Mat, drikke og røyk Kaffe...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Steinar_Lund skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Var innom Bergen Kaffebrenneri på lørdag. Da var det kaffelørdag og man fikk anledning til å smake på kaffesorter, høre på musikk og handle nybrent.

    Ble en pose etiopisk (samme som sist, den var riktig god), og en jubileumskaffe fra Burundi som jeg ikke har smakt hjemme ennå. Samt en ekstra pose med ubrent etiopisk. Skal på hyttetur til helgen og har tenk å prøve å riste kaffen selv på tørr stekepanne, knuse den i mortar og trekke den i kjele. Blir moro å se hva man får til.
    Yirgacheffe er nydelig!
    Det med å kjøpe ubrent kaffe, er noe jeg har tenkt på, men jeg var usikker på om det i det hele tatt var å få. Man forlenger kanskje holdbarheten ved å brenne selv? Kaffe, altså? Kaffebutikkene er jo flinke til å fortelle at selv hele kaffebønner, brente, er ferskvare.
    Så jeg håper du forteller hvordan det gikk.
    Dette funket helt glimrende. Det var ingen problem å få til en god brenning med en stekepanne. Brukte en gasskomfyr, men der er vel ikke noe mer problem med en vanlig elektrisk vil jeg tro. Passet på å holde passe bevegelse med et redskap i tre slik at ikke bønnene skulle bli brent. Etter brenning må de helst kjøles ned så bevegelse i et dørslag eller to er en grei måte. Litt mer tungvint var det å kverne kaffen i en morter, så den ble nok ikke så finmalt som den burde. Men jeg brukte den som kokekaffe og det ble skikkelig bra. Men denne kaffen ble best når den ble dosert litt sterkere enn venlig. Anbefales å prøve. Det tar under ti minutter å brenne kaffen slik, og det er greit å se på fargen når den begynner å bli ferdig. Overhodet ingen brent smak på dette.


    Edit: typos
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Steinar_Lund skrev:
    Spennende! Hvor får man tak i ubrent kaffe, mon tro? På Kaffebrenneriet?
    Jeg kjøpte en pose på Bergen Kaffebrenneri. De har jo alle sortene
    som de brenner på lager der. De sender jo også, så jeg vil jo tro at det ikke er noe problem å få dem til å sende ubrent.
     
    J

    J.J

    Gjest
    Artig å lese om erfaringene Deph ... Ble skeptisk når disse pulverkaffe kara var innom ;D ;)
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har nok ikke tenkt på den som syrlig. Vet ikke hvordan jeg skal beskrive den, jeg kaller den bare "god" :)
    Den er kanskje kjedelig for feinschmeckere men jeg liker den.
     
    O

    Ole I

    Gjest
    baluba skrev:
    Er smaken slik jeg antar?
    :)

    MeanBean.
    Prøv gjerne Ruthagati AA, malt og brygget på AeroPress.

    Går Løfberg, Ali, Evergood og det der en høy gang.
     
    M

    MORNING STAR

    Gjest
    Jeg er kaffe elsker, og liker godt Løfbergs Lila og Gevalia Mørkrost.
    Av de norske er det bare Friele som "e drekkanes".
    COOP kaffe kan vi bare selge til Nord Korea for min del, til statslederne der selvfølgelig!

    Men den beste kaffen jeg har kommer fra Chiang Rai, Thailand, "Doitung" heter den, eller noe i den duren.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Ferdigmalt dagligvarekaffe har fint lite med god kaffe å gjøre.
     
    O

    Ole I

    Gjest
    MaKi skrev:
    Ferdigmalt dagligvarekaffe har fint lite med god kaffe å gjøre.
    +1

    I tillegg til AeroPress metoden, har jeg også fått sansen for V60 metoden.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    MaKi skrev:
    Ferdigmalt dagligvarekaffe har fint lite med god kaffe å gjøre.
    Nei det er klart, kaffe smaker jo ikke godt om den er kjøpt i dagligvaren.
    Det neste blir vel at folk hører på innspilt musikk, fysj.

    Beklager.
     

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85
    Class skrev:
    MaKi skrev:
    Ferdigmalt dagligvarekaffe har fint lite med god kaffe å gjøre.
    Nei det er klart, kaffe smaker jo ikke godt om den er kjøpt i dagligvaren.
    Det neste blir vel at folk hører på innspilt musikk, fysj.

    Beklager.
    Ha ha, knall. Hilsen en som ikke er rasist, ikke høyreekstremist, men som happens to like "pulverkaffe", fysj om fysj om (sa han mens han googler Bordieus Distinksjonen) ::)
     

    bber

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    20
    Nespresso er helt super for å lage seg en kjapp og god espresso. Lite griseri. Perfekt for travle mennesker.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    BBking skrev:
    Nespresso er helt super for å lage seg en kjapp og god espresso. Lite griseri. Perfekt for travle mennesker.
    Sikkert greie nok de. Men en enda bedre plan er å kjøpe en helautomatisk kaffemaskin. Den kverner bønnene for hver kaffekopp og resultatet blir overraskende bra. Den store fordelen med disse er at man har et mye større utvalg av kaffe man kan bruke og man er ikke avhengig av hermetiske pods. Akkurat like enkel i bruk som en Nespresso, og kaffen blir bedre.

    Jeg fant en slik på Lefdal på tilbud til under 2000kr, og jeg har ikke laget en vanlig kanne på trakteren siden denne kom i hus. Den har jo også en grei innstilling på vannmengde, og rundt 120ml lager en herlig kopp med velkjent styrke og god crema.

     

    Vedlegg

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Hører du sier det, selv om det ikke stemmer.

    Nespresso er helt super for å lage seg en kjapp og god espresso.



    BBking skrev:
    Nespresso er helt super for å lage seg en kjapp og god espresso. Lite griseri. Perfekt for travle mennesker.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Er det en eller annen konkurranse gående der det er om å gjøre å skrive de mest dustete postene? ::)
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Du sikter sikkert til meg, men BB pleier å gå av med seieren i de fleste tråder.

    Poenget mitt var, som noen muligens oppfattet, at for å få til skikkelig kaffe, så skal man ha ett par ting på plass. Utstyret er en ting, men man kommer på ingen måte utenom skikkelige bønner. Og, de skal da være temmelig nybrente hvis man ikke brenner selv (noe som heller ikke er nødvendig, naturligvis), og ulike bønnetyper krever litt forskjellig grad av kverning ofte. F.eks vil de fleste slag av Yirgacheffe kreve bittelitt ulik grad før den havner i presskanna, men spesielt på espressobrente bønner er det forskjellig grad som gjelder for å få best crema og smak. I tillegg er det de seriøse kaffebutikkene som enten kjøper inn de rette sakene selv eller knytter seg til seriøse leverandører, som f.eks Solberg&Hansen.

    Da ligger det litt i kortene at å kjøpe en kaffe som ikke er merket med brenningsdato og i tillegg kvernet for lenge siden, ikke er korteste veien til Nirvana. Akkurat som en standard dagligvare ikke akkurat brenner så veldig for kvalitet, være seg kjøtt, fisk eller ost, er vel heller ikke kaffeinteressen på topp hos den gjengse kjøpmann med diplom i lønnsomhet og null kjennskap/interesse for gode varer.



    Class skrev:
    Er det en eller annen konkurranse gående der det er om å gjøre å skrive de mest dustete postene? ::)
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Poenget mitt - som du tydeligvis ikke tar - er at smaken er forskjellig når det gjelder kaffe som så mye annet.
    Når du mener vi tar feil når vi sier at vi liker kaffe X så er du rimelig på bærtur.

    Greit nok, du foretrekker bønner plukket av jomfruelige fingre i de sibirske alper, ristet over de glødende restene av kamelmøkk og båret hjem én og én av en kastrat med ett ben før du kverner dem møysommelig mens du hvisker Sympathy for the Devil baklengs.

    Jeg kjøper kaffe på butikken og synes den er god.

    Hvis ikke du klarer å innfinne deg med at andre har preferanser som avviker fra dine har du et problem.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    For all del, jeg kan anerkjenne det, og du har helt sikkert rett i at det oppfattes litt feil.
    Du velger samtidig å helle bensin på bålet med det tøvete alpepratet.

    Du får feie for egen dør og anerkjenne at noen faktisk synes kaffebutikker selger bedre kaffe enn dagligvare, er det vanskelig? I såfall er det ikke bare jeg som sliter.

    Class skrev:
    Poenget mitt - som du tydeligvis ikke tar - er at smaken er forskjellig når det gjelder kaffe som så mye annet.
    Når du mener vi tar feil når vi sier at vi liker kaffe X så er du rimelig på bærtur.

    Greit nok, du foretrekker bønner plukket av jomfruelige fingre i de sibirske alper, ristet over de glødende restene av kamelmøkk og båret hjem én og én av en kastrat med ett ben før du kverner dem møysommelig mens du hvisker Sympathy for the Devil baklengs.

    Jeg kjøper kaffe på butikken og synes den er god.

    Hvis ikke du klarer å innfinne deg med at andre har preferanser som avviker fra dine har du et problem.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Feie for egen dør? Jeg har da aldri påstått at kaffen du trekker frem ikke er god ::)
    For å få frem poeng må man noen ganger sette ting på spissen derav "alpepratet".
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Og der var krangelen i gang. Jaja, ordet "kaffe" ligner vel for mye på "kabel" til at man kunne håpe på å slippe. ;)

    De aller fleste meningsytringene her inne vil jeg tro er vedkommendes egne meninger, og bør leses som sådan. Det burde ikke være nødvendig å understreke det i hvert innlegg. Ja, det er enkelte som uttrykker sine meninger som det var den evige sannhet, og slike reagerer jeg også på, men jeg oppfatter ikke MaKis innlegg på den måten.
    Så akkurat med "alpepratet" tror jeg nok Class har lest MaKis innlegg som en viss mann sies å lese en bok han etter sigende ikke bryr seg så voldsomt om. ;D
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kan ha det med å være utrivelig i tonen, jeg. Men, jeg synes det rett og slett er så gørrkjedelig når alt skal koke ned til billig og bra. Det blir som om barberingstråden skulle omhandlet Bic engangshøvler, da mister tråden liksom sjarmen. Eller putte recliners fra Europris inn i Vakkert design-tråden. Man forstår liksom uten for mye forklaring at det simpelthen ikke går??
     
    J

    J.J

    Gjest
    Takk MaKi for å holde en fornuftig debatt. Og jeg ser du trekker paralleller til ande tråder og jeg tar en siste - kanskje helt unødvendig.
    Ja ... NAD finnes og leverer bra lyd - det er ikke slikt at det alltid er noe å strebe etter.

    Kaffe er en nærmest ekstrem følsom ferskvare. Og for noen så vil tilnærmingsmåten for å få den gode kopp med "kaffe" -
    kunne trekkes linjer mot den hifi/high end hobbyen noen av oss har ....

    At noen trives med billige ting uansett hva det er og vil ha mest for kronene uansett - så er det helt gret.


    Den som er under grensen .......................... (min) det er Pulverkaffe og Cirkel kaffe .... (faan i meg rart dem får lov til å kalle det kaffe)

    ;)

    /JR
     
    O

    Ole I

    Gjest
    Class skrev:
    Er det en eller annen konkurranse gående der det er om å gjøre å skrive de mest dustete postene? ::)
    Kan jeg spør deg rett ut: har du noen gang smakt en TimWendelboe kaffe, laget av nybrente bønner, malt i en god kvern og trukket gjennom en AeroPress ?

    Selve presseren koster nada på ebay så det er ikke noe dyrt highend produkt.
    Kaffen fra TW koster litt mere enn Friele eller Løfberg, men vi snakker heller ikke her om noe grisedyrt.

    Jeg bruker også f.eks Løfberg eller Friele når jeg skal lage en kanne til selskap eller ha med på tur. Men når jeg skal lage meg en virkelig god kaffe, velger jeg AeroPress.

    Prøv, det er ment som et velmenende råd.
     
    J

    J.J

    Gjest
    Ole I skrev:
    Class skrev:
    Er det en eller annen konkurranse gående der det er om å gjøre å skrive de mest dustete postene? ::)
    Kan jeg spør deg rett ut: har du noen gang smakt en TimWendelboe kaffe, laget av nybrente bønner, malt i en god kvern og trukket gjennom en AeroPress ?

    Selve presseren koster nada på ebay så det er ikke noe dyrt highend produkt.
    Kaffen fra TW koster litt mere enn Friele eller Løfberg, men vi snakker heller ikke her om noe grisedyrt.

    Jeg bruker også f.eks Løfberg eller Friele når jeg skal lage en kanne til selskap eller ha med på tur. Men når jeg skal lage meg en virkelig god kaffe, velger jeg AeroPress.

    Prøv, det er ment som et velmenende råd.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Når jeg kjører Kaffebrenneriets klassiske espresso, malt på nr 3 på utsalget i Skovveien/Frognerveien, gjennom min espressomaskin, så skjer hellige ting. Norsk supernkaffe blir brun sagflis i forhold.

    Det rare er - den må kvernes der. Ikke i min kvern, ikke i kvernene til andre Kaffebrennerier, jeg har prøvd, flere ganger. Forleden begikk jeg blasfemi, og kjøpte Crescendo brent av Rune fra et annet utsalg. Den ble brent den 21.08, og malt den 26.
    Vi brukte tid på å finne rett grad på kverna, den duftet rett og kjentes rett mellom fingrene.

    Så jeg gledet meg til en annen kaffeopplevelse. Og den kom pent gjennom filteret, med fin crema. Men smaken? Pføy i sammenligning med Klassisk espresso malt på nr 3 på den magiske kverna til akkurat det Kaffebrenneriet.

    Kaffe er (kan være) magi. Akkurat denne kaffen er slik at eks-kjærester ringer og vil stikke innom, fordi de vil ha en kopp. Nå som jeg skal flytte vurderer jeg hvor langt jeg egentlig kan flytte, og om jeg ikke må kjøpe fri den kverna.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    vredensgnag skrev:
    Når jeg kjører Kaffebrenneriets klassiske espresso, malt på nr 3 på utsalget i Skovveien/Frognerveien, gjennom min espressomaskin, så skjer hellige ting. Norsk supernkaffe blir brun sagflis i forhold.

    Det rare er - den må kvernes der. Ikke i min kvern, ikke i kvernene til andre Kaffebrennerier, jeg har prøvd, flere ganger. Forleden begikk jeg blasfemi, og kjøpte Crescendo brent av Rune fra et annet utsalg. Den ble brent den 21.08, og malt den 26.
    Vi brukte tid på å finne rett grad på kverna, den duftet rett og kjentes rett mellom fingrene.

    Så jeg gledet meg til en annen kaffeopplevelse. Og den kom pent gjennom filteret, med fin crema. Men smaken? Pføy i sammenligning med Klassisk espresse malt på nr 3 på den magiske kverna til akkurat det Kaffebrenneriet.

    Kaffe er (kan være) magi. Akkurat denne kaffen er slik at eks-kjærester ringer og vil stikke innom, fordi de vil ha en kopp. Nå som jeg skal flytte vurderer jeg hvor langt jeg egentlig kan flytte, og om jeg ikke må kjøpe fri den kverna.
    Du mener kopp og ikke kropp? ;) Kvinners veier er uransakelige.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Kan anbefale alle som liker Yirgacheffe til å prøve den varianten Solberg & Hansen fører nå. Suveren, og ikke fullt så te-aktig som de ofte er. Ganske leskende og, så den har vært fin i sommer istedet for mørk, tørkende kaffe som slettes ikke er godt i varmen.

    Som vredensgnag så fint forteller, en skikkelig kvern er rett og slett magisk. Jeg tror kanskje jeg skal oppgradere min Gaggia.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Ole I skrev:
    Kan jeg spør deg rett ut: har du noen gang smakt en TimWendelboe kaffe, laget av nybrente bønner, malt i en god kvern og trukket gjennom en AeroPress ?
    Nei det tror jeg ikke men hva er poenget ditt? Jeg kan ikke huske å ha sagt at kaffe X er best og at det ikke finnes bedre kaffe.
    Selvsagt finnes det bedre kaffe, det finnes bedre av alt.

    Ole I skrev:
    Prøv, det er ment som et velmenende råd.
    Takk, antar jeg ;)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Steinar_Lund skrev:
    vredensgnag skrev:
    Når jeg kjører Kaffebrenneriets klassiske espresso, malt på nr 3 på utsalget i Skovveien/Frognerveien, gjennom min espressomaskin, så skjer hellige ting. Norsk supernkaffe blir brun sagflis i forhold.

    Det rare er - den må kvernes der. Ikke i min kvern, ikke i kvernene til andre Kaffebrennerier, jeg har prøvd, flere ganger. Forleden begikk jeg blasfemi, og kjøpte Crescendo brent av Rune fra et annet utsalg. Den ble brent den 21.08, og malt den 26.
    Vi brukte tid på å finne rett grad på kverna, den duftet rett og kjentes rett mellom fingrene.

    Så jeg gledet meg til en annen kaffeopplevelse. Og den kom pent gjennom filteret, med fin crema. Men smaken? Pføy i sammenligning med Klassisk espresse malt på nr 3 på den magiske kverna til akkurat det Kaffebrenneriet.

    Kaffe er (kan være) magi. Akkurat denne kaffen er slik at eks-kjærester ringer og vil stikke innom, fordi de vil ha en kopp. Nå som jeg skal flytte vurderer jeg hvor langt jeg egentlig kan flytte, og om jeg ikke må kjøpe fri den kverna.
    Du mener kopp og ikke kropp? ;) Kvinners veier er uransakelige.
    Er ikke fremmed for å tilfredsstille ulike behov - kaffens veier er også ganske, osv ...
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Lagde en kanne med tyrkisk kaffe fra jalla-butikk i helgen. Det er litt som med Ouzo og annet i Syden: det smaker bedre der enn her.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Etter å ha fundert på espressomaskin evig lenge, gikk jeg lei og tok det enkle valget.
    Så om ikke alt for lenge får jeg forhåpentligvis en aeropress. Spent på å se om det er så bra som alle skal ha det til, noe jeg antar det er :)
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Den er grei! Hvis noe som i utgangspunktet er så enkelt kan gjøre noe så bra så er den vel verdt de få kr den koster!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn