Kan noen anbefale piano stykker?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Schubert har vært nevnt tidligere.
    Hans sonater og impromptus er vidunderlig vakre, og han er alltid melodiøs.

    Leif Ove Andsnes er fin i Schubert, og begge de to Sokolov og Barenboim.

    Jeg liker hans impromptus, liker å spille dem selv, som her opus 90 (eller D899 om man vil) med Kristian Zimerman
    Hvis du skipper til den tredje av de fire her vil du kanskje kjenne igjen en stor pop-rock hit fra 70-tallet
     

    mandag

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    231
    Antall liker
    139
    Torget vurderinger
    1
    Ola Geilo har veldig mye bra.......anbefales.
    God lyd er det vel også.
    C33D4F39-A10D-4FF1-B5BB-507C0EB02CCC.jpg
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    Grieg

    Grieg!

    Ingen grunn til å gå over bekken etter gode pianostykker når vi kan lytte til verdenseneren via stykker som Opus 40:


    Grieg composed this all string work as a tribute to the Danish author's two hundred birthday. It is properly called "Music from Holberg's Time." (Holberg 1684-1754) It is a tribute to the Baroque, with plenty of folk tunes. Five French dances set the scenes.
    This video is a classic performance by totally committed musicians loving their work. If this does not capture your love for music, than nothing will. If you play a stringed instrument you want to play with them. We feel how Grieg must have been.




    Opus 40 er muligens bedre kjent fremført via et ensemble?


    Cheers!

    G
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Bugge Wesseltoft med plata snowing on my piano. Den liker jeg og et par andre ganske godt.
    download (1).jpg
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Bugge Wesseltoft med plata snowing on my piano. Den liker jeg og et par andre ganske godt.
    Vis vedlegget 507656
    For meg er dette julemusikkplaten med stor "J" - og den spilles på repeat lille julaften under juleforberedelsene, og julaften før familien strømmer på. Deretter er det ett år til neste gang.

    Men nydelig musikk - vel verdt å ha i samlingen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.801
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Komponisten Leos Janacek anbefales
    Skulle høre på lyden, men bare forsvant i musikken. Tusen takk for den :)
    Om du ikke har sett Tilværelsens uutholdelige letthet må du det. Filmskaperne byttet ut bokas Beethoven med tsjekkeren Janacek, og det fungerer veldig bra. NB! Ikke bare piano, men bare Janacek.
     

    oysteinr

    Medlem
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    27
    Antall liker
    44
    Torget vurderinger
    0
    Når det gjelder solo piano synes jeg det er vanskelig å komme utenom Debussy. En god start er Preludes Book I og II. Debussy er tidvis krevende, men Preludene er tilgjengelige og gir svært mye til en interessert lytter.

    Nocturne for piano av samme komponist er også melodiøs og vakker.

    Av pianokonserter er Cesar Francks symfoniske variasjoner en riktig perle som alle som har glede av pianomusikk bør ha i samlingen.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg vender alltid tilbake til Mozart. Åpningen på K331, blir aldri lei av den.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.079
    Antall liker
    1.280
    Om du ikke har sett Tilværelsens uutholdelige letthet må du det. Filmskaperne byttet ut bokas Beethoven med tsjekkeren Janacek, og det fungerer veldig bra. NB! Ikke bare piano, men bare Janacek.
    Med den avataren din var det vel bare et tidsspørsmål før det kom en slik anbefaling :). Men jeg er forsåvidt enig.
    Ellers har jeg i alle år vært svak for måten Murray Perahia spiller Mozart. Det gjelder både i kammermusikkformat og i pianokonsertene. Det virker aldri som om han prøver å få UT en tolkning, men heller at musikken kommer til han. Fantastisk simpelthen.

    Steen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn