På den slagne landevei har vi feks Haydns og Mozarts sene kvartetter med feks Quator Mosaique; disse er vel nå stort sett ute på tilbudspriser. Går du i andre retning har vi Brahms; men der synes jeg det er andre ting enn kvartettene som er mer interessante, prøv Amadeuskvartetten på DG i en billig boks så får du i tillegg med deg strykekvintettene og sekstettene også, helt avsindig flott musikk. For klaverkvartettene og kvintetten forøvrig er Ax, Ma, Stern, Laredo osv på CBS/Sony sikre stikk. Dvorakkvartettene med Stamic-kvartetten på Brillant (299 for 10 CDer på aktivklassisk) er utmerket. Bartok med Hagen-kvartetten har også aktivklassisk på en dobbel DG til 229 kr pt, ellers er Takacs min anbefaling, har vært å få på kanpanje den og.
Shostakovich-kvartettene er uunnværlige og finnes i tallrike versjoner, etter min mening trenger man ikke gå lenger enn Fitzwilliams sitt rimelige sett på Decca, men det finnes mye å velge mellom her. Debussy/Ravel er også sentrale , feks med Tokyo. Når dette er på plass så har du allfarveien dekket i gode og rimelige innspillinger.
Så kan vi ta fatt på Pfitzner, Busoni, Rosenberg, Stenhammer, Nielsen, Janacek, Rubbra, Hindemith, Prokofiev, Sibelius, Villa-Lobos, Milhaud, Malipiero, Lutoslawski, Ligeti, Faure, Magnard, Maconchy, Schumann, Piston, Vaughan-Williams, Enesco., Ives......
Macochy-kvartettene er feks tilgjengelige i et suverent, 3-Cders billigsett på Regis. Uunnværlig, særlig for Bartokelskere.