Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.040
    Antall liker
    20.227
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Bilde i #19.955
    Prøv å bytt inn og ut-settet fra tape til amp??
    "Out" fra tape skal til "In" på forsterker og vice versa.....
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.463
    Antall liker
    84.169
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    REC Selector står på CD. Ellers koblinger og innstillinger som vist på bilder. Skyvekontroller for innspillingsnivå på TCD-310 står nesten helt i null. Ser og høres ikke riktig ut. Vis vedlegget 987042 Vis vedlegget 987041
    Tror kanskje du skal forsøke å benytte inn og utgangene på RECORDER 2, om du ikke har funnet ut noe mer
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    1
    Ikke kryssa inn på TCD slik at ut fra Marantz PM4001 går på ut fra TCD og omvendt? Ta helt av ut TCD og inn på Marantz. ( sorry ikke veldig lett å se hele koblings rekka)
     

    jifbaderom

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.352
    Antall liker
    1.296
    Sted
    Stavanger
    Har anskaffet en Tandberg TCD-310. Denne fungerer utmerket til avspilling av 40 år gamle kassetter. Har så forsøkt opptak fra CD via en Marantz PM4001 til kassett. Det fungerer ikke like bra. Eller rettere; svært dårlig. Masse støy og kan høre bare et svakt opptak. Har koblet opp som vist på vedlagte bilder. Hva kan være feil ?





    Vis vedlegget 987027 Vis vedlegget 987028 Vis vedlegget 987029
    skal du ta opp fra CD må du sette Ren selector på CD. (har du koblet zdspiller til CD inngang da)
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.463
    Antall liker
    84.169
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Om du har mulighet til å teste evt låne en spiller, finner du fort ut om din er i orden eller ikke. Lykke til😉👍
     

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    266
    Antall liker
    559
    Sted
    Eidsvoll Verk
    Hadde dessverre litt flomutfordringer i høst, men heldigvis var ikke noe av stereoutstyret i nærheten av gulvnivå. Alt måtte ut for å rive opp gulvteppe, men nå er jeg ca. back in business igjen Har ryddet opp litt så har nå ett stack for audio og ett for video.
    PXL_20240120_170333991.jpg
     
    Sist redigert:

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    De som har svært god hukommelse husker kanskje at jeg kjøpte en Tandberg 3034 i fjor med smeltede belter. Nå har jeg endelig hatt tid til å jobbe på den, og et reim/belte-sett (fra Skutle Service) og en bytte-capstan-motor senere så er det lyd i den igjen. Endelig kan jeg begynne å virkelig teste ut hva som fungerer og ikke, og jobbe videre med å prøve å gjøre den forhåpentligvis ikke bare fungerende for en liten video, men også driftssikker over tid. Er litt som å skrelle en løk dette her, lag på lag. Prosjektet fortsetter...

     

    ponyman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.02.2004
    Innlegg
    88
    Antall liker
    107
    Sted
    Hell
    Torget vurderinger
    2
    Har en Nakamichi CA2 som har ligget nedpakka i 20-25 år. Jeg hadde vel egentlig tenkt å selge den og tok den ut for å sjekke at alt fungerte. Koblet den opp, fant frem noen gamle kassetter som ble spilt inn for 30 år siden minst. Alt fungerte. Men jeg fikk hakeslepp. Var kassettspillere virkelig så bra? Jeg husker de som litt flate, kjedelig og lite dynamiske. Men nå...
    Det skal dog sies at anlegget er noen grader forbedret siden spilleren ble pakket ned. Men allikevel. Jeg tror jeg beholder den jeg som en god bidragsyter til 🎶.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.476
    Antall liker
    3.305
    Torget vurderinger
    1
    Jeg husker de som litt flate, kjedelig og lite dynamiske. Men nå...
    Du husker riktig. Det gjaldt de aller, aller fleste merkene. Selv de beste modellene med gode måledata, låt ikke nødvendigvis bra.
    Dette skjønte jeg ikke før jeg fikk Tandberg 3014A. Det var virkelig klasseforskjell fra mine tidligere Technics, Nikko og Teac-spillere.
    Tror man må opp på Tandberg og Nakamichi nivå, for virkelig å få god lyd. (Men jeg har dog ikke hørt alle konkurrentene).
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.201
    Antall liker
    2.679
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Jeg savner det litt,,, times vis opptak og spilling .Lånte LP og spillte opp , crome tdk basf maxell
    Tandbergene lang leve tid og hadde dual capstans som var tingen

    3014 var lenge itillegg min desiderte preamp da lyden gjennom rec out / pause var outstanding .Jeg måtte lage en motor stopper på baksiden : )

    Det var etter da jeg begynnte å bygge fet kl A preamper

    Ikke glemme sony i cassette verden ,,
    Min aller siste cassette

    Screenshot 2024-01-24 at 00-09-18 Sony TC-K677ES - Hi-Fi Database - Cassette Decks.png
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.292
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Ja, lyden igjennom 440A på Source er også virkelig spesiell, vanskeligt å beskrive men avhengig blir man....og nå er der en på Tapeheads der mener at test via source/tape bare er tull!
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.201
    Antall liker
    2.679
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Ikke med mindre du vil sjekke kvaliteten under innspilling og kansje en ny bånd type hva den tåler av overstyring " da med hode telefoner
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.463
    Antall liker
    84.169
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.292
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    kanskje det er rca kontaktene inn til spiller der er et problem, der kan være litt "vakkel" der, usikker på om du får signal inn til spiller og det er årsaken til den ikke ka ta opp noe, prøv å trek rca kablene inn til spiller litegran ut. På min er ene utgangen litt vrien, kablen må trekkes ut en milimeter før der er skikkelig kontakt.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.476
    Antall liker
    3.305
    Torget vurderinger
    1
    Nei, men har avtale med en ekspert som skal se på spilleren utpå våren. Ingen hast, avspilling fungerer utmerket.
    KVIKK SJEKK: Prøv å gjøre et opptak. Eventuelt forbered et opptak, men ha inne Pauseknappen: Får du utslag på VU-metrene i begge kanaler som rimer med musikken?
    I så fall har du kablet riktig, og feilen ligger begravd inni spilleren et sted.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg savner det litt,,, times vis opptak og spilling .Lånte LP og spillte opp , crome tdk basf maxell
    Tandbergene lang leve tid og hadde dual capstans som var tingen

    3014 var lenge itillegg min desiderte preamp da lyden gjennom rec out / pause var outstanding .Jeg måtte lage en motor stopper på baksiden : )

    Det var etter da jeg begynnte å bygge fet kl A preamper

    Ikke glemme sony i cassette verden ,,
    Min aller siste cassette

    Vis vedlegget 988775
    Har denne spilleren selv. Nå ligger den i kjelleren. Har spillt inn på Sony Metal Master (ekte metallbånd) nå sist på Dolby S, da både fra LP og CD med meget godt resultat. Bruker kasettene i en av bilene på Dolby B innstillingen. Lyder vel så bra som på CD. Blir mere analogt. Har ennå 2stk igjen av disse båndene. Har ikke tatt meg råd til å bruke dem, da de er gull verdt :) Hadde kjøpt flere esker a 5stk, hvis jeg hadde vist at de skulle bli så mye verdt.
     
    Sist redigert:

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Har lagt ut noen sånne fra "Maxell-samlingen" på finn nå idag, da jeg fant ut at jeg hadde hele 4 stk. av akkurat denne varianten (USA-utgave, 1984).
    PM ved interesse.

    EDIT: To solgt allerede, så kun én stk. igjen.

    IMG_9240.jpg



    Snacky
     
    Sist redigert:

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Hva var prisen pr.stk for disse?
    1706550875903.jpeg
    Jeg la dem ut til 200kr stykket. For noen dager siden var det en annen som la ut 3 stk. identiske til 700kr samlet, og de ble solgt på et par-tre dager.



    EDIT2: La nettopp ut en annen Maxell retro-kassett på finn, nemlig UR90 (USA-utgave, 1985). Har nå 10 stk. igjen. PM ved interesse.

    1706550775812.jpeg



    Snacky
     
    Sist redigert:

    afen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    227
    Antall liker
    715
    Vanvittig kjør på innspillinger av mixtapes etter at Luxman kom i hus, river plast daglig.
    Ny ladning med type ll på vei fra Snacky heldigvis 🤘
    Vis vedlegget 990086
    Steeeike for en lekker spiller altså! Du måtte vel grave dypt i sparegrisen for den der? Husker jeg så en slik på Tradera for noen år siden, i ikke særlig pen stand. Den gikk for en god del penger likevel!
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.548
    Antall liker
    3.059
    Torget vurderinger
    2
    Steeeike for en lekker spiller altså! Du måtte vel grave dypt i sparegrisen for den der? Husker jeg så en slik på Tradera for noen år siden, i ikke særlig pen stand. Den gikk for en god del penger likevel!
    Gratis var den ikke men eg syns det var et godt kjøp.
    Servet og solgt av denne gjengen https://www.mortstvrepair.com/
    7600,- inkludert alt, levert på døra
     

    jifbaderom

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.352
    Antall liker
    1.296
    Sted
    Stavanger
    Nei, men har avtale med en ekspert som skal se på spilleren utpå våren. Ingen hast, avspilling fungerer utmerket.
    Og kanskje inni/på våren 😁
    Er det 2 hoders maskin har den kanskje en lang bryter inni som kan være like skitten som volum potensiometer
     

    jifbaderom

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.352
    Antall liker
    1.296
    Sted
    Stavanger
    Kunne kjøpt av ren nostalgisk følelse. Hadde et par dusin av dem

     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.476
    Antall liker
    3.305
    Torget vurderinger
    1
    -Is it live or is it Memorex?
    Memorex Chrome i Flip-case husker jeg var steintøft en gang på slutten av 70-tallet.
    Memorex.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn