Forsterkere Kan en forsterker bli for stor ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    De Krellene der er store. Har sett og hørt de. Låt helt ok. De har spor under så kan man kjøre en jekketralle under de.
    Kjørte ikke Roysen MRA på toppene av sine Audio Physics Cerubin?

    Hvis det er i det oppsettet du hørte de så våger jeg å påstå at du ikke har hørt hva MRA kan prestere. Er det noe Krell er kjent for så er det jernkontroll i bassen. MRA står i særklasse her med sin enorme kontroll og uanstrengte spillestil.

    MRA gjør heller ikke skam på å spille sammen med mine høyttalere eller dac som er av nyere årgang.

    Tung hifi skal være tungt! :)
    har du noen gang sjekket hva disse monstrositetene drar på stikket under idle? :)

    det er jo over engineered goodies, med kraft til å drive alt som en lek, ingen tvil om det. tipper arve lurer på hvordan de ville fått de tungrevne mbl-tutene sine til å låte.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.715
    Torget vurderinger
    96
    Den forsterkeren er så idiotisk at en må lure på om det bare er tull. 6 x 20.000 watt klasse A? Eneste bruksområde er vel neste Woodstock festival. Men den besvarer jo trådens tittel. Den forsterkeren er rett og slett for stor :)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    De Krellene der er store. Har sett og hørt de. Låt helt ok. De har spor under så kan man kjøre en jekketralle under de.
    Kjørte ikke Roysen MRA på toppene av sine Audio Physics Cerubin?

    Hvis det er i det oppsettet du hørte de så våger jeg å påstå at du ikke har hørt hva MRA kan prestere. Er det noe Krell er kjent for så er det jernkontroll i bassen. MRA står i særklasse her med sin enorme kontroll og uanstrengte spillestil.

    MRA gjør heller ikke skam på å spille sammen med mine høyttalere eller dac som er av nyere årgang.

    Tung hifi skal være tungt! :)
    Jeg hørte de på Focal Grande Utopia, i butikk. Låt helt greit, som mid-fi liksom.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.635
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    image.jpg
    Her er mitt bidrag, mye har skjedd siden dette bilde ble tatt. Mark Levinson no33
    160kg PR side og 300w PR stk
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    De Krellene der er store. Har sett og hørt de. Låt helt ok. De har spor under så kan man kjøre en jekketralle under de.
    Kjørte ikke Roysen MRA på toppene av sine Audio Physics Cerubin?

    Hvis det er i det oppsettet du hørte de så våger jeg å påstå at du ikke har hørt hva MRA kan prestere. Er det noe Krell er kjent for så er det jernkontroll i bassen. MRA står i særklasse her med sin enorme kontroll og uanstrengte spillestil.

    MRA gjør heller ikke skam på å spille sammen med mine høyttalere eller dac som er av nyere årgang.

    Tung hifi skal være tungt! :)
    Jeg hørte de på Focal Grande Utopia, i butikk. Låt helt greit, som mid-fi liksom.
    Er du seriøs nå? Du mener også at Focal Grande Utopia sammen med MRA hørtes ut som mid-fi anlegg? Det har ikke slått deg at det kan være andre ledd i den kjeden som har gjort at det spiller "greit"? I hvilken butikk var dette?
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    De Krellene der er store. Har sett og hørt de. Låt helt ok. De har spor under så kan man kjøre en jekketralle under de.
    Kjørte ikke Roysen MRA på toppene av sine Audio Physics Cerubin?

    Hvis det er i det oppsettet du hørte de så våger jeg å påstå at du ikke har hørt hva MRA kan prestere. Er det noe Krell er kjent for så er det jernkontroll i bassen. MRA står i særklasse her med sin enorme kontroll og uanstrengte spillestil.

    MRA gjør heller ikke skam på å spille sammen med mine høyttalere eller dac som er av nyere årgang.

    Tung hifi skal være tungt! :)
    har du noen gang sjekket hva disse monstrositetene drar på stikket under idle? :)

    det er jo over engineered goodies, med kraft til å drive alt som en lek, ingen tvil om det. tipper arve lurer på hvordan de ville fått de tungrevne mbl-tutene sine til å låte.
    Hvor er tuten på en MBL?

    Hvis det er lov i denne tråden å bygge på erfaring og å synse litt, så er min ringe erfaring at større i betydningen sterkere/mer watt stort sett bare har fordeler og ingen lydmessige ulemper. Jeg har forsøkt ulike styrker på så vel klasse D som klasse A forsterkere - alle med samme konstruksjon - og en dobling eller firedobling av wattstyrken har i begge tilfeller gitt hørbare endringer i positiv retning. Bassen blir strammet opp og anlegget spiller mer uanstrengt. Om det vil fortsette slik inn i evigheten, er en annen sak. Jeg kjører nå med 2X480W (klasse A) i 4 Ohm på høyttalere ned 90db følsomhet. Jeg regner med at det da ikke er så mye mer å hente. Men hvis noen har andre erfaringer, lytter jeg gjerne til deres råd. :)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Er du seriøs nå? Du mener også at Focal Grande Utopia sammen med MRA hørtes ut som mid-fi anlegg? Det har ikke slått deg at det kan være andre ledd i den kjeden som har gjort at det spiller "greit"? I hvilken butikk var dette?
    Det var Krell i alle ledd. Men problemet var nok, som i de fleste butikker, at det var bare stablet opp helt tilfeldig sammen med en haug med annet utstyr. Potensialet var nok der, og hvis det hadde vært satt opp skikkelig i et bedre rom kunne det nok blitt ganske bra.

    Mener å huske det var hos Sound by Singer i NYC. Det var i hvert fall i NYC.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er du seriøs nå? Du mener også at Focal Grande Utopia sammen med MRA hørtes ut som mid-fi anlegg? Det har ikke slått deg at det kan være andre ledd i den kjeden som har gjort at det spiller "greit"? I hvilken butikk var dette?
    Selvsagt er han seriøs. Har man erfart et godt rom hvor man har jobbet med både akustikk og plassering sammen med gode DIY høyttalere med skikkelig membranarealet, så blir det dyreste man hører på både messer og i butikker rimelig begredelig i sammenligning.

    Verden har også gått videre siden MRA. Forsterkerne som Synctrolux bruker har trolig både bedre kontroll nedover i frekvens og lavere forvrengning over hele fjøla. De koster også en brøkdel og tar mye mindre plass.

    Edit: Ser Syncrolux kom meg i forkjøpet.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    På samme tur i NYC var jeg og hørte Duntech/Dunlavy høyttalere (de store tårna med 15" oppe og nede) med Crown Macro Ref. amper i et bra studio, og det låt veldig mye bedre.
     

    Focalmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2005
    Innlegg
    359
    Antall liker
    1
    For å komme litt mere inn på topic. Har selv nylig opplevd at en forsterker i praksis kan bli for stor, eller rettere sagt slik som denne Alan på Harbeth beskrev det-hold kontroll på volumet... ;-) Har satt opp et lite men ganske gromt oppsett på hytta bestående av Pioneer s81(svært undervurderte, TAD har hatt en finger med i spillet..) 85db/6 ohm stativhøyttalere, REL sub og en ganske kraftig Vincent SV-236 forsterker. Har aldri testet små stativhøyttalere skikkelig før, og fikk regelrett sjokk når jeg hørte hva 5 1/4" elementer kan være i stand til å prestere! Forsterkeren har stålkontroll på disse. Problemet er bare at dette spiller så vanvittig artig og klokkerent at jeg har klart å kjøre det ene elementet i bunn, selvsagt ved å spille alt for høyt... Fikk absolutt ingen forvarsel i form av forvrengning, og det er jo en ulempe med kraftig/stor forsterker. Regner med at små høyttalere er spesielt utsatt for dette. Har forøvrig fått tak i nytt element, men lurer på om jeg bør ha et passivt eller aktivt lavpassfilter på de, hvis jeg skal kunne spille høyt med de. Eneste alternativ pr. i dag er å skru ned bassen via tonekontrollene på Vincenten, men er ikke kjempefan av å ha tonekontroll aktivert heller. Noen som har tips til lavpassfilter, hva finnes og hvor?

    Men ja, er jo ikke at forsterkeren er for kraftig som er problemet, men kan bli det hvis fjernkontrollen blir brukt skjødesløst en sen lystig kveld :cool:

    @trådstarter Du skrev ikke så mye om du spiller høyt på oppsettet ditt, men med 2x300 watt kan man vel fort knekke de fleste elementer ved for mye pådrag?
     
    A

    ANM

    Gjest
    Pick your poison! For liten amp og diskanten ryker, for stor og bassen flyr. ;) Med for stor så nyter du i det minste lyden frem til det sier poff.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå virker det unektelig som det finnes en god del folk med mer penger enn vett - ikke som det akkurat var noe nytt da.... :)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    @Focalmann: Ikke for stor forsterker, for liten høyttaler. ;)
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.635
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Pick your poison! For liten amp og diskanten ryker, for stor og bassen flyr. ;) Med for stor så nyter du i det minste lyden frem til det sier poff.
    Hos meg er det problemer med at diskant ryker på 801D
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Pick your poison! For liten amp og diskanten ryker, for stor og bassen flyr. ;) Med for stor så nyter du i det minste lyden frem til det sier poff.
    Hos meg er det problemer med at diskant ryker på 801D
    Ikke billige elementer å erstatte, vil jeg tro? For liten forsterker, forresten. Eller litt snaue sikkerhetsmarginer, kanskje? Er det ikke 1. ordens filter på dem?
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.635
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Pick your poison! For liten amp og diskanten ryker, for stor og bassen flyr. ;) Med for stor så nyter du i det minste lyden frem til det sier poff.
    Hos meg er det problemer med at diskant ryker på 801D
    Ikke billige elementer å erstatte, vil jeg tro? For liten forsterker, forresten. Eller litt snaue sikkerhetsmarginer, kanskje? Er det ikke 1. ordens filter på dem?[/QUOTE

    Bruker Mark Levinson no33 på de nå, har likevel ødelagt to diskanter på 801d, trodde tidligere det var forsterker problem. Litt usikker nå
     

    Vedlegg

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Også her er svaret enklere enn man skulle tro: En for stor forsterker finnes i praksis ikke. Kun en som er for liten. Men du KAN spille FOR høyt dersom forsterkeren er passe dimensjonert. UANSETT hvilken høyttaler du har. Her hos meg er totalen på 2kVA kun i effektdelen. Et minimum av størrelse til feks Sonus Faber. De Gamut´ene her oppe er ett eksempel på hvordan ei skikkelig forsyning kan bygges, men også merker som ASR, Gryphon og -som hos meg- Bladelius kan den kunsten..Match og samspill er som alltid resepten..
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Er du seriøs nå? Du mener også at Focal Grande Utopia sammen med MRA hørtes ut som mid-fi anlegg? Det har ikke slått deg at det kan være andre ledd i den kjeden som har gjort at det spiller "greit"? I hvilken butikk var dette?
    Selvsagt er han seriøs. Har man erfart et godt rom hvor man har jobbet med både akustikk og plassering sammen med gode DIY høyttalere med skikkelig membranarealet, så blir det dyreste man hører på både messer og i butikker rimelig begredelig i sammenligning.

    Verden har også gått videre siden MRA. Forsterkerne som Synctrolux bruker har trolig både bedre kontroll nedover i frekvens og lavere forvrengning over hele fjøla. De koster også en brøkdel og tar mye mindre plass.

    Edit: Ser Syncrolux kom meg i forkjøpet.
    Greit nok det.

    Har aldri sagt at MRA er verdens beste forsterkere bare så det er sagt. Her inne på sentralen så er det så mange "lenestolsingeniører" med "verdens beste" DIY anlegg som mener så mye - noe igjen din uttalelse bekrefter - om du da ikke har data og belegg for det du sier selvsagt. Jeg har fortsatt ikke sett noen test av MRA med målinger.

    Som Syncrolux sikkert vet så er MRA en ytterst sjelden fugl og kun produsert i 50 par. Med en slik påstand som han har her, som avviker fra de flestes av oppfatning av eldre Krell forsterkere, så synes jeg ikke det er ufint å spørre om hvor han hørte de.

    Uansett så spiller MRA bedre enn D.P 5.52 H, D.P A5 og Krell Evolution 900. Dette er forsterkere jeg har hatt selv de siste årene. At utviklingen går framover også innen forsterkerteknologi er vel naturlig men er det alltid til det bedre?

    Ha en god dag videre :)
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Underdimensjonerte strømforsyninger er nok regelen hos EC. Mulig det bidrar til "house sound".

    Jeg mener også at det ikke finnes noe slikt som en "for stor" effektforsterker. Eneste måte forsterkeren kan bli "for stor" på er om varmeutviklingen blir så stor at den må konstrueres på måter som begynner å degradere lyden på lave nivåer. F eks summende kjølevifter og vannpumper. Forsterkere som støyer vil vi ikke ha.

    Alle forsterkere med flat frekvensgang og uhørbar forvrengning og støy låter likt. (En selvfølge for noen, sjokkerende blasfemi for andre.) En forsterker som kan drive en gitt høyttaler til ønsket lyttenivå uten å gå utenfor sin komfortsone er stor nok. En større forsterker vil ha større headroom og sikkerhetsmargin, mens en mindre vil begynne å svette på hørbare måter.

    Det kan være interessant å regne litt på hvor mye effekt som behøves for å drive et par normale høyttalere med f eks 87 dB følsomhet @ 1 W til å gjengi naturtro dynamikk i lytterommet. Hvis vi grovregner med pyntelige 85 dB gjennomsnittsnivå, 17 dB dynamikk på opptaket, og 3 dB headroom før klipping må forsterkeriet dimensjoneres for 105 dB. Det betyr en 100-watter pr kanal, minst. Hvis vi foretrekker å spille høyere baller det fort på seg. Med gjennomsnittsnivå 95 dB, alt annet likt, behøves en 1000-watter.

    Tommelfingerregel 1: For mye effekt er ikke nok.
    Tommelfingerregel 2: Hvis du er i tvil, prøv med dobbelt så mye.
    Tommelfingerregel 3: Høyere effektivitet i høyttalerne hjelper.

    Shit så er mine 700 w i 25 kvadratmeter ikke nok?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Pick your poison! For liten amp og diskanten ryker, for stor og bassen flyr. ;) Med for stor så nyter du i det minste lyden frem til det sier poff.
    Hos meg er det problemer med at diskant ryker på 801D
    Ikke billige elementer å erstatte, vil jeg tro? For liten forsterker, forresten. Eller litt snaue sikkerhetsmarginer, kanskje? Er det ikke 1. ordens filter på dem?
    Bruker Mark Levinson no33 på de nå, har likevel ødelagt to diskanter på 801d, trodde tidligere det var forsterker problem. Litt usikker nå
    ;)

    Tror nok problemet ligger i at 1-ordens filter på diskanten ikke akkurat gir stor effekttålighet, og jeg mener at dette var greia på denne modellen. Uansett om det ellers måtte være en god ting, så er det en potensiell svakhet/sårbarhet ved konstruksjonen.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.522
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Bruker Mark Levinson no33 på de nå, har likevel ødelagt to diskanter på 801d, trodde tidligere det var forsterker problem. Litt usikker nå
    Det er teoretisk mulig at diskanter brenner fordi forsterkerne klipper, men i praksis skyldes det nesten alltid at man har matet dem med for mye effekt over tid og de ikke har greid å kvitte seg med all varmen. Det er en kombinasjon av for lav delefrekvens, for slakt delefilter og for høyt lyttevolum.

    Why Do Tweeters Blow When Amplifiers Distort?
    Speaker Failure Analysis
    Amplifier Clipping
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.635
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Bruker Mark Levinson no33 på de nå, har likevel ødelagt to diskanter på 801d, trodde tidligere det var forsterker problem. Litt usikker nå
    Det er teoretisk mulig at diskanter brenner fordi forsterkerne klipper, men i praksis skyldes det nesten alltid at man har matet dem med for mye effekt over tid og de ikke har greid å kvitte seg med all varmen. Det er en kombinasjon av for lav delefrekvens, for slakt delefilter og for høyt lyttevolum.

    Why Do Tweeters Blow When Amplifiers Distort?
    Speaker Failure Analysis
    Amplifier Clipping
    Må vel bite i det sure eple, og spille lavere. Føler ikke det er spesielt høyt, men det er vel en mulighet for at så er tilfelle.
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Hei duc999. Kjøpte du dine 801D brukt i Oslo?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Hei duc999. Kjøpte du dine 801D brukt i Oslo?
    Ja, den ene diskanten var da defekt, men det har røket tre til etter det
    Kunne det være en tanke å sjekke at filteret er i henhold til spec?
    Det ene filteret i den ene høyttaleren er byttet ut

    Brenner du av diskantene like mye på begge sider, eller er det noen forskjeller? Diskanten på nytt eller gammelt filter? Forskjeller der? Intuituvt skulle man jo tro at ML klarer å levere uforvrengt effekt så det holder, og store B&W burde jo også tåle litt.
     
    Sist redigert av en moderator:

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.635
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Sist det skjedde gikk begge to. Etter det har det blitt spilt lavere :)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Be Snickers om å bygge B&Wene om til aktiv drift, så får du en kjempe oppgradering i samme slengen. Det har han gjort før og var med god margin de beste B&Wene jeg har har hørt.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.635
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Be Snickers om å bygge B&Wene om til aktiv drift, så får du en kjempe oppgradering i samme slengen. Det har han gjort før og var med god margin de beste B&Wene jeg har har hørt.
    Jeg er kjempe fornøyd med 801D, og det er de høyttalere jeg har hørt, som er de beste til å formidle favoritt musikken min. Har som kompenserende tiltak bygget dette oppsettet når det spilles høyere enn jeg våger på 801D
    image.jpg
     

    Focalmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2005
    Innlegg
    359
    Antall liker
    1
    Pick your poison! For liten amp og diskanten ryker, for stor og bassen flyr. ;) Med for stor så nyter du i det minste lyden frem til det sier poff.
    He he, prøver å trøste meg med at jeg hadde det skikkelig morro minst 10-15 kvelder på hytta før det sa poff ja ;) Men blir litt dyrt i lengden når elementet koster nærmere 5000,-....
     
    A

    ANM

    Gjest
    Bruker Mark Levinson no33 på de nå, har likevel ødelagt to diskanter på 801d, trodde tidligere det var forsterker problem. Litt usikker nå
    Det er teoretisk mulig at diskanter brenner fordi forsterkerne klipper, men i praksis skyldes det nesten alltid at man har matet dem med for mye effekt over tid og de ikke har greid å kvitte seg med all varmen. Det er en kombinasjon av for lav delefrekvens, for slakt delefilter og for høyt lyttevolum.

    Why Do Tweeters Blow When Amplifiers Distort?
    Speaker Failure Analysis
    Amplifier Clipping
    Antar at denne overmatingen av effekt kan skyldes frekvensdistribusjonen ved en klippende forsterker. Hvor klippingen forskyver mer av effekten oppover i frekvensens.
     

    Focalmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2005
    Innlegg
    359
    Antall liker
    1
    @Focalmann: Ikke for stor forsterker, for liten høyttaler. ;)
    Definitivt, spesielt når man liker å spille over 100 db :cool: Men utrolig å høyt det spilte i forhold til størrelsen, så lenge det varte! Problemet er at jeg ikke har plass til større høyttalere rent fysisk, de står oppå et bittelite rack i et hjørne, så gulvstående er utelukket... Og for å gjøre det enda mer krevende for de stakkars små tassene er stua de står åpen ut mot kjøkkenet, samt at det er minst 5 meter høyt åpent skråtak i hele stua:p Så de har litt å jobbe med gitt.

    Hvor mye vil det hjelpe å få inn et lavpassfilter mon tro? Spør igjen om noen har tips om hva og hvor få tak i, er jo i grunn relevant for tråden også. Har ikke brukt det siden bilstereo tida for en 15-20 år siden, men 12 volt funker jo dårlig uten en eller annen omformer. Antar jeg ikke er den eneste med små høyttalere og kraftig forsterkeri, kombinert med å være glad i å spille høyt. Regner med at det er aktivt delefilter som gjelder i så fall?
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn