Kammermusikk-forslag?

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.314
Begynner å få sansen for kammermusikkens spennende verden. Har begynt med Beethoven og Schubert, men vil gjerne ha forslag litt utenfor den slagne landevei.

Særlig strykekvartetter har fenget interessen. Virker nesten som om dette feltet virkelig har inspirert endel av de store komponister til å yte sitt aller beste.

N

nb

Gjest
Jeg har sansen for Mozart her, prøv å få tak i klavertrioene i alle fall. Innspillingene med Grimiaux-trio eller hvordan det nå skrives bør være mulig å finne til en billig penge (Philips)

Ellers er andre sikre stikk følgende:
- Beethovens strykekvartetter
- Beethovens fiolinsonater
- Haydns strykekvartetter
- Bach's fiolinsonater (fiolin + cembalo/piano)

K

kbwh

Gjest
3 forslag langs den slagne landevei :D

1) Mozart dedikerte 6 strykekvartetter til papa Haydn. De får du på 3 midtprisede cder med Quatour Mosaïques på Astree. Jeg garanterer :eek: at du blir glad i dem.

2) Mitsuko Uchida i Mozarts komplette pianosonater. 5 cder for under 400,-. Billig magi fra Philips.

3) Mozart og Beethovens kvintetter for piano og blåsere. Perahia med fire hjelpere på Sony.

T

theStig

Gjest
Grieg har en fin strykekvartet, opus 27.
Den finnes på en glimrende plate med Vertavo (på Simax).

Brahms er også verdt å sjekke ut for strykekvartetter.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Claude Debussy - Strykekvartett

Denne er som regel koblet med Ravels' og er fantastisk nattmusikk.
(annen nattmusikk : Miles Davis - In a silent way).

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.655
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
På den slagne landevei har vi feks Haydns og Mozarts sene kvartetter med feks Quator Mosaique; disse er vel nå stort sett ute på tilbudspriser. Går du i andre retning har vi Brahms; men der synes jeg det er andre ting enn kvartettene som er mer interessante, prøv Amadeuskvartetten på DG i en billig boks så får du i tillegg med deg strykekvintettene og sekstettene også, helt avsindig flott musikk. For klaverkvartettene og kvintetten forøvrig er Ax, Ma, Stern, Laredo osv på CBS/Sony sikre stikk. Dvorakkvartettene med Stamic-kvartetten på Brillant (299 for 10 CDer på aktivklassisk) er utmerket. Bartok med Hagen-kvartetten har også aktivklassisk på en dobbel DG til 229 kr pt, ellers er Takacs min anbefaling, har vært å få på kanpanje den og.

Shostakovich-kvartettene er uunnværlige og finnes i tallrike versjoner, etter min mening trenger man ikke gå lenger enn Fitzwilliams sitt rimelige sett på Decca, men det finnes mye å velge mellom her. Debussy/Ravel er også sentrale , feks med Tokyo. Når dette er på plass så har du allfarveien dekket i gode og rimelige innspillinger.

Så kan vi ta fatt på Pfitzner, Busoni, Rosenberg, Stenhammer, Nielsen, Janacek, Rubbra, Hindemith, Prokofiev, Sibelius, Villa-Lobos, Milhaud, Malipiero, Lutoslawski, Ligeti, Faure, Magnard, Maconchy, Schumann, Piston, Vaughan-Williams, Enesco., Ives......

Macochy-kvartettene er feks tilgjengelige i et suverent, 3-Cders billigsett på Regis. Uunnværlig, særlig for Bartokelskere.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.655
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Hagen og Takacs er to kvartettensembler som er sikre stikk i omtrent alt de gjør, liker Emerson i Prokofiev og Ivers/Barber men synes ellers de mangler sjel. Janacek-kvartettene er sentrale, vel særlig nr 2.

Ellers synes jeg nok at Rosenbergsyklusen (14 kvartetter på Phono Suecia med en rekke svenske kvartettenensembler) og Hindemiths 6 eller 7 (avhenig av hvordan man ser statusen til den upubliserte kvartetten, OK innspilling på cpo) er de sentrale 1900-talls sykluser (for å ha skrevet en syklus må man kanskje ha skrevet mer enn 2) etter Bartok og Shostakovich.

Neglisjeringen av denne Hindemith syklusen er ganske uforståelig, det er kanskje mer forståelig at en svensk tidligmodernist blir oversett. Hilding Rosenberg er en stor komponist, og kvartett nr 4 et fantastisk verk.

Villa -Lobos sine 17 (tilgjengelig i utmerket innspilling på brilliant, recyclet fra Dorian tror jeg) er også veldig spennende, Milhauds 18 (med Quatour Parisii) er mer ujevne.

Ellers er det vel typisk for 1900-tallet at man skrev en eller to kvartetter, Maconchys 13 er ett unntak og jeg har anbefalt en innspilling (den eneste) i forrige innlegg.

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.314
Takk for mange spennende forslag (kom gjerne med fler!)

Nok en gang bøyer jeg meg i støvet for den tilsynelatende bunnløse kunnskapen på dette forum.

Forresten noen som har gode forslag til innspillinger av Bartoks strykekvartett?

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Antall liker
6
Om du ikke er redd for å følge forslag fra andre nybegynnere, kan jeg nevne at jeg setter stor pris på Tsjaikovskis første strykekvartett (Borodin/Eurodisc).

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.655
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Bartok: Takacs og Hagen, Hungarian Quartet om du er åpen for innspillinger fra 60-tallet.

Og Tchaikovsky burde jeg nevnt, hans kvartetter tilhører den bedre del av hans produksjon, Borodinkvartetten er veldig bra i dette repertoaret (men jeg trodde de var på Warner); en dobbelCD med den flotte strykesekstetten "Souvenir of Florence, minner fra Firenze" også inkludert.

Dessuten: Bordodins egne kvartetter finnes også i en flott produksjon på Regis (billig, husker ikke navnet på den kvartetten som spiller men russiske tror jeg, en virkelig bra CD), 2. kvartetten har en tendens til å stjele rampelyset men den 1. er også virkelig flott!

K

kbwh

Gjest
Bach:

6 Suiter for solo cello (2cd):
Her har jeg Anner Bylsma som spiller "autentisk" på en diger Stradivarius. Jeg foretrakk ham foran Yo-Yo Ma. Begge er på Sony.

3 Suiter og 3 Partitaer for solo fiolin (2cd).
Jeg falt for Rachel Podgers "autentiske" tilnærming her også. Hun er på Channel Classics.

Det finnes sikkert folk her som kan komme med forslag på andre innspillinger enn de jeg har. Jeg er veldig glad i dem, men Penguin f.eks. har andre prioriteringer har jeg sett. Lytt før du kjøper. Det dummeste er å sitte med plater som ikke blir spilt. Jeg har f.eks noe 80tallsNaxos som nå kun er hyllefyll. Det er trist.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.655
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det VAR mye hyllefyll blant Naxos sine produksjoner på 80-tallet. Heldigvis er kvaliteten mye jevnere og bedre nå. Dessuten produserte de på 80-tallet mye standardverker hvor kravene er mye høyere og alternativene flere.

K

kbwh

Gjest
Mozarts strykekvintetter bør nevnes.

På platen jeg har linket til nedenfor får du dem alle spilt aldeles nydelig av Talich-kvartetten (med ekstra bratsjist), og klarinettkvintetten på kjøpet. Merk prisen på trippelcden:
http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product/CD/CAL3231-33.htm
Lyden er annerledes enn for eksempel Takacs i Beethovenkvartettene, og det krevde ca. 2 minutters tilvenning for meg. Mindre rom og en tørrere, men samtidig mer "rørete" lyd hvis jeg kan beskrive det slik.
Musiseringen har jeg ingen reservasjoner for.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.475
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Disse to har snurret mye i min spiller i det siste, her er både fremførelse og lyd i ypperste referanseklasse:

Må også nevne Beethovens fiolinsonater med ANNE-SOPHIE MUTTER og LAMBERT ORKIS på Deutche Grammophon.

K

kbwh

Gjest
Takk for påminningen, soundscape.
Jeg mangler både Wolfies og gode gamle Ludwig van sine fiolinsonater (bortsett fra LvB's vårsonate da). Det er godt å vite at det fremdeles finnes musikk å handle ;-)

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Hvem er død, Uchida? Dette er da ikke noen requiem-plate.

K

kbwh

Gjest
Hvem er død, Uchida? Dette er da ikke noen requiem-plate.
Hehe, Bach_Man. Hun spiller sikkert finalen i Mozarts pianokonsert #22 med samme ansiktsuttrykk ;)

K

kbwh

Gjest
Haydn strykekvarteter!
Ja, men her er det mange. Lurt å begynne med de viktigste:
Op. 20 (6 stk)
Op. 76 (6 stk)
Op. 77 (2 stk)
Op. 103 (1/2 stk, ufullendt)

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.475
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Mottok nylig denne fra EMI Classics "debut" serie. Absolutt verd å sjekke ut, de har allerede gitt ut flere innspillinger.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.655
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Denne er visstnok nå på vei ut av den billige Debutserien og skal relanseres som fullpris i tråd med Belceakvartettens status som nå etablerte stjerner, så for interesserte haster det....

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.475
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Jeg har dykket ned i Haydns opus 20-kvartetter. Dette er musikk jeg kommer til å bli fryktelig glad i.
Platen jeg har har fått flere godord enn hva man kan telle:

Opus 33 vol. 1 og 2, samt opus 76 med samme utøvere skal også være veldig bra. De står på "ønskelisten" min.

K

kbwh

Gjest
Har dem, soundscape, og de er veldig bra. Liker også platen deres med Op. 77+103.

Noen ganger er det imidlertid fint å høre Haydnkvartetter med moderne instrumenter. Denne har jeg stor glede av:

Det er
op. 64 No. 5
op. 74 No. 3
op. 1 No. 1

For et tverrsnitt av Haydns kvartettproduksjon har jeg sett denne anbefalt (har den ikke selv):

Det er
op. 20 No. 5 · op. 33 No. 2
op. 54 No. 1 · op. 64 No. 5
op. 74 No. 3 · op. 76 No. 2
op. 77 No. 1

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Vet ikke om det bare er meg, eller kanskje er innspillingene veldig gode, men klangen til Quator Mosaiques er aldeles nydelig. Langt ifra den tynne tonen som man gjerne forbinder med historisk fremføringspraksis.

K

kbwh

Gjest
Jeg har Mozarts "Haydn"-kvartetter med Quator Mosaïques. Platen med de første to har Linn-logo på, og det reklameres for Numerik AD-konverteren. Platen lyder selvfølgelig bedre enn de andre to...
Det hører med til historien at kvartettene er spilt inn to og to i tre separate sessions med flere måneder i mellom hver.
Generelt svært god lyd på alle platene jeg har med QM, fin klang. Opptakene klinger mørkere enn f.eks. Hagen-kvartetten i Mozarts KV421. Kanskje klangbalansen kompenserer noe for "tynn tone"?

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Interessant sammentreff, jeg kjøpte den akkurat i kor-versjon:

Men det er jo ikke kammermusikk og hører vel ikke hjemme i denne tråden...

Han har vel også en ren orkesterversjon i tillegg til kvartettversjonen.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Mottok akkurat Belcea-platen fra mdt. Takk for tipset, soundscape! Den høres lovende ut, og prisen er jo også helt grei.

K

kbwh

Gjest
På min vei gjennom Tigerstaden ble jeg i går sugd inn gjennom hullet i veggen som rommer den hyggelige butikkenAktiv Klassisk. Der var Emersons "7 siste" på tilbud til 99,-, sammen mye annen DG fullprissnadder. www.aktivklassisk.no
Jeg kom selvfølgelig ut derfra med musikk i plastpose. Gudbenådet selger han Jan.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.475
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Mottok nylig Beethovens sonater for piano og cello i en fabelaktig innspilling, klart anbefalt :

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Jeg drister meg frempå med et forslag som nok bryter litt med vedtatt fremførelsespraksis, rett og slett fordi musikken er delvis improvisert..men bevares,det er vakkert, og det låter fint! Rolf Lislevands "Nuove Musiche" på ECM. Anbefales!

Topp Bunn