Mat, drikke og røyk Kaffe...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bber

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    20
    Nespresso!

    Lettvint og meget god. Kaffemaskinenes Macintosh.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Nespresso!

    BBking skrev:
    Lettvint og meget god. Kaffemaskinenes Macintosh.

    Pulverkaffe på speed. Overpriset, overhypet og smaker hoppetau. Å sammenligne en Nespressomaskin med en Mac er absurd.


    Kaffen fra Lippe, som kan kjøpes fra endel velassorterte kaffebarer,(som Kanel i Sandvika, for eksempel) er gjennomgående av en fantastisk god kvalitet. Anbefales!
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    594
    roffe skrev:
    Barbaresco skrev:
    Aeropress ser for meg ut til å bare være en kjedelig måte å etterlikne deler av det gode prinsippet med en vakuumbrygger. Smaken kan jeg ikke uttale meg om, da jeg bare har sett den på bilder. Men den kan i utgangspunktet vanskelig bli bedre enn noe som jeg regner som perfekt, knapt nok tangere ;D
    Jeg skal ikke uttale meg om resultatet fra vakuumbryggeren, men etter hva jeg kan skjønne av videoene, så er kontakten mellom kaffe og vann i vakuumbryggeren relativt lang sammenlignet med Aeropress, der man stort sett kan velge selv hvor raskt det skal gå. Bruker selv en bryggetid på mellom 10 og 30 sekunder, litt avhengig av malingsgrad, før jeg trykker ned stempelet.

    Jeg tror ikke Aeropress er forsøk på å etterligne noe. Jeg tror den er inspirert av svakhetene med den tradisjonelle presskannen og er bedre enn denne på alle punkter, kanskje bortsett fra kapasitet.
    Da er vi to som ikke har erfaring med den andres system, og begge foretrekker sitt eget. Typisk HFS :)

    Med hensyn til bryggetid så velges den så lang som man ønsker den, også med vakuumbrygger, jeg kjører full bobling i øvre kammer i 45 sekunder vanligvis, denne tiden kan velges lang, eller ned til null. Det er ikke koking, men gjennombobling ved en temperatur som den allvitende fabrikanten sier er ideell, muligens 92 grader C, har aldri målt, men den må være under 100.

    Og resultatet er uslåelig, akkurat som høyttalerene mine :)

    Designet er forøvrig i en annen divisjon enn den plastikkimitasjonen av en morsmelkpumpe som jeg aldri ville satt frem på et spisebord ;D
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Barbaresco skrev:
    Designet er forøvrig i en annen divisjon enn den plastikkimitasjonen av en morsmelkpumpe som jeg aldri ville satt frem på et spisebord ;D
    Så er ikke Aeropress ment for å settes fram på noe spisebord heller. Kapasiteten alene og måten man bruker den på gjør den ikke til noe serveringskanne.

    Du setter ikke brødbakemaskinen på spisebordet heller, selv om den muligens kan lage godt brød.

    Aeropress brygger god kaffe. Den er ikke noe serveringservise. Det tilsvarende gjelder for øvrig de fleste espressomaskiner også. De står på kjøkkenbenken, der maten tilberedes, ikke på spisebordet der ting serveres.
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Nespresso!

    BBking skrev:
    Lettvint og meget god. Kaffemaskinenes Macintosh.
    Jeg vil vel heller si at Nespresso, og andre kapsel/pod-baserte maskiner er for kaffe det Fjordland-produkter er for middag. Helt greit, og bedre enn det man lager om man ikke legger omtanke i det overhodet, men heller ikke vanskelig å overgå dersom man legger litt innsats i det.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Nespresso!

    impulse skrev:
    BBking skrev:
    Lettvint og meget god. Kaffemaskinenes Macintosh.

    Pulverkaffe på speed. Overpriset, overhypet og smaker hoppetau. Å sammenligne en Nespressomaskin med en Mac er absurd.
    Sammenligningen er svært bra den. Nespresso driver å åpner egne butikker i fasjonable strøk i byer rundt om i Europa. Og da tenker jeg på byer der folk er vant med ordentlig kaffe, og drikker slik daglig fra kaffebarer og der selv hver sliten repatexkafe har kaffemaskiner som i alle fall ny her hjemme hadde kostet like mye som en nyere liten bruktbil. Og køene er lange og det er hippe og moderne greier dette. De har greit kunststykket å få dette til å se ut som noe eksklusivt og bra.

    Så det er som med Apple. Overhypet, dyrt, trendy og med greit design og praktiske løsninger for dem som ikke gidder eller kan lage noe bedre selv, eller gå en plass der det selges ordentlig kaffe. Smaker ikke så aller verst, på høyde med god bensinstasjonkaffe fra en avansert automat. Sytalaust.

    God markedsføring, trendy og beregnet for folk uten smak og kunnskaper. Brukervennlig, og selvfølgelig laget slik at det kun er Nespresso sin egen kaffe som kan anvendes i maskinene. :-\
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Har prøvd Nespresso ved flere anledninger, er ikke akkurat imponert. Jeg holder nesten en knapp på pulverkaffe da.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Synes alltid det er trist når man skal legitimere kvaliteten eller eksistensen av noe med hvor mange det er som velger det. Det er utrolig mange som har seg en helaften med Grandiosa og en flaske Chenet også, det endrer på ingen måte det faktum at begge deler er representanter for hvor dårlig det kan gjøres. Kanskje artig å prøve en gang av akademisk interesse, men å repetere seansen er en helt annen affære.

    Nespresso er en grei og enkel løsning hvis man ikke liker ritualet med å lage kaffe, men det er da på ingen måte en erstatning. For det første er jo hele opplevelsen med disse Kong Haakon-eskene med glorete innpakningspapir nok til å skygge banen, i tillegg skal det liksom være attraktivt at alt går av seg selv. Åpne engangsinnpakningen, press play on tape, nyt. Hvor er opplevelsen? Det overrasker meg at så mange (spesielt) her inne av alle steder, går i bresjen for noe så upersonlig og lite tiltalende. Det er jo manifestasjonen av det kjappe og kjedelige innenfor kaffe akkurat som en Hyundai er det i bilverdenen eller Idol er på tv. Og hvor er miljøforkjemperne i denne saken? Få flydd inn en haug av kaffebrett hvor hver eneste pod er pakket inn til alle rundt om i det ganske land, er det bra da?

    Har prøvd denne Nespresso-saken noen ganger, og det samme går igjen gang etter gang. Lite variasjon i smakene (ikke nødvendigvis en krise i seg selv hvis man har funnet en til to favorittter og man har lyst til å drikke de for alltid), meget kort smak, det smaker litt kaffe en kort stund for så å forsvinne som dugg for solen. Og dybden i smaken mens den er der, er høyst skuffende. I tillegg mangler det totalt følelsen av ferskhet og opplevelsen av skikkelig god kaffe. Det verken lukter kaffe i huset eller smaker ferskt av koppen!

    Nei, jeg kommer aldri til å begripe at dette kan være så enormt bra at man skal drive å argumentere seg ihjel for det. Jeg kjøper argumentet med at det er kjapt og lite søl involvert, men der stopper jaggu meg resten av argumentene også.

    Nå går jeg for pokker og kverner meg litt kaffe før hele den Nespresso-kåte verdenen spiser meg opp.
     

    Kim

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Innlegg
    431
    Antall liker
    43
    Torget vurderinger
    17
    MaKi skrev:
    Synes alltid det er trist når man skal legitimere kvaliteten eller eksistensen av noe med hvor mange det er som velger det. Det er utrolig mange som har seg en helaften med Grandiosa og en flaske Chenet også, det endrer på ingen måte det faktum at begge deler er representanter for hvor dårlig det kan gjøres. Kanskje artig å prøve en gang av akademisk interesse, men å repetere seansen er en helt annen affære.

    Nespresso er en grei og enkel løsning hvis man ikke liker ritualet med å lage kaffe, men det er da på ingen måte en erstatning. For det første er jo hele opplevelsen med disse Kong Haakon-eskene med glorete innpakningspapir nok til å skygge banen, i tillegg skal det liksom være attraktivt at alt går av seg selv. Åpne engangsinnpakningen, press play on tape, nyt. Hvor er opplevelsen? Det overrasker meg at så mange (spesielt) her inne av alle steder, går i bresjen for noe så upersonlig og lite tiltalende. Det er jo manifestasjonen av det kjappe og kjedelige innenfor kaffe akkurat som en Hyundai er det i bilverdenen eller Idol er på tv. Og hvor er miljøforkjemperne i denne saken? Få flydd inn en haug av kaffebrett hvor hver eneste pod er pakket inn til alle rundt om i det ganske land, er det bra da?

    Har prøvd denne Nespresso-saken noen ganger, og det samme går igjen gang etter gang. Lite variasjon i smakene (ikke nødvendigvis en krise i seg selv hvis man har funnet en til to favorittter og man har lyst til å drikke de for alltid), meget kort smak, det smaker litt kaffe en kort stund for så å forsvinne som dugg for solen. Og dybden i smaken mens den er der, er høyst skuffende. I tillegg mangler det totalt følelsen av ferskhet og opplevelsen av skikkelig god kaffe. Det verken lukter kaffe i huset eller smaker ferskt av koppen!

    Nei, jeg kommer aldri til å begripe at dette kan være så enormt bra at man skal drive å argumentere seg ihjel for det. Jeg kjøper argumentet med at det er kjapt og lite søl involvert, men der stopper jaggu meg resten av argumentene også.

    Nå går jeg for pokker og kverner meg litt kaffe før hele den Nespresso-kåte verdenen spiser meg opp.
    AMEN.
     

    mls

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2007
    Innlegg
    412
    Antall liker
    27
    Har tenkt å kjøpe en presskanne for å teste hvordan det blir i forhold til å koke kaffe på tradisjonell måte med kaffekjel. Hvilken presskanne er å anbefale, eller spiller det ikke så stor rolle?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    mls skrev:
    Har tenkt å kjøpe en presskanne for å teste hvordan det blir i forhold til å koke kaffe på tradisjonell måte med kaffekjel. Hvilken presskanne er å anbefale, eller spiller det ikke så stor rolle?
    Jeg bruker Bodum Chambord som jeg har hatt i 12 år. Før det brukte jeg den originale Bodum. Den fungerer helt fint, og det er ingen forskjell mellom de to modellene. Kanskje det finnes noen med termos-funksjon. Jeg mener at Clas hadde en variant med doble glassvegger.
     

    mls

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2007
    Innlegg
    412
    Antall liker
    27
    baluba skrev:
    mls skrev:
    Har tenkt å kjøpe en presskanne for å teste hvordan det blir i forhold til å koke kaffe på tradisjonell måte med kaffekjel. Hvilken presskanne er å anbefale, eller spiller det ikke så stor rolle?
    Jeg bruker Bodum Chambord som jeg har hatt i 12 år. Før det brukte jeg den originale Bodum. Den fungerer helt fint, og det er ingen forskjell mellom de to modellene. Kanskje det finnes noen med termos-funksjon. Jeg mener at Clas hadde en variant med doble glassvegger.
    Takk for anbefaling. Vurderer å kjøpe en Bodum Colombia som har termosfunksjon. Ser at den også tåler vask i oppvaskmaskin.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    cybervision_ skrev:
    Husker fra forrige arbeidsplass åssen stemningen var da kaffeinnkjøpssjefen hadde "oppdaget" Cirkel-kaffe og kjøpt inn 6 mnds forbruk i en smekk i stedet for vanlige Friele... Burde ikke vært lov å skrive kaffe på posene...
    Har aldri prøv Cirkel, men hos oss har jeg forlatt Friele til fordel for den gule kaffen:

    Kjeldsberg.

    Synes den er bedre, ikke fullt så "rå", noe mildere og rundere.

    Var forøvrig på besøk hos Elkjøp på Leangen her på fredag. Der sto en underskjønn pikelill og demonstrerte DeLonghi kaffemaskiner. 3kr for en halv kopp kaffe i råvarer pluss en maskin til noe mellom 1500 og 5000Kr syntes meg "litt heftig". Men den unge damen...... :D Ble nesten, dog bare nesten, fristet til å gå over i gruppen "gammel gris" ;D
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.837
    Antall liker
    5.489
    Sted
    Holmestrand
    Spiralis skrev:
    cybervision_ skrev:
    Husker fra forrige arbeidsplass åssen stemningen var da kaffeinnkjøpssjefen hadde "oppdaget" Cirkel-kaffe og kjøpt inn 6 mnds forbruk i en smekk i stedet for vanlige Friele... Burde ikke vært lov å skrive kaffe på posene...
    Har aldri prøv Cirkel, men hos oss har jeg forlatt Friele til fordel for den gule kaffen:

    Kjeldsberg.

    Synes den er bedre, ikke fullt så "rå", noe mildere og rundere.

    Var forøvrig på besøk hos Elkjøp på Leangen her på fredag. Der sto en underskjønn pikelill og demonstrerte DeLonghi kaffemaskiner. 3kr for en halv kopp kaffe i råvarer pluss en maskin til noe mellom 1500 og 5000Kr syntes meg "litt heftig". Men den unge damen...... :D Ble nesten, dog bare nesten, fristet til å gå over i gruppen "gammel gris" ;D
    Jeg drakk ikke melk som barn. Hos mormor fikk jeg kaffe med melk. Herligheten ble servert under navnet kaffelade. Ikke noe sukker, skum eller annet dilldall. Kaffe og melk. Og det var alltid Cirkel. Lenge siden jeg har sett eller drukket den.
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    MaKi skrev:
    Synes alltid det er trist når man skal legitimere kvaliteten eller eksistensen av noe med hvor mange det er som velger det. Det er utrolig mange som har seg en helaften med Grandiosa og en flaske Chenet også, det endrer på ingen måte det faktum at begge deler er representanter for hvor dårlig det kan gjøres. Kanskje artig å prøve en gang av akademisk interesse, men å repetere seansen er en helt annen affære.

    Nespresso er en grei og enkel løsning hvis man ikke liker ritualet med å lage kaffe, men det er da på ingen måte en erstatning. For det første er jo hele opplevelsen med disse Kong Haakon-eskene med glorete innpakningspapir nok til å skygge banen, i tillegg skal det liksom være attraktivt at alt går av seg selv. Åpne engangsinnpakningen, press play on tape, nyt. Hvor er opplevelsen? Det overrasker meg at så mange (spesielt) her inne av alle steder, går i bresjen for noe så upersonlig og lite tiltalende. Det er jo manifestasjonen av det kjappe og kjedelige innenfor kaffe akkurat som en Hyundai er det i bilverdenen eller Idol er på tv. Og hvor er miljøforkjemperne i denne saken? Få flydd inn en haug av kaffebrett hvor hver eneste pod er pakket inn til alle rundt om i det ganske land, er det bra da?

    Har prøvd denne Nespresso-saken noen ganger, og det samme går igjen gang etter gang. Lite variasjon i smakene (ikke nødvendigvis en krise i seg selv hvis man har funnet en til to favorittter og man har lyst til å drikke de for alltid), meget kort smak, det smaker litt kaffe en kort stund for så å forsvinne som dugg for solen. Og dybden i smaken mens den er der, er høyst skuffende. I tillegg mangler det totalt følelsen av ferskhet og opplevelsen av skikkelig god kaffe. Det verken lukter kaffe i huset eller smaker ferskt av koppen!

    Nei, jeg kommer aldri til å begripe at dette kan være så enormt bra at man skal drive å argumentere seg ihjel for det. Jeg kjøper argumentet med at det er kjapt og lite søl involvert, men der stopper jaggu meg resten av argumentene også.

    Nå går jeg for pokker og kverner meg litt kaffe før hele den Nespresso-kåte verdenen spiser meg opp.
    Nespresso har like mye med kaffe å gjøre som pizza grandiosa har med pizza å gjøre...
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Audiophile-Arve skrev:
    Held meg stort sett til Bergens-Herman sin traktekaffi.
    Med ny jobb vurderer eg å endre livsstil å gå over til te....
    Har du fått jobb på Steinerskolen?
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    mls skrev:
    baluba skrev:
    mls skrev:
    Har tenkt å kjøpe en presskanne for å teste hvordan det blir i forhold til å koke kaffe på tradisjonell måte med kaffekjel. Hvilken presskanne er å anbefale, eller spiller det ikke så stor rolle?
    Jeg bruker Bodum Chambord som jeg har hatt i 12 år. Før det brukte jeg den originale Bodum. Den fungerer helt fint, og det er ingen forskjell mellom de to modellene. Kanskje det finnes noen med termos-funksjon. Jeg mener at Clas hadde en variant med doble glassvegger.
    Takk for anbefaling. Vurderer å kjøpe en Bodum Colombia som har termosfunksjon. Ser at den også tåler vask i oppvaskmaskin.
    Den skal jeg kjøpe! Og kaffekvern. Og kaffebønner. Anbefalinger på duganes kvern?

    Nest etter bålkaffe, synes jeg presskannekaffe er best!

    Brutter'n har forresten en sånn innebygd Miele kaffemaskin som er jækla god. Den lager det meste av kaffe-varianter, kverner bønner, steamer melk osv. osv. Men man skal ha plass i kjøkkeninnredninga - og svindyr er den sjølsagt også!!

    Mvh. VilhelmW
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Kjøpte noen bønner med kffe som jeg fikk kverna der og da. Traktet v.h.a. Moccamaster'en smaker det ikke SÅ ille, men jeg skal investere i kaffekvern og bedre presskanne, likevel.

    Noen som veit om ei god kaffekvern, som ikke lager støv av kaffebønnene?

    Mvh. VilhelmW
     

    mls

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2007
    Innlegg
    412
    Antall liker
    27
    VilhelmW skrev:
    mls skrev:
    baluba skrev:
    mls skrev:
    Har tenkt å kjøpe en presskanne for å teste hvordan det blir i forhold til å koke kaffe på tradisjonell måte med kaffekjel. Hvilken presskanne er å anbefale, eller spiller det ikke så stor rolle?
    Jeg bruker Bodum Chambord som jeg har hatt i 12 år. Før det brukte jeg den originale Bodum. Den fungerer helt fint, og det er ingen forskjell mellom de to modellene. Kanskje det finnes noen med termos-funksjon. Jeg mener at Clas hadde en variant med doble glassvegger.
    Takk for anbefaling. Vurderer å kjøpe en Bodum Colombia som har termosfunksjon. Ser at den også tåler vask i oppvaskmaskin.
    Den skal jeg kjøpe! Og kaffekvern. Og kaffebønner. Anbefalinger på duganes kvern?

    Nest etter bålkaffe, synes jeg presskannekaffe er best!

    Brutter'n har forresten en sånn innebygd Miele kaffemaskin som er jækla god. Den lager det meste av kaffe-varianter, kverner bønner, steamer melk osv. osv. Men man skal ha plass i kjøkkeninnredninga - og svindyr er den sjølsagt også!!

    Mvh. VilhelmW
    Har nettopp fått min Bodum Colombia og laget kaffe med den i dag. Kaffen ble "litt" i sterkeste laget, hehe. :)

    Kannen holder godt på varmen og er veldig lett å rengjøre. Veldig enkel og praktisk og ser pen ut på kjøkkenbenken.

    Neste er å skaffe kaffekvern, blir vel en fra Wilfa. Så skal jeg kjøpe kaffebønner fra verdens nordligste kaffebrenneri. :)
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    VilhelmW skrev:
    Kjøpte noen bønner med kffe som jeg fikk kverna der og da. Traktet v.h.a. Moccamaster'en smaker det ikke SÅ ille, men jeg skal investere i kaffekvern og bedre presskanne, likevel.

    Noen som veit om ei god kaffekvern, som ikke lager støv av kaffebønnene?

    Mvh. VilhelmW
    Denne her bruker vi hjemme, og er veldig fornøyd.
    Vær bare nøye med hvor du kjøper den. Den kan fåes fra litt under kr 500 og oppover. Men av en av brukerne her er vi blitt fortalt at det ikke finnes gode kaffekverner til under 500 kr. Så pass på å kjøpe den et sted hvor den koster mer, f.eks. 799. Da er den visst bedre såvidt jeg kan skjønne ;D
    Forøvrig er denne kvernen blitt anbefalt av flere brukere her på forumet.
     

    Vedlegg

    Kim

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Innlegg
    431
    Antall liker
    43
    Torget vurderinger
    17
    Steinar_Lund skrev:
    VilhelmW skrev:
    Kjøpte noen bønner med kffe som jeg fikk kverna der og da. Traktet v.h.a. Moccamaster'en smaker det ikke SÅ ille, men jeg skal investere i kaffekvern og bedre presskanne, likevel.

    Noen som veit om ei god kaffekvern, som ikke lager støv av kaffebønnene?

    Mvh. VilhelmW
    Denne her bruker vi hjemme, og er veldig fornøyd.
    Vær bare nøye med hvor du kjøper den. Den kan fåes fra litt under kr 500 og oppover. Men av en av brukerne her er vi blitt fortalt at det ikke finnes gode kaffekverner til under 500 kr. Så pass på å kjøpe den et sted hvor den koster mer, f.eks. 799. Da er den visst bedre såvidt jeg kan skjønne ;D
    Forøvrig er denne kvernen blitt anbefalt av flere brukere her på forumet.
    Kvernen er veldig god i seg selv den, men den er enda bedre om du kjøper den hos en spesialist og betaler litt ekstra som Steinar skriver ;D

    Angående brygging: http://brewmethods.com/

    Jeg sverger selv til Aeropress, spesielt for afrikanske bønner. Til sør-amerikanske bønner foretrekker jeg ofte dripp-metoden og bruker da Hario.
    Når jeg en sjelden gang brygger i presskanne bruker jeg følgende metode: Nykvernede bønner i kannen; hell over vann; vent 3,5 min, rør rundt; vent 30 sek til gruten har falt til bunnen; fjern skummet (Det er i skummet bitterstoffene er, om de fjernes så får du et renere, fruktigere brygg.); press forsiktig ned; hell forsiktig opp i kopp.
    For alle metodene benytter jeg 55-65 gram kaffe per liter.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Kim skrev:
    Steinar_Lund skrev:
    VilhelmW skrev:
    Kjøpte noen bønner med kffe som jeg fikk kverna der og da. Traktet v.h.a. Moccamaster'en smaker det ikke SÅ ille, men jeg skal investere i kaffekvern og bedre presskanne, likevel.

    Noen som veit om ei god kaffekvern, som ikke lager støv av kaffebønnene?

    Mvh. VilhelmW
    Denne her bruker vi hjemme, og er veldig fornøyd.
    Vær bare nøye med hvor du kjøper den. Den kan fåes fra litt under kr 500 og oppover. Men av en av brukerne her er vi blitt fortalt at det ikke finnes gode kaffekverner til under 500 kr. Så pass på å kjøpe den et sted hvor den koster mer, f.eks. 799. Da er den visst bedre såvidt jeg kan skjønne ;D
    Forøvrig er denne kvernen blitt anbefalt av flere brukere her på forumet.
    Kvernen er veldig god i seg selv den, men den er enda bedre om du kjøper den hos en spesialist og betaler litt ekstra som Steinar skriver ;D

    Angående brygging: http://brewmethods.com/

    Jeg sverger selv til Aeropress, spesielt for afrikanske bønner. Til sør-amerikanske bønner foretrekker jeg ofte dripp-metoden og bruker da Hario.
    Når jeg en sjelden gang brygger i presskanne bruker jeg følgende metode: Nykvernede bønner i kannen; hell over vann; vent 3,5 min, rør rundt; vent 30 sek til gruten har falt til bunnen; fjern skummet (Det er i skummet bitterstoffene er, om de fjernes så får du et renere, fruktigere brygg.); press forsiktig ned; hell forsiktig opp i kopp.
    For alle metodene benytter jeg 55-65 gram kaffe per liter.
    Forøvrig er den av merket Wilfa. Glemte jo helt å nevne det i innlegget mitt.
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Wilfa CG-1 er en flott kvern. Den er enkel å bruke og kverner faktisk svært jevn kornstørrelse til å være en såpass rimelig kvern.
    Jeg har den selv, og kommer til å beholde den til filterkaffe, presskanne og aeropress.

    Men jeg har nå i en uke forsøkt å få til å lage espresso fra fineste malingsgrad på den, og det klarer den ikke. Det er nær, men ikke fint nok for en perfekt espresso.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Endelig fått kverna i hus nå og tenkte å unne meg noe snadder fra Wendelboe. Hvilken kaffe anbefales derfra?
    Skal brukes i pressekanne vel og merke!
     
    J

    J.J

    Gjest
    Har et problem med naked filter til min Rancilio Silva.... :-\


    Først så rant det kaffe ut mot håndtaket ... Ok - da sjekket jeg vateret - nå står maskinen en ørlite tanke bakovertiltet..
    Det gikk bedre ....

    Men det spruter litt under filteret... ikke alt rett ned i koppen. ...

    Filteret er helt nylig kjøpt inn hos kaffegrossisten.se

    Det er helt sikkert jeg som gjør noe feil ... men hva ?? Cremaen blir heller ikke bra med den kaffen jeg har derifra, men det kan vel ha noe med nevnte problem.....



    En annen ting ... går det an å justere vannmengden på denne maskinen .... ??



    Jan Robert
     
    J

    J.J

    Gjest
    gismo skrev:
    Som morgen og ferie kaffe funker denne utmerket ;)
    Godmorgen Norge... ;D
    Jeg vil bare minne Herren om at dette er en kaffe tråd ......................... ;)



    ;D ;D
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Åpent filter er visst ett sant h... før man får trent litt.
    Snakk med en grossist som f.eks temperato eller en kaffebar for tips.

    Cremaen har garantert med det å gjøre, ekstra tykk crema er vel egentlig det eneste argumentet for å ha naked filter?


    jan#jan skrev:
    Har et problem med naked filter til min Rancilio Silva.... :-\


    Først så rant det kaffe ut mot håndtaket ... Ok - da sjekket jeg vateret - nå står maskinen en ørlite tanke bakovertiltet..
    Det gikk bedre ....

    Men det spruter litt under filteret... ikke alt rett ned i koppen. ...

    Filteret er helt nylig kjøpt inn hos kaffegrossisten.se

    Det er helt sikkert jeg som gjør noe feil ... men hva ?? Cremaen blir heller ikke bra med den kaffen jeg har derifra, men det kan vel ha noe med nevnte problem.....



    En annen ting ... går det an å justere vannmengden på denne maskinen .... ??



    Jan Robert
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Var innom Bergen Kaffebrenneri på lørdag. Da var det kaffelørdag og man fikk anledning til å smake på kaffesorter, høre på musikk og handle nybrent.

    Ble en pose etiopisk (samme som sist, den var riktig god), og en jubileumskaffe fra Burundi som jeg ikke har smakt hjemme ennå. Samt en ekstra pose med ubrent etiopisk. Skal på hyttetur til helgen og har tenk å prøve å riste kaffen selv på tørr stekepanne, knuse den i mortar og trekke den i kjele. Blir moro å se hva man får til.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Gjestemedlem skrev:
    Var innom Bergen Kaffebrenneri på lørdag. Da var det kaffelørdag og man fikk anledning til å smake på kaffesorter, høre på musikk og handle nybrent.

    Ble en pose etiopisk (samme som sist, den var riktig god), og en jubileumskaffe fra Burundi som jeg ikke har smakt hjemme ennå. Samt en ekstra pose med ubrent etiopisk. Skal på hyttetur til helgen og har tenk å prøve å riste kaffen selv på tørr stekepanne, knuse den i mortar og trekke den i kjele. Blir moro å se hva man får til.
    Yirgacheffe er nydelig!
    Det med å kjøpe ubrent kaffe, er noe jeg har tenkt på, men jeg var usikker på om det i det hele tatt var å få. Man forlenger kanskje holdbarheten ved å brenne selv? Kaffe, altså? Kaffebutikkene er jo flinke til å fortelle at selv hele kaffebønner, brente, er ferskvare.
    Så jeg håper du forteller hvordan det gikk.
     

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85
    gismo skrev:
    Som morgen og ferie kaffe funker denne utmerket ;)
    Godmorgen Norge... ;D
    Nescafé Gold ja. Den drikker jeg hele året. Har prøvd presskanne, mocca-master trakte, kokekaffe samt smakt ymse hos andre, men vender alltid tilbake til denne pulverkaffen. Er det noe feil på meg mon tro? Eller bare "gammel vane vond å vende"?
     
    A

    AK27

    Gjest
    zimon skrev:
    gismo skrev:
    Som morgen og ferie kaffe funker denne utmerket ;)
    Godmorgen Norge... ;D
    Nescafé Gold ja. Den drikker jeg hele året. Har prøvd presskanne, mocca-master trakte, kokekaffe samt smakt ymse hos andre, men vender alltid tilbake til denne pulverkaffen. Er det noe feil på meg mon tro? Eller bare "gammel vane vond å vende"?
    Nå er jeg ingen snobb, men du høres noe defekt ut.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn