Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    1
    Den har enten idler, eller gear drive. Back Tension beltet er også absolutt ei utfordring på disse. Om det er litt slakt stopper framdrift ofte litt inn i av/innspillingen, eller den vil ikke! Det, som må byttes oftest.
     
    Sist redigert:

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Siden jeg er så ny her inne :), drar jeg likegodt igang et "nytt" tema.

    Til de av dere som har Nakamichi-maskiner; hvilke type I-bånd bruker dere mest av og/eller får dere best opptaksresultat med (også prisen tatt i betraktning)? Jeg for min del har funnet ut at Nak'en er kneppet bedre enn Onkyo'en (se signatur) på type I-bånd (egentlig ikke veldig overraskende kanskje). Spesielt gode resultater fikk jeg da jeg satte i et TDK D90 (fra 1998) bånd i og gjorde opptak av noe Dire Straits. Fant så denne artikkelen (https://audiochrome.blogspot.com/2020/12/cassette-tape-measurements-tdk-d-fe.html), og skjønte jo fort sammenhengen. Akkurat dette båndet grenser jo faktisk mot "super ferric"-territorium. Noen andre som har noen lignende erfaringer å dele?


    Snacky
     
    Sist redigert:

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Den har enten idler, eller gear drive. Back Tension beltet er også absolutt ei utfordring på disse. Om det er litt slakt stopper framdrift ofte litt inn i av/innspillingen, eller den vil ikke! Det, som må byttes oftest.
    "Gear Drive" var det ja, selvsagt. Det er også min erfaring, da det var et tilleggsymptom når jeg testet ut Nak'en (dette var også et tilsvarende problem på Onkyo'en min), så det beltet byttes nok på Nak'en også, med en gang jeg får det i posten.


    Snacky
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    1
    Ad kassetter til Nakamichi. Spillerne ble justert opp for deres egne bånd. De var om jeg har forstått rett, laget av TDK. For umodifiserte Nakamichi spillere vil de gi best innspillings resultat med TDK bånd. Men jeg har også benyttet forskjellige Maxell varianter med godt resultat.
    ( I og med at jeg har utstyr til det, har jeg også justert for andre bånd merker om behovet har vært slik)
     

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Ad kassetter til Nakamichi. Spillerne ble justert opp for deres egne bånd. De var om jeg har forstått rett, laget av TDK. For umodifiserte Nakamichi spillere vil de gi best innspillings resultat med TDK bånd. Men jeg har også benyttet forskjellige Maxell varianter med godt resultat.
    ( I og med at jeg har utstyr til det, har jeg også justert for andre bånd merker om behovet har vært slik)
    Nettopp. Det eneste som mangler på Nak'en min er jo da mulighet for å kalibrere, men man har jo manuell bias og man finner jo etterhvert ut hvilke kassetter som har god følsomhet (levels) og man kan velge deretter. Onkyo'en min derimot, har jo gledelig nok automatisk bias-justering og i tillegg manuell levels kalibrering, noe som jo er meget bekvemt og som brukes med fordel :)


    Snacky
     
    Sist redigert:

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    "Gear Drive" var det ja, selvsagt. Det er også min erfaring, da det var et tilleggsymptom når jeg testet ut Nak'en (dette var også et tilsvarende problem på Onkyo'en min), så det beltet byttes nok på Nak'en også, med en gang jeg får det i posten.
    Service-manualen sier den har gear-drive som standard.
    1635491614485.jpeg

    1635491642644.jpeg

    Back-tension beltet er av typen som potensielt kan smelte, så lurt å sjekke tilstand og ved behov bytte så fort som mulig ja
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.582
    Antall liker
    493
    Hei.

    Jeg kjøpte en HELT STRØKEN Nakamichi Cassette Deck 1 av en eldre mann her forleden. Maskinen har utrolig nok ikke en eneste skramme utvendig. Til og med drivreimene var helt OK og kan iallefall brukes inntil videre (har selvsagt bestilt nye). Jeg trengte bare å rense drivverket, så var den tipp topp igjen. Maskinen lagde en del båndsalat og stoppet ofte (den har egen funksjon som stopper drivverket før båndet dras ut for mye) før jeg renset den, så det var tydelig at det var på tide med en rens. Men nå funker den helt fint og den gjør fantastiske opptak selv før jeg har byttet drivreimene. Den spiller også alt av kjøpekassetter og opptak fra andre maskiner helt optimalt pga. den manuelle azimuth-justeringen denne modellen har. Så her skal det virkelig tapes og lyttes mye fremover ....

    PS!! Det aller morsomste med dette kjøpet er at jeg KUN BETALTE 800KR for den :)

    Vis vedlegget 758961


    PPS: Har lest innlegg her inne i lengre tid, men synes det er litt lite aktivitet her noen ganger, så jeg bestemte meg for å delta. Håper jeg kan bidra mer i fremtiden.


    Snacky
    Hva er den reele verdien til denne spilleren?
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.582
    Antall liker
    493
    DRS-610 er en 2-hodet spiller i mellomklassen og ikke noe samleobjekt sånn jeg vurderer det. Utover at den har horisontal loading (som er ganske stilig) så kan jeg ikke se noe spesielt med den. DRS-810 er et helt annet beist enn DRS-610 men heller ikke det anser jeg som noe samleobjekt. Det er ikke direkte uvanlig at det dukker opp DRS-810er på finn.no (de var jo tross alt ikke sååå dyre nye, og ble vel solgt gjennom Hifiklubben på 90-tallet), og de som blir lagt ut på finn.no OG blir solgt har ligget med annonsepris mellom 3000-5000 kr.
    Veldig mange kjenner ikke markedet og bare blir fortalt at det er "cassette comeback" De vil da naturligvis prøve å selge sin spiller til en god pris. Får de ikke det er det bare å sitte på den, da den neppe vil gå ned i pris 😊
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Ad Cassette Deck 1(one) Snacky, det var et fantastisk kjøp. En svært ettertraktet spiller nettopp pga manuell azimuth på avspilling. SVÆRT få spillere har det. Det gjør også at disse er veldig ettertraktet og høyt priset.
    Er mulighet for justering av azimuth på avspilling så ettertraktet egentlig? Har alltid sett på det mer som en gimmick. Noe som i teorien fremstår som veldig smart, men som i praksis blir veldig lite brukt. Bruker du ofte azimuth-justeringen når du bruker CR7-en?
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Siden jeg er så ny her inne :), drar jeg likegodt igang et "nytt" tema.

    Til de av dere som har Nakamichi-maskiner; hvilke type I-bånd bruker dere mest av og/eller får dere best opptaksresultat med (også prisen tatt i betraktning)? Jeg for min del har funnet ut at Nak'en er kneppet bedre enn Onkyo'en (se signatur) på type I-bånd (egentlig ikke veldig overraskende kanskje). Spesielt gode resultater fikk jeg da jeg satte i et TDK D90 (fra 1998) bånd i og gjorde opptak av noe Dire Straits. Fant så denne artikkelen (https://audiochrome.blogspot.com/2020/12/cassette-tape-measurements-tdk-d-fe.html), og skjønte jo fort sammenhengen. Akkurat dette båndet grenser jo faktisk mot "super ferric"-territorium. Noen andre som har noen lignende erfaringer å dele?


    Snacky
    Har en umodifisert RX-505, og av type 1 fra TDK synes jeg TDK AD/AD-X og AR /AR-X er helt mega, med en ørliten knapp på sistnevnte. Men synes også at f eks Sony HF-S/HF-ES, Maxell UDI, Maxell XLI, Denon RD-X, BASF Ferro Super er verdt å prøve om du kommer over de. I det hele tatt er det er haugevis av forskjellige kassetter der ute, og å prøve de ulike for å se hva som bor i de kan jo være litt av moroa.
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    1
    Er mulighet for justering av azimuth på avspilling så ettertraktet egentlig? Har alltid sett på det mer som en gimmick. Noe som i teorien fremstår som veldig smart, men som i praksis blir veldig lite brukt. Bruker du ofte azimuth-justeringen når du bruker CR7-en?
    Bruker mest Dragonene. Men ellers er det sjelden man bruker azimuth justeringen på de få spillerne, som har "bruker" justerbar azimuth justerings mulighet. Men om det er en kassett innspilt med feil azimuth, kan slik mulighet "redde dagen" ;)
     

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Hva er den reele verdien til denne spilleren?
    Her i Norge, vil jeg nok (grovt) anslå et sted imellom fem og ti tusen, alt avh. av tilstand selvsagt. På eBay ligger de (få) som ligger der oppunder ti tusen. Forøvrig, å kjøpe en 30 år gammel kassettspiller for noe mer enn fem til ti tusen kroner er jo for de helt spesielt interesserte, så markedet er kanskje ikke så stort egentlig ;)


    Snacky
     
    Sist redigert:

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Har en umodifisert RX-505, og av type 1 fra TDK synes jeg TDK AD/AD-X og AR /AR-X er helt mega, med en ørliten knapp på sistnevnte. Men synes også at f eks Sony HF-S/HF-ES, Maxell UDI, Maxell XLI, Denon RD-X, BASF Ferro Super er verdt å prøve om du kommer over de. I det hele tatt er det er haugevis av forskjellige kassetter der ute, og å prøve de ulike for å se hva som bor i de kan jo være litt av moroa.
    Gode kandidater det der ja, men akk, de har jo blitt så j.... dyre. Jeg kjøpte, for kuriositetens skyld nettopp en slik TDK AD-X60 (fra 1982) for en liten stund siden. Fyren skulle ha 200kr, og var absolutt ikke interessert i å gi meg noen bedre pris. Enden på visa blir vel at jeg faktisk ikke bruker den ... :)

    Imidlertid åpner jo spesielt Nak'en min opp mange muligheter for meget gode opptaksresultater med langt billigere tape, så som den TDK D90'en (fra 1998) som jeg nevnte. Det er vel i slike tilfeller Nak'en briljerer mest vil jeg tro. Disse kassettene koster jo heller typisk ikke mer enn et par-tre dollar (det varierer en god del) stykket på eBay (eks. omkostninger selvsagt), men hvis man kjøper et lite lass i gangen så blir jo snittprisen desto lavere ...


    Snacky
     
    Sist redigert:

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.582
    Antall liker
    493
    Her i Norge, vil jeg nok (grovt) anslå et sted imellom fem og ti tusen, alt avh. av tilstand selvsagt. På eBay ligger de (få) som ligger der oppunder ti tusen. Forøvrig, å kjøpe en 30 år gammel kassettspiller for mer enn ti tusen er jo for de helt spesielt iinteresserte ;)


    Snacky
    Wow, var selger klar over verdien? Ville følt meg lurt hvis jeg solgte noe til 800kr med verdi 5-10.000 😒
    Moralen snur vel litt når det kommer til å selv kjøpe til langt under reel verdi 😏.
     

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Wow, var selger klar over verdien? Ville følt meg lurt hvis jeg solgte noe til 800kr med verdi 5-10.000 😒
    Moralen snur vel litt når det kommer til å selv kjøpe til langt under reel verdi 😏.
    Vel, maskinen fungerte etter selgers opplysninger jo på ingen måte 100% når jeg overtok den, så han solgte den jo potensielt som defekt. Det var vel den sjansen jeg måtte ta når jeg kjøpte den, for selger gav meg ingen mulighet til å teste den på noen som helst slags måte. Det var "take it or leave it", og det var selger selv som kom opp med prisen han ville ha. Han har i så fall evt. lurt seg selv. For alt jeg visste kunne den jo ha vært svært dyr eller umulig å reparere. Dog, siden jeg har litt erfaring med dette, var jo ikke sjansene for det veldig store, men uansett. Derfor føler jeg meg absolutt ikke uærlig av den grunn, og det synes jeg ingen andre burde gjøre i en lignende situasjon heller. Denne hobbyen er dyr nok som den er. Så, ingen kassett-skam her i gården ... :)

    Og, helt ærlig, de aller, aller fleste av dere ville gjort akkurat det samme som meg, det er jeg HELT sikker på ...


    Snacky
     
    Sist redigert:

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Gode kandidater det der ja, men akk, de har jo blitt så j.... dyre. Jeg kjøpte, for kuriositetens skyld nettopp en slik TDK AD-X60 (fra 1982) for en liten stund siden. Fyren skulle ha 200kr, og var absolutt ikke interessert i å gi meg noen bedre pris. Enden på visa blir vel at jeg faktisk ikke bruker den ... :)

    Imidlertid åpner jo spesielt Nak'en min opp mange muligheter for meget gode opptaksresultater med langt billigere tape, så som den TDK D90'en (fra 1998) som jeg nevnte. Det er vel i slike tilfeller Nak'en briljerer mest vil jeg tro. Disse kassettene koster jo heller typisk ikke mer enn et par-tre dollar (det varierer en god del) stykket på eBay (eks. omkostninger selvsagt), men hvis man kjøper et lite lass i gangen så blir jo snittprisen bare lavere og lavere ...


    Snacky
    Ja, den prisen er på grensen til landeveisrøveri om du spør meg, og kan ikke se at noen av AD-versjonene skal kreve den prisen.

    Det finnes flust av TDK-bånd, mange av de er i mine øyne svært gode. Her er en grei oversikt over de aller fleste, og også en fin ressurs om andre produsenter.


    EDIT: bor du tilfeldigvis i Oslo kan du få en liten neve div TDK av meg, det henger ikke på greip at man skal måtte betale så mye for en forbruksvare at man ikke tør bruke den.
     

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Ja, den prisen er på grensen til landeveisrøveri om du spør meg, og kan ikke se at noen av AD-versjonene skal kreve den prisen.
    EDIT: bor du tilfeldigvis i Oslo kan du få en liten neve div TDK av meg, det henger ikke på greip at man skal måtte betale så mye for en forbruksvare at man ikke tør bruke den.
    Vel, nå valgte jeg jo selv å betale den ågerprisen, så den er vel egentig helt grei.
    Bor litt utenfor Oslo (men jobber i Nydalen), og tar gjerne imot div. TDK-bånd (for å teste videre med), takk som byr. Veldig hyggelig av deg. Kan sende deg en PM.


    Snacky
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.582
    Antall liker
    493
    Vel, maskinen fungerte etter selgers opplysninger jo på ingen måte 100% når jeg overtok den, så han solgte den jo potensielt som defekt. Det var vel den sjansen jeg måtte ta når jeg kjøpte den, for selger gav meg ingen mulighet til å teste den på noen som helst slags måte. Det var "take it or leave it", og det var selger selv som kom opp med prisen han ville ha. Han har i så fall evt. lurt seg selv. For alt jeg visste kunne den jo ha vært svært dyr eller umulig å reparere. Dog, siden jeg har litt erfaring med dette, var jo ikke sjansene for det veldig store, men uansett. Derfor føler jeg meg absolutt ikke uærlig av den grunn, og det synes jeg ingen andre burde gjøre i en lignende situasjon heller. Denne hobbyen er dyr nok som den er. Så, ingen kassett-skam her i gården ... :)

    Og, helt ærlig, de aller, aller fleste av dere ville gjort akkurat det samme som meg, det er jeg HELT sikker på ...


    Snacky
    Jada, det var bare det at det er mye kritikk over høyt prisede enheter her, overpris, "urettmessing vinning" osv osv. En slags moralsk høyborg over at alt alt skal ha rett pris.....men det menes egentlig at prisen kan fint være for lav bare den ikke er for høy 🧐 Greit nok, men da sprekker også moralen litt. Og man kan holde seg for god til å kritisere høyt prisede enheter 😊
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Ja, bevares -man betaler jo det man er villig til, jeg synes bare det var litt voldsomt for en type1 :)

    Fint! Jeg kunne gjerne sagt at jeg skulle slengt noen i postkassen -men det kan @Terje-A bekrefte at jeg bruker et par år på å ikke få til, så enklere med ting som kan plukkes opp :)
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Gode kandidater det der ja, men akk, de har jo blitt så j.... dyre. Jeg kjøpte, for kuriositetens skyld nettopp en slik TDK AD-X60 (fra 1982) for en liten stund siden. Fyren skulle ha 200kr, og var absolutt ikke interessert i å gi meg noen bedre pris. Enden på visa blir vel at jeg faktisk ikke bruker den ... :)
    Jeg ser ikke helt problemet med den prisen. Det er da helt naturlig at en 1982 AD-X60
    1635507516212.jpeg
    skal ligge høyere i pris enn en "vanlig" D som det fortsatt er enkelt å få tak i. En 1982 AD-X kjøper man for å ha til samlingen sin, man kjøper den ikke for å sprette forseglingen. Til det har man andre kassetter, som f.eks. tidligere nevnte D-er. Skulle forøvrig ikke forundre meg om en 90-talls D er bedre eller minst like god som en tidlig 90-talls AD-X, det skjedde vel endel utvikling på båndsiden i løpet av de årene.
     

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Ja, bevares -man betaler jo det man er villig til, jeg synes bare det var litt voldsomt for en type1 :)
    Det var det, så det blir nok med den ene gangen. Det var bare at akkurat den serien med TDK-kassetter har så utrolig kult klassisk design, dvs. både selve kassetten, men også plastfolien. Liker simpelthen bare å se på den en gang i blant. Har også to slike brukte, men i finfin stand, som jeg kan bruke ved siden av.

    EDIT: Der kom det et bilde av den ja. Bent frem dritstilig!!! Men, synes fortsatt det er kneppet for dyrt.


    Snacky
     
    Sist redigert:

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Ja, bevares -man betaler jo det man er villig til, jeg synes bare det var litt voldsomt for en type1 :)
    Det finnes middelmådige type 1, og så finnes det i den andre enden av skalaen veldig veldig gode type 1 kassetter, som langt på vei var regnet for å være bedre enn type 2 og enkelte type 4. Som f.eks. TDK AR(-X). At sånne super ferrics er priset i henhold til kvalitet og ikke i henhold til å "bare være en type 1" er vel naturlig?
     

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Jada, det var bare det at det er mye kritikk over høyt prisede enheter her, overpris, "urettmessing vinning" osv osv. En slags moralsk høyborg over at alt alt skal ha rett pris.....men det menes egentlig at prisen kan fint være for lav bare den ikke er for høy 🧐 Greit nok, men da sprekker også moralen litt. Og man kan holde seg for god til å kritisere høyt prisede enheter 😊
    Som jeg (stort sett) alltid sier, så er det best å la markedet bestemme prisene, iallefall i et slikt nisje-marked. For høyt eller for lavt, man får jo ikke gjort stort med det uansett. Det er jo ingen som tvinger noen til å kjøpe noe. Det er jo også et godt råd og sette seg inn i markedsforholdene, FØR man gjør forretningene.


    Snacky
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    EDIT: Der kom det et bilde av den ja. Bent frem dritstilig!!! Men, synes fortsatt det er kneppet for dyrt.
    Jeg betalte mellom 400-500 kr for 1 stk av denne, og angrer ikke et sekund. Kommer aldri til å sprette den heller. Det er i mine øyne den vakrest presenterte kassetten noensinne, i akkurat denne årgangen med gull-sticker-ramme rundt hele kassetten. Det er brukskunst i mine øyne.

    1635508423937.jpeg

    Jeg har langt flere av de som kom etterpå, fortsatt en flott presentasjon, men ikke like lekker:
    1635508663326.jpeg

    På 90-tallet gikk det virkelig utforbakke med design på kassettene synes jeg, og tildels også med "opplevd kvalitet" på shellene også. Men båndkvaliteten gikk vel oppover helt til "pluggen ble trukket ut" på kassettene.
     

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Det finnes middelmådige type 1, og så finnes det i den andre enden av skalaen veldig veldig gode type 1 kassetter, som langt på vei var regnet for å være bedre enn type 2 og enkelte type 4. Som f.eks. TDK AR(-X). At sånne super ferrics er priset i henhold til kvalitet og ikke i henhold til å "bare være en type 1" er vel naturlig?
    Stort sett enig. Noen av de kassettene som har blitt nevnt her nå, er jo i noe grad (som det også ble sagt) allerede nærmest blitt samleobjekter, og da er jo ikke slike priser unaturlig, heller motsatt. Og, jeg skal ikke engang nevne metall-bånd ...


    Snacky
     

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Jeg betalte mellom 400-500 kr for 1 stk av denne, og angrer ikke et sekund. Kommer aldri til å sprette den heller. Det er i mine øyne den vakrest presenterte kassetten noensinne, i akkurat denne årgangen med gull-sticker-ramme rundt hele kassetten. Det er brukskunst i mine øyne.

    Vis vedlegget 759051

    Jeg har langt flere av de som kom etterpå, fortsatt en flott presentasjon, men ikke like lekker:
    Vis vedlegget 759052
    Du fikk meg nettopp til å endre mening en tøddel :)
    Disse (spesielt den øverste) er helt klart verdt prisen, dog enkeltvis, og kun for samleformål.

    PS: Den nederste har jeg en stk. brukt av. Ypperlig kassett på alle måter det der, det kan jeg skrive under på.


    Snacky
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Du fikk meg nettopp til å endre mening, en tøddel :) Disse er helt klart verdt prisen, dog enkeltvis, kun for samlingen.
    Snacky
    Ja prisen står definitivt ikke i stil til den objektive kvaliteten på båndet, man kjøper disse gamle forseglede kassettene for å stille de ut i samlingen synes jeg. Også spretter man heller billig-kassetter fra 90-tallet.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Jada, det var bare det at det er mye kritikk over høyt prisede enheter her, overpris, "urettmessing vinning" osv osv. En slags moralsk høyborg over at alt alt skal ha rett pris.....men det menes egentlig at prisen kan fint være for lav bare den ikke er for høy 🧐 Greit nok, men da sprekker også moralen litt. Og man kan holde seg for god til å kritisere høyt prisede enheter 😊
    Her henger ikke de logiske slutningene din på greip synes jeg. Folk her på forumet kommer nok til å fortsette å diskutere pris og verdi på objekter som trekkes fram, om man liker det eller ikke. Som selger så må man lære seg å leve med at folk vil ta stilling til prisene på det man selger, og man må tåle å høre at noen synes det man selger er for dyrt. Eller for billig for den saks skyld.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Jeg samler ikke på kassetter, og har kjøpt veldig lite. Bruker TDK DS-X, samme bånd som AR men i en annen kassett, og Basf CSII. Har ikke mange metal heller, 440A liker ikke TDK MA-R av en eller annen grunn, den vil gjerne spise det, og mine eldre Maxell metal er ganske dårlige.
    TDK D fungerer veldig bra men har også brukt Sony HF og Maxell UR, forbavsende hva man kan hente ut av de faktisk. Synes ikke det er verdt det å bruke hverken chrom eller metal, er fullt ut fornøyd med lyden fra billigere bånd.
    Har laget noen målinger av masse forskjellige bånd på Nakamichi LX5 og det er nesten ikke muligt å se forskjell på responsen, selv uten komplett justering og bare bruke bias fine!
    Før jeg lager innspillinger, eller skal måle litt spiller jeg inn hvit støy, veldig enkelt å se dropouts eller ubalanse der da.
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tipper det har med at kapstan akslingene er ganske glatte. Har tidvis samme probem med den av mine 3014, som har de originale akslingen. Disse er glattere enn de med frostet finish og glippe av og til med TDK MA
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Det finnes middelmådige type 1, og så finnes det i den andre enden av skalaen veldig veldig gode type 1 kassetter, som langt på vei var regnet for å være bedre enn type 2 og enkelte type 4. Som f.eks. TDK AR(-X). At sånne super ferrics er priset i henhold til kvalitet og ikke i henhold til å "bare være en type 1" er vel naturlig?
    Uten tvil, og det er ikke det jeg mener å diskutere her.
    Og det kan være at akkurat det at det er en 1982 årgang gjør mine argumenter ugyldig for alt jeg vet, for jeg har ikke noe problem med å se at man vil samle på ting etc og er akkurat 1982 årgangen og der omkring hønsetenner stiller det seg annerledes.
    Men når jeg har kjøpte noen hundre AD(X) AD1, og AR(X) og vært veldig langt unna en slik stykkpris klarer jeg ikke fri meg for tanken for at det ikke henger på greip. Men ingen av de har altså vært i den aldersgruppen.

    Et kjapt overslag tilsier at dette er den ADX jeg har kjøpt flest av. Ja, jeg burde definitivt tørket støv først og valgt et mer egnet sted for bilder, men det måtte gå fort i en Teams-veksling.


    ADXa.jpg

    ADXb.jpg

    ADXc.jpg
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Lekkert bånd, aldrig hatt disse selv.
    Ikke så lett å lese da målingen ikke er så oppløst, men spotten på 8khz er hjelpsom.
    Min Tandberg, bilde av kilden hvit støy -6 db på vu metrene, og da avspilling, Basf CSII.
    Min usb dac, eller Ipad kutter over 19khz derfor slutter kurven plutselig.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Litt variende priser, 70€ for en f.eks. Men det er også et veldig godt bånd. Med varierende maskiner, uten justeringer var Sony ES det der alltid hadde fantastisk lyd.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Uten tvil, og det er ikke det jeg mener å diskutere her.
    Og det kan være at akkurat det at det er en 1982 årgang gjør mine argumenter ugyldig for alt jeg vet, for jeg har ikke noe problem med å se at man vil samle på ting etc og er akkurat 1982 årgangen og der omkring hønsetenner stiller det seg annerledes.
    Men når jeg har kjøpte noen hundre AD(X) AD1, og AR(X) og vært veldig langt unna en slik stykkpris klarer jeg ikke fri meg for tanken for at det ikke henger på greip. Men ingen av de har altså vært i den aldersgruppen.
    Den AD-Xen du har der (1990-1991-modell?) er objektivt sett sikkert en bedre kassett enn 82-modellen, så fra et ståsted til en som kjøper kassetter for å bruke de, og ikke samle, så vil det trolig være en dårlig beslutning å kjøpe 82-modellen over 90-91-modellen selv om du ble tilbudt begge til like lav pris. Men jeg må si, og dette er igjen subjektivt da, 82-modellen ser mye stiligere ut når begge sammenliknes med forseglingen inntakt. Om ikke hønsetenner, så er det vel ikke urimelig å anta at tilgjengeligheten på tidlig til mid 80-talls forseglede kassetter er langt lavere enn for det som kom senere, siden de har hatt sin levetid i en større andel av kassettspillerens storhetstid, og derfor lagrene i større grad har rukket å bli tømt. Men jeg er ingen ekspert på dette.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Hvis kassetten over, TDK SA-X (1986) er verdt rundt fire-fem hundre burde vel den under her kanskje egentlig være verdt det dobbelte? :)
    Snacky
    Den kassetten var verdt 400-500 kr for meg. Jeg er ikke nødvendigvis representativ for markedet generelt. Det ville overraske meg hvis jeg la ut den SA-Xen på finn.no til 500 kr og fikk solgt den for det. Jeg har forøvrig mitt eksemplar til samlingen og har ikke behov for flere, så ville ikke betalt så mye som 400-500kr for nr2, nr3 etc.
     

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Den kassetten var verdt 400-500 kr for meg. Jeg er ikke nødvendigvis representativ for markedet generelt. Det ville overraske meg hvis jeg la ut den SA-Xen på finn.no til 500 kr og fikk solgt den for det. Jeg har forøvrig mitt eksemplar til samlingen og har ikke behov for flere, så ville ikke betalt så mye som 400-500kr for nr2, nr3 etc.
    Det har du nok mye rett i.


    Snacky
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Den AD-Xen du har der (1990-1991-modell?) er objektivt sett sikkert en bedre kassett enn 82-modellen, så fra et ståsted til en som kjøper kassetter for å bruke de, og ikke samle, så vil det trolig være en dårlig beslutning å kjøpe 82-modellen over 90-91-modellen selv om du ble tilbudt begge til like lav pris. Men jeg må si, og dette er igjen subjektivt da, 82-modellen ser mye stiligere ut når begge sammenliknes med forseglingen inntakt. Om ikke hønsetenner, så er det vel ikke urimelig å anta at tilgjengeligheten på tidlig til mid 80-talls forseglede kassetter er langt lavere enn for det som kom senere, siden de har hatt sin levetid i en større andel av kassettspillerens storhetstid, og derfor lagrene i større grad har rukket å bli tømt. Men jeg er ingen ekspert på dette.
    Helt enig. Den du postet bilde av ser dødsfet ut, og milevis kulere enn den jeg la ut. Og jeg tror også det er færre igjen av den.
    Noe av det tristeste som skjedde var overgangen til helt gjennomsiktige kassetthus, det ser liksom ikke like stilig ut.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Det er ikke så verst å være forkjølet når man kan benytte kvelden til å jobbe med en RX-202. Det er veldig kjekt å ta disse fra garasje/kjeller-tilstand tilbake til god bruksstand. Og i motsetning til hva som er den gjengse oppfattelse, så er det enkelt å jobbe på autoreverse-mekanismen når man tar den ut sammen med transport-mekanismen.

    1635545797659.jpeg
     

    afen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    227
    Antall liker
    715
    jeg kjøpte det jeg trodde var 10stk basf type 1 på finn i går. kom i posten i dag. da kom det 7 stk sipote zx og tre sony zx. sipote hadde jeg aldri hørt om en gang. selgeren som solgte meg dette gidder jeg ikke og mase med. men kjenner jeg ble litt irritert når man kjøper basf og får noe annet. men sony zx kan sikkert brukes det og. noen som har sett slike før? de lagde vist kassetter fra tsjekkia? ca år 2000
    Lurer på om dette var samme selger som jeg var i kontakt med? Forholdsvis rimelige Emtec Sound? Synes han selgeren virket meget snodig, så jeg slo de fra meg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn