Kef 104/2 høytalerkabel..?

Audio107

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.05.2012
Innlegg
221
Antall liker
184
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Har ett par 104/2 med biwire terminaler.
Nye oppheng-ferrofluid i diskant og Falcon Acoustic recapp delefilter.
Ear 509 eller Lyngdorf 2200 som forsterker.
Har meget gode Audioquest nå men mellomtone er litt tilbakelent.
Vet at dette er Kef lyd..
Satte på 2,5 kv biltema strømledning for å høre..
Det ble klarere/anderledes.
Tenker tynne sølv i bomull på sikt..eller noen som har erfaring med kabler til disse?
 

Vedlegg

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.705
Sted
Kongsberg
Før kabling bør du gjøre det ultimate 104/2 tweeket; plassere høyttalerne på hver sin 20 eller 25 cm Lecablokker.

Så kan du begynne å evaluere kabler. Jeg ville begynt med min "go to kabel"; Kimber 8VS single run til det øverste
settet med terminaler og jumpere av samme kabel ned til det nederste settet med terminaler...
 
Sist redigert:

Audio107

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.05.2012
Innlegg
221
Antall liker
184
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Takk for svar..vil ikke spredningsmønster på diskant feil da…?
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.705
Sted
Kongsberg
Takk for svar..vil ikke spredningsmønster på diskant feil da…?
Absolutt ikke!

Kef 104/2 med sin d"Appolito konfigurasjon av diskant/mellomtoner bør lyttes til med diskanten i ørehøyde.
Med diskanten plassert såpass lavt som den er på 104/2, vil du sitte å høre på d"Appolito konfigurasjon med
20-30 grader (vertikalt) off axis som gir deg et seriøst dip ved den øvre delefrekvensen.
Hevingen av høyttalerne med Lecablokker vil i tillegg stramme opp bassen, noe som absolutt ikke er en ulempe
på disse høyttalerne. Men mer nivå ved øvre delefrekvens og mindre nivå i bassen vil samlet gi deg slankere lyd
fra høyttalerne. Derfor anbefalingen av Kimber 8VS som har en noe varm klangkarakter og litt ekstra "woomp" i
bassen. Med Esotericen. Eller ta deg av slike avvik med Lyngdorfen...
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.837
Antall liker
5.489
Sted
Holmestrand
Jeg bruker Kimber Kwik-12 (4x3.31mm2), men har ingen følelser når det gjelder ledninger.
Kwik-12 har 2 par, og passer derfor fint for biwiring.
De gjør meg verken lykkelig eller deprimert, men har fungert upåklagelig hver dag i mange år.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.287
Antall liker
11.094
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Det var en gang en tråd. jeg husker den fordi jeg har hatt 104/2 selv.
Kanskje du finner noe nyttig bakgrunn her
 

Audio107

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.05.2012
Innlegg
221
Antall liker
184
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Den har nye kondiser også..er det «innspillingstid « på kondiser i delefilter/Kube?
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.010
Antall liker
12.892
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Du bør ha kuben
Kef kuben fulgte ikke med ved kjøp av104.2
Den måtte kjøpes separat, og var designet til 102, 103, og 104.
Det var kun model 107 som hadde dette inkludert, men den kuben var annerledes og hadde flere innstillinger.

Dette var vel nærmere 40 år siden, og i dag har vi bedre, og rimelige DSP løsninger som går kuben en høy gang...som også vil løse @Audio107 's "tilbakelente mellomtone" mye bedre enn å handle kostbare sølvkabler.
 
Sist redigert:

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.705
Sted
Kongsberg
Har du prøvd…?
Ja. Jeg hadde vel ikke vært så bombastisk om jeg ikke hadde prøvd det selv. (Selv om dette er 30+ år siden). ;) Kef 104/2 oppleves som mer
åpen og linjær til tross for at den ikke burde det. Dessuten tegner høyttalerne et langt mer troverdig lydbilde på et par Lecablokker.

Strengt talt er vel ikke 104/2 en ekte d"Appolito høyttaler da den øvre mellomtonen er den eneste som "møter" diskanten mens den nedre mellom-
tonen runder av lengre ned (antagelig ved "baffelstep"). Noe som gjør 104/2 til en 3 og en halv veis høyttaler. Men, for å få til den lave høyden på
høyttaleren har man laget et av de mest komplekse delefilterne noensinne i en kommersiell høyttaler. Dette filteret er helt for jævlig:

delefilter.png

Her ser du et ytterligere 3. ordens low pass filter (L9/C12/L10) for den øvre mellomtonen i serie med 3. ordens low pass filteret (L6/C8/L7) for
den nedre mellomtonen! Pluss sugekretser i hue og ræva. Og i tillegg måtte man ha Quben for å equalisere ytterligere (i bassen)...

Faktisk hadde det vært gøy å forsøke å bygge et nytt delefilter for denne høyttaleren, med diskanten i ørehøyde og 2. ordens filtre (pluss baffel-
stepkomp for mellomtonen) hele veien.
 
Sist redigert:

Audio107

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.05.2012
Innlegg
221
Antall liker
184
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
1. model gikk vel ned til 20hz uten kube..
Bi wire versjon til 55hz og kom med Kube mener jeg,
men mulig jeg husker feil.
Dette er mitt 4. par 104.
Har hatt 105/3 to ganger og 107 m kube to ganger.
Beste i mitt rom 105/3, skulle ikke solgt..😶🫣
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.010
Antall liker
12.892
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Jeg og er....eller rettere sagt sagt VAR fan av Kef Reference series på 80-90 tallet.
Denne serien er skyld i at jeg ble kronisk lyd nerd.
I dag ser/høres alt annerledes ut, og utviklingen har vel egentlig løpt i fra disse fantastisk flotte talerne.

Hadde R103 to ganger, R104.2 fire, eller fem ganger. R107 to ganger, og R107.2 på lån en gang.
R105.3 hadde jeg som første eier i Norge. ;)

Hadde jeg hatt et par 104.2 i dag, ville jeg bytta ut den foreldede T33 diskanten, og erstattet den med noe nyere og bedre,
samt koblet meg forbi det komplekse delefilteret....og kjørt en full aktiv digital løsning.

For sin tid/æra, var dette noe av det feteste pris/ytelse forhold vi fikk kjøpt da, og jeg trur disse sakene ville låte uber kult aktivt, med eks. en miniDSP og 6 forsterker kanaler.

...og som Gunnar påpeker, få de opp på 20 cm pidestaller.
 
Topp Bunn