Kan vi ikke lage en el-gitar, pappa?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    "Kan vi ikke lage en el-gitar, pappa?" spurte junior en dag i våres.
    Da er eneste riktige svar "ja, selvsagt, det gjør vi!"

    Dette er historien om det som fulgte. Som enkelte har lagt merke til har høyttalerprosjektet mitt stoppet opp en god stund. Jeg skal ikke kjede dere med alle hus-, båt- og bilprosjekter som har slukt hobbytiden, men kanskje dette prosjektet kan være interessant for noen her på HFS.

    Junior har altså rukket å bli 17 og spiller gitar i rockeband. Han har rappet alle mine gamle gitarer, og i tillegg har han allerede rukket å slite ut en Squier Stratocaster som han kjøpte for sine egne penger. Jeg har limt den Strat'en sammen igjen to ganger, sist ved å felle inn et solid stykke bøketre i kroppen sånn at den holder en stund til. Det kan gå hardt for seg i et punkeband.

    Det første man innser når man har satt seg fore å lage en elgitar er at det er dødfødt å lage en billig kopi av en standardmodell som Stratocaster, Telecaster, Les Paul eller lignende. Det gjør kineserne bedre og billigere. Dessuten er det like håpløst å prøve seg på å gjøre bedre håndverk enn custom shops og uavhengige håndverkere. Det finnes folk som har brukt et helt liv på å perfeksjonere kunsten å lage en gitar. Den muligheten som står igjen er å lage et helt nytt design fra scratch for å kunne si at "det er slik denne skal være".

    Det skader likevel ikke å se litt på hva som er lagd før. Vi så nok ekstra nøye på sånt som Brian May's Red Special, Gibson Melody Maker, Rickenbacker 330, Fender Jazzmaster og Telecaster Thinline. Utover sommeren skisset vi på et antall fasonger, men endte opp med at dette skal bli en retro-aktig sak med bare én humbucker pickup, asymmetrisk kropp som en Jazzmaster/Jaguar/Mustang, men hul som en Tele Thinline eller Rickenbacker 330. Tanken er at den skal se ut som noe en av de mindre europeiske produsentene som Framus, Höfner eller Hagström kunne ha funnet på rundt 1965-70.

    Det var ikke helt lett å komme opp med en form som ikke var en ren kopi av noe som var gjort tidligere, men etterhvert begynte skissene å konvergere mot noe sånt:

    a sketch.jpg


    Litt mer "utadvendt" fasong enn en Jazzmaster, men fortsatt "offset waist" av ergonomiske grunner. Junior ville også ha kroppen tynnest mulig, gjerne som en gammel Höfner Verithin.

    Funksjonelt ble vi også enige om seks strenger (duh...), 25" skalalengde (som PRS, kortere enn Fender, lengre enn Gibson) og en litt bred hals med 45 mm gripebrett øverst, 53 mm bredde på stolen og med 24 mm tykkelse ved første bånd. Det tilsvarer omtrent halsen på en Furch stålstrenger som vi begge trives godt med. Til å begynne med tenkte vi 24 bånd, to oktaver. Det bør jo holde. Dessuten må tingen være solid som bare det for å overleve mer enn en bandøving eller to.

    Men vi var ikke helt klare til å begynne med stemjern og høvel ennå...
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Kjempeflott tråd Asbjørn !
    Høyst aktuelt tema her i heimen også med 15 års bassist som har en plan om å bygge bass i Corian.
    Linkene er til god hjelp, vil følge godt med på denne!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, vi kikket nok litt på Burns også. Sjekk formen på lokket over kontrollboksen og "f-hullet", så er det kanskje litt Burns Barracuda der. Men det er ikke alt med det designet som funker like bra, synes jeg.

    Neste steg på veien var å lage en fullskala 2D-modell i bølgepapp og gran. Det er fort gjort å lure seg selv med proporsjonene på en skisse. Da er det verdt bryderiet å regne ut eksakt hvor store ting må være for å passe sammen og sjekke om det fortsatt ser OK ut. Poenget med den asymmetriske kroppen ("offset waist") er at den ene buen skal passe over låret og den andre mot brystkassa når man spiller sittende, og det er også en tanke å sjekke om det faktisk er sånn. Det er lettere å justere med tapetkniv på en bit bølgepapp enn å oppdage at den ferdige gitarkroppen ikke funker som tenkt. Silhuetter av pickup og bridge kan man kopiere til riktig størrelse og klippe ut av papir. Da er det fort gjort å flytte rundt på dem til ting stemmer. Kalkulatorer for beregning av båndplassering kryr det av. Vi brukte den hos Stewart-MacDonald til å begynne med og lagde vår egen i Excel senere.

    En ting vi oppdaget i denne fasen var at gripebrettet godt kunne være litt lengre enn vi først hadde tenkt. Det ble et visuelt tomrom mellom gripebrett og pickup, og enkleste løsning var å forlenge gripebrettet med lengden på en gul PostIt-lapp, sånn omtrent. Litt mer presist: Vi forlenget det til 31 bånd, nesten tre oktaver, men da kommer de siste båndene så tett sammen at det ikke er plass til fingre mellom dem. Løsningen var fortsatt ganske enkel. Vi dropper bånd 28 og 30, siden de ikke har noen særlig musikalsk betydning likevel.

    En annen detalj som voldte litt hodebry var formen på gitarhodet. Det er utrolig hvor mye som er gjort tidligere av en eller annen. Vi prøvde også ganske mye forskjellig.

    DSC02612 (Small).JPG


    Til slutt endte vi med en form som kan minne litt om hodet på en PRS, men litt forlenget og med asymmetrisk plasserte stemmeskruer, siden vi syntes det passet best sammen med formen på kroppen. Det var også en nyttig øvelse for å være sikker på at det ble plass til stemmeskruene. Litt sent å oppdage sånt når man står der med den ferdige gitaren.

    Nesten ferdig pappmodell. Hodet ble litt annerledes til slutt, som den foran til høyre på bildet over. Bonuspoeng til den som tar albumreferansen i bildet:

    DSC02533 (Custom).JPG
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den er godt pottet, men det er en stund til vi kommer så langt.
     

    donnerwetter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    105
    Går dere for en eller to truss-rods? Og hvor har dere evt tenkt å forankre?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En dobbeltvirkende, men det er et par andre småting å beskrive før vi kommer så langt også. ;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Først måtte vi ta en tur ned til Listverkshuset i Fredrikstad for å se etter egnede materialer. Tanken var å bygge "neck through", altså at treverket i halsen går gjennom kroppen uten noen limt eller skrudd overgang. Det blir forhåpentligvis sterkere på den måten, samtidig som det ikke trengs noen klump av treverk i overgangen mellom hals og kropp. Det er mye magi med hvilke treslag som påstås å låte hvordan, men vi plukket ut noen stykker 20x45 glattkant av eik og bøk. Det er harde og stive treslag. Vi hadde egentlig tenkt å holde oss til norske treslag, men det sto et stykke 10x70 mm teak der som vi falt litt for. Den hadde nok vært fuktskadet på en eller annen måte med litt svertesopp og annen styggedom. Perfekt. :) Casco 24-timers epoxylim hadde de også.

    Første arbeidstrinn var å lime sammen en drager av eik-bøk-eik. Dette blir kjernen i gitaren. Tvinger er kjekt å ha.

    DSC02537 (Medium).JPG


    Her hadde jeg skråttskåret de to eikestykkene med 12 graders vinkel før liming for å gjøre neste moment lettere. Det var ikke så lurt, fant jeg ut, for bøketreet slo seg litt i den biten som stakk ut, og da ble det bare mer jobb i stedet. Det hadde vært bedre å beholde alle tre stykker i full lengde til limet var herdet og frese ut riktig vinkel etterpå. Det ville også blitt mer presise flater å lime mot hvis de var frest i stedet for sagd. Her måtte jeg frese det rent etter liming likevel.
     
    Sist redigert:

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Imponerende! :)
    Ser definitivt frem til resten av prosjektet, som helt sikkert kan by på massevis av utfordringer? En gitar i all sin "enkelhet" er jo et ganske komplisert instrument å bygge, når det kommer til små og store detaljer.
    Ser frem til flere bilder fra prosessen!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Takk! En ting jeg fant ut underveis er at det er noen ganske få ting som må stemme helt nøyaktig, og så er det mye annet som kan bli litt mer som det blir. Plasseringen av båndene er en av de få tingene som må være helt nøyaktig. Formen på halsen er forsåvidt viktig for spillefølelsen, men vi snakker ikke +/- tiendedels millimetre der. En limtredrager på 60x45 mm i eik og bøk er nok likevel en litt tung og klumpete gitarhals å spille på. :)
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.199
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Lykke til, dette er en spennende prosjekt! Jeg må innrømme at det var et lett valg for meg å kjøpe en Gibson Melody Maker til guttungen framfor å begi seg ut på noe så krevende som dette!
     

    Tremor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    1.292
    Antall liker
    876
    Sted
    Tromsø
    Takk! En ting jeg fant ut underveis er at det er noen ganske få ting som må stemme helt nøyaktig, og så er det mye annet som kan bli litt mer som det blir. Plasseringen av båndene er en av de få tingene som må være helt nøyaktig. Formen på halsen er forsåvidt viktig for spillefølelsen, men vi snakker ikke +/- tiendedels millimetre der. En limtredrager på 60x45 mm i eik og bøk er nok likevel en litt tung og klumpete gitarhals å spille på. :)
    Det er også veldig viktig å treffe omtrent rett med bridgen. Jeg har en ellers svært bra utført hjemmelaget gitar hjemme hvor nettopp bridgen er overkompensert slik at det ikke lar seg gjøre å treffe med intonasjonen på mekanikken. Ergo er gitaren i praksis ubrukelig...

    Ser ut som et relativt ambisiøst prosjekt, skal bli veldig spennende å følge med. Ser veldig bra ut foreløpig!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er også veldig viktig å treffe omtrent rett med bridgen. Jeg har en ellers svært bra utført hjemmelaget gitar hjemme hvor nettopp bridgen er overkompensert slik at det ikke lar seg gjøre å treffe med intonasjonen på mekanikken. Ergo er gitaren i praksis ubrukelig...
    Leit å høre at det prosjektet ikke fungerte. Alt som har med geometrien rundt strengene å gjøre er viktig. Ikke bare i lengderetning for riktig intonasjon, men i full 3D. Sånt som krumningen på gripebrettet, avstanden mellom strengene og avstanden fra strengene til kanten på gripebrettet gjør ganske stor forskjell for hvordan den ferdige gitaren blir å spille på. Det finner vi nok ut av etterhvert. Det andre som er kjempeviktig for hvordan den låter er elektronikken. Den passive elektronikken i en el-gitar er en RLC svingekrets, og vi skal nok tukle litt med både R, L og C før vi er ferdige.

    Men før vi kommer så langt er det mye finsnekring. Neste moment var å sette på det som skal bli gitarhodet. Det er to biter 15x50 bøketre, en rest fra da jeg bygde racket mitt. De ble limt til limtrebjelken med mer 24-timers epoxy, og så kom min fars gamle høvel til heder og verdighet igjen. (Noen tak med et diamantbryne, så var den god som ny.)

    DSC02551 (Medium).JPG
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Fint prosjekt :) Blir spennende å se hva dere ender med av mic'er osv. Gitaren til Brian May var faktisk det første som falt meg inn når jeg leste åpningsinnlegget også. Stod et lengre stykke om hvordan han og faren hans bygde den i Guitar World eller noe for mange år siden.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fint prosjekt :) Blir spennende å se hva dere ender med av mic'er osv. Gitaren til Brian May var faktisk det første som falt meg inn når jeg leste åpningsinnlegget også. Stod et lengre stykke om hvordan han og faren hans bygde den i Guitar World eller noe for mange år siden.
    Det er noe med "spirit'en" i det Brian May-prosjektet som var inspirerende.
    The glossy fingerboard is actually made of oak, painted black with that classic British DIY substance known as
    Rustin´s Plastic Coating and dotted with hand-filed pearl buttons pinched from Brian´s mother´s sewing box - as was
    a knitting needle end that would soon find a new home as a vibrato arm tip.
    [...]
    The central section of the body was formed from an old oak table. The rest - including the distinctive curves - were
    made up from two layers of blockboard, hollowed out to create acoustic chanmbers, then stuck onto the sides of the
    oak insert. These acoustic chambers are the key to much of the guitar´s incredible high-gain resonance (in truth,
    May originally planned an f-hole but never got round to it). The whole body was finally covered in a mahogany
    veneer, stained a deep brick-red color and then lacquered with Rustin´s, rounded off by binding sourced from some
    readily available shelf edging.
    Dette er kanskje teksten fra den artikkelen (Guitar Magazine Vol.10 No 2 , October 1999)
    The Red Special
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Så det holder kun å lime gitarhodet til gripebrettet altså??

    Det er jo et ganske heftig "drag" i dette når alle strenger er spent vil jeg tro? Menmen, du vet nok litt mer enn meg om disse tingene....
    En annen detalj omkring de du nevner i innlegg #21, er jo også avstanden mellom strenger og gripebrett / bånd.
    Husker broder'n maste fært om dette når han prøvde nye gitarer, og foretrakk den / de hvor strengene lå nærmest gripebrett / bånd.
    De var mer lettspilte, og det er nok sikkert riktig.

    Btw; legger du inn noen form for "for-krumming" i halsen, mtp drag fra ferdig spente strenger, eller blir halsen så stiv at dette ikke er nødvendig?
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Vedrørende krumming av halsen: Halsen må ha en såkalt truss-rod Truss rod - Wikipedia, the free encyclopedia. Stekkstag på norsk kanskje?

    Det er viktig å tegne opp en sideprojeskjon av gitaren hvor slik at du får en ide om hvor gitarstolen skal stå i forhold til kroppen og halsen. På en akustisk gitar så vil avstanden mellom strengene og fingerbrett, ved 12te bånd, øke når strengene spennes. Hvorpå sadelen må senkes til ønsket aksjon. Jeg er usikker på i hvilken grad dette skjer på en planke med neck-through. Uansett, det kan være en fordel med en stol som er justerbar i høyden slik at du får trimmet inn en avstand mellom strenger og fingerbrett som er behagelig. På Fender-type gitarer er det fint lite justeringsmuligheter ved stolen, men der har man muligheten til å skimse opp mellom halsfeste og halsblokka.

    Frank Ford er selveste godgutten: http://www.frets.com/FretsPages/pagelist.html
     
    Sist redigert av en moderator:

    LV-426

    Medlem
    Ble medlem
    03.01.2009
    Innlegg
    10
    Antall liker
    2
    Sted
    Akershus
    Spennende prosjekt!
    Har bygd flere da jeg var ung;),,, men halsen kjøpte jeg alltid ferdig:)
    Lykke til!:)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så det holder kun å lime gitarhodet til gripebrettet altså??
    Ja, det er gjerne bedre med en limskjøt der enn å prøve å skjære det ut av ett stykke. Limet er sterkere enn treverket. Hvis man skjærer det hele ut av ett stykke ender man opp med litt varierende fiberretning i treet og får et svakt punkt i overgangen mellom hals og hode. Jeg legger ikke inn noen krumming på forhånd, men denne halsen blir ganske stiv.

    Neste moment var jo å sørge for at den ble enda stivere enn hva stavlimt eik og bøk ville gjøre på egen hånd. Da freste jeg ned tre spor i halsen. Ett er til en dobbeltvirkende truss rod , to til stenger av karbonfiber. Sporene ble frest opp med bits i egnet størrelse, også de kjøpt hos StewMac. Karbonstengene ble limt ned med epoxy, og noen av mors blomsterpinner gikk med for å presse dem godt ned i sporene sine. Å bore ut hullet for justeringsskruen var ganske fiklete. Først frese en kanal, så bore et hull med det lengste boret jeg hadde i passe tykkelse, til slutt utvide hullet med en gammel rundfil. Etter mye filing passet det akkurat.

    DSC02588 (Medium).JPG


    Det hadde selvsagt vært enklere bare å frese en kanal og la gripebrettet skjule kanalen, men jeg ville ha størst mulig kontaktflate for beinstykket som holder strengene på plass ("nut" på engelsk).
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Så det holder kun å lime gitarhodet til gripebrettet altså??
    Dette er måten å gjøre det på. Liming i denne sammenheng er den tradisjonelle løsningen om man ikke benytter hals i hel ved. Det ser ut til at senterlista i bøk ikke har skjøt. Så om limflatene er plane og fine, og limet er godt, så blir dette bra. Har dog ikke sett så mange halser hvor skjøten havner under fingerbrettet. Det vanlige er at skråskjøten legges til hodet, og at det limes på et stykke finer i front for å skjule skjøten.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette er kanskje ikke den vanligste løsningen, men ikke helt uvanlig heller. Jeg valgte denne løsningen fordi den virket som den ville bli mest robust i overgangen hals-hode. En diskusjon her: OffsetGuitars.com • View topic - 25.5" and 24" swamp ash LPJRDCs

    Bøkestykket i senter har ingen skjøt, nei. Det går fra snute til hale på gitaren. Mekanisk styrke er et ganske vesentlig poeng her.

    Strekket i strengene er forresten i størrelsesorden 100 lb, 15-20 lb i hver streng. Det blir ca 65 - 90 Newton pr streng og ca 450 N totalt hvis jeg regner riktig. Bøyemomentet som prøver å krumme halsen kommer selvsagt også an på hvor langt ute strengene ligger. Lav action gjør mange ting litt enklere. Her lager jeg halsen flat, og så får vi se om den bøyer seg under strengepresset og om det eventuelt må justeres litt i den ene eller andre retningen med truss rod.

    Edit: Mer om halskonstruksjon her: http://www.stewmac.com/freeinfo/Neck_relief,_building_and_repair/i-5200.html
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Fint prosjekt :) Blir spennende å se hva dere ender med av mic'er osv. Gitaren til Brian May var faktisk det første som falt meg inn når jeg leste åpningsinnlegget også. Stod et lengre stykke om hvordan han og faren hans bygde den i Guitar World eller noe for mange år siden.
    Det er noe med "spirit'en" i det Brian May-prosjektet som var inspirerende.
    The glossy fingerboard is actually made of oak, painted black with that classic British DIY substance known as
    Rustin´s Plastic Coating and dotted with hand-filed pearl buttons pinched from Brian´s mother´s sewing box - as was
    a knitting needle end that would soon find a new home as a vibrato arm tip.
    [...]
    The central section of the body was formed from an old oak table. The rest - including the distinctive curves - were
    made up from two layers of blockboard, hollowed out to create acoustic chanmbers, then stuck onto the sides of the
    oak insert. These acoustic chambers are the key to much of the guitar´s incredible high-gain resonance (in truth,
    May originally planned an f-hole but never got round to it). The whole body was finally covered in a mahogany
    veneer, stained a deep brick-red color and then lacquered with Rustin´s, rounded off by binding sourced from some
    readily available shelf edging.
    Dette er kanskje teksten fra den artikkelen (Guitar Magazine Vol.10 No 2 , October 1999)
    The Red Special
    Jeg måtte sjekke i bladhylla, og det viser seg at jeg har bladet enda. Det var Guitar School fra April 1996 jeg først leste om Brian May og gitaren hans. :)

    Sånn ser det ut, om det skulle være av interesse:

    Brian May, Freddie Mercury, Roger Taylor, Queen, John Duncan, Guitar School Magazine April 1996 Cover Photo - United States
     
    N

    nb

    Gjest
    Så det holder kun å lime gitarhodet til gripebrettet altså??
    Lim er veldig sterkt - forutsatt at limfugen er utført riktig. En av de mest påfallende forskjellene på proffe finsnekkere og amatører som driver innen samme sjanger er hvor mange flere tvinger førstnevnte bruker. Dersom ting er gjort riktig svikter treverket før limfugen gjør det. Som glad amatør har jeg brukt en del skruing av ymse prosjekter - grunnen er ikke at det er sterkere, men at det er mer reversiblet dersom noe går galt. Det er også en enkel måte å få press på om man ikke har nok tvinger, men etter herding har ikke skruene særlig funksjon.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Et par ekstra detaljer for sterke limfuger: Overflatene bør være bearbeidet i løpet av de siste 24 timer før liming. Helst skåret med høvel eller lignende, alternativt pusset med sandpapir. Sandpapiret gir en ruere overflate som ser ut som den gir et bedre grep, men det river opp fibrene og svekker grepet. Dessuten bør overflatene avfettes med rødsprit eller lignende umiddelbart før liming. Det er helt essensielt på fete treslag som teak, men ingen dårlig idé på vanligere treslag heller.

    Alt du vil vite om tre (og litt til) fins her: Wood Handbook
    Liming er temaet for kapittel 10 i den der.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    2
    Jeg husker den første elgitaren vi lagde sammen med storebroren til kompsen min, den var av lego og hadde sprengtråd til strenger ,så koblet vi batteri til strengene og spilte i vei på-"el-gitar" trodde vi..... Lady Madonna spilte vi faktisk, fantasi og ønske om god lyd er en god kombinasjon...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Jeg synes de begrepene er rimelig forvirrende. På engelsk er "saddle" en del av "bridge", altså den delen som heter "stol" på norsk. Jaja, det får nå hete det som det heter.

    Det blir ikke mye spillbarhet utav en 60x45 mm limtrebjelke med en plankebit pålimt på skrå i den ene enden. Nå må vi fjerne de delene av treverket som ikke ser ut som en gitarhals. Det var ikke veldig aktuelt å sitte og spikke med en pennekniv i to år som Brian May gjorde, så her blir det elektrisk verktøy. Første grovskjæring med stikksag, så en roterende rasp på Dremelen, og finpussing med gammeldags sponhøvel og slipekloss med sandpapir. Den raspen (Saburr hardmetallrasp fra WWW Verktøy) var utrolig effektiv. Anbefales på det varmeste. Jeg gikk rundt med trestøv overalt i dagevis.

    DSC02589 (Medium).JPG


    Formen på selve halsen er nokså konvensjonell, men litt asymmetrisk med slankere profil på diskantsiden enn på bassiden for å passe bedre til hånden. Det er mer synlig at halsen har en fortykning ("volute") akkurat i overgangen hals-hode med en forlengning oppover på baksiden av gitarhodet. Tanken er å øke den mekaniske styrken der forsterkningen fra karbonstenger og "truss rod" slutter for å unngå å få et svakt punkt der. Det tok litt tid å finne akkurat riktig form på volutten for at den skal føles som en naturlig støtte for hånden når man spiller i første posisjon heller enn noe som kommer i veien. Den ble ganske asymmetrisk til slutt, den også, for å følge linjen fra tommel til pekefinger når man tar et grepa tak rundt gitarhalsen.
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    Dette er alvorlig imponerende, bare å ta fatt på det. IMHO.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Takk for det! Jeg er kanskje litt sta, så når jeg først har bestemt meg for å lage en slik, så blir det en slik. Dette hadde neppe vært mulig uten internett. Jeg har ikke lagd noe slikt før, men det aller meste har blitt prøvd tidligere av en eller annen, og nå kan man hente opp enorme mengder erfaring ved bare noen tastetrykk. Da går det an å begynne derfra, heller enn å gjøre alle tabbene på ny.

    Men, i dagens romjulsepisode: Nå som halsen er grovformet er det på tide å få litt mer kropp på tingen. En 60x45 limtredrager er en rimelig spinkel gitarkropp, selv om det ville vært en uhåndterlig gitarhals.

    Først en tur på IKEA for å kjøpe en 28 mm benkeplate i stavlimt bøk. På med pappsjablongen, blyantstrek rundt, og frem med stikksagen igjen. Deretter måtte anleggsflatene hvor de to "vingene" skulle limes til limtrebjelken freses rene og jevne. Platen var også godt oljet fra IKEA, så det gikk med en del rødsprit til avfetting. 24-timers epoxy, tvinger på kryss og tvers, men også et par stifter for å være sikker på at det ikke sklir avgårde i løpet av natten:

    DSC02607 (Medium).JPG


    Den røde streken i halsen er "truss rod". Festet med litt silikon i hver ende og på midten for at den ikke skal skrangle, og et par biter maskeringstape oppå for å beskytte mekanikken i hver ende. Streken som er dratt to-tre cm inn på gitarkroppen hinter om at denne skal hules ut etterhvert.

    Et viktig hensyn her er å få eksakt riktig vinkel mellom kropp og hals for å få strengene i riktig høyde over stol og gripebrett. Etter en del finregning endte vi opp med å vinkle halsen ca 2 grader bakover, dvs at disse "vingene" ble limt på med 2 grader vinkel i forhold til limtrebjelken. Da ligger "vingene" helt i kant med bjelken nederst på baksiden, og så blir det en liten rygg oppover på baksiden også. Som Khanate nevnte tidligere i tråden, er det en veldig god idé å tegne ut det der i sideprojeksjon før man gjør noe drastisk med epoxylim og elektriske verktøy.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn