søsken? Siden du benytter monoblokker av annet merke?
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    747
    Ser ut som Kinki Studio har en ny pre kallt EX-P27 på gang.
    6moons har (som vanlig) ikke så mye fornuftig å si, men de har om ikke annet et par bilder av nykomlingen. Ser ut som at fronten og "boksen" er helt lik EX-P7, men ellers ser P27 litt mere heftig ut:

    https://6moons.com/audioreview_articles/kinki8/
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Ser ut som Kinki Studio har en ny pre kallt EX-P27 på gang.
    6moons har (som vanlig) ikke så mye fornuftig å si, men de har om ikke annet et par bilder av nykomlingen. Ser ut som at fronten og "boksen" er helt lik EX-P7, men ellers ser P27 litt mere heftig ut:

    https://6moons.com/audioreview_articles/kinki8/
    Det skal være en ny attenuator , 0-95/100 fremfor 256 nivåer. JRC MUSES72320. Samme attenuator som Pass Labs benytter i XP-30.
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.798
    Antall liker
    3.152
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Det skal være en ny attenuator , 0-95/100 fremfor 256 nivåer. JRC MUSES72320. Samme attenuator som Pass Labs benytter i XP-30.
    Det er mange produsenter som bruker Muse sin volumstyring.
    Den har «alle» muligheter innebygd.
    Hemmligheten er å bare bruke de «riktige» mulighetene og
    bygge videre med egene ideer på konseptet.
    MI ved Armand har virkelig skjønt det.
    Armand har bare brukt noen av mulighetene som ligger i Muse.
    Resten har han laget selv.😄
    Håper Kinki Studio har skjønt dette?
    Hvis ja, kan denne nye preampen deres(P27) kanskje bli en ny skatt?
    De har fortsatt noe å lære om powersupply,men hvem andre har ikke det?
    Jeg ønsker Kinki Studio lykke til med deres nye preamp som også er balansert.😄
     

    ludde24

    Medlem
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    26
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mener Kinki, Denafrips, Winstenton, S.M.S.L, Topping, Matrix og SoundArtist er noe av det mest spennende som har skjedd i bransjen på svært lenge. Eksepsjonelt mye for pengene og glimrende kvalitet og flott finish. Kinki EX-1M og Kinki Dac 1 spiller opp hjemme i kombinasjon med Harbeth C7 ES3 mens jeg på hytta smører litt tykkere på med rør og Denafrips. Til nå har jeg ikke opplevd noe som får meg til å rynke på nesen med mine produkter.

    Proudly made in China står det på Kinki - og stolte har dem grunn til å være.

    Vis vedlegget 687945

    -BB-
     

    ludde24

    Medlem
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    26
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    1
    Hei, lurer på om det er slowstart på den Kinkiampen?
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Kinki Studio EX-M1 har forsinket start.

    Power Up
    The power inlet IEC of the EX-M1+ is located at the rear panel. After the power is supplied to the amplifier, it will be in a Standby state.
    Press the Power Button located underneath the front panel once. The display indicator light flashes signify a Start-Up sequence. The input signal source (CH1-4) and volume display appear once the amplifier is started in an Operational state.
    Under normal working conditions, press and hold the Power Button underneath the front panel for two seconds, then release it, the amplifier will go into Standby state. The indicator in the lower right corner lights up.
     

    ludde24

    Medlem
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    26
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    1
    Ok, har det noe for seg å bytte ut de 5 pampene som står der, til burson eller sparkos?
     

    tom-a

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2003
    Innlegg
    165
    Antall liker
    447
    Torget vurderinger
    1
    Har hatt et sett av 4 stk single Sparkos OP-amps liggende en god stund, og fikk tid og ånden i dag for å prøve ut. Leste dette på nettet et sted i fjor:

    "I switched out the on board Op-amps to Sparko Labs discreet Op-amps, and that change took the Kinki to a whole new level, with more detail and an almost 3D sound I associate with tube amps"

    så sendte da en bestilling til Sparko Labs (ser at Op-ampene nå også er tilgjengelig på torget her). Sendte samtidig en mail til Kinki, og her er det høy servicegrad: Ken Ng sendte noen kommentarer og ett sett med bilder/illustrasjon - dog med en tydelig merknad om at man måtte være forsiktig, at garantibetingelsene ble brutt, og alt ble gjort på eget ansvar. Ser nå at det ligger en video på youtube som, etter en første runde innom type Burson, så bytter til Sparko Labs. Eneste å passe på: Ken understreker at man ikke bør bytte den ene dual Op-ampen da den er brukt som "servo for stability" (denne blir byttet på videoen) - følgelig bytter jeg bare de 4 single. Ken påpeker også viktigheten av at disse settes inn med riktig orientering (pin 1 er angitt) - og at hvis man bommer her, så blir kinkien skadet med behov for påfølgende reparasjon. Bytte er ganske enkelt - lirke eksisterende single Op-amper ut med pinsett (jeg merket de først), og så sette Sparkoene i holderfoten og forsiktig dytte de ned på plass.

    Største utfordring er kanskje å få åpnet ampen :) - fant ut at det er to skruer i front av toppdeksel, to skruer i midten bak for toppdeksel, samt to skruer på undersiden av Kinkien midtstilt på hver sin side på (amp må altså snus) - her sitter det nemlig et metallstykke som er forankret i bunnplata og som holder lokket. Og det skal sies - nydelig byggkvalitet! Jeg har første versjon EX-M1, med skjulte og integrerte kjøleblokker: nydelig innmat og stor presisjon på kassen, som nå fargemessig har vandret fra sort eloksering til nærmere bronze i uttrykket - nydelig patina!

    Ingenting er hyggeligere enn at relativt rimelige tweaks gir gode resultater! Min preferanse er ikke transistorforsterkere, men SET, så trioder er mitt helt klare førstevalg. Sommeren er imidlertid varm når solen står på vinduer, og da må det switches til noe mindre varmeutviklende. Så medfører det innledende sitatet fra nettet om en trasistors (wannabe) bevegelse mot et kvalitetsrørs ytelse riktighet? Ja, faktisk, i noen grad. Sparkoene bringer mer oppløsning, et større lydbilde og mer dybde i lydbildet - her er mer luft og informasjon å spore. Økt oppløsning bidrar også til større nærhet i stemmegjengivelse og gir stemmer mer tilstedeværelse, som dermed gjør at de fremstår mer "analoge". Skal jeg kritisere Kinkien for noe som transistorindivid, har det vært en smule tilbakeholdenhet på vokaler, som har manglet litt vekt/bloom/kroppslig materialisering. Dette bedres! - hvilket i alle fall jeg setter stor pris på! Tonalt opplever jeg ellers liten endring med de fire Sparkoene, Kinkien er seg selv som før, bare enda litt bedre. En allerede veldig bra forsterker øker ytelsen! Så dette byttet av Op-amper er etter min mening virkelig valuta for pengene! (og det kan samtidig lett reverseres, om man er på den forsiktige siden)

    Mvh, tom-a
     

    Puscifer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    422
    Antall liker
    282
    Torget vurderinger
    4
    Har hatt et sett av 4 stk single Sparkos OP-amps liggende en god stund, og fikk tid og ånden i dag for å prøve ut. Leste dette på nettet et sted i fjor:

    "I switched out the on board Op-amps to Sparko Labs discreet Op-amps, and that change took the Kinki to a whole new level, with more detail and an almost 3D sound I associate with tube amps"

    så sendte da en bestilling til Sparko Labs (ser at Op-ampene nå også er tilgjengelig på torget her). Sendte samtidig en mail til Kinki, og her er det høy servicegrad: Ken Ng sendte noen kommentarer og ett sett med bilder/illustrasjon - dog med en tydelig merknad om at man måtte være forsiktig, at garantibetingelsene ble brutt, og alt ble gjort på eget ansvar. Ser nå at det ligger en video på youtube som, etter en første runde innom type Burson, så bytter til Sparko Labs. Eneste å passe på: Ken understreker at man ikke bør bytte den ene dual Op-ampen da den er brukt som "servo for stability" (denne blir byttet på videoen) - følgelig bytter jeg bare de 4 single. Ken påpeker også viktigheten av at disse settes inn med riktig orientering (pin 1 er angitt) - og at hvis man bommer her, så blir kinkien skadet med behov for påfølgende reparasjon. Bytte er ganske enkelt - lirke eksisterende single Op-amper ut med pinsett (jeg merket de først), og så sette Sparkoene i holderfoten og forsiktig dytte de ned på plass.

    Største utfordring er kanskje å få åpnet ampen :) - fant ut at det er to skruer i front av toppdeksel, to skruer i midten bak for toppdeksel, samt to skruer på undersiden av Kinkien midtstilt på hver sin side på (amp må altså snus) - her sitter det nemlig et metallstykke som er forankret i bunnplata og som holder lokket. Og det skal sies - nydelig byggkvalitet! Jeg har første versjon EX-M1, med skjulte og integrerte kjøleblokker: nydelig innmat og stor presisjon på kassen, som nå fargemessig har vandret fra sort eloksering til nærmere bronze i uttrykket - nydelig patina!

    Ingenting er hyggeligere enn at relativt rimelige tweaks gir gode resultater! Min preferanse er ikke transistorforsterkere, men SET, så trioder er mitt helt klare førstevalg. Sommeren er imidlertid varm når solen står på vinduer, og da må det switches til noe mindre varmeutviklende. Så medfører det innledende sitatet fra nettet om en trasistors (wannabe) bevegelse mot et kvalitetsrørs ytelse riktighet? Ja, faktisk, i noen grad. Sparkoene bringer mer oppløsning, et større lydbilde og mer dybde i lydbildet - her er mer luft og informasjon å spore. Økt oppløsning bidrar også til større nærhet i stemmegjengivelse og gir stemmer mer tilstedeværelse, som dermed gjør at de fremstår mer "analoge". Skal jeg kritisere Kinkien for noe som transistorindivid, har det vært en smule tilbakeholdenhet på vokaler, som har manglet litt vekt/bloom/kroppslig materialisering. Dette bedres! - hvilket i alle fall jeg setter stor pris på! Tonalt opplever jeg ellers liten endring med de fire Sparkoene, Kinkien er seg selv som før, bare enda litt bedre. En allerede veldig bra forsterker øker ytelsen! Så dette byttet av Op-amper er etter min mening virkelig valuta for pengene! (og det kan samtidig lett reverseres, om man er på den forsiktige siden)

    Mvh, tom-a
    Hadde vært fint med bilder også hvis du har 😎
     

    tom-a

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2003
    Innlegg
    165
    Antall liker
    447
    Torget vurderinger
    1
    Ble ikke tatt mye bilder der i byttet av Op-ampene, men jeg tok da et back-up bilde i tilfellet det ikke helt funket - nummererte de originale før byttet (dual kan ses oppe i midten, unummerert). Jeg kan jo også legge på ett bilde til på den gryende patinaen på Kinki-ampen. Ellers bekreftes at stemmegjengivelse har tatt seg nydelig opp, veldig fornøyd med tweaket!

    Mvh, tom-a

    Kinki EX-M1 Op-amps.jpg
    Kinki EX-M1 front.jpg
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Kinki Studio EX-M1 fortsetter å imponere lytterne;

    Her sammenlignes den med Nagra pre/effekt til 350 000;

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn