Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    266
    Antall liker
    559
    Sted
    Eidsvoll Verk
    Er du ute etter et "oppussingsobjekt" eller noe som bare fungerer uten mer om og men? Prisklasse?
    Er egentlig ute etter alle prisklasser, også ta en avgjørelse etterpå, men helt klart en spiller jeg ikke må gjøre noe med. Over 10k er nok uansett mer enn jeg er interessert i å investere. Hvis det fantes en liste et eller annet sted med spillere hvor man kunne filtrere på egenskaper så hadde jo det vært det ultimate :geek:
     
    Sist redigert:

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    491
    Etter alle normale definisjoner av godt kjøp så er det ikke godt kjøp å betale mere enn normalt. Men det er ikke trehoders, så er uansett ikke det jeg er ute etter.
    Men den trenger ikke tre hoder når den har auto kalibrering? Eller er jeg helt på jordet?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.505
    Antall liker
    9.242
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Er på jordet. :eek:
    3 hoder er viktig når man skal ta opp og manuell biasjustering er fint hvis man ønsker å tweake lyden på opptaket i en bestemt retning.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Jeg har ingen erfaring med 2-hodet spiller med auto-kalibrering annet enn hva jeg har sett av demo-videoer på nett. Men i teorien kommer man vel godt på vei, forutsatt at spilleren er kalibrert riktig. For enkelte autocal-patenter så er det sånn at dersom man justerer på lese/opptaks-hodet, så må man også kompensere ved å justere på autocal-mekanismen. I motsatt fall er man låst til en spiller som konsekvent gjør dårlige opptak. Det er definitivt en av de tingene jeg mener man burde teste med forskjellige typer kassetter før man hypotetisk kjøpte den Sony RX-spilleren.

    Da jeg for et par år siden kjøpte et parti med brukte kassetter, brukte jeg manuell kalibrering og testtoner på min daværende primær-spiller for å teste tilstanden på hver kassett. På den måten fikk jeg sortert ut de båndene som ikke hadde tålt tidens tann så godt. De kassettene som ble sortert bort var de som ikke klarte å holde jevn og stødig bias- og rec-level over f.eks. 1 minutt og/eller der variasjonen på kassetten i sin helhet var stor. F.eks. mellom start og slutt på en side, eller mellom side A og B (dette tok ganske mye tid før jeg var gjennom alt) Så manuell kalibrering med testtoner er et nyttig verktøy til både det ene og det andre etter min erfaring.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    491
    Er på jordet. :eek:
    3 hoder er viktig når man skal ta opp og manuell biasjustering er fint hvis man ønsker å tweake lyden på opptaket i en bestemt retning.
    Ok, da korrigeringer jeg forslaget.
    Denne har 3 hoder og bias kalibrering.


    Men er det forskjell på auto bias cal og bias cal?
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.950
    Antall liker
    1.286
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    For den pris kan du få en Nakamichi ZX7....
     

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    266
    Antall liker
    559
    Sted
    Eidsvoll Verk
    Ja, det er helt uaktuelt å betale prisene den selgeren annonserer for. Sonyspillere er også nevnt allerede, så de har jeg kontroll på (y)
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    TC-K808ES vurderes solgt. I mangel på tid & overskudd, leverte jeg den til Robert for service i vår. Han hadde gjennomgang av drivverk, reimskift + små-fix til 3500,-
    Har ennå en "bug" med av og til å måtte trykke 2-3 ganger på eject-knapp for åpning, (lukker greitt, motorisert)
    Bud? (går for ca. halvparten av RK pris...)
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    For den pris kan du få en Nakamichi ZX7....
    Det er en 5 år gammel diskusjonstråd, det har skjedd endel med prisene siden den gang. Men kanskje @BirgerG er klar for å skilles med en ZX7 for 15K, hva vet jeg? :)
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.950
    Antall liker
    1.286
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Ser nå at annonsen er et år gammel ja, men den er vel fortsatt aktiv! Ikke vet jeg....linket til Tapeheads fordi der var snakk om autocal
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    649
    Antall liker
    1.003
    Torget vurderinger
    1
    Jeg solgte min TC-K808Es med tre sider for ca. to år siden. Den hadde vært på service hos Teletor noen år tidligere. En svært bra spiller, så Cobra 2, sin er et bra alternativ i den lavere topp klassen.
    Nei, de to ZX-7ene mine blir værende her!
    Ligger en ZX-7 på finn til 17. Jeg kjenner til spilleren, men synes det er kanskje 5 for dyrt for en som ikke har vært på helproff service. (men om jeg hadde tre, hadde jeg nok vært villig til å selge for 15) Har for øvrig en CR-5 på finn (med ekstra sider).
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    @BirgerG : jeg kan ikke finne noen ZX7 på finn i det hele tatt, det nærmeste er en pussig annonse på en ZX9 som befinner seg i Danmark og leveres kjøper for 53000kr
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    649
    Antall liker
    1.003
    Torget vurderinger
    1
    Mener beskrivelsen er feil. Ikke det beste og aldri en Dragon. Men bedre for opptak. Den er justert inn for TDK D/SA/MA og byttet til nytt kapstan belte, ny idler gummi og belte til kontroll motor, samt bias kondensatorer og transistorer. Skal du ha det beste for opptak, er det en ZX-7 med Dragon transporten, evt en 1000ZXL med Dragon transporten. Avspillings beste TCD 911, Dragon, CR-7

    Så om noen har en hel kaputt Dragon, men med transporten ok ;)
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Generelt skeptisk til annonser med for mye skryt :LOL:
    Jeg er litt enig med deg. De som er ute etter spiller i den prisklassen vet hva de ser på tror jeg så man trenger ikke å kjøre på med fullt skrytemodus, men smak og behag…
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.950
    Antall liker
    1.286
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Vil du bruke mange forskjellige bånd til innspilling er autocal, som Pioneers BEST system, og andres en god ting. Med manuel overstyring av kalibreringen kan man justere etter smak også.
    Vet ikke mye om de forskjellige systemer men jeg kan si at Aiwa AD-F770 systemet ikke altid fungerte, det vil justere parametre men om den ikke kan kalibrere et parameter 100% vil den korrigere andre og det fungerer ikke alltid bra, desuten kunne man ikke overstyre kalibreringen.
    Om du bare bruker få bånd er bias fine som regel veldig bra, på Nakamichi LX5 målte jeg respons fra forskjellige bånd og noterte bias fine justering, kan ikke se forskjell på responsen på de bånd faktisk.
    Med Tandberg krever det en del fikling om man skifter bånd davden ikke har bias fine men den har azimuth for justering av innspillehodet med 10khz tone og det fungerer veldig bra. Man vil tydelig kunne se om båndet er bra eller har dropouts osv.
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    Er alle auto reverse spillere dårlige??
    sier ikke det . bare jeg personlig foretrekker ikke en atuo revers spiller. men over til forslag for en god 3 hoder med kalibrering eller auto tuning er spennende saker. i følge han som designet pioneer ct959,920s eller var det ct95. uansett han mente hvertfall de siste gen high end pinoeer var det beste som var blitt lagd innen kassett decks. jeg husker ikke navnet på karen i farta men det var noe jeg leste et sted på nettet. noe man sikkert kan finne.
     
    Sist redigert:

    Farmen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2018
    Innlegg
    755
    Antall liker
    887
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    3
    Hei igjen.

    Et lite forundrings spørsmål: Luxman K-05 eller Alpine AL-90 ❓Er de teknisk like❓ Har mulighet for kjøp av begge men lurer litt da 🥰
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    står faktisk en al90 i tyskland til 650 euro det er ikke ille. siden jeg er en luxman fan så vil jeg gått for k05. men et umulig valg og ta da begge spillerne er super SEXY
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    649
    Antall liker
    1.003
    Torget vurderinger
    1
    Farmen! Kjøp begge! Da er vi to (så er det bare for deg å fylle på med K-04, K-03 , AL-85 og en AL-80 må man bare ha ;) (og en K-109)
    K-05 og AL-90 er svært like. 90 litt mer kompakt og har FeCr, ellers er det vel bare fargen som skiller. Begge laget av Alpine.
     

    Farmen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2018
    Innlegg
    755
    Antall liker
    887
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    3
    Hei igjen.

    Det var det med plassen da, tenker at om man skal ha må man bruke og ha de fremme, nå når Pionerer`n og Technics RS-279 kom i hus begynner det å skorte på plass. Jeg er jo også Luxman mann, men må si at AL-90 ser en del kulere ut, time will show 😎
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    649
    Antall liker
    1.003
    Torget vurderinger
    1
    Svært bra spillere! Men de har noe av samme problem, som eldre Nakamichi med "orange caps"
    Mine er nok i samle oppsettet. Nakamichi og Tandberg toppene, som regjerer i stua :)
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    Featuring genuine high bias cobalt mastering tape. For the most demanding recording applications, Studio Master sets the gold standard in Type II performance. Cobalt oxide combines outstanding output and low distortion providing unmatched musical clarity. This high bias tape delivers up to 4db more output than earlier Type II tapes without saturation or distortion.


    Specification is for +2 db over biasing at 6.3 kHz. 20 db below reference level.
    Record Equalization — For optimum performance, record equalization should be set after biasing as the oxide in this tape responds somewhat differently due to its high performance characteristics. Sold in Cartons of 10.
     

    afen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    227
    Antall liker
    715
    1634991863982.jpeg


    Tror disse er de kuleste kassettene jeg har. Japansk XLII-S!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Afen: Måtte være mest for glass og ramme, de der, vel? Hvis du ikke har huset fullt av Tandberg, som hos Bartesam😎
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Slemmo: Lages i Springfield, Missouri, USA. INTET STORT MERKE. Det beste fra den kanten er og blir dyrere, nyere Memorex. NAC droppa produksjon av type 2 av miljøhensyn, og disse her er ikke mye bedre. Vil du ha topp kassetter, se til Europa, Japan. Og koreanerne skal ha en ting: De er bedre på kassetter og film enn elektronikk og flatskjerm.

    Vurderer ellers å selge litt ned på kassetter og -spillere..Det ble dyrt med ny TV her igår😎 Alt må hentes her hos meg, dog..Normalbånd, direktedrift og historie. PM…
     
    Sist redigert:

    Farmen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2018
    Innlegg
    755
    Antall liker
    887
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    3
    Farmen! Kjøp begge! Da er vi to (så er det bare for deg å fylle på med K-04, K-03 , AL-85 og en AL-80 må man bare ha ;) (og en K-109)
    K-05 og AL-90 er svært like. 90 litt mer kompakt og har FeCr, ellers er det vel bare fargen som skiller. Begge laget av Alpine.
    Hei igjen.

    K-05 spilleren snitter fast i Tyskland av en eller annen grund siden før pandemien slo inn, får håpe den ikke er blitt underslått som kan være en stor mulighet når man sender til service utenlands. Selgeren har da også en Alpine AL-90 med fjernkontroll også, men hva er rett pris på noe slikt, den har servise fra Dalens for få år siden😇 men rett pris ❓
     

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    266
    Antall liker
    559
    Sted
    Eidsvoll Verk
    Slemmo: Lages i Springfield, Missouri, USA. INTET STORT MERKE. Det beste fra den kanten er og blir dyrere, nyere Memorex. NAC droppa produksjon av type 2 av miljøhensyn, og disse her er ikke mye bedre. Vil du ha topp kassetter, se til Europa, Japan. Og koreanerne skal ha en ting: De er bedre på kassetter og film enn elektronikk og flatskjerm.
    Hvilke andre produserer type 2 bånd nå?
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.950
    Antall liker
    1.286
    Sted
    Nadadouro, Portugal
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn