Mat, drikke og røyk Kaffe...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    cybervision_ skrev:
    baluba skrev:
    Den definitivt dårligste kaffen jeg har smakt kjøpte jeg fra en automat på Stazione Termini. Dæven! :-X
    Nå er vel ikke Termini akkurat noe hotspot for kaffe, snarere "hold på lommeboka"-område... ;)
    Det finnes ikke tall på hvor mange turister jeg har måttet prate med i Roma for å få dem til å sikre verdisakene sine bedre. Spesielt amerikanere er supernaive der de går rundt meg slr nesten på ryggen. ::)

    Jeg har aldri blitt frastjålet noe i Italia, hverken på Termini eller Porta Portese. Det skyldes nok at jeg vet hvordan jeg sikrer verdisaker og penger. Når jeg går rundt med kamera bærer jeg det på en måte som viser at jeg er på vakt hele tiden. Når vi var to som tok metro sammen så passet vi alltid på hverandres rygg. Det er veldig viktig å utnytte det å være to eller flere. Pass på hverandres rygg. De flinkeste tyvene legger merke til slikt, og går da videre til neste offer. Jeg har mange ganger sett inn i øynene på tyver. Det finnes nok suckers til å kaste bort tiden på de som kjenner vanene deres.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Helt enig med deg, baluba. Det funker ofte fint å vise "bandene" at du har gjennomskuet at de holder på med noe. Bussrute 63 til Termini er vel den som går for å være den verste lommetyvruta av de alle, alltid stappfull. Man skal ikke kimse av 280 fra Vatikanet til Trastevere heller. Stappet med amerikanere og det som er, og en passe menge "tilfeldige" ungdommer. Tror de gjør noen kroner på disse turistene.

    Vel, tilbake til topic. Termini er vel ikke nødvendigvis stedet for kaffe, nei. Men, til tross for at det er på bar man får sin kaffe og sandwich i Italia, så finner man jo en Rolls Royce espressomaskin på de mest utrolige steder, selv den lille tobakk/metrobillett-sjappa på hjørnet har gjerne en stående. Eller en Narvesen-lignende kiosk el. i ett ventelokale noe sted. Hvorvidt de tar seg bryet med å operere de skikkelig, er jo ett annet spørsmål.
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    124
    Jeg kjøpte denne til fattern her om dagen (han er en kaffe-feinsmecker..). Det er en Wilfa.

    De koster 800kr.
    Den var ganske rask og resultatet ble helt konsistent når man malte.
    Kan absolutt annbefales denne!!

    Som regel må man male en liten tanke grovere enn man tror og heller bruke liiit mer kaffe enn annbefalt.
    Det var iallefall det jeg synes var faktoren til suksess.
    Har bare prøvd med standard bønner fra evergood foreløpig, men duverden, for en forskjell!!!! Mmmmm!!!!
    Det er som nevt i poster over her en viiiid forskjell på dette med å kjøpe ferdigmalt og det å male "on site" rett
    før brygging.

    Bildet under her er av en Mauviel kaffekjele.

    Oh la la!

    Dette er the absolut best one ever... trivia..

    By Imperial... of course...


    mvh
     
    C

    Cyber

    Gjest
    baluba skrev:
    cybervision_ skrev:
    baluba skrev:
    Den definitivt dårligste kaffen jeg har smakt kjøpte jeg fra en automat på Stazione Termini. Dæven! :-X
    Nå er vel ikke Termini akkurat noe hotspot for kaffe, snarere "hold på lommeboka"-område... ;)
    Det finnes ikke tall på hvor mange turister jeg har måttet prate med i Roma for å få dem til å sikre verdisakene sine bedre. Spesielt amerikanere er supernaive der de går rundt meg slr nesten på ryggen. ::)

    Jeg har aldri blitt frastjålet noe i Italia, hverken på Termini eller Porta Portese. Det skyldes nok at jeg vet hvordan jeg sikrer verdisaker og penger. Når jeg går rundt med kamera bærer jeg det på en måte som viser at jeg er på vakt hele tiden. Når vi var to som tok metro sammen så passet vi alltid på hverandres rygg. Det er veldig viktig å utnytte det å være to eller flere. Pass på hverandres rygg. De flinkeste tyvene legger merke til slikt, og går da videre til neste offer. Jeg har mange ganger sett inn i øynene på tyver. Det finnes nok suckers til å kaste bort tiden på de som kjenner vanene deres.
    Jeg tror vi er omtrent av samme kaliber der, kona stønner litt av og til, men jeg tror også det hjelper å ha SLRet en gang ekstra rundt håndleddet for å vise at en "holder det".

    Da jeg var i Roma for 4-5 år siden husker jeg en gang vi skulle ta undergrunnen og gikk ombord. Da kom det løpende en gjeng små barn (5-8 stk) med 3 politimenn etter seg. De begynte bak i toget og prøvde i hyperaktiv hastighet å stjele mest mulig før neste stasjon. Politimennene skrek av en måtte passe på verdisakene. Herlig på ferie ;D
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    Jeg opplevde en gang en som prøvde å stjele mitt Canon kamera på ferie i Spania. Han var på vei til å dra det ut av tasken, og jeg hadde sikkert ikke merket det hadde det ikke vært for vekten til linsen. I det han så at jeg snudde meg prøvde han å dra med seg kameraet i stroppen mens han startet en hurtig retrett. Instinktivt satte jeg albuen i ansiktet hans, og han var sannsynligvis borte før han traff brosteinen med nesa først. Visste ikke om han hadde med seg noen, så jeg trakk meg fort unna. Kameraet ble stjålet fra bilen parkert på Aker Brygge midt på lyse dagen et par måneder senere.

    Kaffe ja. Handlet bønner hos Tim Wendelboe for en stund tilbake. Utrolig bra saker. Bruker toppmodellen til DeLonghi. :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det finnes en kaffebar på Termini av rimelig kvalitet, men ikke midt på natten. Alle togstasjoner har kaffebar/bar, så min kaffe ble som oftest drukket på Stazione La Storta eller San Piedro.
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Den er nevnt i et par andre tråder, men ikke i denne, merkelig nok.

    Så...

    Hva er deres erfaring med Aerobie Aeropress?


    Om man ser bort fra alt selvskrytet de bedriver, så synes jeg faktisk dette er en flott måte å lage seg en god kopp kaffe på. Det går raskt også.

    Det er mye som taler for denne måten å brygge kaffe på, og for meg er det flere ting som er sentrale (spesielt sammenlignet med presskanne):
    * Vannet er ganske kort tid i kontakt med kaffen, noe som trekker ut mindre bitterhet.
    * Siden den bruker et filter, får man null grut i kaffen, igjen noe som motvirker bitterhet.
    * Filteret gjør også at løsningen er mindre "kresen" på at kaffekvernen maler uniform størrelse på kaffekornene, noe som kan gi bedre resultat med rimelige kaffekverner basert på roterende kniver.
    * For 1-2 kopper takler løsningen meget finmalt kaffe, noe som gir en smaksintensitet svært nær espresso.

    Det er likevel IKKE en espresso-ekvivalent. Trykket er ikke stort nok til å produsere skikkelig crema.

    God kaffe lager løsningen likevel, og bruken er fleksibel nok til å kunne tilfredstille de fleste kaffedrikkere. :)

    IMHO, selvfølgelig. ;-)
     
    S

    Supertramp

    Gjest
    GLIMRENDE!!!

    Og helt ekstrem med Tim Wendelboes kaffer.....
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Fikk en kopp fra en slik hos Alshus, med kaffe importert av undertegnede fra Tazza D' oro i Roma. Kort sagt en meget god kopp kaffe, og langt bedre enn med moccakanne grunnet kort tids eksponering med vann, som roffe nevner.

    For de som har moccakanner. prøv å koke opp vannet en gang før dere har kaffe i filteret, slik går det kjappere i det man begynner bryggingen, og får langt mindre sur kaffe.
     

    dogg-e

    Medlem
    Ble medlem
    02.09.2003
    Innlegg
    49
    Antall liker
    15
    Sted
    Askim
    Vil bare slå ett slag for Rancilio Rocky og Rancilio Silvia :)
    Her kan man også oppgradere komponenter, og nye versjoner kommer av og til! - Burte være en favoritt blant audiofile som liker å oppgradere :)

    Har og trakter og presskanne. Har prøvde mye forskjellige bønner fra diverse steder (Vanlige dagligvarebutikker til Elkjøp! og IKEA feks.). Men det er bare Tim Wendelboe og Kaffa som gir meg sann glede av morgenkoppene mine! Kaffebrenneriet kan ha noe spennende, dog ikke noe stas å lage espresso med. Passer best til presskanne og evt. trakter.

    Er noen andre kaffeimportører og brennere i Oslo som jeg har smakt noe godt av, dog litt dårlig merking og sporadisk brenning har gjort at jeg
    kjøper der jeg vet man får gode vare hver gang :)

    Utstyr handles hos `søta bror` og da hos kaffegrossisten dot se. Blir straks mye billigere, og mer penger til audio :)
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Stockfleths har da god kaffe?
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    575
    larsggu skrev:
    baluba skrev:
    De hadde dem for flere år siden på Clas. I dag vet jeg ikke, for jeg gidder ikke gå innom kjøkkenavdelingen når jeg er der lenger.
    De har iaf. Bodum sin variant: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=150712987

    Noen som har erfaringer med denne?
    Denne er helt flott!

    Den lager ikke espresso, men en mellomting mellom kokekaffe og filterkaffe, og smaken avhenger selvsagt av hva du forer den med. Den største fordelen er at den kan holdes kjemisk ren vha Zalo-vask, alt er av laboratorieaktig glass, bortsett fra det lille geniale filteret av hardplast. Den fordelen kan du dra nytte av f.eks på hytta, der du kommer med ujevne mellomrom. Det er den enesta kaffemaskinen jeg vet av som lager god kaffe første gangen etter å ha stått ubrukt i månedsvis. Rart, det er et problem som er lite beskrevet, men det meste annet lager noe som smaker pyton etter bare en ukes tid ubrukt.

    Er det ingen andre som merker dette, eller bryr de seg ikke?
     

    dogg-e

    Medlem
    Ble medlem
    02.09.2003
    Innlegg
    49
    Antall liker
    15
    Sted
    Askim
    MaHa skrev:
    Stockfleths har da god kaffe?
    ca. 4 år siden jeg var der sist. Ikke imponert da, dermed heller ikke handlet der igjen.
    Men for all del, jeg kan jo ha vært uheldig !?
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    575
    Barbaresco skrev:
    larsggu skrev:
    baluba skrev:
    De hadde dem for flere år siden på Clas. I dag vet jeg ikke, for jeg gidder ikke gå innom kjøkkenavdelingen når jeg er der lenger.
    De har iaf. Bodum sin variant: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=150712987

    Noen som har erfaringer med denne?
    Denne er helt flott!

    Den lager ikke espresso, men en mellomting mellom kokekaffe og filterkaffe, og smaken avhenger selvsagt av hva du forer den med. Den største fordelen er at den kan holdes kjemisk ren vha Zalo-vask, alt er av laboratorieaktig glass, bortsett fra det lille geniale filteret av hardplast. Den fordelen kan du dra nytte av f.eks på hytta, der du kommer med ujevne mellomrom. Det er den enesta kaffemaskinen jeg vet av som lager god kaffe første gangen etter å ha stått ubrukt i månedsvis. Rart, det er et problem som er lite beskrevet, men det meste annet lager noe som smaker pyton etter bare en ukes tid ubrukt.

    Er det ingen andre som merker dette, eller bryr de seg ikke?
    Ingen som har erfart problemet, på hytter eller liknende? Bodum Santos til 398 på Clas er altså løsningen.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Barbaresco skrev:
    Barbaresco skrev:
    larsggu skrev:
    baluba skrev:
    De hadde dem for flere år siden på Clas. I dag vet jeg ikke, for jeg gidder ikke gå innom kjøkkenavdelingen når jeg er der lenger.
    De har iaf. Bodum sin variant: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=150712987

    Noen som har erfaringer med denne?
    Denne er helt flott!

    Den lager ikke espresso, men en mellomting mellom kokekaffe og filterkaffe, og smaken avhenger selvsagt av hva du forer den med. Den største fordelen er at den kan holdes kjemisk ren vha Zalo-vask, alt er av laboratorieaktig glass, bortsett fra det lille geniale filteret av hardplast. Den fordelen kan du dra nytte av f.eks på hytta, der du kommer med ujevne mellomrom. Det er den enesta kaffemaskinen jeg vet av som lager god kaffe første gangen etter å ha stått ubrukt i månedsvis. Rart, det er et problem som er lite beskrevet, men det .

    Er det ingen andre som merker dette, eller bryr de seg ikke?
    Ingen som har erfart problemet, på hytter eller liknende? Bodum Santos til 398 på Clas er altså løsningen.
    Når du nevner at "det meste annet lager noe som smaker pyton etter bare en ukes tid ubrukt", tenker du da på traktemaskiner? Jeg spør fordi når man bruker en slik, vil det alltid bli noe vann igjen i trakteren etter bruk, ca en desiliter eller så. Hvis dette vannet blir stående i maskinen en stund (typisk hytter o.l.) vil dette kunne sette smak på den første kaffen som blir brygget. Dette vannet kan også fryse hvis det blir stående om vinteren, og muligens ødelegge trakteren. Kona og jeg pleier å tømme dette vannet ut av trakteren, ved å ta av den dingsen som sprer vannet over filterholderen, snu svineriet opp ned over utslagsvasken, og dermed tømme trakteren for det vannet som ligger igjen. Da bør kaffen smake godt fra første brygg når den tas i bruk igjen.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    575
    Jeg tenker ikke først og fremst på traktemaskiner. Jeg tenker for eksempel på presskanner, der skal det mange produksjoner til før kaffen blir brukbar. Jeg må slå ut to-tre runder før jeg kan sette den i meg. Og da tar det sin tid, og halve kaffeposen er borte!

    Det samme gjelder for kaffekjeler for kokekaffe. Helt grusomt hvis de står en liten stund ubrukt.

    Jeg antar at den fæle smaken sitter i metallfilteret. Det er der Santos er bra. Ved å Zalovaske etter hver bruk er den kjemisk ren, og ingen usmak på neste hyttetur, om det er en uke eller et halvt år.
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Jeg vasker presskannen ofte i oppvaskmaskinen. For meg er det en stor fordel i forhold til kaffetraktere. Har aldri opplevd at kaffen blir dårligere når presskannen har stått lenge etter å ha blitt rengjort slik.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    575
    Det er fortsatt noen hytter uten oppvaskmaskin......

    Men jeg kan prøve å bruke maskin-oppvaskmiddel til manuell presskannevask, kanskje det løser problemet, det er heftige greier.

    Men Bodum Santos er altså grei på det vis at den blir kjemisk ren bare med Zalo, og holder seg ren, trolig fordi den er fri for metalldeler. Dessuten er prinsippet med vakuumbrygging veldig fascinerende, fysikk på kjøkkenbenken. Alle gjester (unntatt en kjedelig, støvete jurist) har blitt begeistret og falt i staver over selve tilberedelsesmetoden, og kaffekvaliteten etterpå.

    Anbefales på det sterkeste, selv til de som ikke kjenner forskjell! Skal vi gjøre dette til den nye kabeldiskusjonen, nå med meg i ny rolle som den som merker forskjell? ;D
     

    larsggu

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.07.2007
    Innlegg
    456
    Antall liker
    21
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har nå hatt en Bodum Santos vakum-brygger siden før ferien, og den har allerede tatt over for presskanna jeg brukte før (også Bodum). Jeg kjøpte min på Clas Ohlson for 399,- og den lager skikkelig god kaffe. I begynnelsen slet jeg litt med at jeg ikke fikk nok vakum i det nederste "kammeret" men har nå funnet ut av hvorfor:

    1. Jeg kvernet bønnene for grovt. Etter å ha lest litt på teh internets viser det seg at man bør kverne som til kaffetrakter evt. litt finere. Manuelle kverner (som jeg har) produserer mer "støv" ved grovere malingsgrad og dette kan sette seg i filteret på Santos'en.

    2. Jeg skrudde av varmen for tidlig. Det står i manualen at man må passe på at det alltid er to cm vann igjen i bunnen, men det er ikke helt korrekt. Selv om man lar den stå å boble etter at vannet har sunket under en cm gjør det ikke noe. Jeg lar nå Santos'en boble ca. ett minutt etter at vannet går under der hvor topp-koblen stikker ned i vannet i bunn-kolben (vanskelig å forklare). Etter ett minutt tar jeg Santos'en av varmen og vakumet drar kaffen ned og jeg kan høre at den suger selv etter at all kaffen er trukket ned.

    3. Jeg satte i topp-kolben fra starten av. Dette gjorde at vannet begynte å stige for tidlig og kaffen ble overekstrahert og bitter. Nå setter jeg i topp-kolben rett før vannet når kokepunktet og skrur ned varmen til 50%. Dette gir en jevn stigning og kontrollert bryggetid.

    Jeg kan anbefale Bodum Santos til alle som ser etter en alternativ bryggemetode som gir bedre kontroll over temperatur og bryggetid og produserer skikkelig god kaffe.

    Se også http://www.sweetmariascoffee.com/forum/viewforum.php?f=7&start=0 for diskusjon om vakum-brygging, spesielt tråden "Venerable Vacpot Procedure".

     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Artig prinsipp i de vakuum-bryggerne, men jeg er litt skeptisk til slike flergangsfiltere. Jeg vet de kan lages bedre enn de fleste presskanner, men sammenlignet med f.eks. Aeropress og andre papirbaserte filtere vil jeg vel tro at det slipper mer gjennom av "grut" enn i disse variantene? Og etter min mening er ofte grut ensbetydende med at prosessen med smaksuttrekk av kaffekorn fortsetter, og kaffen blir gradvis bitrere i koppen.

    Er det noe spesielt med filteret i vakuumbryggerne?
     

    larsggu

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.07.2007
    Innlegg
    456
    Antall liker
    21
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    roffe skrev:
    Artig prinsipp i de vakuum-bryggerne, men jeg er litt skeptisk til slike flergangsfiltere. Jeg vet de kan lages bedre enn de fleste presskanner, men sammenlignet med f.eks. Aeropress og andre papirbaserte filtere vil jeg vel tro at det slipper mer gjennom av "grut" enn i disse variantene? Og etter min mening er ofte grut ensbetydende med at prosessen med smaksuttrekk av kaffekorn fortsetter, og kaffen blir gradvis bitrere i koppen.

    Er det noe spesielt med filteret i vakuumbryggerne?
    Jeg har ikke noe uttømmende svar på dette, men Santos'en har et plastfilter og det slipper gjennom minimalt med sedimenter. Jeg har lest om folk som bruker alternative filtre, både fra Cona (stoff) og Cory (glass). Det kan godt være noe å hente på alternative filtre, men jeg opplever ikke noe overdreven bitterhet/uttrekk med det orginale filteret.
     

    Svirre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    184
    Antall liker
    0
    Jeg ser Aeropress har blitt nevnt på forrige side og jeg vil slutte meg til skrytet, det er virkelig en genial måte å lage kaffe. Jeg betalte 800 kr for kvernen min og ca 250 for Aeropressen, kombinert med gode bønner fra f. eks. Tim Wendelboe skal det godt gjøres å lage en bedre kopp kaffe med utstyr til samme pris. For dere andre Aeropress-brukere vil jeg anbefale å prøve litt andre bryggemetoder enn den Aeropress selv anbefaler, litt forskjellig metoder nevt her:

    http://worldaeropresschampionship.wordpress.com/recipes/
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Supertramp skrev:
    btw: hvorfor så dyr kvern? :eek:
    800 kroner er ikke dyrt for en god kvern. Det er normalpris for den Wilfa CGR-1 kverna som jeg kjøpte, og jeg mener en kvern med såpass kvalitet er et krav for å få kontroll med korningsgraden på kaffen fra kverna. For finmalt espressokaffe bør man ytterligere opp i pris.

    Slike kverner bruker "kvernsteiner" i stål, mens billigere kverner gjerne fungerer etter hurtigmikser-prinsippet med "kniver" i bunnen av en beholder. Jeg har tidligere brukt slik også, og det er en dårlig måte å kverne kaffe på, siden man enten får temmelig ensartet finmalt kaffe ved å kverne lenge, mens kortere kvernetider også gir mye finmalt kaffe, i tillegg til kaffekorn i alle tenkelige størrelser fra halve bønner og ned til fine korn. Ingen uniformitet i korningsgraden.
     

    kibsgard

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1
    Jeg fikk to kilos poser med Tazza d'Oro kaffebønner på døra i dag. Dette vil det jo ta noe tid å konsumere. Bør jeg da legge posene i fryseren (i originaemballasje)? Og la de ligge der mens jeg forsyner meg med kaffe? Det blir en del åpning og lukking av posen da. Er det i så fall en fare for at det fryser isrim på kaffebønnene (som det gjør på en del andre ting i fryseren)?
     

    Kim

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Innlegg
    431
    Antall liker
    39
    Torget vurderinger
    17
    kibsgard skrev:
    Jeg fikk to kilos poser med Tazza d'Oro kaffebønner på døra i dag. Dette vil det jo ta noe tid å konsumere. Bør jeg da legge posene i fryseren (i originaemballasje)? Og la de ligge der mens jeg forsyner meg med kaffe? Det blir en del åpning og lukking av posen da. Er det i så fall en fare for at det fryser isrim på kaffebønnene (som det gjør på en del andre ting i fryseren)?
    Oppbevar kaffen i luft- og lystett pose.

    Og ved neste annledning kjøper du ikke mer enn du greier å drikke på maks 14 dager. Tommelfingerregelen er at kaffen er best én uke etter brenning og at den peaker etter to. Etter tredje uke er den på vei ned og etter fjerde går den i bingen.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Kim skrev:
    kibsgard skrev:
    Jeg fikk to kilos poser med Tazza d'Oro kaffebønner på døra i dag. Dette vil det jo ta noe tid å konsumere. Bør jeg da legge posene i fryseren (i originaemballasje)? Og la de ligge der mens jeg forsyner meg med kaffe? Det blir en del åpning og lukking av posen da. Er det i så fall en fare for at det fryser isrim på kaffebønnene (som det gjør på en del andre ting i fryseren)?
    Oppbevar kaffen i luft- og lystett pose.

    Og ved neste annledning kjøper du ikke mer enn du greier å drikke på maks 14 dager. Tommelfingerregelen er at kaffen er best én uke etter brenning og at den peaker etter to. Etter tredje uke er den på vei ned og etter fjerde går den i bingen.
    Den kaffen er så god at det går på 14dager ;D brukte kort tid sist den var i hus
     
    J

    J.J

    Gjest
    Du er rett og slett ond Supertramp ......... ;)


    Det hjelper ikke engang og være nøyaktig på hverken vekt eller ekstraheringen..... med det pulveret der ... yuk :-X
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Husker fra forrige arbeidsplass åssen stemningen var da kaffeinnkjøpssjefen hadde "oppdaget" Cirkel-kaffe og kjøpt inn 6 mnds forbruk i en smekk i stedet for vanlige Friele... Burde ikke vært lov å skrive kaffe på posene...
     
    S

    Supertramp

    Gjest
    Helt enig - det er vel det verste man får kjøpt. Selv Nescafe pulver er bedre.....
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Supertramp skrev:
    Helt enig - det er vel det verste man får kjøpt. Selv Nescafe pulver er bedre.....
    Må alltid le når man er på besøk hos folk som har gitt opp traktingen o.l. for vannkoker og Nescafe-boksen. "Smaker jo nesten helt likt likt som vanlig kaffe."

    *Slurpe slurpe*

    [Tenker]Ehhh.... Nei.[/Tenker]
     
    S

    Supertramp

    Gjest
    Du får gi dem en AeroPress da, i u-hjelps gave :)
    Eller nettadressen til e-bay på en AeroPress.....
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    575
    larsggu skrev:
    roffe skrev:
    Artig prinsipp i de vakuum-bryggerne, men jeg er litt skeptisk til slike flergangsfiltere. Jeg vet de kan lages bedre enn de fleste presskanner, men sammenlignet med f.eks. Aeropress og andre papirbaserte filtere vil jeg vel tro at det slipper mer gjennom av "grut" enn i disse variantene? Og etter min mening er ofte grut ensbetydende med at prosessen med smaksuttrekk av kaffekorn fortsetter, og kaffen blir gradvis bitrere i koppen.

    Er det noe spesielt med filteret i vakuumbryggerne?
    Jeg har ikke noe uttømmende svar på dette, men Santos'en har et plastfilter og det slipper gjennom minimalt med sedimenter. Jeg har lest om folk som bruker alternative filtre, både fra Cona (stoff) og Cory (glass). Det kan godt være noe å hente på alternative filtre, men jeg opplever ikke noe overdreven bitterhet/uttrekk med det orginale filteret.
    Filteret i Bodum Santos fungerer fortreffelig. I tillegg til filtreringen i selve rillene i filteret dannes det en "filterkake" av kaffegrut ved innstrømningen mot filteret, der det skjer en tilleggsfiltrering. Mye likt med mudcake i en oljebrønn, dersom dere er kjent med fenomenet. Fascinerende å se på!

    Aeropress ser for meg ut til å bare være en kjedelig måte å etterlikne deler av det gode prinsippet med en vakuumbrygger. Smaken kan jeg ikke uttale meg om, da jeg bare har sett den på bilder. Men den kan i utgangspunktet vanskelig bli bedre enn noe som jeg regner som perfekt, knapt nok tangere ;D
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Barbaresco skrev:
    Aeropress ser for meg ut til å bare være en kjedelig måte å etterlikne deler av det gode prinsippet med en vakuumbrygger. Smaken kan jeg ikke uttale meg om, da jeg bare har sett den på bilder. Men den kan i utgangspunktet vanskelig bli bedre enn noe som jeg regner som perfekt, knapt nok tangere ;D
    Jeg skal ikke uttale meg om resultatet fra vakuumbryggeren, men etter hva jeg kan skjønne av videoene, så er kontakten mellom kaffe og vann i vakuumbryggeren relativt lang sammenlignet med Aeropress, der man stort sett kan velge selv hvor raskt det skal gå. Bruker selv en bryggetid på mellom 10 og 30 sekunder, litt avhengig av malingsgrad, før jeg trykker ned stempelet.

    Jeg tror ikke Aeropress er forsøk på å etterligne noe. Jeg tror den er inspirert av svakhetene med den tradisjonelle presskannen og er bedre enn denne på alle punkter, kanskje bortsett fra kapasitet.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Startet dagen med en kopp Cirkel kaffe, dvs jeg smakte, tømte ut og forbannet helgevaktene som hadde kjøpt kaffe!
     
    J

    J.J

    Gjest
    pahf skrev:
    Startet dagen med en kopp Cirkel kaffe, dvs jeg smakte, tømte ut og forbannet helgevaktene som hadde kjøpt kaffe!
    Sanksjoner er lov - tilogmed korporel avstraffelse ........ :mad: ;D
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Var god kaffe her idag, ikke dumt for hodet var ikke helt up to speed ;)
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    jan#jan skrev:
    pahf skrev:
    Startet dagen med en kopp Cirkel kaffe, dvs jeg smakte, tømte ut og forbannet helgevaktene som hadde kjøpt kaffe!
    Klage er sirlig skrevet og levert...
    Sanksjoner er lov - tilogmed korporel avstraffelse ........ :mad: ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn