Kan noen anbefale piano stykker?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kathrine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    250
    Antall liker
    300
    Jeg kom tilfeldigvis over Ludvigo Einaudi med Una Mattina, trodde jeg hadde hørt piano på hi-fi før, men der tok jeg feil gitt. Dette låter fantastisk på mine Kef Ref 1. Så, nå trenger jeg flere gode tips på hvilke stykker som er verdt å lytte til. Det må være melodiøst. Ofte kan jo ting bli litt i særeste laget. Klassisk er så veldig vakkert når det treffer :)

    - Kathrine
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg kan ikke så mye om gode pianostykker, men kan anbefale noen eksepsjonelt gode kakestykker på Pascal konditori.

    Et pianostykke jeg liker veldig godt, og med fantastisk god lyd er Dena Piano Duo, kutt nr. 2 på "The Nordic Sound" 2L.
    Veldig fin og melodiøs, må spilles HØYT.

    Dette blir en prøvelse for Kef'ene dine.
    Ganske massiv mellomtone utfoldelse med to klaviatur samtidig.
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.388
    Antall liker
    952
    Sted
    Oslo
    Solo piano bør man i hvert fall skaffe seg Chopins nocturner, ballader og polonaiser - utrolig vakkert

    Med orkester er piano-/klaverkonsertene til Mozart fantastiske (no. 20, 21, 23, 24 f.eks)
     

    Kathrine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    250
    Antall liker
    300
    Et pianostykke jeg liker veldig godt, og med fantastisk god lyd er Dena Piano Duo, kutt nr. 2 på "The Nordic Sound" 2L.
    Veldig fin og melodiøs, må spilles HØYT.
    Dette blir en prøvelse for Kef'ene dine.
    Ganske massiv mellomtone utfoldelse med to klaviatur samtidig.
    Så det med HØYT sa du bare for at Nordheim (spor 3) skulle rive ned huset? :p
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Mange fine anbefaler her, kan også tipse om Alexandre Tharaud som habil pianist.
    Dette albumet med Bach stykker spilles ofte hos meg for tiden (på mine laaaangt billigere KEF), nydelig på sene høstkvelder og et glass rødvin

     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Et pianostykke jeg liker veldig godt, og med fantastisk god lyd er Dena Piano Duo, kutt nr. 2 på "The Nordic Sound" 2L.
    Veldig fin og melodiøs, må spilles HØYT.
    Dette blir en prøvelse for Kef'ene dine.
    Ganske massiv mellomtone utfoldelse med to klaviatur samtidig.
    Så det med HØYT sa du bare for at Nordheim (spor 3) skulle rive ned huset? :p
    Ja, huff. Glemte å advare om dette helvetes spetakkelet.
    Sorry.
    Nordheim greier blir for fjernt for meg.
    Heller banjo og trekkspill.

    På samme skiva mot slutten, kan det være spor 18 mon tro?
    En sær og fasinerende versjon av "deilig er jorden" på kirkeorgel.
    Den også lyd i særklasse, som det meste fra 2L.
    Litt vanskelig i begynnelsen å skjønne gangen i toneartene her på første gjennomspilling, men du tar den etterhvert.
    Jeg digger den.
     

    Kathrine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    250
    Antall liker
    300
    Et pianostykke jeg liker veldig godt, og med fantastisk god lyd er Dena Piano Duo, kutt nr. 2 på "The Nordic Sound" 2L.
    Veldig fin og melodiøs, må spilles HØYT.
    Dette blir en prøvelse for Kef'ene dine.
    Ganske massiv mellomtone utfoldelse med to klaviatur samtidig.
    Så det med HØYT sa du bare for at Nordheim (spor 3) skulle rive ned huset? :p
    Ja, huff. Glemte å advare om dette helvetes spetakkelet.
    Sorry.
    Nordheim greier blir for fjernt for meg.
    Heller banjo og trekkspill.

    På samme skiva mot slutten, kan det være spor 18 mon tro?
    En sær og fasinerende versjon av "deilig er jorden" på kirkeorgel.
    Den også lyd i særklasse, som det meste fra 2L.
    Litt vanskelig i begynnelsen å skjønne gangen i toneartene her på første gjennomspilling, men du tar den etterhvert.
    Jeg digger den.
    Hehe det går bra. Det var jo imponerende. Lyttet til deilig er jorden også, den er veldig bra. Absolutt noe å teste med, og her fant jeg også at selv om det er masse bass, så lurer jeg på om jeg ikke misser noen sub-toner et eller annet sted.
     

    Kathrine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    250
    Antall liker
    300
    Takk for den, veldig vakker, men fant ut at jeg må bytte Coax element. Piano får frem en ulyd i det ene elementet som ble veldig tydelig selv ved der jeg lytter. Som regel hører jeg det ikke, men nå er det ingen vei ut lenger. Elementet må byttes :(
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Innlegg #15
    Sannsynligvis ja.
    Selv jeg som har 6 x 12" i bass pr. side misser de dypeste tonene på fullt nivå her.
    Men det låter fett likavæl.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Takk for den, veldig vakker, men fant ut at jeg må bytte Coax element. Piano får frem en ulyd i det ene elementet som ble veldig tydelig selv ved der jeg lytter. Som regel hører jeg det ikke, men nå er det ingen vei ut lenger. Elementet må byttes :(
    Har du ikke nettopp kjøpt dem da?
    Reklamasjon?
    Eller ble de kjøpt på brukten?
     

    Kathrine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    250
    Antall liker
    300
    Takk for den, veldig vakker, men fant ut at jeg må bytte Coax element. Piano får frem en ulyd i det ene elementet som ble veldig tydelig selv ved der jeg lytter. Som regel hører jeg det ikke, men nå er det ingen vei ut lenger. Elementet må byttes :(
    Har du ikke nettopp kjøpt dem da?
    Reklamasjon?
    Eller ble de kjøpt på brukten?
    De ble kjøpt brukt. Men det fulgte med nye elementer pga en kosmetisk (ubetydelig) skade. Så det er vel bare å skifte ut begge. De er jo paret.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Piano trenger ikke være bare klassisk musikk for å være vakkert heller...



    (ikke bare piano, men liten tvil om hva som er i sentrum her)

    Og gi nå denne utrolige nordmannen litt tid når du først er i gang
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.898
    Antall liker
    4.383
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    tenkte akk det samme finnes mye bra jazz pianister og :) noe litt experimentiellt men vakkert og noen komposisjoner må enn høre 2 og 3 ganger for å skjønne greia med :) bidrar med piano mest innenfor jazz da jeg ikke er så godt bevandret innenfor klassisk :) oops ble litt revet med hehe er så flott når det blir spurt om musikk er jo det det hele dreier seg om :)
    med beste hilsen

     
    Sist redigert:

    RM

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    526
    Antall liker
    1.440
    Torget vurderinger
    2
    La Verite du Piano; Theodore Paraskivesco
    Riktignok 45, men fantastisk spilling, og musikken....

    R
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Köln Concert med Keith Jarret! Beste jazzpiano-plata i historien.

    Av klassiske pianister er jeg spesielt svak for Grigory Sokolov. Chopin-innspillingene hans er fantastiske, for eksempel.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    ehhh....

    Shubert - hva som helst!:cool: Mye bra for to pianoer også.
    - for ikke å snakke om alle sangene med pianoakkompagnement : The Hyperion Schubert Edition,
    alt fra vidunderlig romantikk, via smerte og fortvilelse til den totale elendighet og undergang ;)

    og om du er litt eventyrlysten:
    Steve Reich: Six Pianos og Piano Phase.
     

    Kathrine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    250
    Antall liker
    300
    Her bare renner det inn med forslag! Tusen takk skal dere ha så langt. Nå har det seg slik at jeg byttet elementene i mine høyttalere, så de må spille litt lavt en stund fremover. Musikk på lavt volum er jo fint det også da :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.206
    Sted
    Langesund
    Har du brukt de opp, de gamle elementene? Kjør på med de nye, trenger litt juling i begynnelsen. Har jeg nye elementer i et eller annet, gir jeg de inn så det knaker i spideren - trenger å bli satt på plass med en gang;)
     

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.272
    Antall liker
    418
    Jeg går aldri lei av Goldberg variasjonene med Glenn Gould fra 1981


    125.jpg
     

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.272
    Antall liker
    418
    ... men du hører han jo nynne til hele tiden på et godt anlegg. Greit nok, aksepterer det.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Litt på siden kanskje, men som de fleste vet så hadde Jon Lord også en solokarriere ved siden av Deep Purple.
    Store deler av den var viet ren klassisk musikk og musikk i klassisk retning.

    Anbefaler deg (og andre) til å lytte til albumet Pictured Within

     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Klavermusikk er vel kanskje den største sjangeren innen klassisk musikk. Alle komponister komponerte jo ved klaveret og var dyktige pianister, og dermed skrev de jo også store mengder klavermusikk (noen unntak finnes jo, som f.eks. Paganini).
    Her kan man jo velge fra øverste hylle.
    Men at ingen har nevnt Beethovens klaversonater enda (med unntak av Pathétique, Mondschein og Appassionata)? Bedre klavermusikk finnes vel ikke?

    Ellers er jeg svak for Schubert - nesten alt han skrev for klaver er sublimt. Og jo eldre jeg blir jo mer får jeg sansen for Liszt.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Enig i det (bortsett fra at jeg finner Liszt voldsom variabel). Men 2 komponister som jeg for alvor oppdaget etter at jeg ble 50 er Chopin og sen Brahms. Sublim musikk.

    Og alle som liker leken, spretten og strukturert musikk (og tidvis dyp), skylder seg selv å høre Shostakovich sine 24 Preludier og Fuger i alle tonearter, op 87.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Ja, Liszt er veldig variabel, men det skulle bare mangle med den mengden klavermusikk han skrev. Vandringsårene er dog fantastiske. Jeg må antagelig høre mer på sen Brahms.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Johan Sebastian Bach utsatt for en stor Bösendorfer 280 og en liten japansk dame er stor musikk. Platene kan lastes ned her: https://music.kimiko-piano.com/music. Det er frivillig om en vil betale, men det vi kan vel ikke forvente at kunstnere skal arbeide gratis for oss så jeg foreslår at man betaler for seg. Musikken er uansett verdt noen euro, hun spiller bra.
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.001
    Antall liker
    360
    Torget vurderinger
    10
    Lytt på Otto A. Totland, med Pino. Vakker musikk...Erik Satie...
     

    Kathrine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    250
    Antall liker
    300
    Har du brukt de opp, de gamle elementene? Kjør på med de nye, trenger litt juling i begynnelsen. Har jeg nye elementer i et eller annet, gir jeg de inn så det knaker i spideren - trenger å bli satt på plass med en gang;)
    Nei, bare merket ikke feilen på Mcintosh c2500 og mc275 som ble testet med. Det var ikke før jeg kom hjem og hørte på Devialet at feilen straks ble oppdaget. Vet ikke hvorfor men, men slik er det nå.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Dette var et kjekt spørsmål.
    Beethoven sine sonater er fantastiske, nok materiale der til å fordype seg i lang tid.
    Hvis du vil begynne pent og rolig er det bare å sette på alle satsene med tempo-benevnelse Andante og Adagio.
    Jeg benytter anledningen å nevne et par favoritter blant pianistene.

    Daniel Barenboim

    Grigory Sokolov

    Store tolkninger begge to, og enorm forskjell. Det demonstrerer hvor viktig det er hvem som spiller.
    Musikken er en tilfeldig valgt Beethoven-sonate, og tilfeldigvis oppleves det som en av hans vakreste satser. Og så er det faktisk det.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn