Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • FroBe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.08.2014
    Innlegg
    89
    Antall liker
    146
    Sted
    Ryfylke
    Hva er riktig pris på denne??
    Om det hadde stått en tusenlapp er det nok ingen som ville reagert på det, og den ville blitt solgt til noen istedenfor å stå til pynt på Finn i år etter år.
    De som liker Technics farge og stil fra 90-tallet ville kanskje betalt 1500 også.
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    Denne skruen justerer azimuth (vinkelen til lydhodet). Dette påvirker hovedsakelig om man får med all diskanten, eller om man mister de høyeste frekvensene.
    Justeringer her påvirker vanligvis venstre og høyre kanal like mye.
    Husk at skrujernet som brukes for slike justeringer ikke må være magnetisk, da må man avmagnetisere lydhodet etterpå...

    Antar at lydhodet i spilleren er rengjort allerede, siden kapstan og pressvalse ser rene ut.

    En slik gammel spiller kan også ha feil og svakheter i elektronikken og kontakter/brytere som kan påvirke nivået i en kanal.
    Servicemanual kan lastes ned her om man registrerer seg:
    Kan en bruke et lite skrujern og prøve seg fram? Et vanlig skrujern er vel ikke magnetisk? Og så justere lyden optimalt mens en kassett surrer og går?
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.538
    Antall liker
    3.042
    Torget vurderinger
    2
    Bytta maskin og fikk til Fuji båndene, rart i grunnen for eg gjorde 4 opptak på andre kassetter etter at eg gav opp 5 packen :unsure:
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.738
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Kan en bruke et lite skrujern og prøve seg fram? Et vanlig skrujern er vel ikke magnetisk? Og så justere lyden optimalt mens en kassett surrer og går?
    Jeg anbefaler å benytte hodetelefoner om du skal justere, da er det lettere å få korrekt balanse i lyden. Lykke til!
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.939
    Antall liker
    1.279
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Jeisann folkens. Får en TCD440A snart og ser noen Tandberg kassetter ute (2x30min ferro). Wr det noen vits å gå for? Har lest maskinen uansett er god på tilgjengelige nye tapes .... Råd mottas med takk!-)
    Der er liten vits i å bruke chrom og metal på denne spiller, du kan jo prøve men hva denne spiller klarer å hive ut av en Maxell UD, TDK D eller Sony HF vi gi dig bakoversveis.....om du velger å prøve f.eks Basf CSII må du rekalibrere....hellere prøve en Maxell XlII DA....
     

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Der er liten vits i å bruke chrom og metal på denne spiller, du kan jo prøve men hva denne spiller klarer å hive ut av en Maxell UD, TDK D eller Sony HF vi gi dig bakoversveis.....om du velger å prøve f.eks Basf CSII må du rekalibrere....hellere prøve en Maxell XlII DA....
    Takk for tips Niels. Gleder meg til den kommer.-)
     

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Eg veit ikkje ka som har skjedd med båndene men det var umulig å få skikkelig opptak, skal teste resten i kveld om eg har ork.
    Jeg har nå testet et av båndene dine på min TC-K611S, og kan bekrefte at disse er det noe feil med. Sannsynligvis er de bare fra en "bad batch", men det kan selvsagt være gjennomgående dårlig kvalitet på denne versjonen. Jeg lyttet først til de opptakene du hadde gjort på dem, og hørte jo fint at det var rimelig ubrukelig. Det hørtes rett og slett ut som om transporten i opptakeren din hadde problemer med å dra båndet jevnt, noe som sannsynligvis forårsakes av unøyaktig produserte (les:billige) kassettskall. Jeg opplevde ikke det som noe problem på min opptaker, men forskjellige maskiner har forskjellig følsomhet for dette forholdet. Men, ikke nok med det, selve tapen har også svært ujevn kvalitet, spesielt på side A, og kalibreringsmeteret mitt var "all over the place", spesielt på starten av båndet, men det stabiliserte seg mot midten, og det var fullt mulig via kalibreringspottene å kompensere tilstrekkelig til at opptaket ble brukbart nok (begynnelsen av side A var dessverre så og si ubrukelig selv med kalibreringskompensasjon). Så, konklusjonen min er simpelthen ujevn kvalitetskontroll hos Fuji's produsentpartner (SKC). Tapen som står i disse kassettene skal være Fuji's egen "beridox"-formulering, som i utgangspunktet skal være en ypperlig tape. Take-away er dermed at man skal være skeptisk til å anskaffe akkurat denne varianten (dette er siste versjon, produsert 1999 og fremover) av Fuji CDFan2, dessverre, spesielt hvis man ikke har kalibreringsmuligheter på opptakeren sin.

    1679596778629.png


    Snacky
     
    Sist redigert:

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.538
    Antall liker
    3.042
    Torget vurderinger
    2
    Eg brukte en Sony tc-k990es på dei to eg sendte til deg, på bånd nr 3 brukte eg Pioneer ct-s630s med super auto ble og det ble et vellykket opptak.
     

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Eg brukte en Sony tc-k990es på dei to eg sendte til deg, på bånd nr 3 brukte eg Pioneer ct-s630s med super auto ble og det ble et vellykket opptak.
    For å sjekke om et annet skall kunne forbedre opptakene, transplanterte jeg tapen over i et ganske solid BASF-skall fra 80-tallet. Resultatet var slående. Borte var ustabiliteten i kalibreringen og opptaket høres vesentlig bedre og mer stabilt ut. Så (den lettere modifiserte) konklusjonen er at det var selve skallet som var (hoved)synderen. Utrolig hvor mye et skall (og den enkelte opptager selvsagt) kan bety for å få til stabile opptak som får dratt ut all ytelse fra selve tapen.


    Snacky
     
    Sist redigert:

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.538
    Antall liker
    3.042
    Torget vurderinger
    2
    For å sjekke om et annet skall kunne forbedre opptakene, transplanterte jeg tapen over i et ganske solid BASF-skall fra 80-tallet. Resultatet var slående. Borte var ustabiliteten i kalibreringen og opptaket høres vesentlig bedre og mer stabilt ut. Så (den lettere modifiserte) konklusjonen er at det var selve skallet som var (hoved)synderen. Utrolig hvor mye et skall kan bety for å få til stabile opptak som får dratt ut all ytelse fra selve tapen.


    Snacky
    Interessant, det skal prøves her og.
     

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Er det noen som har erfaring med denne kassetten?

    1679932256221.jpeg

    1679932272642.jpeg


    Visstnok produsert i Sør-Korea fra 1987-89 (av SKC) iflg. et par tapearkiv-orienterte nettsider, men er også datert 1980 (og "made in Germany") av et par andre lignende nettsider. Noen som vet nøyaktig?


    Snacky
     
    Sist redigert:

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    518
    Antall liker
    806
    Torget vurderinger
    8
    Gammel og "ny" teknologi møtes på musikkrommet mitt. Fikk tak i en fin og brukbar Sony TC-K590 og nå er jeg i gang med å digitalisere egne opptak som er mellom 30 og 40 år gamle av band og musikere jeg har spilt med i årenes løp. Disse opptaket eksisterer i dag kun på mine gamle kassetter og mange blir overrasket når de får høre dette igjen etter 30 -40 år.
    Her er eksempel fra en digitalisert fil tatt fra Sony kassettspilleren. 32 år gammelt opptak fra et band (Soulkick) jeg startet i 1990 sammen med en kompis.

    Link


    IMG_6251 2.JPG
     
    Sist redigert:

    Idar E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2018
    Innlegg
    473
    Antall liker
    1.198
    Sted
    Fræna
    Torget vurderinger
    1
    ^^^ Jævlig bra beskivelse, @TT ! 😄
    Høres ut som en interessant sjanger 👌😎
     
    • Haha
    Reaksjoner: TT.

    Idar E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2018
    Innlegg
    473
    Antall liker
    1.198
    Sted
    Fræna
    Torget vurderinger
    1
    Må være værd noe for retro c64 samlere
    Ja - det tror jeg! :) - Hadde jeg hatt mer tid til overs ville jeg ha prøvd å få liv i disse spillene. I mellomtiden får jeg nyte Electro-Fax Punken 🤟
    Har ingen originale cover/esker -husker jeg stillte de opp på rommet siden de var så.. tøffe :D.

    Fant noe på ebay. Litt OT dette, men det får tåles:

    LEVELS OF INTENSE MAYHEM!

    s-l1600 (2).jpg


    s-l1600 (3).jpg
     

    jifbaderom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.167
    Antall liker
    1.099
    Sted
    Stavanger
    Ja - det tror jeg! :) - Hadde jeg hatt mer tid til overs ville jeg ha prøvd å få liv i disse spillene. I mellomtiden får jeg nyte Electro-Fax Punken 🤟
    Har ingen originale cover/esker -husker jeg stillte de opp på rommet siden de var så.. tøffe :D.

    Fant noe på ebay. Litt OT dette, men det får tåles:

    LEVELS OF INTENSE MAYHEM!

    Vis vedlegget 907097

    Vis vedlegget 907098
    H.E.R.O. Var mitt favorittspill til c64
     

    Sjarlatan

    Medlem
    Ble medlem
    13.06.2022
    Innlegg
    13
    Antall liker
    35
    Sted
    Oslo
    Nei, mens man venter på en TCD 3004 som ikke er solgt av en spekulant...

    Får man gå for en First Price-løsning for å få den senere Tandberg-lyden på kassett!
    Kanskje litt brutalt å kalle NAD for First Price, hvert fall gitt hvor gode opptak den senere NAD 613 gir, om man stiller den godt inn for båndet. (Ser noen hevder det er den siste kvalitetskassettspilleren som ble designet, i det herrens år 1997)

    Har etter mye om og men fått tak i en NAD 6340, med Dyneq, som skal få nytt drivbånd og prøvekjøres fremover. Spent på hva Dyneq har å by på!
    NAD 6340 Cassette Deck Review
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.939
    Antall liker
    1.279
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Nei, mens man venter på en TCD 3004 som ikke er solgt av en spekulant...

    Får man gå for en First Price-løsning for å få den senere Tandberg-lyden på kassett!
    Kanskje litt brutalt å kalle NAD for First Price, hvert fall gitt hvor gode opptak den senere NAD 613 gir, om man stiller den godt inn for båndet. (Ser noen hevder det er den siste kvalitetskassettspilleren som ble designet, i det herrens år 1997)

    Har etter mye om og men fått tak i en NAD 6340, med Dyneq, som skal få nytt drivbånd og prøvekjøres fremover. Spent på hva Dyneq har å by på!
    NAD 6340 Cassette Deck Review
    Nad er ikke First Price, de lagde noen ev de beste decks du kan finde! 6340 er to hoder så litt vrient med kalibrering i forhold til en tre hoder men jeg tror du blir overrasket her. Lucky er én iherdig Nad fan og han har prøvd mye!
     

    Sjarlatan

    Medlem
    Ble medlem
    13.06.2022
    Innlegg
    13
    Antall liker
    35
    Sted
    Oslo
    Nad er ikke First Price, de lagde noen ev de beste decks du kan finde! 6340 er to hoder så litt vrient med kalibrering i forhold til en tre hoder men jeg tror du blir overrasket her. Lucky er én iherdig Nad fan og han har prøvd mye!
    Hehe, glemte en setning ser jeg! Har lest tråden og hans skryt for NAD!

    First Price, bare om man sammenligner på pris med de Tandberg-spillerne som har Dyneq!

    Jeg hadde tidligere en Nakamichi BX-300 og NAD 613 stående oppe ved siden av hverandre, og mens den trehodede Nakamichien var lettere å få gode opptak på, ga NADen bedre opptak, om man satt seg nede og kalibrerte skikkelig. Mye spoling frem og tilbake, men flott resultat! Synd jeg egentlig ikke har tålmodighet til to-hodete spillere, men det får duge inntil videre!
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.939
    Antall liker
    1.279
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Nad'en har også Dyneq, og HXPro.....Tandberg har ikke HXPro men forskjellen er like mye i elektronikken og hoderne.
     

    Sjarlatan

    Medlem
    Ble medlem
    13.06.2022
    Innlegg
    13
    Antall liker
    35
    Sted
    Oslo
    Ikke ofte å se i kombo nei... Muligens det bare er på de 3(?) NAD-spillerne som brukte Dyneq.

    Er nok ganske så mye dyrere komponenter i sving på 3004, 3014 og 910 ja...
     

    jifbaderom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.167
    Antall liker
    1.099
    Sted
    Stavanger
    Nad'en har også Dyneq, og HXPro.....Tandberg har ikke HXPro men forskjellen er like mye i elektronikken og hoderne.
    330 har 20hz-20khz på crome bånd.
    det klarte ikke sony tck970es jeg hadde(20-25på metal dog, men det lages ikke i dag).
    frekvensomfang på dyre opptakere før metall kom er det noe å vurdere mere i dag. Får crome bånd nye i dag på nett
     

    L_I_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.11.2017
    Innlegg
    136
    Antall liker
    202
    Torget vurderinger
    2
    Tenkte jeg skulle rapportere om at @Snacky sin Naka Casette Deck 1 har vært i mitt eie i noen knappe uker nå, den nye eieren er strålende fornøyd! Artig med bruktkjøp som fremstår som nesten fersk ut av esken, så strøken var den.

    Lyden er glimrende, åpen og detaljert, og noe varmere enn GX-95en min (som igjen er best på å holde styr på komplekse passasjer) og sånn sett et godt supplement. Og azimuthjustering burde jo ALLE spillere ha selvfølgelig (jada, kostnad og kompleksistet og alt det der) men hvordan azimuthjustering kan åpne opp toppregisteret på kassetter fra andre maskiner er vanedannende.

    Og takk til @Snacky for nok en hyggelig handel :)
    Vis vedlegget 901724
    Endelig låt denne kassetten bra! Takk Nakamichi for ingeniørkunst som her virkelig kommer til rette 😆
    20230415_163648.jpg
     

    L_I_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.11.2017
    Innlegg
    136
    Antall liker
    202
    Torget vurderinger
    2
    Var veldig nære ved å by på den spilleren selv, hvis den får Modern Talking til å høres bra ut må det jo være en mirakuløs spiller 😁
    Nettopp! Bare å angre 🤣
     
    • Haha
    Reaksjoner: TT.

    L_I_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.11.2017
    Innlegg
    136
    Antall liker
    202
    Torget vurderinger
    2
    Gjerne flere Nak's ja. 😉
     
    • Haha
    Reaksjoner: TT.

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Apropos spillere med azimuth-justering ved avspilling (som Cassette Deck 1 har), nå har selger av den CR-7-en på finn lagt ut et par bilder av spilleren. Den ser kosmetisk veldig fin ut! Til og med den originale pappesken ser bra ut.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn