Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan kan 30-graders varme ute brukes til noe konstruktivt inne? Koble opp kassettene til et sterkt fornya kontorsystem, for eksempel..Og er man deretter ekstra sikker på at Denon DRS 810 er riktig valg for egen del? Yep! Spiller Steve Miller her idag. og det på en Denon DX4. Låter som en klassisk platespiller, dette. Såpass mye liv er det , faktisk. Kablene er klassikere fra Audioquest, sikra i vår fra en av mine gamle mentorer. Og den nyinnkjøpte Exposuren håndterer det hele med fem ganger mer selvsikkerhet enn den lille Denonen som før drev pakka :) Enda så liten den er..
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.257
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Trist nyhet for entusiastene. Regner med at de fleste som frekventerer denne tråden også dropper innom Tapeheads av og til men til de som ikke gjør det så kom det en trist nyhet i dag:
    Bowers & Wilkins LTD i West Sussex har tatt service på Nakamichi kassettspillere siden 1997 og har vært en mulighet for de som ønsket en skikkelig proff service. Nå avvikler de servicen på allae Nakamichi produkter.
    (Husk på at dette har ingenting med konsernet Bowers & Wilkins Group å gjøre)


    Som det står på Tapeheads;
    Very sad day! B&W Nakamichi service centre is no more!
    I was given the heads up from another member here that B&W are to close their service department, Before sharing this information i contacted Paul Wilkins and this is the reply:

    And thank you for your enquiry
    Unfortunately we are no longer able to accept any further Nakamichi cassette decks in for service or repair as this company is due to close shortly and will cease trading.
    There is now no longer an engineer here who is able to assist with technical issues.
    We are pleased and proud to have supported Nakamichi products for the twenty-three years since the Nakamichi Corporation withdrew from the UK market.
    I am sorry that we will not be able to help you on this occasion.
    Kind Regards
    Bowers & Wilkins Ltd"
     
    Sist redigert:

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Dårlig nytt for oss Nakamichi-eiere. Men tilgangen på service og deler blir vel etter hvert vanskeligere og vanskeligere også når det gjelder andre kjente merker, eller er det kanskje fortsatt greit å få service og deler til merker som Sony, Pioneer, Technics og andre kjente japanere?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.257
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ingen merker er greie, alt er basert på slakt av spillere og uoriginale reimer, gummihjul og motorer.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.471
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Trist nyhet for entusiastene. Regner med at de fleste som frekventerer denne tråden også dropper innom Tapeheads av og til men til de som ikke gjør det så kom det en trist nyhet i dag:
    Bowers & Wilkins LTD i West Sussex har tatt service på Nakamichi kassettspillere siden 1997 og har vært en mulighet for de som ønsket en skikkelig proff service. Nå avvikler de servicen på allae Nakamichi produkter.
    (Husk på at dette har ingenting med konsernet Bowers & Wilkins Group å gjøre)


    Som det står på Tapeheads;
    Very sad day! B&W Nakamichi service centre is no more!
    I was given the heads up from another member here that B&W are to close their service department, Before sharing this information i contacted Paul Wilkins and this is the reply:

    And thank you for your enquiry
    Unfortunately we are no longer able to accept any further Nakamichi cassette decks in for service or repair as this company is due to close shortly and will cease trading.
    There is now no longer an engineer here who is able to assist with technical issues.
    We are pleased and proud to have supported Nakamichi products for the twenty-three years since the Nakamichi Corporation withdrew from the UK market.
    I am sorry that we will not be able to help you on this occasion.
    Kind Regards
    Bowers & Wilkins Ltd"
    Er det andre der ute i Nord Europa med "gode folk" som kan gjøre service på Nakamichi?
    gitt at deler er tilgjengelige
     

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    598
    Antall liker
    704
    Sted
    Bodø
    Nå er det jo slik at uansett om de heter Nakamichi eller Denon eller Marantz eller Tandberg eller whatever så er de alle konstruert ut fra ganske vanlige prinsipper og komponenter. Så med aktuell service manual tilgjengelig så kan nok de fleste oppegående serviceteknikkere på et Radio/TV-verksted utføre både reparasjoner og servicer på slike enheter.
    Jeg ser ikke helt nødvendigheten av å sende slikt avgårde til noen spesiell "Nakamichi-guru" for å utføre en standard service.
    Det er nok ikke noe spesiell Nakamichi magi i en slik spiller som gjør at man må ha vært på et eget hemmelig kurs hos produsenten for å ha fått opplæring og sertifisering på nettopp den spilleren.
    Med "oppegående" så mener jeg da en som bl.a. vet å bruke originale deler når det er nødvendig.

    Blir egentlig på samme måte som at man kan levere en Ford eller VW eller BMW inn hos Mekonomen for service, og det går greit.
    Man må ikke kjøre til Tyskland for å få utført servicen. Og det selv om biler generelt har mere spesialkomponenter enn en kassettspiller har.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.257
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nå får vi håpe på at delelageret med servicemanualer, spesialverktøy og testutstyr ikke går i søpla men blir kjøpt opp av en eller flere som vil fortsette å ta service på Nakamichi. Vi får håpe at det er noen yngre som enten har eller får den erfaringen og kunnskapene som trengs. Denne diskusjonen pågår nå i nevnte tråd på Tapeheads.
    Kan forøvrig nevne at delelagrene til både Sony og Yamaha i USA gikk rett i søpla når de satt sluttstrek for service og reparasjoner på utgåtte modeller. Og det rammer jo kassettspillere hardt. Mange spesielle slitedeler som er vanskelige å erstatte.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Du ha fått med deg at Sound United har innledet oppkjøpssamtaler med B&W? Det servicesenteret var et datterselskap av høyttalerprodusenten, og blir nå nedlagt av de grunner du selv lister her oppe. Synd, uansett. Og spesielt for Nakamichi-brukerne her. De av oss som foretrekker andre merker får det nå NOE lettere enn Nakistene, iallefall..Det skal sies at akkurat den delen jeg trenger for å få fullført oversyn og service på min Onkyo K-185X er akkurat like vanskelig å få tak i som Naka-deler. Kanskje det var nå man skulle henta inn en 3D-printer?
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.257
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Terje-A: Du ha fått med deg at Sound United har innledet oppkjøpssamtaler med B&W? Det servicesenteret var et datterselskap av høyttalerprodusenten, og blir nå nedlagt av de grunner du selv lister her oppe. Synd, uansett. Og spesielt for Nakamichi-brukerne her. De av oss som foretrekker andre merker får det nå NOE lettere enn Nakistene, iallefall..Det skal sies at akkurat den delen jeg trenger for å få fullført oversyn og service på min Onkyo K-185X er akkurat like vanskelig å få tak i som Naka-deler. Kanskje det var nå man skulle henta inn en 3D-printer?
    Den Onkyoen er jo ikke så gammel heller, hva er det som feiler den da?
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Blir egentlig på samme måte som at man kan levere en Ford eller VW eller BMW inn hos Mekonomen for service, og det går greit.
    Man må ikke kjøre til Tyskland for å få utført servicen. Og det selv om biler generelt har mere spesialkomponenter enn en kassettspiller har.
    Det blir nå uansett sjelden feil å sende produktet sitt, enten det er en bil eller en kassettspiller, til den reparatøren som har mest erfaring med å fikse det merket og den modellen fra før. Ihvertfall hvis det er noe som skal feilsøkes og repareres, og det ikke bare er snakk om en standard service. Graver man seg ned i diverse tråder på tapeheads om Nakamichi-relaterte utfordringer og leser hva f.eks. ANT, nakdoc, nakmandan, tapetech et.al. skriver, så ser man etterhvert at ihvertfall enkelte av de mest kostbare maskinene er ganske heftige saker å jobbe på :)
     
    Sist redigert:

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Er det andre der ute i Nord Europa med "gode folk" som kan gjøre service på Nakamichi?
    gitt at deler er tilgjengelige
    Kan man ikke like gjerne sende de til USA for reparasjon som til England da?

    WillyHermannServices

    Electronic Service Labs

    Er det noen her som har sendt en av sine Nakamichier utenlands på service, og lyst til å dele sin erfaring? Jeg vurderte det med en av mine RX202-er, men regnestykket mitt tilsa at når man la sammen kostnad for selve service + frakt + toll + moms av reparasjonskostnaden, så er det ikke verdt det for en så billig spiller. Da bør det være noe fra Nakamichi sin "topphylle" isåfall...
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.471
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Å sende til USA for service synes litt risky .... jeg har opplevd flere ganger at en Krell forsterker har blitt "maltraktert" av posten bare fra Oslo til Bergen, og da snakker vi om forsteker i originalinnpakning, og den boksen er drøy.... å sende til USA ville nok ikke jeg vurdert....
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Å sende til USA for service synes litt risky .... jeg har opplevd flere ganger at en Krell forsterker har blitt "maltraktert" av posten bare fra Oslo til Bergen, og da snakker vi om forsteker i originalinnpakning, og den boksen er drøy.... å sende til USA ville nok ikke jeg vurdert....
    Det høres mer ut som du argumenterer mot å sende med posten generelt, enn at det er verre å sende til USA enn til UK? :)
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.471
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Det høres mer ut som du argumenterer mot å sende med posten generelt, enn at det er verre å sende til USA enn til UK? :)
    Kanskje det bare er posten i Norge som er "på trynet", eller kanskje jeg er spesielt uheldig 😂
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.257
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nå er jo ikke kassettspillere så veldig tunge, når coronaen er over så er det bare å ta med seg spilleren over there i feriebagasjen. Er nok best å smugle den med uten at fruen er informert og når man lander der borte så blir det bare en oppdagelsesferd rundt om for å finne et godt verksted. :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Trenger en ny, intakt Head Plate. Er dog fullt funksjonabel hvis jeg ikke bruker autoreversen. Den plata er det som gjør autoreverse mulig der.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.257
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hvordan går det forresten med Teletor? Og er det eventuelt andre som beviselig er skikkelig gode på service på kassettspillere ?
    I tillegg må de være til å stole på, ha tilgang til reimer, capstanhjul, motorer, og alt mulig av elektronikk. Amatører som tror de kan teller ikke her.
    Birger har nevnt Mostues TV Service, men er det andre ? (Dalens og Servicekompaniet er negative til det de ikke har deler til)
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.471
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Nå er jo ikke kassettspillere så veldig tunge, når coronaen er over så er det bare å ta med seg spilleren over there i feriebagasjen. Er nok best å smugle den med uten at fruen er informert og når man lander der borte så blir det bare en oppdagelsesferd rundt om for å finne et godt verksted. :)
    Er det sånne overraskelser du pleier å ha på lur til madammen når dere drar på ferie? 😂
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.257
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Her er det en sannsynligvis en bedre kilde til reimer som vi trenger:
    (Mål lengden på den gamle reima og trekk fra 6% pga. slitasje så bør man treffe riktig lengde hvis man bestiller)
    (Reimer fra Thakker får ikke spesielt mye skryt på Tapeheads og Marrs er ikke aktiv lenger etter hva jeg forstår)
     
    Sist redigert:

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.462
    Antall liker
    2.427
    Sted
    vest
    Hei. Fant fram en gammal kasertspiller jei hadde og der var de åsså non uinspillte bån. Så lurte jei på å spile in på desse. Åkken dålby skal je velge? Har både B å c på spillern Va lønner sei å bruke av dem?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Svullo: Hvilken kassettspiller og hvilke uinnspilte bånd har du? Begynn med å rense spillereen din før du gjør noe som helst mer. Deretter kan du tenke på det..
     

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.462
    Antall liker
    2.427
    Sted
    vest
    Satt å rensa hue å valse akkuratt nå. Fant neglelakkfjærner som funka greit. Bånna er TDK sax c-9o
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    @Svullo : Du trenger vel strengt tatt ikke bruke Dolby NR til en så bra kassett som TDK SA-X...

    Jeg var en stor tilhenger av Dolby da jeg begynte å bruke kassetter igjen for 1 år siden. Nå bruker jeg det aldri...

    Husk å kalibrere spilleren til kassetten før opptak, se side 16 i vedlagt instruksjonsmanual. Og recording level, side 12.
     

    Vedlegg

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Svullo: Neglelakkfjerner til rensing?? Den skal ikke brukes til annet enn å fjerne neglelakk. Aceton HAR vært brukt før, men den legger igjen en film på lydhodet, samt sørger for å tørke ut valsene. SÅ hent et Nagaokasett istedet. De TDKene er gode, de, men du trenger nok ikke å tenke på å bruke annet enn Dolby B der. C tar imo for mye av infoen i toppen vekk.
     
    Sist redigert:

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.462
    Antall liker
    2.427
    Sted
    vest
    Hade valge mellom neglelakkfjærner ellr vitesprit, så da tokk jei første å beste
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.810
    Antall liker
    50.654
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Svullo: Neglelakkfjerner til rensing?? Den skal ikke brukes til annet enn å fjerne neglelakk. Aceton HAR vært brukt før, men den legger igjen en film på lydhodet, samt sørger fir å tørke ut valsene. SÅ hent et Nagaokasett istedet. De TDKene er gode, de, men du trenger nok ikke å tenke på å bruke annet enn Dolby B der. C tar imo for mye av infoen i toppen vekk.
    Aceton legger ikke igjen en film den fordamper,neglakk fjerner er aceton med litt olje i og skal ikke brukes. På valsene skal den ikke brukes nei.

    O
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.257
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    I disse coronatider så kan man bruke etanol, bruk bomullspinner, dypp dem i håndsprit og gnukk og gni på lydhodene.Du har en fin dual capstan spiller med 2 gummihjul, disse må du være forsiktige med, spesielt det på venstre side. Det er mest kritisk. De skal være litt myke og helt runde og fine. Her må du bruke noe som renser og ikke ødelegger gummien. Aceton er fy- fy. Jeg ville prøvd en bomullspinne med litt lunket vann og sett om bomullspinnen ble møkkete. Da virker det :) også.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Svullo: Det Nagaokasettet kommer med både hode- og gummirens, koster som ei BD-plate og inneholder nok til ti års bruk. Som Terje-A sier, har du en fin maskin der. Så det å vedlikeholde den HELT riktig er mer enn logisk- Evt; Kontakt Jørgen hos Lydglede. Han har nettopp fått inn en spennende multimaskin fra Teac ;)

    Terje-A: Forsiktig med HVILKEN håndsprit! De fleste er en gel, men noen har isopropylkonsistens..
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.257
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Er den Technicsen i god stand så har du en veldig fin maskin der. Og hvis det er noe rart med den så er det sannsynligvis bare nye reimer som trengs. Lykke til :)
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    @Svullo: Det rensesettet @Auditor refererer til går under modellbetegnelsen Nagaoka HC-800II / AM-804 (AM-804 erstatter HC-800II). Ta en titt på bremsespor-tråden, der er det masse prat om diverse rensemidler.... Det står forøvrig hvordan du skal rense/vaske lydhodet i instruksjonmanualen :sneaky:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Får vel bestille etpar AM804 også...for sikkerhets skyld.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Evo III: For en enkelt gangs skyld: Mer enn grei mekanikk på, iallefall. Den der kan du ha mye moro med, men den krever sitt av vedlikehold. Et vedlikehold jeg regner med du er villig til å utføre ordentlig. Er den samtidig i OK stand, klart den holder. Det er en Integra! Syns å huske du satt på en gammal Luxie?
     
    Sist redigert:

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.810
    Antall liker
    50.654
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Evo III: For en enkelt gangs skyld: Mer enn grei mekanikk på, iallefall. Den der kan du ha mye moro med, men den krever sitt av vedlikehold. Et vedlikehold jeg regner med du er villig til å utføre ordentlig. Er den samtidig i OK stand, klart den holder. Det er en Integra! Syns å huske du satt på en gammal Luxie?
    Luxie har jeg aldri hadt,men 2-3 sansuier og Nakamichi har jeg hadt.

    O
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel først og fremst de mekaniske delene, som er problem med å skaffe. Det aller meste av el komponenter kan skaffes tilsvarende, eller bedre i dag.
    Så for el feil, finnes nok mange dyktige her til lands. Det mekaniske kan nok være større utfordring på dele siden., men heller ikke dumt med "gjort det før" erfaring.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn