Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Har ikke merket noe til sticky shed syndrom eller annen faenskap på ferdiginnspilte kassetter.. men jeg har kastet noen brukte slitne kassetter fra syttitallet. Har inntrykk av at kassetter fra ca. 1980 og nyere er greie. Stilig Teac spiller du har:)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Newton: Nettopp pga holdbarhet, sikkerhet, gammel tape og siste års lille bruk bør du rense. Som Terje-A sier: Bånd slipper partikler. Og det kan gå fort også. Jeg måtte gi Pioneeren min et særs kraftig rensevers etter en måneds bruk da den kom i hus. Fordi forrige eier IKKE gjorde det. Var som om den hadde fått en mixed metals barre smelta i båndtransporten.. Hvis du har 70- og 80-talls opptak, legg dem over på ny tape stock. Da holder de.Analoge dyr trenger sitt stell, og der står rensen for en stor del av det periodiske vedlikeholdet. Min foretrukne løsning er formulert av NAGAOKA..Deres sett med gummirens og capstan-/ lydhoderens er svært effektivt.
     
    Sist redigert:

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    1

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Er det noen av dere som er så heldige å sitte på en del av disse klassiske 85-89-årgangene 90min, forseglet? Dette synes jeg er industridesign på sitt beste. Hører hjemme på museum.

    Skjermbilde 2020-05-03 kl. 15.37.23.png


    Skjermbilde 2020-05-03 kl. 16.01.52.png
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jada, jeg har 4 stk., står 1986 på de. Har også en yngre bror fra 1990, da forsvant metallhuset og ble erstattet av plast.
    IMG_20200504_141315216.jpg


    IMG_20200504_141434923.jpg


    Sony gikk for andre løsninger, hus i keramikk (Metal Master og Super MM) og tapeguider i keramikk, delrin? eller andre spesialmaterialer. Enkelte serier av UX-S, UX-Pro, HF-Pro og selvfølgelig ES-I, II og IV har dette. Det er artig å ha disse i hylla....:cool:
     
    Sist redigert:

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    Har en 10 pack Maxell XLII 90 Black Magnetite på vei. Har noen erfaring med disse?
    Er tiltenkt opptak på Tandberg 3014. TB er jo gjerne Maxell-glade, men Black Magnetite kjenner jeg ikke til fra før.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Sony gikk for andre løsninger, hus i keramikk (Metal Master og Super MM) og tapeguider i keramikk, delrin? eller andre spesialmaterialer. Enkelte serier av UX-S, UX-Pro, HF-Pro og selvfølgelig ES-I, II og IV har dette. Det er artig å ha disse i hylla....:cool:
    Ja en Metal Master til noe jeg synes var ok pris har jeg klart å skaffe meg :)

    Skjermbilde 2020-05-04 kl. 19.25.41.png
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Equilibrium: Den XL2en er en av de beste versjonene, så opptakene der kan du glede deg til. Er selv ferdig med opptakene på 42 tapes, hvorav 39 Maxells, for et vennepar i nord. Bilbruk:cool: Tok akkurat ei uke, men som tingene står i Norge idag, gjør det svært lite...

    Torstej: Jeg har en av de siste MA-XGs i forseglet stand, men betaler du under 1200 kr, blir den her. Har egentlig ikke lyst til å selge noen metals i det hele tatt, ettersom kofferten er smekk full av dem. Har derimot endel svært god type 2 i overskudd..
     

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    Godt å høre, ble nysgjerrig og tok en sjanse. Det er en jungel av ulike versjoner og det meste av erfaring fra hine hårde dager har gått i glemmeboka.
    Har noen metal tapes, men det blir litt dyrt i lengden å legge lista der. Opptak blir gjort på TB 3014 og Teac V9000, så jeg finner vel ut etter hvert hvilke type 2 tapes som gjør en god jobb uten å koste skjorta.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Equilibrium: Hvilke metals har du?
     

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    Har ikke bøtter og spann av ulike metals akkurat, stive priser. Har noen eksemplarer av Maxell MX/MX-S, That’s Suono CD/IVF, Denon HD-M og TDK MA. Type 2 har nok en bedre kost/nytte ratio for min del. Lager bare mixed tapes fordi det er stas å være 15 igjen :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Torf: Det der er musikk for evigheten. Og bare det settet er nok til å skaffe seg et mer enn habilt tapedeck:cool: Ser ut til at du har brukt anstendige bånd også, så de burde holde noen år til. Konserten dette er hentet fra finnes også på Blu-Ray, hvis du lurte..som del av et pent box set.
     
    Sist redigert:

    afen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    227
    Antall liker
    715
    Jess, da har jeg også havna på kassettkjøret, hoppet uti med begge bena. Det begynte i vinter med at en kompis tipsa om en billig Denon DRM-740, og siden har det bare utartet seg. Har nå Denon DRM-740, DRM-800A, Sony TC-K790ES (kjøpte matchende forsterker samtidig) og en Pioneer CT-959 på vei. Har også handlet inn en del kassetter.

    Lurer på om noen i Trondheimsområdet har lyst til å bytte noen kassetter? Kunne tenkt meg å prøve bånd fra Fuji og TDK, men SA-X ligger høyt i pris gitt. Har også litt diverse bånd liggende foruten de jeg har bilder av, Philips CD Extra, BASF Chrome Maxima II, Maxell XLII-S, Memorex DBS og så har jeg en stabel pent brukte Fuji FR på veg.
    Er ellers også interessert i å kjøpe nye chrome-bånd til en normal penge.

    Har noen TDK SF-bånd som jeg ikke har rukket å prøvd enda, men det skal visst være noe av det samme som SA. Jeg vil nok si at Sony UX-S er det beste jeg har prøvd fram til nå, til og med et lite knepp over BASF TPII

     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Gratulerer, den er spesiell, bruker et helt spesielt hode som du ikke må bruke demagnetisering på såvidt jeg husker. Jeg hadde en slik som jeg solgte til en kar i Oslo.
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.544
    Antall liker
    3.054
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer, den er spesiell, bruker et helt spesielt hode som du ikke må bruke demagnetisering på såvidt jeg husker. Jeg hadde en slik som jeg solgte til en kar i Oslo.
    Takker Terje-A :) Ingenting i veien med husken din,blir morsomt å prøve et nytt merke.
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.544
    Antall liker
    3.054
    Torget vurderinger
    2
    Bomkjøp,noen som vet ståa med Teletor?
    :confused:
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Kjipt at det ble et bomkjøp, det ligger en Tandberg på Torget med et serviceklistremerke datert mars 2020 fra Teletor, tyder jo på at det er liv der borte bak Aker sykehus.
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.544
    Antall liker
    3.054
    Torget vurderinger
    2
    Kjipt at det ble et bomkjøp, det ligger en Tandberg på Torget med et serviceklistremerke datert mars 2020 fra Teletor, tyder jo på at det er liv der borte bak Aker sykehus.
    Godt,har inne 990'n med han men vil ikke mase.
    Får slå på tråden i neste uke å sjekke om han vil ta inn to til :rolleyes:
     

    Jim.Y-A.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    178
    Antall liker
    322
    Idag ska jag berätta en väldigt rolig sak som hände mig. Jag fick hem ett Nakamichi (vad annars?) 480Z, det är helt genomgånget i mekaniken (vilken är helt riven och ihopsatt igen), allt rengjort, bytt, smörjt och kalibrerat efter konstens alla regler, dock så är inga "orange caps" bytta. Men varför fixa något som fungerar? Och skulle de behövas bytas så får det göras då.

    Detta är ett 2 huvuds instegskassettdäck från Nakamichi som byggdes mellan 1979 - 1981 (har jag för mig) och såldes för $595. Jag måste erkänna att jag inte hade några större förväntningar på dess ljudande egenskaper, även om det är ett Nakamichi ... dock så hade jag fått höra att det skulle låta väldigt fint vid uppspelning. Det är måhända inte det (absolut) bästa för inspelning, men för uppspelning skulle det låta mycket bra, så detta väckte min nyfikenhet … :unsure:

    Döm om min förvåning då jag ställde det på sin plats i min stereobänk och jag tryckte på "PLAY" … o_O det låter riktigt riktigt bra! Även om jag jämför det mot alla kassettdäck som defilerat förbi genom åren (alla 3 huvuds maskiner). Snobb som jag är så har jag per automatik ratat allt vad 2 huvuddäck hetat ;) helt klart en stor miss från min sida. I vart fall om de låter så bra som detta! :oops: Men det gör de ju inte då de inte heter Nakamichi, he-he. :cool:

    Ljudet är varmt, mycket analogt (självklart) och mustigt. Enligt mig ett trevligare ljud - inte nödvändigtvis "bättre" - att lyssna på (enligt mig och mitt dåliga hörselminne …) än till exempel Alpine AL-90, Sony TC-KA6ES (ledsen Terje-A), NAD 6300, Technics-M95, TEAC-5000Z, och även en hel drös däck från Nakamichi själva, bara för att nämna några. Alla uppräknade däck låter självklart bra på sitt eget vis men de kostar också mycket mer. Helt klart underskattat detta lilla anspråkslösa däck. Det är faktiskt även ganska snyggt enligt mig, även om jag inte tyckte det från början och det inte har en hel drös knappar som jag är svag för … :ROFLMAO:

    Summa summarum, hittar ni någon 480Z för en billig penning, slå till, ni kan inte gå fel. De kostar inte så mycket då de är väldigt underskattade av kassettdäcksvärlden, och även enligt min åsikt (numer). Jag måste haft en väldig tur, för jag fick ge 500 kronor för mitt. Och vad får man för detta idag?!

    Här kommer två ganska dåliga bilder på det, detta för att jag ställde det inne i skåpet bakom dörrade då jag inte trodde jag skulle ta några foton av det för det inte skulle vara något att skriva om, tänk så fel jag hade, kul!

    IMG_20200603_191039.jpg
    IMG_20200603_191451.jpg
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Gratulerer, jeg har vurdert samme sak sjøl, ev. RX-202. Begge bygger lite i dybden og det passer bra. Leste at 480 serien har en litt varm lyd. Og det liker vi :)
     

    Jim.Y-A.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    178
    Antall liker
    322
    Tack för det Terje-A. Visst låter den åt det varma gosiga rörlika hållet, men som du skriver, det gillar vi! En RX-202 skulle ju vara kul att testa, jag har läst att de ska låta väldigt fint även de. Hoppas du hittar något sådant i bra skick som inte kostar en förmögenhet. Nu öppnade det sig ju en hel värld av 2 huvud-däck-möjligheter … kan bli kostsamt detta … men vi lever ju bara en gång. :geek:
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Hvis man kommer over Nakamichi LX3 eller DR-1 er også de gode lydmessig. Jeg har begge disse. Har ikke hørt andre Nakamichi, men de går vel for å være noe av det bedre, alle sammen, i sine prisklasser.
     

    Jim.Y-A.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    178
    Antall liker
    322
    LX-3 låter väldigt bra (även kul design), även så DR-1. Jag har haft bägge dessa kassettdäck. Det som var väldigt bra med DR-1 var att det gick att justera azimuth manuellt, men ljudmässigt så var (i vart fall inte) jag helt nöjd. Då tyckte jag bättre om LX-3:an (kanske mindre förväntan?). Se där, jag har ju ägt ett 2 huvuddäck, minnet är kort … men det kan ju varit så att DR-1:an inte var helt kry, men den borde varit det då den hade fått sig en helrenovering. :unsure: Men smaken är ju som baken (som tur är).

    Mitt nästa framtida kassettdäcksprojekt blir att finna ett BX-300 i gott skick, men just nu så är det helt fullt på bänken och i skåpen då jag har precis införskaffat en "ny" rör-CD spelare.

    BX-300 är ju ett 3 huvuddäck men jag har aldrig ägt något så det vore ju kul att testa ett. Jag har läst att det ibland kallas "ett fattigmans Dragon". Kan ju var roligt att se om det stämmer.
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    1
    Endelig har jeg hele 680 serien fra Nakamichi komplett. Har jaktet på denne lenge.
    På tapeheads og andre fora har jeg ofte sett svært positiv omtale av 681ZX sin lydkvalitet på avspillinger.
    Bekreftes med applauderend ører ( dumbo hadde lettet)
    IMG_6316.JPG
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Gratulerer med komplett samling av den serien. Du er i ferd med å komme i mål når det gjelder Nakamichi etter hva jeg har fått med meg. Her i huset blir det ikke komplette samlinger av noe som helst, men produkter fra Sony, Pioneer, Akai, Technics er her, og det blir en (bare 1 :) ) Nakamichi på meg også i løpet av høsten. Hva det blir avhenger av hva som dukker opp. Ser ikke for meg å kjøpe en vulgaris brutalis som krever det hvite ut av øya når det gjelder service, deler og kunnskaper. Så vi får se... Nakamichi har noen gode 2 hoders maskiner også. Stereobenken er klar for en spiller til og boden har blitt isolert og er i ferd med å fylles med det som trengs for å kunne ta lette servicer på det som krangler. Sesongen starter når det blåser nordavind fra alle kanter.........
     
    Sist redigert:

    Jim.Y-A.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    178
    Antall liker
    322
    Jag säger som Terje-A, grattis till en full 680-serie! :D Den såg ut att vara i ett fint skick. (y) Det enda kassettdäck i den serien jag ägt var en 680ZX. Rejäl design på dessa maskiner, de ser ut att kunna stå emot det mesta, även ett Corona-virus. :geek:
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    1
    Fornøyd med svenske kjøpet !
    Ja, Naka har veldig mange bra to hoders spillere.
    Har tre stk 480 (en i «sølv») og en reserve pga transporten, som er samme på alle i classic serien.
    Mangler bare 481Z i den serien.
    Men Nakamichi kassett spillere har stort sett blitt svært dyre uansett variant.
    Jeg kan absolutt anbefale en to hoders klassisk Naka. 480 og LX-3 er meget vel lydende og slår nok de fleste vanlige tre hoders spillere på svdpilling.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    BirgerG: Kan det være at du nå begynner å komme ned på et håndterbart antall dekommisjonerte delespillere også? Eller er samlingen fortsatt halvt om halvt med spillere som ikke funker? ;)Pen maskin, forresten!
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    1
    Tja, står 230 spillere oppført i XLS, 61 med repp. behov av forskjellig art. De fleste av disse fungerer korrekt på avspilling, men de trenger repp. når ikke også opptak fungerer optimalt. Noen 580 serie og700ZXL/ZXE, som trenger caps, OPer, eller andre el komponenter. Noen TCD 300 serie spillere, som er plukket for deler og står i lista. Gjør forresten K-04en også da den gir litt dårlig lyd på opptak :cry:
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Birger-G: Og fullt fungerende? Tar visst både tid og cash for å få hele DEN samlinga opp å gå:coffee: Jeg vurderer fortsatt å selge RFT, men kun til riktig pris..
     

    Jim.Y-A.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    178
    Antall liker
    322
    Detta har inget med kassettbandspelare att göra alls, men jag tyckte det var så lustiga klipp så jag lägger upp dem ändå … jag skrattade gott i vart fall! Delad glädje är dubbel glädje. Eller så är min humor lite udda … :unsure::oops:



    :ROFLMAO:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Jim: Michael Jackson i utgave som "nalle"...LEAVE ME ALONE... :devilish: Eller var det MC Hammer? U Can´t Touch This?? Kansje mer passende med Hammer i denne tråden..Øvre video her er vel mer for barn (som elsker knapper)..
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Hva kan en Nakamichi DR-1 være verdt ved salg? Nylig vært hos reparatør som skiftet noen komponenter, smurte opp spilleren og byttet reimer, i tillegg til elektrisk sjekk og målinger. Spilleren er svært lite brukt etter at den ble kjøpt tidlig på 2000-tallet og fremstår nærmest som ny. Spilleren vurderes solgt fordi jeg har for mange kassettspillere. Eventuelt kan en Nakamichi LX3 selges i stedet, men det blir ikke før til høsten, etter at den også har vært til service. Kjøpt 1983, lite og pent brukt og meget pen, den også. Hva kan den være verdt?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Har sjekket hifishark, prisforlangende rundt om er mellom 2000-5000 kroner for DR-1, LX- 3 ligger litt lavere. Dokumentasjon på en seriøs utført service trekker verdien veldig opp i min bok. En service koster fort noen tusenlapper. Skulle jeg solgt disse så hadde jeg satt prisen til 6000,- for DR-1 og 4000,- for LX-3 under forutsetning at de ikke har noen skjulte feil eller mangler. Er det noe som ikke er 100% så ville jeg satt prisen til henholdvis 4000,- og 2000,-. Lykke til med salget. :)
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    1
    Helt enig med Terje-A. Ville selv sagt 5 til 7000 for DR-1 etter service og i bra kosmetisk stand. Priser på ebay er ofte mye høyere men ca dette området burde være riktig i Norge. Enig også for LX-3. Det er en svært bra spiller og vel motstykket til RE 303 (i litt andre klær og uten UDAR)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn