Politikk, religion og samfunn Kina, en trussel?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.172
    Sted
    Sunnmøre

Litt meir om det kinesiske svaret på chip-embargoen. Løysinga er altså ikkje å produsera klonar av etablert prosessordesign, men å byggja vidare på RISC-V-arkitekturen (som, i motsetnad til ARM, ikkje er belemra med lisensar).

Når det gjeld generelle datamaskiner bygd på dette, har eg førebels sett denne (Linux, sjølvsagt), men det er mest som ein utviklarmodell å rekna.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    12.500
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Tror det er MEGA naivt og tro at slikt ikke er innstallert i alle kinesisk produserte biler........ og sikkert i allt som har med kinesisk telekomunikasjons utstyr også.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    12.500
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Tror at man snart må bytte ut slutten i ordet konspirasjons "teorier" med ordet realitet........ virker nå som at alt annet er naivt og det med store bokstaver. Vi nordmenn er naive av natur og tror godt om de fleste, men jeg begynner nå og frykte at hvis vi fortsetter med denne holdningen så kommer vi til og bli så utrolig rævkjørte fremover......... vi må nok snart våkne opp i fra Tornerose dvalen våres og se realiteten i øynene.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.172
    Sted
    Sunnmøre
    ^ IMO har det vore klart svært lenge at nesten all teknologi har denne typen svakheiter: anten det er snakk om medvitne “bakdører” eller umedvitne feil. Skilnaden er i praksis ikkje så veldig stor.

Brannmurar hindrar til ein viss grad, men minner om Stuxnet, mot eit offline atomreaktor som køyrde programvare frå Siemens. Det kinesiske angrepet mot amerikansk e-post (2024) brukte etter det eg hugsar ei svakheit i IOS (Cisco).

Den einaste måten å garantera seg er vel kanskje krav om at alt med i nærheita av samfunnskritisk funksjon skal leverast med uavhengig verifisert kjeldekode. Enormt fordyrande, sjølvsagt, men endeleg har vi kanskje eit skikkeleg use-case for KI.

Viss så internasjonal handelslovgjeving kan tilskriva seljar erstatningsplikt for slike hol, byrjar det å likna noko.

Edit: Tilrår å lesa originalartikkelen hjå Reuters som gjev vesentleg meir informasjon.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.989
    Sted
    Liten by
    Tror det er MEGA naivt og tro at slikt ikke er innstallert i alle kinesisk produserte biler........ og sikkert i allt som har med kinesisk telekomunikasjons utstyr også.
    Det er tilogmed bevist, selv om ikke alle klarer å ta til seg dette.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.547
    Sted
    Bergen
    også i Danmark
    inlog, men det ser ut til å kunne være samme sak; mystiske deler i importert elektronikk som brukes i strømnettet. Dog ikke angitt fra hvilket land

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.798
    Sted
    Holmestrand
    også i Danmark
    inlog, men det ser ut til å kunne være samme sak; mystiske deler i importert elektronikk som brukes i strømnettet. Dog ikke angitt fra hvilket land
    I gamle dager kunne du være en sikkerhetsrisiko med en onkel som hadde vært i Russland.
    I dag bygger vi kritisk nettbasert infrastruktur med komponenter fra «fienden».

Sist redigert:

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.989
    Sted
    Liten by
    Og enda er det de som ikke tror Kina biler spionerer...
    Folk vil tro det de vil tro! Men fakta har de ikke...

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.172
    Sted
    Sunnmøre
    Bilane frå Kina kan spionera, som dei fleste andre bilar. Utan tvil. Vi veit ikkje om eller når. Massespionasje? Målretta spionasje?

På same måten: vi veit ikkje kvifor det sit ein radiomottakar i kinesiske invertarar. Det kan vera ei medviten, utplassert måte å skru av, eller det kan vera eit stykke elektronikk som ikkje er i bruk (type, same kort på fleire modellar).

Dersom målet er å plassera bakdører, er det betre å gjera det med tilfeldige «feil» enn med programkode og elektronikk som openbert er laga for å gje uautorisert tilgang.

Det eg ikkje trur, er at dette er føremålet med kinesisk eksport. Det er ein bieffekt fordi det er mogleg (og Kina utnyttar det). Føremålet til Kina er å tena pengar på industriproduksjon. Det gjer at sikkerheit og verifikasjon burde stå høgt på blokken når vi handlar frå Kina, eller godkjenner bilar og annan elektronikk derifrå. Korleis veit vi at bilen ikkje spionerer, burde Biltilsynet spørja. Korleis kan vi kontrollera det?

Den observante lesaren tenkjer nok at dette vert dyrt. Ja, det trur eg. Så då vert det kanskje billigare å kjøpa frå folk vi stolar på. Spørsmålet er jo kven det er. Mange meinte lenge at Microsoft og F-35 var trygt og sikkert.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    15.594
    Sted
    Sørlandet
    Tro er noe man gjør i kjerka. De fleste vet, og har visst lenge, at Kinesiske biler har connectivity. Akkurat som de Europeiske bilene. @Tweedjakke har rett i det han skriver over her.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.989
    Sted
    Liten by
    Bilane frå Kina kan spionera, som dei fleste andre bilar. Utan tvil. Vi veit ikkje om eller når. Massespionasje? Målretta spionasje?

På same måten: vi veit ikkje kvifor det sit ein radiomottakar i kinesiske invertarar. Det kan vera ei medviten, utplassert måte å skru av, eller det kan vera eit stykke elektronikk som ikkje er i bruk (type, same kort på fleire modellar).

Dersom målet er å plassera bakdører, er det betre å gjera det med tilfeldige «feil» enn med programkode og elektronikk som openbert er laga for å gje uautorisert tilgang.

Det eg ikkje trur, er at dette er føremålet med kinesisk eksport. Det er ein bieffekt fordi det er mogleg (og Kina utnyttar det). Føremålet til Kina er å tena pengar på industriproduksjon. Det gjer at sikkerheit og verifikasjon burde stå høgt på blokken når vi handlar frå Kina, eller godkjenner bilar og annan elektronikk derifrå. Korleis veit vi at bilen ikkje spionerer, burde Biltilsynet spørja. Korleis kan vi kontrollera det?

Den observante lesaren tenkjer nok at dette vert dyrt. Ja, det trur eg. Så då vert det kanskje billigare å kjøpa frå folk vi stolar på. Spørsmålet er jo kven det er. Mange meinte lenge at Microsoft og F-35 var trygt og sikkert.
    Close, but no cigar.
    Vi vet med sikkerhet at den sender data hele tiden. Det er bevist ved å ta en bil inn i en tunnel langt under bakken. Noen kinesiske leverandører får kunder til å skrive under på alt dette også. Norske myndighter har utrykt bekymring for kontraktene. Noen har tilogmed harrdisker i byttbare batterier. Hvorfor det?

Vi vet også at GPS'en som brukes i mange bil modeller bruker kinesisk satelitt. En satelitt som sender signal begge veier. Ingen andre (sto det i artikkelen) gps'er gjør det. Hvorfor skal man sende data fra en GPS?

Nei, vi vet ikke 100% hva dette brukes til, men det er knapt poenget. Poenget er at data blir sendt uten at vi vet hva, hvor og får gitt et samtykke til det.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    15.594
    Sted
    Sørlandet
    Close, but no cigar.
    Vi vet med sikkerhet at den sender data hele tiden.
    Nei, vi vet ikke 100% hva dette brukes til, men det er knapt poenget. Poenget er at data blir sendt uten at vi vet hva, hvor og får gitt et samtykke til det.
    Alt dette er gammelt nytt. Hva er det du tror du vet som ikke allerede er velkjent? Tesla var de første som bygget nasjonalt datasenter i Norge basert på salgstallene. Dette var for ca 10 år siden. Hadde du plassert en Tesla, en VW og Kinabil i samme tunnel så ville du sett omtrent det samme resultatet. Om du ikke liker dette så kjører du en gammel bil. Akkurat som du sannsynligvis også bruker en ikke-så-smart-telefon.

At personer ønsker eierskapet til dataene sine er jo forståelig. Lykke til med det.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.989
    Sted
    Liten by
    Og vi synser i vei....
    Jeg er glad det finnes de som tar dette alvorlig og at det begynner å bane vei for mere informasjon rundt dette.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.989
    Sted
    Liten by
    Du vet ingenting om at andre biler er like ille som kinesiske og sansyneligheten for at de ikke er det, er stor. Selv om Tesla også gjør noe tilsvarende. Men USA, har til nå, vært vår alliert. Kina not so much.

Det virker som du tar dette personlig? Det kan da ikke være spesielt kontroversielt å mene at Kina biler umulig kan være det beste alternativet for oss?

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    15.594
    Sted
    Sørlandet
    Du vet ingenting om at andre biler er like ille som kinesiske og sansyneligheten for at de ikke er det, er stor. Selv om Tesla også gjør noe tilsvarende.
    Takk. Har jobbet med dette noen år så noe håper jeg jo at jeg vet. Det er noen år siden vi ble temmelig overrasket over datamengdene til en enkelt Tesla.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.989
    Sted
    Liten by
    Vi vet at det sendes Kina, så da blir det vel en vesensforskjell? Ikke sant?

"– Vi finner forbausende mye datatrafikk mellom bilen og Kina. Det var en overraskelse. Vi hadde ikke forventa det, sier han.
    Prosjektet har funnet ut at bilen kommuniserer med USA, Canada, Kina, men også Russland og Australia.
    – Og så ser vi også hvor mye data som sendes. Det er ganske interessant. Selv om bilen er slått av, så vil bilen kommunisere."

Så da er vel ikke like greit med kina biler?

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    15.594
    Sted
    Sørlandet
    Du vil bare ikke forstå vil du?

Vet du hvordan dataene behandles i USA, Kina, Australia osv? Nei. At du er Kinafiende lyser igjennom på alt du skriver. En kinabil sender ikke MER data en hva en tilsvarende annen moderne bil gjør. At mengdene er store visste vi for over 10 år siden. At den også sender data avslått er også gammelt nytt.

Hvilken streamer og telefon bruker du?

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.989
    Sted
    Liten by
    Så du har mere greie på dette enn PST og prosjekt Lion Cage? Som alle advarer mot dette.
    Kina er bare snille og greie og dataene de får misbrukes selvsagt ikke? Om jeg er kina fiendtlig (noe jeg tar som heder), så er du ubeskrivelig naiv!

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    15.594
    Sted
    Sørlandet
    Så du har mere greie på dette enn PST og prosjekt Lion Cage? Som alle advarer mot dette.
    Kina er bare snille og greie og dataene de får misbrukes selvsagt ikke? Om jeg er kina fiendtlig (noe jeg tar som heder), så er du ubeskrivelig naiv!
    Igjen takk. Du fremstår som en trivelig person . PST kom inn i bildet relativt seint når det kommer til biler. Bedre sent enn aldri. Deres syn på trusselsituasjonen kan man enkelt finne. I den står det ikke at man ikke burde kjøpe kinesiske biler.

At Kina bedriver imperialisme med hjelp av teknologi, infrastruktur, mat, energi og økonomi er gammelt nytt. Det har vært deres agenda i årevis. Heller det en bomber og granater som er metodikken til en del andre land.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.989
    Sted
    Liten by
    Helt OK å spionere, behandle sine innbyggere som kveg og gi bombene til noen andre? Som faktisk bruker de? :) Igjen, naivt...
    Hvordan du klarer å se min personlighet på grunn av en sterk iboende skepsis til kinesiske varer som også er bevist å spionere ved mange anledninger er for meg en gåte. Men du er vel like god til å lese meg som kineserene, kan det se ut som... :)

PS: dersom det skulle være karkateroppbyggene og kontroversielt å mene at vi må være ekstremt forsiktige med Kina og deres varer, da er det mange meninger som burde karakterisere andre som fullstendig gale....

Sist redigert:

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    15.594
    Sted
    Sørlandet
    Hvordan du klarer å se min personlighet på grunn av en sterk iboende skepsis til kinesiske varer som også er bevist å spionere ved mange anledninger er for meg en gåte.
    Enkelt. Det er bare å lese mellom linjene.

Risikoen for avlytting og spionasje er reell, men ikke unik, for kinesiske biler og andre kinesiske produkter. Det er mitt poeng som du overhodet ikke klarer å forstå.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.989
    Sted
    Liten by
    Enkelt. Det er bare å lese mellom linjene.

Risikoen for avlytting og spionasje er reell, men ikke unik, for kinesiske biler og andre kinesiske produkter. Det er mitt poeng som du overhodet ikke klarer å forstå.
    Sånn som du leser Kina? 😅
    Og det er det PST og Lion Cage, samt de fleste andre sier. Noe du ikke ser ut til å innse.
    At Tesla og andre også har svin på skogen er en ting. De er våre ALLIERTE! Og som du sier, Tesla sender ikke data til USA.
    Kina er IKKE vår allierte og har bevist mange ganger at vi rett og slett ikke kan stole på noe derifra. Kina sender data til Kina! De er forpliktet til det.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn