N
nb
Gjest
Hehe - dagens!KindOfBlue skrev:Il Tempo Gigante er morsom å se på, men en aerodynamisk konstruert racerbil ville kjørt fletta av den - selv i Flåklypa Grand Prix. Det er en god del Il Tempo Gigante anlegg innen hifi.
Hehe - dagens!KindOfBlue skrev:Il Tempo Gigante er morsom å se på, men en aerodynamisk konstruert racerbil ville kjørt fletta av den - selv i Flåklypa Grand Prix. Det er en god del Il Tempo Gigante anlegg innen hifi.
KindOfBlue skrev:Il Tempo Gigante er morsom å se på, men en aerodynamisk konstruert racerbil ville kjørt fletta av den - selv i Flåklypa Grand Prix. Det er en god del Il Tempo Gigante anlegg innen hifi.
Jitter er rikelig diskutert her inne. Det er viktig å være klar over at en digital audio-kjede normalt ikke er sample-for-sample synkron fra CD-plate til DAC. Variasjon i tidsbasen er helt naturlig, og det er uinteressant for brukeren hvordan kurveformen ser ut over spdif. Det interessante er hvorvidt dette kobles til type fase/frekvens-modulasjon ut av D/A-konverter. Hvis man ikke forstår dette skillet så har man i mine øyne ikke forstått jitter.Isbjorn skrev:Her er det mye sterke meninger. Det har mest dreid seg om signalet ut fra drivverket er bitperfekt eller ikke. For å ta det spørsmålet først. Bit perfeskjon har ingenting med lydkvaliteteten å gjøre. Som Cobra sier på side 1: Så lenge du ikke tar hensyn til tiden, er det verdiløst. Musikk avspilles i realtime, og dermed er forstyrrelser i tidsdomenet avgjørende.
Der kom endelig ordet "jitter"Isbjorn skrev:Hei
Her er det mye sterke meninger. Det har mest dreid seg om signalet ut fra drivverket er bitperfekt eller ikke. For å ta det spørsmålet først. Bit perfeskjon har ingenting med lydkvaliteteten å gjøre. Som Cobra sier på side 1: Så lenge du ikke tar hensyn til tiden, er det verdiløst. Musikk avspilles i realtime, og dermed er forstyrrelser i tidsdomenet avgjørende. Dette blir også kalt jitter.
Sannsynligvis skiller det ganske lite vil jeg tro... med fare for å høres ut som det er hakk i platen, så pleier slike forskjeller å forsvinne ganske fort om man fjerne kunnskapen om hva man faktisk lytter til.atonal skrev:En ting er tilstedeværelse eller fraværet av et problem som som evt. ødelegger godlyden, jfr. seneste diskusjon om jitter, drivverk m.m.
Hva med cd-spillere som allerede regnes som gode, og som beskrives med den ene eller andre klangfargen. Hva skiller mellom disse rent teknisk? Er det kvaliteten på analogutgangene, de forskjellige komponentene som blir brukt som op-amper, bruken av rør osv. (for å nevne noe). Hvordan vektes betydningen av de enkelte tekniske komponenter i cd-spilleren? Slik jeg tolker trådstarter ønsker han betraktinger på dette nivået, hvis jeg ikke er helt på jordet nå.
Ingen. Tror jeg i alle fall. Det hadde dog vært artigere om jeg tar feil, men basert på relaterte stunts tidligere på sentralen så er troen min megen liten på at noen hadde klart dette.Rotekroken skrev:Hvis det er slik at en DVD spiller til 300,- kan brukes som drivverk på Benchmark og vi tar en spiller/drivverk til 10.000 og setter på et High-End anlegg ett eller annet sted i Oslos mange sjapper, hvor stor andel av de som stiller opp der vil høre forskjeller mellom drivverkene.?
Hva bestod forskjellene i da?Storebror skrev:Aner ikke hva som gjør det, men selv "immune" Benchmark responderte på bytte av digitalkabel og bytte av drivverk.
Det er første gang jeg her kommet over en slik uttalelse.....KindOfBlue skrev:Jitter er et totalt ikke-problem
Kun dersom forskjellene faktisk finnes. Å ha "dyre HiFI-bokser og tweaking av HiFi" som hobby er jo en hobby like god som noen, men det er fullt mulig - og muligens greit å være klar over - at man kan oppnå like godt lydmessige resultat med svært mye mindre penger, tid og energi brukt.Trondmeg skrev:Det å fornekte at forskjeller finnes må vel også kalles placebo. Da foretrekker jeg den andre varianten, ellers kan man snart stille spørsmålstegn ved hele hobbyen.
Jeg er 99% sikker på at minst 90% av de som mener jitter er et problemBaard skrev:Det er første gang jeg her kommet over en slik uttalelse.....
En gang må alltid være den første.Baard skrev:Det er første gang jeg her kommet over en slik uttalelse.....KindOfBlue skrev:Jitter er et totalt ikke-problem
Er du enig i at fenomenene vi diskuterer ikke (så langt) har latt seg bevise?Trondmeg skrev:Det å fornekte at forskjeller finnes må vel også kalles placebo. Da foretrekker jeg den andre varianten, ellers kan man snart stille spørsmålstegn ved hele hobbyen.
Jeg sier at det skrikende, gapende hullet i empiriske beviser som kan kalles noenlunde sikre, kan tolkes som en indikasjon på at evt hørbare forskjeller enten er null, eller er små (vilkårlige små).Rotekroken skrev:Dere som sier at det er minimal eller ingen forskjell på drivverk, still dere opp på rekke og rad..
Er essensen i deres påstand at det er små forskjeller i lyden på drivverk kontra pris OG andre komponenter/høyttalere.?
Altså mener dere at drivverk som koster litt pæng ikke er verdt prisen sin kontra de rimeligere drivverkene.?
Da har jeg lagt til grunn Benchmark eller annen PA-type DAC som dere bruker..
Jeg vet ikke. Jeg spurte tidligere i tråden om folk var villige til å fortelle meg om det absolutt dårligste (fungerende) drivverket de noen sinne hadde vært borti, men ingen svarte på det. Jeg synes det hadde vært interessant å måle og lytte til "hvor dårlig det kan bli".Hvis det er slik at en DVD spiller til 300,- kan brukes som drivverk på Benchmark og vi tar en spiller/drivverk til 10.000 og setter på et High-End anlegg ett eller annet sted i Oslos mange sjapper, hvor stor andel av de som stiller opp der vil høre forskjeller mellom drivverkene.?
Hvor i landet bor du? Tror du (ut fra erfaring eller best guess) at du ville høre den samme forskjellen i et opptak av ut-signalet gjort med en kurant kvalitet DAT-opptaker eller PC-lydkort?Personlig har jeg testet en del spillere i år på flere DAC'er og på de største forskjellene skal jeg påta meg å stå med ryggen til å høre forskjeller, ja jeg skulle nesten klart å skille mellom drivverkene oppe og nede på ranglisten med ørepropper i ørene, selv om jeg hadde stått med ryggen til..
Når du sier det over, og ikke har utført blindtester så drister jeg meg til å hevde at du ikke forstår fenomenet "forventning", og hva blindtester er ment å løse.Storebror skrev:Placebo kan man rope, selvfølgelig, men det er hørbare om enn små (som det meste i denne hobbyen) forskjeller på slikt.
Du kan ikke rive dette ut fra sammenhengen det står i uten å endre min hensikt med innlegget. Les innlegg #170 og les mitt svar sammen med det. Dine retoriske spørsmål har du vel besvart selv?knutinh skrev:Er du enig i at fenomenene vi diskuterer ikke (så langt) har latt seg bevise?Trondmeg skrev:Det å fornekte at forskjeller finnes må vel også kalles placebo. Da foretrekker jeg den andre varianten, ellers kan man snart stille spørsmålstegn ved hele hobbyen.
Vil du si at det å gjøre oppmerksom på at beviser ikke finnes, er å fornekte noe?
-k
Trondmeg skrev:Du kan ikke rive dette ut fra sammenhengen det står i. Les innlegg #170 og les mitt svar sammen med det.
nb må få lov til å ha sin tro i fred. Jeg ser ikke det som noe bedre eller verre enn alle andre mer eller mindre troende. Tro er en viktig måte å forenkle verdens mekanismer på slik at man i praksis kan fungere.nb skrev:Ingen. Tror jeg i alle fall. Det hadde dog vært artigere om jeg tar feil, men basert på relaterte stunts tidligere på sentralen så er troen min megen liten på at noen hadde klart dette.Rotekroken skrev:Hvis det er slik at en DVD spiller til 300,- kan brukes som drivverk på Benchmark og vi tar en spiller/drivverk til 10.000 og setter på et High-End anlegg ett eller annet sted i Oslos mange sjapper, hvor stor andel av de som stiller opp der vil høre forskjeller mellom drivverkene.?
Jeg redigerte under 10 sek etter jeg postet, men du kom meg tydligvis i forkjøpet uansettTrondmeg skrev:Når jeg svarte på innlegg #170 inneholdt det kun følgende: "Ingen."
knutinh skrev:Trondmeg skrev:Du kan ikke rive dette ut fra sammenhengen det står i. Les innlegg #170 og les mitt svar sammen med det.,nb skrev:Ingen. Tror jeg i alle fall. Det hadde dog vært artigere om jeg tar feil, men basert på relaterte stunts tidligere på sentralen så er troen min megen liten på at noen hadde klart dette.Rotekroken skrev:Hvis det er slik at en DVD spiller til 300,- kan brukes som drivverk på Benchmark og vi tar en spiller/drivverk til 10.000 og setter på et High-End anlegg ett eller annet sted i Oslos mange sjapper, hvor stor andel av de som stiller opp der vil høre forskjeller mellom drivverkene.?
Min tro er forøvrig at sjansen er rundt 90% for at ingen ville kunne høre forskjell mellom rema-spilleren og 10.000,- drivverket i en skikkelig blindtest og med signifikans. Jeg kan ta feil, og jeg har tatt feil før, men det er min tro.
Med "90%" så mener jeg at det ville overraske meg, men det ville ikke ryste min verdensoppfattelse i grunnvollene. Det er rikelig med muligheter til å gjøre en elektronisk dippedutt dårlig, og jeg har få illusjoner hva gjelder dippedutter til 300,- på rema.
-k
Hehe - jeg blir vel stående ganske alene på den rekken og raden - er jeg redd. Jeg tror at det jeg sier, går ut på at med mitt utvalg av svært moderat prisede CD- og DVDspillere som jeg har hatt anledning til å teste på mine Benchmark DACer, har jeg ikke vært i stand til å høre forskjeller. Vi snakker da om et spenn fra Denon DCD-435 til 1.500 kroner - en typisk budsjettspiller i sin tid - til de dyreste CD- og DVDspillerne jeg har puttet penger i noen gang - en Primare D30.2 til 18.000 kroner og en Primare DVD30 til ytterligere noen flere kroner. Resten av utstyret mitt er ikke så verst - jeg synes derfor at jeg burde ha hørt forskjeller hvis det hadde vært der - men jeg er åpen for at det ikke er godt nok til å delta i debatten på dette nivået. Nåvel - med mitt utstyr og mine ører syntes jeg ikke at Primarespilleren til 18.000 kroner skilte seg det aller minste fra Squeezeboxen til 1.500 kroner - og at signalene i det siste tilfellet også går gjennom luften, gjør det bare enda mer uforståelig. 18.000 kroner for min Primare CDspiller - i denne sammenhengen - representerte altså 16.500 fullstendig bortkastede kroner for meg - slik jeg opplevde det.Rotekroken skrev:Dere som sier at det er minimal eller ingen forskjell på drivverk, still dere opp på rekke og rad..
Er essensen i deres påstand at det er små forskjeller i lyden på drivverk kontra pris OG andre komponenter/høyttalere.?
Altså mener dere at drivverk som koster litt pæng ikke er verdt prisen sin kontra de rimeligere drivverkene.?
Da har jeg lagt til grunn Benchmark eller annen PA-type DAC som dere bruker..
Hvis det er slik at en DVD spiller til 300,- kan brukes som drivverk på Benchmark og vi tar en spiller/drivverk til 10.000 og setter på et High-End anlegg ett eller annet sted i Oslos mange sjapper, hvor stor andel av de som stiller opp der vil høre forskjeller mellom drivverkene.?
Trenger 2 identiske DAC'er og samma kabler hele veien, bare velge mellom den ene og den andre kanalen, det kan stå en fyr foran anlegget og skjule kanalvalgene eller noe i den dur, da vil dere få en god nok blindtest også..
Noen som stiller opp på noe slikt eller.?
Føler meg litt som en moderator/megler her ;D
Men for dere ihugga "fanatikere" i begge leire, så bør vi få til en slik test.!
Personlig har jeg testet en del spillere i år på flere DAC'er og på de største forskjellene skal jeg påta meg å stå med ryggen til å høre forskjeller, ja jeg skulle nesten klart å skille mellom drivverkene oppe og nede på ranglisten med ørepropper i ørene, selv om jeg hadde stått med ryggen til..
Kjell
Jeg tror det er best å la slike ting ligge.HCS skrev:Det jeg etterlyser hos deg er KONKRETE eksempler på drivvverk hvor du ikke har hørt noen forskjell...??
Raskere enn sin egen skygge....nb skrev:Jeg redigerte under 10 sek etter jeg postet, men du kom meg tydligvis i forkjøpet uansettTrondmeg skrev:Når jeg svarte på innlegg #170 inneholdt det kun følgende: "Ingen."
Som knutinh sa, det ville overraske meg stort, men ikke akkurat endre mitt verdensbilde. Det hadde vært et artig resultat om noen klarte å høre forkskjell, men man har sett tidligere at det faktisk er ganske vanskelig å høre objektivt reelle og i denne sammenheng, sannsynligivs enorme forskjeller med en gang man ikke vet hva man lytter til. Husk også på at om man kjører 10 personer med 10 lyttinger, så er det ganske sannsylig at i alle fall en får en veldig god score helt tilfeldig.
Kimmern skrev:Jeg tror det er best å la slike ting ligge.HCS skrev:Det jeg etterlyser hos deg er KONKRETE eksempler på drivvverk hvor du ikke har hørt noen forskjell...??
Hva om vedkommende har hørt forskjell, hva om vedkommende ikke har hørt forskjell? Er det så viktig?
Ettersom alle har forskjellige hørsler, og i tillegg hver sin unike sammensetning av psykologiske påvirkninger av hva vi oppfatter (altså; hva vi mener at vi hører), så er det vel av mindre verdi hva en annen person har hørt? Det må da være mer interessant for en person som vil vite litt om spillerens objektive egenskaper, hvorvidt det er noen forskjell?
nb skrev:Jeg er 99% sikker på at minst 90% av de som mener jitter er et problem
1) Ikke vet hva det er for noe eventuelt utover at det har noe med tid å gjøre
2) Ikke vet hvordan det høres ut (siden det neppe er et problem på utstyr man har lyttet til)
3) Ikke har den fjerneste anelse om jitterytelsen til eget eller andres utstyr eller hva som er "god" og "dårlig" jitterytelse.
4) Ikke vet hvilke nivåer som innen akademia regnes som hørbare.
Selv oppfyller jeg delvis 1, samt punkt 2,3 og 4 på denne listen. Det finnes noen klipp på nettet hvor man kan lytte til enorme jitternivåer sammenlignet med hva man har på konsumentststyr, de tyder ikke på at det er et stort problem for å si det slik.
Men det hadde vært litt okay å faktisk tatt en slik test.?nb skrev:Ingen. Tror jeg i alle fall. Det hadde dog vært artigere om jeg tar feil, men basert på relaterte stunts tidligere på sentralen så er troen min megen liten på at noen hadde klart dette.Rotekroken skrev:Hvis det er slik at en DVD spiller til 300,- kan brukes som drivverk på Benchmark og vi tar en spiller/drivverk til 10.000 og setter på et High-End anlegg ett eller annet sted i Oslos mange sjapper, hvor stor andel av de som stiller opp der vil høre forskjeller mellom drivverkene.?
Jeg regner med det. Brosjyra viser jo til tekniske data, altså de faktiske egenskapene til maskinen. Læreboka i elektronikk kan forhåpentligvis hjelpe deg med å forstå hvordan ymse parametere påvirker lydsignalet.HCS skrev:Og hvorvidt vet en om det er noen forskjell på drivverk? Av brosjyra ? [...] Av en lærebok i elektronikk ?
Det er ikke hobbyen audiofili som diskuteres her. Det er hvorvidt det er noe vits i å kjøpe en svindyr CD-spiller. Noen mener det nettopp fordi det krever "praktisk øving, feiling og justeringer" for å finne ut om det er verdt det. Mens andre mener at dette avgjøres av tekniske data og faktiske vitenskapelige sannheter. Vi har forstått ditt standpunkt, mens andre kan ha andre standpunkt.HCS skrev:Det jeg vil frem til er at dette er en hobby som fordrer praktisk prøving , feiling og justeringer underveis.
Dette er feil. Det er det samme som å si at man kan se statistiske sammenhenger i en undersøkelse ved å kun visuelt se på en frekvenstabell (eller prosenttabell for den saks skyld) og synse om det er sammenheng eller ikke. De statistiske sammenhengene finner man ved å regne ut feilmarginer, lage konfidensintervall, og så videre. Enten så er det statistisk sammenheng, eller så er det ikke det.HCS skrev:Ved å ha hørt mange forskjellige komponeter i forskjellige lytterom vil en ha en litt større forståelse av om det finnes forskjeller eller ikke.
Du kan ikke ta trådstarter spesielt alvorlig. Dette bidraget har jo ingen argumenter. Det er kun en tom, subjektiv påstand. "Som sant er" sier du som om dette skulle være et ubestridelig faktum. Dersom det hadde vært så enkelt, tror jeg ikke denne tråden hadde vært så lang... :impulse skrev:Jeg tar trådstarters spørsmål høyst alvorlig, og svarer som sant er; vitsen med en dyr CD-spiller er at platene dine låter bedre enn de gjør på en billig..
Det ser forøvrig ikke ut som all verdens argumentasjon bringer oss noen vei, så derfor, en subjektiv påstand. Personlig har jeg erfart at påstanden stemmer mange nok ganger til å kunne stå for den. Opplevelser er som kjent subjektive. At det jeg hevder kun er en tom påstand, er det du som sier. Altså er den tom for deg. Rent subjektivt. Deg om det.Kimmern skrev:Du kan ikke ta trådstarter spesielt alvorlig. Dette bidraget har jo ingen argumenter. Det er kun en tom, subjektiv påstand. "Som sant er" sier du som om dette skulle være et ubestridelig faktum. Dersom det hadde vært så enkelt, tror jeg ikke denne tråden hadde vært så lang... :impulse skrev:Jeg tar trådstarters spørsmål høyst alvorlig, og svarer som sant er; vitsen med en dyr CD-spiller er at platene dine låter bedre enn de gjør på en billig..![]()
Jeg har ikke hevdet noe om mine erfaringer med slike drivverk. Jeg har sagt at du kan anta at jeg er døv.HCS skrev:Det jeg etterlyser hos deg er KONKRETE eksempler på drivvverk hvor du ikke har hørt noen forskjell...??