Kan vi ikke lage en el-gitar, pappa?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det lokket ramler nok ikke av igjen, nei.

    DSC02644 (Medium).JPG


    Neste steg er å felle inn en plastlist hele veien rundt kanten, på samme måte som rundt f-hullet. Jeg kjøpte listen fra Stewart-MacDonald, som også hadde en fres i akkurat passe størrelse. Først raspe bort epoxy-sølet, et drag rundt med den fresen, og så frihåndsarbeid med Dremelen den siste biten mot halsen på begge sider. Deretter var det varmluftspistol, Casco Universallim og limbånd. Masse limbånd.

    DSC02645 (Medium).JPG


    Her er også hylsene for stolen banket på plass og Schaller-stolen prøvemontert. Joda, den er blank og fin, den. Det viste seg å være nødvendig å lage en liten utsparing i lokket for å få plass til den delen av stolen som holder strengene.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Dette går jo fremover med stormskritt! :)
    Men, en liten ting; burde ikke bunnen i f-hullet allerede vært lakkert i en eller annen nøytral farge - sort f.eks? :rolleyes:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jo, jeg ser det. Vet ikke om det blir nøytralt, men det blir farge der.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Aha, Baby Snakes. Skjønner. Veldig kul Höfner, er det veggpryd eller høres den like bra ut som den ser ut?
    Höfner er et undervurdert merke, forresten. Europas største produsent av strykeinstrumenter. Historikken er i orden, både Beatles og Rolling Stones spilte på Höfnere tidlig på 60-tallet, Paul McCartney spiller fortsatt på en Höfner bass. De fleste instrumentene er håndlagd i Tyskland av instrumentmakere som også bygger alt fra fioliner til kontrabasser. I tillegg har Höfner en fabrikk i Beijing for lavprisversjoner av de enkleste instrumentene, som el-gitarer. Modellbetegnelser som slutter på "CT" betyr Kinaprodusert, resten er like bayerske som Lederhosen.
    Jeg har prøvespilt en del Höfner akustiske gitarer. Deres klassiske gir, etter hva jeg kan forstå, bra kvalitet for pengene. Jeg endte selv opp med deres billigste i master-serien. Heltre i lokket må det være. Når det gjelder deres akustiske stålstrenggitarer er jeg litt mer skeptisk. De er temmelig kraftig bygd sammenliknet med gitarer bygd i USA og Canada. Om man er ute etter en relativt rimelig stålstrenger fra den andre siden av atlanteren ville jeg sjekke ut de Canadiske Seagull (og resten av merkene under Godin paraplyen). Og du har noen fler tusenlapper på lager kan man finne bra gitarer i Martins 15 og 16-serie. Selv benytter jeg en Larrive L03 Mahogany, en Composite Acoustics Cargo samt en Loef OM.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Ser man på!
    Så en gitarstreng er visst mer enn som så?
    Jeg har jo observert at disse kan tvinnes på forskjellig vis hva de tykkeste strengene angår - dvs "utenpåtvinningen" hva bl.a dypeste "E"-streng angår.
    Her er det tydeligvis noe å hente?
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.825
    Antall liker
    5.472
    Sted
    Holmestrand
    Mens vi venter på at limet tørker kanskje noen kan fortelle oss (meg?) med store øyne og åpen munn litt om single coil, humbucker og slikt?
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Jo, jeg ser det. Vet ikke om det blir nøytralt, men det blir farge der.
    Regnet vel med det ja. ;-)
    Og om man skal ta'n heelt ut, etter dagens "lysdiodehysteri": Hvorfor ikke implementere en fargeskiftende og batteridrevet diodebelysning, når man først er igang?
    Det er vel fortsatt ikke dagligkost, hva gitarer angår?
    Bare som et (idiotisk?) forslag....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vi diskuterte lysdioder. Eksempelvis innfelt i gripebrettet sånn at de skifter etter hvilken akkord som spilles vha tilkobling i båndene. Mitt forslag, men poden har bedre smak. :)

    Mens vi venter på at limet tørker kanskje noen kan fortelle oss (meg?) med store øyne og åpen munn litt om single coil, humbucker og slikt?
    Kan ikke motstå en sånn invitasjon, vettu. Prinsippet for en gitarmikk er veldig enkelt. Det er en permanent magnet som gjør stålstrengene svakt magnetiske. De stålstengene eller skruene som er synlig på oversiden av pickup'en er der for å kanalisere magnetfeltet mot strengene. Når strengene beveger seg, vil de magnetiske kraftlinjene rundt dem også bevege seg. I tillegg er det en spole (coil) i pick-up'en. Den står stille, men når magnetfeltet rundt den beveger seg, vil det bli indusert en strøm i spolen. Det er det samme prinsippet som i en moving magnet grammofonpickup, eller forsåvidt som i alle andre generatorer, ettersom det er den relative bevegelsen mellom spole og magnetfelt som teller. Retningen på strømmen avhenger både av polariteten på magneten og viklingsretningen på spolen. Den strømmen er ikke stor, men den setter opp en spenning over inngangen på forsterkeren. Det er det signalet vi er ute etter.

    Problemet er at den spolen også er en effektiv antenne for mye annet, som 50-60 Hz støy fra strømnettet i huset, lysrør, og alt mulig annet. Seth Lover's geniale innsikt i 1955 var at hvis man har to spoler viklet i hver sin retning, vil støyen få motsatt polaritet i de to spolene og kansellere hvis signalet fra de to spolene kobles sammen. Men hvis man også snur magnetene i den ene spolen, så vil begge spoler få samme polaritet på selve signalet fra strengene og summere til dobbelt så mye signal som fra hver spole. Altså en enorm økning i signal/støy-forhold. Det er en humbucker - "støykverker" for å oversette litt løselig. "Single coil" er helt enkelt en pickup som bare har en spole, uten denne støykanselleringen.

    Humbuckeren har i tillegg to litt utilsiktede bivirkninger: For det første får den enten den doble eller den halve induktansen av en enkelt spole, avhengig av om den er koblet i serie eller parallell. Det påvirker resonansfrekvensen i kretsen og gjør at å bytte fra en single coil (f eks en P90) til en (seriekoblet) humbucker uten andre endringer vil gi en vesentlig "mørkere" lyd. Jazzgitar vs rockabilly, for å holde oss på slutten av 1950-tallet.

    For det andre vil den fysiske avstanden mellom de to spolene gjøre at de plukker opp svingemønsteret fra strengene litt forskjellig. Ved enkelte overtoner vil de to spolene "se" svingninger i motfase. Det gjør at humbuckeren får et sett av kanselleringsfrekvenser og en karakteristisk kamfiltrering av signalet. Det bidrar også til at den typisk låter litt "mørkere" enn en singlecoil.

    Magnetiske pickups forutsetter at strengene har stålkjerne, men ellers kan man tvinne mye rart rundt dem. Denne gitaren får ganske normale elgitar-strenger, tre glatte og tre spunne strenger. Poenget med å tvinne en metalltråd rundt er helt enkelt å gjøre strengen tyngre, sånn at den svinger med lavere frekvens ved en gitt spenning og gir omtrent samme motstand mot fingertuppene som de andre strengene. Jazzgitarer har gjerne slipte strenger eller "tape wound" slik at overflaten blir glatt og man slipper å høre grusomme lyder av fingre som sklir langs strengene.

    En annen ting man kan gjøre for å påvirke intonasjon og "feelingen" i strengene er å gjøre dem ulike lange, kanskje fra 27" på dypeste streng til 24" på høyeste. Da begynner det å bli en liten utfordring å plassere båndene riktig, siden alle (unntatt ett) må stå skrått på gripebrettet. Dessuten må pickupene stå skrått, samtidig med at polene fortsatt skal stemme sånn noenlunde med hvor strengene går. I praksis betyr det at man må lage dem selv. Jeg syntes det ville bli litt vel ambisiøst for et nybegynnerprosjekt...



    http://novaxguitars.com/info/fannedfret.html
    http://novaxguitars.com/info/technical.html
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Forresten, hvis man virkelig har lyst på en snekkerutfordring, kan man prøve å kombinere den idéen ("fanned frets", gjerne med 7-8 strenger) med denne tanken:



    Torzal Natural Twist

    Resultatet vil bli veldig ergonomisk riktig (bare prøv noen grep på en luftgitar og se hvilke vinkler fingrene på venstrehånden helst vil stå i i hver ende av luftgripebrettet), men man kan trenge en 5-akset CNC-fres for å komme dit. Eller en spiralformet høvel.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dessuten, en tredje idé for et bedre gripebrett er det som kalles "compound radius". Klassiske gitarer har flatt og bredt gripebrett, men stålstrengere og el-gitarer har en radius i oversiden av gripebrettet. Den radiusen påvirker spillbarheten. Generelt er en smal hals med liten radius enklest å spille akkorder på, mens mer intrikate greier trenger et bredere gripebrett og flatere radius. En gammel Fender Telecaster har kanskje 41 mm hals med 184 mm radius, mens et shredder-verktøy fra Ibanez kan være 44 mm bred med 305 mm radius. Hvert til sitt bruk.

    Men så kan man legge merke til at akkorder gjerne spilles i de første par posisjonene helt oppe ved hodet, mens soloene gjerne går en oktav høyere eller så. Da hadde det jo vært kjekt med et gripebrett som starter med liten radius ved de første par båndene og får gradvis større radius derfra og oppover, der hvor man gjør string bends osv. Det kalles "compound radius".



    Da skal gripebrettet gjerne ha en konisk profil. Det er ikke fullt så komplisert som et skrueformet gripebrett, men fortsatt ikke helt lett å høvle inn uten videre. Hvis vi skal forsøke å kombinere alle tre idéene, varierende radius og vinkel sammen med ulike strengelengder, kan vi virkelig begynne å snakke om en teknisk utfordring. Det er selvsagt mulig, men vi er godt inne i CAD/CAM-verdenen. Og da burde vi nok også lage gripebrettet (eller hele halsen) av et syntetisk materiale for å være sikker på at dimensjonene er stabile. Men det blir et par steg for langt for dette prosjektet.
     
    Sist redigert:

    Tremor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    1.294
    Antall liker
    878
    Sted
    Tromsø
    Det må jeg si. Dere går grundig til verks; intet er overlatt til tilfeldighetene. Jeg har studert bildene og stusset litt på nettopp bredden på halsen og syns den så veldig bred ut (i forhold til pickupen), men skjønner nå at det er en plan bak det. Imponerende systematisk planlegging og håndtverket står ikke tilbake for noe. Gleder meg til å se finishen.;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tja, vi har ihvertfall tenkt på en del ting, og så lurer det nok noen overraskelser underveis. Halsen er er litt bredere enn vanlig, ja. Den er 45 mm på det smaleste, bredere enn de fleste el-gitarer. Utgangspunktet her var halsen på en akustisk stålstrenger som vi begge synes er riktig god å spille på. Det kan nok tenkes at den pickupen blir en TB-6 Trembucker med litt større avstand mellom polene etterhvert. Stolen har 53 mm strengeavstand (som en Floyd Rose tremolo), men pickupen står litt lengre fra stolen enn normalt for en bridge pickup, så det blir ikke helt trembucker-spacing heller.

    Men etter de foregående 3-4 innleggene har vi nesten greid å overbevise oss selv om at dette prosjektet er ganske enkelt, sammenlignet med alle mulige sære idéer for hvordan gripebrettet kunne ha vært.

    Den biten 20x70 teak glattkant har vært linselus på noen av bildene over, der den har stått lent opp til kappsagen og fryktet det verste. Den så litt sørgelig ut med angrep av svertesopp og det hele. Men det er ganske ettertraktet vare i enkelte sammenhenger. På engelsk kalles det "spalting", og det vi har her er altså en bit "spalted teak".

    Vi bestemte oss for konstant radius nedover gripebrettet, nærmere bestemt 12" (305 mm). Dessuten bestemte vi (dvs jeg) at gitaren skal ha en "zero fret" på samme måte som Höfneren. Siden gripebrettet er en helt kritisk del, endte vi opp med å bestille en del verktøy fra Stewart-MacDonald igjen. I den pakken var det slipeklosser med ferdig 12" radius, ruller med selvklebende sandpapir, en jigg for å sage spor til båndene, en japansk sag, en mal for riktig plassering av båndene, og diverse annet småtteri.

    Da var det bare å kutte og høvle ned teakstykket til sånn passe, og deretter noen timer med pusseklossen. Til slutt var det ca 5 mm tykt på midten. Litt dobbeltklebende tape holdt emnet på plass i jiggen, noen nervepirrende tak med japansagen, og så ble det ikke så aller verst. Markeringer i gripebrettet ble lagd på enkleste måte: Bore noen hull, fylle dem med formtre i litt avvikende farge, og så et par ekstra tak med slipeklossen. Ikkeno' tjuveriraid i mors knappeskrin her, nei!

    DSC02650 (Medium).JPG


    På det bildet synes det også ganske godt hvordan vi har raspet ned kroppen et par steder for å få litt bedre tilgjengelighet og komfort. Noen millimeter her og der gjør ganske stor forskjell, ihvertfall hvis alternativet er en hard kant.

    Deretter forsiktig tilsaging av kantene, mer epoxy, og så har vi plutselig gripebrett på gitaren. Jeg brukte samme prosedyre for å lage markeringer på siden av gripebrettet, men litt mindre bor. På bildet blir det også litt fyll i overgangen mellom plekterbrett og forlengelsen av halsen.

    DSC02653 (Medium).JPG


    Som bildet viser er bånd 28 og 30 utelatt for å få litt plass til fingertuppene. Det blir mange nok likevel. Det bildet viser også hvorfor jeg falt for det stakkars trestykket. De fargesjatteringene skaper et interessant spill av "stikkflammer" oppover gripebrettet som jeg syntes var ganske dekorativt sammen med formen på f-hull og plekterbrett, ihvertfall hvis man prøver å visualisere gitarhodet som en nyutskutt rakett. OK, kanskje dårlig smak, men han ville ikke ha lysdiodene.

    Treklossen under halsen er slipeklossen med 12" radius frest inn fra produsent. Excel-arket og skyvelæret som ligger ved siden av er vel ganske selvforklarende. Det viser altså korrekt bredde for hvert bånd nedover. Halsen er 45 mm ved bånd 0. Der er det 3 mm fra kanten av gripebrettet til nærmeste streng. Halsen blir 53,2 mm bred ved bånd 12, 57,3 mm ved bånd 24 og 58,6 mm ved bånd 31. Der er det 3,6 mm å gå på fra kanten av gripebrettet til strengene. Dette blir et gripebrett for å spille gitarsolo på, ikke bare kompe med barre-akkorder. Over pickupen er det 52 mm mellom sentrum av øverste og nederste streng.

    Teak er ellers ganske uvanlig som materiale for gripebrett. Jeg vet at Hagström/Kent brukte teak en del på 1960-tallet, men ellers er det ikke så mange som har gjort det. Det har kanskje litt grove porer, men er hardt og tungt, og får en behagelig silkeaktig overflate. Lønn og valnøtt er omtrent i samme hardhetsklasse som plantasjeteak, mens ibenholt og palisander (rosewood) er hardere. Vi får se hvor fort det slites. De andre materialene, eik, bøk og bjørk, er heller ikke noe det står mye om i reklame fra Fender og Gibson, så her er "alt feil". ;)
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    OK, nå kan den få lov til å posere litt i godstolen igjen før det skjer noe mer:

    DSC02654 (Custom).JPG


    DSC02655 (Custom).JPG


    Litt sparkel (tokomponent polyester) her og der på kropp og hode gjør ikke noe, for jeg hadde ingen ambisjon om å ha en transparent finish på nybegynnerprosjektet uansett. Det er bare baksiden av halsen som får transparent lakk.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Takk! Neste trinn her er å forsegle porene i gitarhalsen. Eik har ganske grove porer, og man har ikke lyst til å kjenne dem mot fingertuppene hele tiden. Ikke å se dem gjennom finishen heller. Her brukte vi et antall strøk Tre Stjerner gulvlakk, en rest fra lakkering av et soveromsgulv tidligere i høst, og la på et antall tynne strøk. Mellom hvert strøk tok vi noen tak med 320 eller 400 sandpapir, sånn at det bygget seg opp mer i porene enn på overflaten. Alt unntatt gripebrettet fikk den behandlingen.

    DSC02656 (Medium).JPG
     

    Tremor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    1.294
    Antall liker
    878
    Sted
    Tromsø
    Artig detalj med halsen som fortsetter ut på baksiden av hodet hodet. Ser det like bra ut i profil og er det noe du har pønsket ut selv? Jeg kan ikke huske å ha sett det tidligere.

    Og for the record: i et akutt anfall av inspirasjon fra denne tråden spratt jeg plutselig opp i går og limte fast hodet på en gitar som knakk for fire-fem år siden. ;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Artig detalj med halsen som fortsetter ut på baksiden av hodet hodet. Ser det like bra ut i profil og er det noe du har pønsket ut selv? Jeg kan ikke huske å ha sett det tidligere.

    Og for the record: i et akutt anfall av inspirasjon fra denne tråden spratt jeg plutselig opp i går og limte fast hodet på en gitar som knakk for fire-fem år siden. ;)
    Jo, den tror jeg at jeg fant på selv. Enkelte Martin-gitarer har en "diamond volute" som fortsetter et lite stykke opp på hodet, men ikke som dette. Tanken var igjen å gi litt ekstra mekanisk styrke, her for å kompensere for sporet for justeringsskruen på forsiden av hodet. Dessuten er det en teori om at mer masse i gitarhodet gir lengre klang (sustain). Sett forfra er dette hodet ganske lite sammenlignet med mange andre gitarer, så dette var også en måte å legge til den manglende massen på.

    Jeg synes den fin ut fra siden også, linjen fra halsen fortsetter bare inn i baksiden av hodet etter kanten som markerer overgangen. Dessuten er det en sammenheng mellom den og lokket over justeringsskruen på forsiden. Jeg puslet en stund med Dremelen og den roterende raspen før jeg var fornøyd med den profilen. :)

    3452686621a09526bb2c95829453268273c30f26_r.jpg

    ^ C. F. Martin.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I dagens episode: Horror.

    "Opp mot veggen!! Opp mot veggen!!"
    "Neii, ikke kjøttkroken!!"

    DSC02661 (Custom).JPG


    "Psssht!"
    "AAAARRGHHhhh!"

    DSC02662 (Custom).JPG
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Har jo sett denne "live" for noen uker siden og jeg er dypt imponert over hvordan du har fått til dette prosjektet med forholdsvis enkle verktøy/hjelpemidler!
    Skulle jeg vært i nærheten av denne nøyaktigheten måtte jeg hatt en CNC-fres.

    Vel, jeg har jo en CNC-fres, så si fra hvis du trenger å frese ut noe i aluminium e.l.

    Lykke til videre i prosjektet, må bare få høre denne når den blir ferdig.....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har jo sett denne "live" for noen uker siden og jeg er dypt imponert over hvordan du har fått til dette prosjektet med forholdsvis enkle verktøy/hjelpemidler!
    Skulle jeg vært i nærheten av denne nøyaktigheten måtte jeg hatt en CNC-fres.

    Vel, jeg har jo en CNC-fres, så si fra hvis du trenger å frese ut noe i aluminium e.l.

    Lykke til videre i prosjektet, må bare få høre denne når den blir ferdig.....
    Takk for det! Joda, det er hyggelig med flere besøk.

    Kanskje jeg bør forklare litt mer om den horror-episoden. Bare det beste er godt nok for dette prosjektet (;)), så her ble det Biltema Bättringsfärg i fargen Rosso Corsa (Fiat/Lancia). Det er samme farge som på de Fiat 500 som Peppes leverer pizza med. Det var litt kinkig å finne riktig tidsintervall mellom strøkene, men det fungerte bra med to strøk med 15-20 minutter mellomrom, og så vente et døgn eller så før de neste to strøkene skulle på. Og så tok det mye mer tid før lakken var tilstrekkelig herdet til at jeg kunne bortpå med slipeklossen enn hva som sto på boksen. Det var nok ikke 20 plussgrader i garasjen min, akkurat. Sånn så det ut når maskeringen kom av:

    DSC02665 (Medium).JPG


    Jeg var ikke helt fornøyd, så etter litt sliping var det på med ny maskering og nok en tur i "lakkeringsboksen". Da sprayet jeg rødfarge inn i f-hullet også. Plekterbrett etc har blitt grunnet med aluminiumprimer (grå) og high build primer (grå). Etterhvert skal de få noen strøk av Porsche Alpinweiss og så klarlakk der også. Etter det blir det å banke inn båndene, lage en sadel ("nut"), lodde sammen elektronikken, sette på strenger, finjustere intonasjon etc, og så blir det gittarspæll.

    Dermed har denne fast-forward-tråden innhentet det virkelige prosjektet, for nå ligger den akkurat som på bildet og herder ferdig før jeg kan finslipe lakken og legge på noen strøk klarlakk på toppen. Ting Tar Tid, men det kommer noen oppdateringer om et par-tre uker, etter at jeg har gjort unna noen jobbreiser.
     
    Sist redigert:

    Tremor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    1.294
    Antall liker
    878
    Sted
    Tromsø
    Artig detalj med halsen som fortsetter ut på baksiden av hodet hodet. Ser det like bra ut i profil og er det noe du har pønsket ut selv? Jeg kan ikke huske å ha sett det tidligere.

    Og for the record: i et akutt anfall av inspirasjon fra denne tråden spratt jeg plutselig opp i går og limte fast hodet på en gitar som knakk for fire-fem år siden. ;)
    Jo, den tror jeg at jeg fant på selv. Enkelte Martin-gitarer har en "diamond volute" som fortsetter et lite stykke opp på hodet, men ikke som dette. Tanken var igjen å gi litt ekstra mekanisk styrke, her for å kompensere for sporet for justeringsskruen på forsiden av hodet. Dessuten er det en teori om at mer masse i gitarhodet gir lengre klang (sustain). Sett forfra er dette hodet ganske lite sammenlignet med mange andre gitarer, så dette var også en måte å legge til den manglende massen på.

    Jeg synes den fin ut fra siden også, linjen fra halsen fortsetter bare inn i baksiden av hodet etter kanten som markerer overgangen. Dessuten er det en sammenheng mellom den og lokket over justeringsskruen på forsiden. Jeg puslet en stund med Dremelen og den roterende raspen før jeg var fornøyd med den profilen. :)

    Vis vedlegget 175136
    ^ C. F. Martin.
    Aha. Din metode ser ut som en veldig elegant og ikke minst pent utført måte å forsterke overgangen med. Jeg bladde litt i en bok jeg har som heter 'Guitarmaking' og kom over denne informasjonen:

    Headjoint illustration.JPG

    Headjoint text.JPG


    Det kan altså se ut som at Martin er en av de få som enda benytter denne metoden til å feste hodet og at den diamanten er en konsekvens av det. Annerledes og stilig.

    Edit: Link til noen vintage Martin-løsninger
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jo, hvis junior har tålmodighet til det. Finish tar mye mer tid enn man tror.

    Men jeg kjøpte et gitarblad på en flyplass i går og snublet over et bilde av denne skapningen:

    ibanez_roadcore.jpg


    Ibanez Roadcore, lansert sent i høst. Jeg kan bare komplimentere Ibanez med et godt og smakfullt omriss på gitarkroppen. :) På enkelte andre måter er den der en adskillig enklere sak enn den vi holder på å lage. Den koster ikke stort heller, £285 i England.
     
    Sist redigert:

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    Heller ikke så ulik Charvel sin (forlengst utgåtte) Surfcaster modell:

    charvel-Surfcaster-2012-big.jpg


    mvh e
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Håper i alle fall at junior gir deg tid til å gjennomføre en skikkelig finish, med flere lag med klarlakk med påfølgende rubbing og polering?
    Prosjektet fortjener så absolutt dette.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Heller ikke så ulik Charvel sin (forlengst utgåtte) Surfcaster modell:
    Cool! Den hadde jeg heller ikke sett før.

    Det er ikke helt enkelt å være original her, for det er utrolig hvor mye som har blitt gjort tidligere. Jeg er litt forundret over at asymmetriske gitarkropper (offset waist) ikke er enda vanligere, for de ergonomiske fordelene er ganske åpenbare første gangen man setter seg ned med en sånn i fanget.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det går fremover, men langsomt. Ti minutters jobb med å legge på et lakkstrøk, så et døgn tørking, osv, avbrutt av jobbreiser i en uke eller to om gangen. Nå begynner det tross alt å se ut som noe. Finishen er ikke perfekt (og kommer heller aldri til å bli det), men det begynner å bli ganske blankt. Fargen begynner å minne om amerikansk brannbil - litt dypere rød enn den ser ut til på bildet.

    DSC02691 (Custom).JPG


    Det var en liten overraskelse at den hvite lakken til plekterbrett osv reagerte kjemisk med alu-primeren, sånn at hele greia ble full av små bobler. Bare å slipe ned til metallet og begynne på ny. Det blir nok ferdig etterhvert, det også.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Tålmodighet er en dyd, heter det jo! :)

    Hva plekterbrettet angår, så er jo slikt ganske forsmedelig! (Been there, done that). :(
    Ellers tillater jeg meg å tipse litt ang plekterbrettet og lakkering: Når du finner frem til en fungerende kombo hva primer / lakk angår, så kan det være en god ide å herde lakken i mors stekeovn v/ 60-70grader, om hun tillater det?

    Vel og merke om den er av den gammeldagse sorten! Det sier seg vel selv at en varmluftsovn ikke er like egnet for formålet.....

    Etter at plekterbrettet har ligget noen dager i ro etter varmebehandlingen, er det en god ide å gi det en omgang eller to med en god bilpolish.
    Da får man summa summarum en overflate som er relativt motstandsdyktig hva mekaniske påvirkninger angår.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er en god idé. Det er ikke spesielt lett å lakkere noe ved -15 grader og få et bra resultat. Lakken tørker bortimot aldri, bare til en voksaktig greie som er vanskelig å slipe. Jeg mistenker at det hadde noe med den boblingen å gjøre. Løsemiddelet i lakken fikk veldig god tid på seg til å mykne opp lagene under. Varmebehandling kan la seg gjøre med plekterbrett og de andre aluminiumsdelene, men stekeovnen er dessverre ikke stor nok til å stappe hele gitaren inni. ;)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Artig dette her. Må nesten på en visitt snart, vi som er nesten naboer :)
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    -15grader??
    Det kan jo aldri gå bra? Lakkering ideelt sett, bør jo foregå i noenlunde romtemperatur. Både av hensyn til lakkens konsistens og tørk.
    Selv har jeg ganske god erfaring med å forvarme spraybokser i vannbad ved ca 40grader en times tid, selv ved lakkering i 20graders varme.

    At ikke hele gitaren får plass i stekeovnen, var vel ingen bombe!
    Jeg har deg ikke mistenkt for å drive en pizzasjappe på si, hvor ovnen ganske sikkert hadde vært stor nok. ;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har gjort mesteparten av lakkeringen i garasjen, som er isolert og oppvarmet, men den kuldeperioden vi nettopp hadde ble for mye for den lille varmeovnen. Det var kanskje ikke -15 der, men jeg mistenker at det plekterbrettet så noen minusgrader mens det hang til tørk. Det kunne ikke gå bra, nei, og det gjorde det heller ikke.

    @HEL: Du er hjertelig velkommen!
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.417
    Sted
    Trondheim
    Jeg prøvde elgitar for første gang på lørdag, og fikk selvfølgelig lyst på en selv. Det som demonstreres i denne tråden inspirerer. Kanskje jeg og burde gjøre et forsøk..
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå tror jeg at lakken er sånn noenlunde på plass. Trenger fortsatt finsliping og rubbing, men det begynner å komme seg. Perfekt blir det ikke, men det var ikke meningen heller. Biltema Bättringsfärg på sprayboks og Tre Stjerner gulvlakk påført med pensel blir ikke helt det samme som profesjonell nitrocellulose-finish sprayet i støvfri lakkeringsboks. Men det høres mye tøffere ut når man forteller om det. Gutten spiller punk* og det vil komme riper og skrammer fra dag én. La på at par strøk med teakolje på gripebrettet også, for å få omtrent riktig farge på bildet. Det ble da ikke så aller verst.

    DSC02710 small.jpg


    Plekterbrettet ligger til tørk oppå varmeovnen i nederste høyre hjørne av bildet. Det funker også som varmeherding. Det andre forsøket på å kombinere grunning og farge ble interessant. Vanligvis er det vanskelig å få til krympefinish når jeg prøver på det, men her ble det krympefinish helt av seg selv. Tredje forsøk ble derimot bra. Får se hvor stabilt det blir over tid.

    Nå får den henge til modning noen dager igjen mens jeg reiser rundt i jobbsammenheng. Neste steg blir kanskje å hamre inn båndene før jeg rubber og polerer. Jeg har en litt odde idé for båndene også, ihvertfall for det ene av dem. Loddestasjonen i bakgrunnen vil snart også få en jobb å gjøre.

    *Fransk indiepunkstep, ifølge bandet, hva det nå enn måtte være for noe. Vi koster på oss et bilde av dem på scenen i sommer, her med Stratocasteren i aksjon:

    IMG_5193.jpg


    Mesteparten av det svarte på gitaren er gaffatape, og resten ser ikke helt friskt ut det heller. Et hardt liv.

    It wasn't very large
    There was just enough room to cram the drums
    In the corner over by the Dodge
    It was a fifty-four
    With a mashed up door
    And a cheesy little amp
    With a sign on the front said "Fender Champ"
    And a second hand guitar
    It was a Stratocaster with a whammy bar
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Da var båndene på plass, nummerert 0 - 31. Jeg bøyde til tråden for hånd til omtrent 12" radius, klippet med avbiter, og banket dem på plass med plasthammer. Det viste seg fort at teaken ikke ga det aller beste grepet, så det var nødvendig å dryppe nedi noen dråper lynlim i sporet på enkelte bånd for å være sikker på at de satt fast. Da var det hendig å bruke slipeklossen med 12" innvendig radius og en tvinge for å holde båndet på plass til limet var tørt. Brukte først kappskive på Dremelen for å kutte av de overflødige bitene som stakk ut til hver side, så flatfil for å få vekk de skarpe kantene.

    Deretter brukte jeg slipeklossen igjen for å jevne ut de monterte båndene. Noen drag opp og ned langs gripebrettet, og det ble ganske tydelig at det fortsatt var en jobb å gjøre. Store flate områder på båndene viste hvor de hadde stukket opp hodene sine. Vel, det gjorde de ikke lenger, men det var hendig med en fil med hul profil laget spesielt for denne jobben for å få dem pent runde igjen. Det tok et par timer med håndfiling før det hele så bra ut.

    DSC02713 (Small).JPG


    Nullte bånd er litt spesielt. Det definerer anleggspunktet for strengene. Jeg filte inn en slags propellfasong på det båndet. Nå vil streng 2 ligge an ca 0,2 mm nærmere stolen enn streng 1, og streng 3 tilsvarende mye nærmere enn streng 2 igjen. Streng 4 hopper tilbake til omtrent samme anleggspunkt som streng 1. Så gjentar historien seg for streng 5 og 6. Det er ikke så veldig synlig, men det er nå der. Da jeg sagde sporene for båndene forsøkte jeg også å få sporet for nullte bånd litt nærmere stolen enn matematikken skulle tilsi, slik at alle strengene kommer litt nærmere. Forhåpentligvis blir det tilsammen ca 0,1-0,2 mm kompensasjon for streng 1 og 4, og kanskje 0,4-0,5 mm for streng 3 og 6.

    DSC02714 (Small).JPG


    Grunnen til det fiklearbeidet (bortsett fra å være sær) er intonasjon. Tykkelsen på strengene gjør at den effektive lengden blir litt ulik, og denne "propellfasongen" kompenserer delvis for det, slik at toner oppover gripebrettet blir litt mer stemt i forhold til hverandre. Jeg vet at det er flere som gjør noe tilsvarende med kompensasjon av sadelen (compensated nut), men jeg har ikke sett det på en gitar med zero fret tidligere.
    Phil Hartley Guitar Repairs - Nuts About Intonation
    Compensating the Nut for Intonation

    Neste trinn blir å lage en sadel ("nut"), men det blir ganske enkelt når vi allerede har en zero fret. Da er det bare behov for å holde strengene på riktig plass sidelengs. Det blir mindre stress med å file eksakt riktig dype spor i emnet.

    Bandet spiller konsert igjen på fredag, så nå begynner det å bli et visst press for å få ferdig gitaren til torsdagens øving. Time Will Show...
     
    Sist redigert:

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Oi!
    Håper du rekker å bli ferdig før torsdag da?

    Linken til fila med hul profil er tatt vare på. Noe slikt har jeg ønsket meg mer enn en gang!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det tror jeg skal gå greit, hvis det ikke skjer noe aldeles uforutsett. Det er bare sluttmontering som står igjen, ikke noe som trenger å tørke eller noe slikt. En liten deadline hjelper på fremdriften, og ikke minst hjelper det en hel del at jeg fysisk er i samme tidssone som prosjektet til en forandring. (Når jeg kverulerer på kabelhjørnet er det et tegn på at jeg muligens sitter på et hotell i en eller annen avsides by og kjeder meg.)

    I dag ble det noen timer rubbing, polering og voksing. Sadel ("nut") ble det også, av ekte kubein. På ettermiddagen så det slik ut:

    DSC02715 (Small).JPG


    Den sadelen ble lagd omtrent slik: http://www.stewmac.com/freeinfo/Nuts,_saddles/a-nuts.html
    Noen sånne filer var riktig nyttige å ha: http://www.stewmac.com/shop/Nuts,_s...ts_and_saddles/Gauged_Nut_Slotting_Files.html
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn