Forsterkere Kinesiske kopier av high end forsterkere på AliExpress

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.715
    Antall liker
    5.908
    det der var vistnok en kar på et kinsesik hifi-forum som la ut for mange år tilbake. der er penger å spare i falsk emballasje, b-varer, resirkulering av brukte deler etc, men at folk sitter aktivt og monterer kondensatorer på denne måten har jeg liten til null tro på :ROFLMAO:

    det virker som det har kommet seg mye på deler de siste 20årene. billige/dårligere kondensatorer? sure. falske operasjonsforsterker? kanskje. men hva betalte du? og de virker da. tror det er mer design enn enkeltdeler som er evt. problem. f.eks topping har da gode deler, men apparatene ryker i ett sett :ROFLMAO:
    Topping ryker i ett sett? Eksploderer de?
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.835
    Antall liker
    961
    nei men der har vært mye bugs og problemer med mange av de. f.eks programvarefeil, volumkontrollere uten kontroll som plutselig går til max volum, ulyder i høyttalerene uten grunn etc. f.eks PA5 ble trukket fra markedet fordi svært mange av de røk på samme vis innen noen måneder. designeren sa på ASR at han ikke klarte å finne ut hvorfor de sluttet å virke, men de ville ikke trekke produkter tilbake eller be om beklagelse, fordi da innrømmer man feil og tar på seg ansvar...
    når det er sagt, topping er rimelige produkter med garanti i norge :)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Å kjøpe slike produkter er å støtte kriminell virksomhet. Å drite i patenter og beskyttelse av merkevare slik disse kopifirmaene gjør er ulovlig. Dette er et problem for mange bransjer, ikke bare elektronikk.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Mye tullsnakk her.
    Om dem kaller de Akkufase, Acuteface eller annet er jo likegyldigt.
    Mestedelen av disse er jo IKKE kloner, om man studerer diagrammene.
    Inspired by Accuphase eller andre er vel lov. Tenk hvor mange av de "riktige" navnene,
    som har laget forsterkere i årtier, "inspireret" av John Curl, Nelson Pass og andre.
    Det går vel bare an å oppfinne den dype tallerkenen én gang. Allt annet bli´r småtweaks runnt
    20-30-40 år gamle, velkjennte kretsløps-løsninger.
    Tja, å prøve å være fripassasjer på andres merkevarer er i bestefall spekulativt, uavhengig av kvalitet. Accuphase har jobbet lenge med å etablere seg og har et godt rykte. Fienden kinamannen gir seff faen og vet jo at det er nok av wiggers som gjerne smykker seg med billige replikaer bare for å føle de er en av gutta.

    1680200694159.png
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.681
    Torget vurderinger
    1
    I Kina så er lovverket annerledes, der har man ikke copyright lovverk slik som ellers i verden. Har man en copyright så er den for fri bruk i Kina, helt lovlig.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ingen som kjøper en kinakopi har interesse eller nok penger å avse til å kjøpe originalen uansett.
    Interesse for originalen har de åpenbart og det kan umulig være økonomien som stopper dem for vil de ha dokumentert kvalitet i samme prisleie finnes det jo flere kinamikkere som prøver å skape eget varemerke.

    1680204613640.png
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    Tja, å prøve å være fripassasjer på andres merkevarer er i bestefall spekulativt, uavhengig av kvalitet. Accuphase har jobbet lenge med å etablere seg og har et godt rykte. Fienden kinamannen gir seff faen og vet jo at det er nok av wiggers som gjerne smykker seg med billige replikaer bare for å føle de er en av gutta.

    Vis vedlegget 906960
    Accuphase har startet produksjon av tvilsomme hokuspokus strømprodukter så tviler på deres seriøsitet for tiden
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Eller alle disse AC Cobra wannabies
    Tja, at folk gjennom egen svett og toe ønsker å bygge noe som ikke lenger er tilgjengelig for egen glede og uten vinnings motiv er noe helt annet.

    Ser du på den Rolex butikken ser du at kontaktadressen er en outlook konto og de tilbyr rabatt for Western U pengeoverføring. Løp og kjøp.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.438
    Antall liker
    84.036
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Tja, at folk gjennom egen svett og toe ønsker å bygge noe som ikke lenger er tilgjengelig for egen glede og uten vinnings motiv er noe helt annet.
    det er fortsatt en simpel kopi!
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    Det er vel ganske åpenbart at det ikke er lov å bruke andres merkenavn. Samtidig tror ikke jeg at en forsterker fra Aliexpress har samme kundegruppe som Accuphase, Krell, eller Pass?
    Og for å sette det på spissen ville jeg heller hatt en fake levinson enn ingen forsterker.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.438
    Antall liker
    84.036
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    I tillegg er det et paradoks at de som uttaler seg så bastant om disse forsterkerne, aldri har prøvd eller eid noen. Kun synsing.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    I tillegg er det et paradoks at de som uttaler seg så bastant om disse forsterkerne, aldri har prøvd eller eid noen. Kun synsing.
    At du er moralsk analfabet er kanskje en yrkesskade?
     
    • Haha
    Reaksjoner: TT.

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    det er fortsatt en simpel kopi!
    AC Cobra var en sær greie bygget i noen få eksemplarer for 50 år siden, at det bygges nye i dag av andre firmaer kan da virkelig ikke sammenlignes med å tjene penger på å lage en kopi av noe som produseres i dag. F.eks.Accuphase.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.438
    Antall liker
    84.036
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    AC Cobra var en sær greie bygget i noen få eksemplarer for 50 år siden, at det bygges nye i dag av andre firmaer kan da virkelig ikke sammenlignes med å tjene penger på å lage en kopi av noe som produseres i dag. F.eks.Accuphase.
    Men det er fortsatt en kopi eller?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    det er fortsatt en simpel kopi!
    Simpel? Er nok tilogmed bedre enn det orginale dette.. ;)


    Men så er det ikke Kina mikk.. Og ja, jeg har prøvekjørt
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.438
    Antall liker
    84.036
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Det er en lovlig kopi, og ikke et simpelt forsøk på å stjele omsetning fra en nåværende produsent. Det er en vesentlig forskjell her.
    Men kan du si at dette er en ekte Carrol Shelby, NEI!
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    Med en prislapp på 12-15papp så finnes det jo ekte varer i søkk og kav å velge i..!?
    Det har du rett i, men vi vet fremdeles ikke hva som lyder best av en kinaforsterker og en annen kinaforsterker til samme pris i butikken?

    Det er ikke for å kverulere, men jeg kjenner meg litt igjen her. Jeg kan ennå huske når jeg fikk hjem et beist av en kinesisk rørpre fra ebay. Jeg er 100% sikker på at den hadde gått ut bakveien og tilhørte gråmarkedet. Jeg har aldri vært så kry for en forsterker noen gang. Det er en av de opplevelsene som gjorde at jeg nå har brukt mer penger på utstyr. Jeg har til og med begynt å kjøpe nytt "dyrt" utstyr hos forhandlere i Norge, men alt dette er uansett bare avsporing.

    Tenker de med moralsk kompass kommer til å få deres lønn i himmelen, mens vi andre får prøve å forberede oss på varmen så godt vi kan.

    mvh
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.681
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er 100% sikker på at den hadde gått ut bakveien og tilhørte gråmarkedet.
    I og med at de fleste produkter lages i Kina for tiden, så skal man ikke se helt bort ifra at ting går ut bakveien og til kun tilnærmet kostpris. En dag lager de merke A og en annnen dag merke B, også kan merke A og B lages som merke X men bare to forskjellige modeller den 3. Dagen og ut bakveien for det "kinesiske" markedet for bare kostpris, der copyright ikke er en del av lovverket.
     

    Entropy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    500
    Antall liker
    959
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Det er vel ganske åpenbart at det ikke er lov å bruke andres merkenavn. Samtidig tror ikke jeg at en forsterker fra Aliexpress har samme kundegruppe som Accuphase, Krell, eller Pass?
    Og for å sette det på spissen ville jeg heller hatt en fake levinson enn ingen forsterker.
    Helt til fake levinson selges ærlig og redelig oppgitt som fake til en tufs på Finn som skal selge den som ekte til 3 ganger prisen og lurer en stakkar som senere igjen skal selge den i god tro osv
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.781
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Jeg ser det er engasjement rundt Fake Levinson her, og er enig i det meste som skrives. Å stemple en forsterker med et stjålet varemerke , og påstå det er en clone av en kjent konstruksjon er jo ikke bra i seg selv. Når "clonen" har svært lite med originalen å gjøre i tillegg så er det direkte svindel på de fleste plan.
    Jeg hadde foretrukket at den ble solgt og markedsført som det den er. Det er en forsterker bygd rundt et John Curl krestsløp (som er så gammelt at det har vært tilgjengelig for DIY osv i årevis). Så - hvorfor ikke kalle en spade for en spade og selge den som nettopp det?

    Nuvel. Jeg kjøpte den ikke for annet at jeg trengte en billig forsterker og snublet tilfeldigvis over denne til rett over 2K. Jeg tenkte virker den ikke - eller brenner opp etter 14 dager - så har jeg i alle fall et OK kabinett. Men , den blir aldri videresolgt av meg som et Mark Levinson produkt - eller solgt i det hele tatt for den saks skyld. Den er ikke døpt Fake Levinson uten grunn.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    3.291
    Torget vurderinger
    1
    Ny lovgivning: Import og omsetning av kopivarer ble i 2021 forbudt og straffbart. Gjelder ikke bare damevesker, men enhver varetype.

    Dessuten har man erstatningsansvar hvis dritten tilkobles strømnettet og forårsaker brannskade. Eller enda verre; personskade/tap av liv.

     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg ser det er engasjement rundt Fake Levinson her, og er enig i det meste som skrives. Å stemple en forsterker med et stjålet varemerke , og påstå det er en clone av en kjent konstruksjon er jo ikke bra i seg selv. Når "clonen" har svært lite med originalen å gjøre i tillegg så er det direkte svindel på de fleste plan.
    Jeg hadde foretrukket at den ble solgt og markedsført som det den er. Det er en forsterker bygd rundt et John Curl krestsløp (som er så gammelt at det har vært tilgjengelig for DIY osv i årevis). Så - hvorfor ikke kalle en spade for en spade og selge den som nettopp det?

    Nuvel. Jeg kjøpte den ikke for annet at jeg trengte en billig forsterker og snublet tilfeldigvis over denne til rett over 2K. Jeg tenkte virker den ikke - eller brenner opp etter 14 dager - så har jeg i alle fall et OK kabinett. Men , den blir aldri videresolgt av meg som et Mark Levinson produkt - eller solgt i det hele tatt for den saks skyld. Den er ikke døpt Fake Levinson uten grunn.
    At ikke alle har uredelige hensikter når de velger å kjøpe slike apparater er jeg klar over. Noen gir beng og ser et kult kabinett og en ferdig krets som de kan leke med. Men selger og produsents hensikter er jeg ikke i tvil om. Jeg forkaster også @na_X moralske relativisme.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Vær oppmerksom på det er umulig i dag å kontakte AliExpress hvis en feil med produktet eller f.eks feilleveranse skulle skje. AliExpress er et totalt useriøst selskap. Eneste veien man har er å bruke deres chatboot og følge en bestemt prosedyre hvor du blir satt i kontakt med selger (AliExpress selger for andre). Hvis selger ikke bryr seg, og som de sjelden gjør, så kommer man ingen vei. Da må man kontakte kredittkortselskapet og oppgi svindel.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Vær oppmerksom på det er umulig i dag å kontakte Aliexpress hvis en feil med produktet eller f.eks feilleveranse skulle skje. AliExpress er et totalt useriøst selskap. Eneste veien man har er å bruke deres chaboot og følge en bestemt prosedyre hvor du blir satt i kontakt med selger (AliExpress selger for andre). Hvis selger ikke bryr seg, og som de sjelden gjør, så kommer man ingen vei. Da må man kontakte kredittkortselskapet og oppgi svindel.
    What's not to like?!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn